Jump to content

Krakelering i plasten, er det grunn til reklamasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Heisann

Jeg har en 2004 modell Bavaria 32sport med krakkelering i plasten på targabøylen. Er dette nok grunn til reklamasjon ihht 5 års regelen?

cracks.jpg

cracks2.jpg

Det gjør ikke meg noe at de er der, men båten skal sikkert selges om 2-5 år, og de er jo ikke pene..

mvh

Bavaria32Sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg ville ikke kalt det der for krakellering, ser mer ut som sprekker etter overbelastning i mine øyne... Kan jo likevel være en produksjonsfeil.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Omtrent 20-30 cm fra skroget og oppover.

Nei, det er ingen andre skader, resten av båten er bra. Ingen skader noe sted som jeg kan se og nå har kjeg lett litt. Rappet et bilde fra finn.no fra en annonse på maken båt og satte på en pil der feilen er.

cracks2arrow.jpg

cracks2arrow2.jpg

mvh

Bavaria32Sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Vet ikke helt jeg. Det kan bli en diskusjon der selger vil påstå at dette er forårsaket av ytre støt/belastninger. Nå er vel kanskje skaden/feilen på en plass hvor det er urimelig å tro at man kan belaste båten feil slik at denne ytre skade oppstår. Båten er imidlertid 4år og det er litt rart at en slik eventuell produksjonsfeil blir synbar først nå.

Nei tør ikke å mene hverken det ene eller det andre jeg. Man ser jo slike skader på utrolig mange båter om man leter litt.

Er det noen montasjeskruer som er skrudd inn fra andre siden som kan lage noe spenninger i dette området?

Håper vi får høre hvordan det går.

Lykke til med reklamasjonen. Er importøren seriøs så får du i det minste en velbegrunnet faglig vurdering av hvorfor de evt. ikke vil aksepere dette som reklamasjon.

Redigert av motor (see edit history)
Ta bilde og send det til Sjur, Service-sjef. Jeg hadde klaget på dette.

Dette er nok en fornuftig fremgangsmåte... men jeg mener at Sjur styrer med seilbåter og ikke motorbåtene, men mulig de har samme servicesjef... som vel sortere under navnet Lunde Båt Motor og har mail adressen info@motorboat.no

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ville ikke kalt det der for krakellering, ser mer ut som sprekker etter overbelastning i mine øyne... Kan jo likevel være en produksjonsfeil.

Litt vanskelig å se ut fra bildene, men det kan være krakkelering. Kan ha flere årsaker, alt fra 4 år med vibrasjoner i targabøylen til en produksjonsfeil. Det er sannsynligvis ikke store reparasjonen, uansett.

...men det kan være krakkelering.
Krakelering er i mine øyne en nedbryting av overflaten som gjør at den sprekker opp av seg selv slik som på gamle malerier og glasseringen på gamle tallerker, blir gjerne et noenlunde jevnt mønster over større deler av overflaten. Det blir noe annet en sprekker som kommer av at materialet er blitt overbelastet. Slike sprekker som bildet viser er helt typiske under og over fenderlisten etter litt ublidt møte med kaier o.l. Om denne skaden skyldes konstruksjonsfeil eller feil bruk skal jeg ikke ha noen formening om. Etter det ryktet Lunde Båt har er på Båtplassen vil nok de behandle denne saken på en profesjonell måte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg ville klagt som f.... på dette - men jeg er redd at du kan bli møtt med at det er "feil bruk" av båten. Alle båter kan få skader om de brukes for hardt.

Du kan jo reklamere til forrige eier :wink:

Niks, slik blir du ikke møtt hos Lunde båt!

Hadde også to "hårstreker" tilsvarende det du har på en av rekkestøttene. Sannsynligvis fra to skruehull som er blitt litt for små for skruene. Knapt så du kunne se det, men dog estetisk ikke slik det skulle være på ny båt.

Jeg sendte mail og fikk rask tilbakemelding med at produktsjefen hos Lunde ville ta en titt når han var i Kr.sand. Det gjorde han og det var aldri spørsmål om annet enn at dette skulle utbedres. Det samme gjaldt også et par andre småting som gjelder utstyr som er levert med båten, f.eks. en trykkventil på varmtvannsberederen som drypper litt. Raskt og med en hyggelig og kundevennlig tilnærming.

En kan mene hva en vil om Bavaria, men Lunde er suverene på serice og oppfølging. Når jeg i tillegg har erfaringen at båten er mer feilfri en noe annet jeg har eid, må jeg bare beklage å meddele at jeg tror det blir en Bavaria neste gang også gitt :lol:

Som en anektote fikk en kamerat av meg som hadde ei lang liste med feil på en Nor Star beskjed om å henvende seg til leverandør ditt og datt da han tok kontakt. Ikke mye interesse for å hjelpe der. Jeg har imidlertid et greit inntrykk selv av Nor Star, men jeg hadde med andre folk der å gjøre.

Redigert av Swande (see edit history)
Krakelering er i mine øyne en nedbryting av overflaten som gjør at den sprekker opp av seg selv slik som på gamle malerier og glasseringen på gamle tallerker, blir gjerne et noenlunde jevnt mønster over større deler av overflaten. Det blir noe annet en sprekker som kommer av at materialet er blitt overbelastet. [...]

Ok, da er det ordboken vi er uenige om. I min bok dekker ordet også de hårfine strekene som kan komme ved spennings- eller tretthetsbrudd. (På engelsk kan man skrive "hairline cracks" og komme utenom disse nyansene.)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...