Jump to content

Krakelering i plasten, er det grunn til reklamasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Lurer på om det var en Najad 440 som stakk 14-15cm for dypt i baugen som vel kun er på grunn av feil design/konstruksjon... Noe av dette ble kompensert med å dytte på kunden er strøm aggregat... men fremdelse var nebbet alt dypt i forhold til specen....

Det hele var beskrevet i lederen og en en side i enten Seilas eller Seilmagasinet for noen måneder siden.,... men siden dette ikke var stort tema så ble det nok forsøkt dysset ned av de lærde, slike feil skal ikke være mulig på en Orust båt så jeg har full forsåelse for at de lærde her på foumet ikke tok tak i saken....

Det morosamme er jo at Najad ikke villet innrømme noe som helst og kjøperen hadde slitt med saken i 2 år før han fikk aggregatet som plaster på såret... Slik opptrer useriøse aktører i markedet etter mitt syn.....

Når det gjelder Dufour og gulning i gelcoat så kommer de med en løsning om rubbing..... Ærlig talt hvor dumme tror de folk egentlig er.... Er det noen som seriøst tror at noe som er gjennomtrukket av et fargestoff lar seg rubbe bort.... uten at en rubber bort all gelcoat og legger på nytt... Fremdeles meget useriøst i min øyne, men jeg er jo litt bortskjemt siden jeg har hatt Bavaria og vet hvordan seriøse aktører i markedet operer...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Du er godt ajour om alle feil på Najad etter det jeg kan se Sydvesten. Regner med at du kjenner igjen ordlyden i dette sitatet?

I Seilas nummer 4, 2008 på side 11 står det følgende at lese...

Sitat

På en av de første turene så låste rattet seg slik at det ble umulig å styre båten..

Mens motoren ved flere anledninger ikke lot seg starte..

Det Blomvik derimot reagere mest på var alikevel trimmen på båten. Najaden lå nemelig 13 cm dypere i vannet med baugen enne med hekken.....

Noe av grunne til at jeg kjøpte en slik dyr båt var jo nettop at jeg forventet å få en båt av god kvalitet. Det har jo vært skrevet mye om at Tyske og Franske billigåt-verftene leverer båter med mangler, men det gjelder tydligvis flere....

Sitat slutt

Er etter mitt syn ikke særlig god kritikk av et verft som som etter sigende skal være best i klassen og priser sin 22 foter til noe over 4 mill...... Men en bør neppe krotisere slike kvalitetsverft.... synes det er flott at en eier kommer frem med skavankene hos de seriøse aktørene... og at det tok 2 år før dette ble rettet på er en skandale etter mitt syn... om kompenasjone ble en generator... båten er fremdelse tung i nesen... 0,7 grader mens specen sier 0,15...

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke overaskende svar du fikk fra Lunde, Bavaria 32 sport. Har selv samme erfaring med noen småting som skulle utbedres. Aldri spørsmål. En annen ting er at det har tatt noe tid å få gjennomført tiltakene fra lokal forhandler. Men også der er det bare smil og godvilje.

Dette er jo selvsagt en viktig grunn til at vi eier disse båtene.

Det som imponerer mest er at vi snakker om båter i prisklassen 700.000 og oppover som får samme oppfølging som en må til leverandører av langt dyrere båter for å oppleve.

Når det gjelder Dufour og gulning i gelcoat så kommer de med en løsning om rubbing..... Ærlig talt hvor dumme tror de folk egentlig er.... Er det noen som seriøst tror at noe som er gjennomtrukket av et fargestoff lar seg rubbe bort.... uten at en rubber bort all gelcoat og legger på nytt... Fremdeles meget useriøst i min øyne, men jeg er jo litt bortskjemt siden jeg har hatt Bavaria og vet hvordan seriøse aktører i markedet operer...

Sant er å du er bortskemt av seriøs aktør men av seriøs produsent har du ikke hatt mulighet med å ta skade av. :smiley:

Har Dufour-produsenten anbefalt rubbing? Jeg tror dem bruker kemikaler til vasking av gelcoat, samme og dem i Lunde har også brukt på noen båter. :confused:

Er det noen som har en link til den Najaden det var grove feil på?

Ville gjerne vite hva det dreier seg om.

Båten var konstruert for generator, når kunden ikke bestilte denne ble det feil tyngdepunkt. Kunden mente att så lenge båten kunne bestilles uten dette så må en forvente att den må kunne seiles uten å gå på snuten. Enden på visa var kunden fikk generator. Men dette tok veeeeldig lang tid.

Historien kort fortalt. Er dette god kundebehandling? Det er det Sydvesten setter spørsmåltegn rundt, samt historien til ett medlem her, som er eier av en Dufour. I begge sakene er Imp/produsent i bildet. Nå er Blue Peter ny imp og fått mange saker i fanget, så de er uforskyldt i dette. Og det tror jeg Heitman er også. Men uansett er det kunden som er skadelidende.

Når det er sagt har jeg akkurat bedt om en reklamasjonsløsning for vår båt. Men dette blir ifølge selger gjennomført til våren pga kulde. De vil sende ut en kar for å ordne opp.

Vi sees!

Det at kunde fikk generatoren var ikke nok til at båten fløt riktig i sjøen... En generator på ca. 100kg+ plassert akterut hjelper ikke stror nå båten ligger 14cm på nesen i forhold til specen.. skal du klare å gjøre noe med dette så må du nok inn med mere enn vekten av liten generator plassert akterut...

Dette er en 44 foter som nok veier en del og har et bredt akterksip i forhold til baugen... skal en få nebbet opp av sjøen med ca. 7cm og hekken ned med 7 cm for at båten skal flyte "rett" så trengd det noen kg eller muligens tonn uten at jeg har regnet på det..

Så båten er etter mitt syn feldesignet og/eller feilbygget siden den ligger så pass på nesen som det er snakk om her...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ser i allefall ut til at f.eks Cruisingworld har noe positivt å si om dette misfostret, men regner med at de ikke vet hva de snakker om?

The Najad 440 is a pleasing yacht through and through, both in detail and construction.

http://www.cruisingworld.com/boats-and-gea...-440-49372.html

Flere bilder av misfostret her: http://www.cruisingworld.com/boats-and-gea...lery-45087.html

Tror faktisk jeg kunne klart å ta imot en slik båt jeg hvis noen hev den (forsiktig) etter meg! :cheers_wine:

Da har "ekspertisen" fastsatt verdien på Najad 440 i allefall... og det er jo bra... selv om jeg ikke er imponert over hva de er villig til å gi for den....

Jeg snakker ikke om en modellserie Gunga, de som kan lese ser at jeg referer til en konkret Najad(altså en enkelt båt) som var 13cm dypere enn det som specen tilsier. Siden jeg ikke kjenner til de andre båtene som eventuelt er bygget i denne serien så kan jeg naturlig nok ikke ha noen mening om disse.

Poenget som åpenbart ikke alle har fått med seg er hvordan fabrikken håndterer reklamasjonen på denne båten (altså kun en enkelt båt). Det er det saken handler om siden jeg poster i en tråd om reklasmajon..

Det er selvsagt stor kvalitetsforskjell på de enkelte produsenter.. En kan vel bare nevne Dufour og Najad som relativet amatørmesige her... og sikkert flere med som jeg ikke husker i farten...

så når du uttaler deg att dom er rett amatörmessige......så er uttalandet bassert på en båt/affär ???

men men allt er ju relativt......det skriver du ju oxo...

S/Y Gunga Din

Om du hadde tatt deg tid til å lese avnittet over så hadde det nok blitt eller burde blitt noe klarere hva innlegget handlet om enn bare det lille du har refert til..

Kan vel ikke si annet enn at konklusjonen på denne saken er helt som forventet så lenge man har med seriøse produsenter og forhandlere å gjøre... At en del useriøe aktører ikke responderer når kunden har problemer med produktet finner jeg merkelig, men ikke helt uventet...

Om du hadde tatt deg tid til å lese avnittet over så hadde det nok blitt eller burde blitt noe klarere hva innlegget handlet om enn bare det lille du har refert til..

jag reagerar över 'ditt ekspert' uttalande om Najadvarvet....det virker basert på en affär..... :smiley: eller er det fler ?

.....själv har jeg ingen större erfaring av servicen fra Najadvarvet, har trengt hjelp en gang....o da kom dom direkt,

men nu er min båt bare 17 år.......så det kan vel hända det blir mer i framtiden !!! :wink:

S/Y Gunga Din

Nå har jeg erfaring med at Lunde båt heller ikke tar alt like seriøst.....Har erfart at lukene til cockpit benkene har gulnet. Dette ble Lunde båt gjort oppmerksom på når båten var ca. 4 år gammel, men fikk samme beskjed fra de om å forsøke med rubbing og oxalsyre. Det hjalp ikke noe i det hele. Neste gang jeg snakket med de fikk jeg til beskjed at lukene var produsert av en underleverandør og at gulningen var et kjent fenomen (på nyere modeller var det rettet opp). At det er produsert av en underleverandør er jo i utgangspunktet revnende likgyldig for meg, og jeg angrer litt på at jeg ikke gikk hardere ut mot de og fikk en løsning på dette når jeg nå faktisk har begynt å irritere meg over denne misfargingen. Båten er nå snart 6 år gammel (m.a.o utenfor reklamasjonsperioden) og lukene er fortsatt gule. Er det noen her som har en ide om hvor mye det kan koste å lakke de om, og om det vil kunne gi et godt resultat?

Lurer på om det var en Najad 440 som stakk 14-15cm for dypt i baugen som vel kun er på grunn av feil design/konstruksjon... Noe av dette ble kompensert med å dytte på kunden er strøm aggregat... men fremdelse var nebbet alt dypt i forhold til specen....

Det hele var beskrevet i lederen og en en side i enten Seilas eller Seilmagasinet for noen måneder siden.,... men siden dette ikke var stort tema så ble det nok forsøkt dysset ned av de lærde, slike feil skal ikke være mulig på en Orust båt så jeg har full forsåelse for at de lærde her på foumet ikke tok tak i saken....

Det morosamme er jo at Najad ikke villet innrømme noe som helst og kjøperen hadde slitt med saken i 2 år før han fikk aggregatet som plaster på såret... Slik opptrer useriøse aktører i markedet etter mitt syn.....

Sydvesten:

Noen ganger undrer jeg meg over hva som kan ha gjort deg så sår, og hva som er årsaken til de systematiske sarkasmene dine som rammer de som en eller annen gang har vært uenige med deg, og som siden går under betegnelsen "ekspertene på forumet", "de lærde", osv.

Uansett; historien om Najaden vil du finne nevnt på flere tråder, du har selv skrevet om den. Kan ikke se at noen har forsøkt, eller skulle ha noen interesse av å dysse ned den saken.

På en Bavariatråd en gang i april skrev jeg selv følgende:

"Apropos Najad, i siste nummer av Seilas er det en eier av en ny Najad 44 som slet med et båt som lå på nesa fordi han ikke hadde det ekstrautstyret, som aggregat, for at båten skulle ligge noenlunde greit på vannet. Han måtte kompensere med noen hundre kilo bly. Enden på visa var at han fikk aggregatet gratis fordi man bør kunne kreve at en standardbåt ligger greit i vannet uten alt ekstrautstyr.

Prinsippet bør vel også kunne gjelde de Bavariaene i størrelsen 30-32 som er for baktunge, og der enkelte legger inn vann- eller sandsekker under køya i forpiggen."

Selvsagt kan du fritt mene at jeg slenger dritt, men det jeg referer til er hånteringen av en voksen Najad til noen millioner som var totalt feilkonstruert og dermed noe tung i nebbet... Når kjøper må sloss i to år med verftet så synes jeg det er feil...

Jada det er sikkert feil. Apropos feilkonstruert; inrømmet bavariaverftet feil på konstruksjonen av match 42?

Videre er det håndetreinger som en del Dufour eiere har fått her på berget..... som vel skapte et lite oppslag med rundt 80 feil om jeg ikke husker feil...

80 feil er ganske normalt på over hundre båter. Det er ingen som mener det er ok at importøren ikke klarte å utbedre disse.

Men jeg har fortåelse og ikke minst respekt for at Sun Flyer finner slikt helt normalt og ikke kritikkverdig siden jeg slenger dritt etter ahns synspunkt... men for de av oss som er vant til kvaliet og god oppfølging fra leverandør så er dette totalt uakseptabel håndtering av kunder

Kritikken mot Najad og Dufour har allerede vært oppe i andre tråder. Vi har til og med vært innom Heitmanns rolle i forbindelse med at han sa opp avtalen som Najad-importør. Men på den annen side; kan vi stole på at lunde båt har reparert svakheten i match 42 like bra hos alle? Jeg vet at Ludvig Daae smelte sin på grunn i marsjfart med motor i mai. Det gikk visst helt fint. En annen kjenning gjorde det samme med sin nord for Florø i vår. De holdt på å gå ned. Får profilerte kunder bedre oppfølging enn jørgen hattemaker?

Det er veldig irriterende at du ikke klarer/vil svare på enkle spørsmål som dette:

Men mener du å slenge dritt mot importørene eller produsentene av disse båtene?

Mye avsporende krangel kunne vært unngått om du hadde klart å se forbi mine klønete ordvalg og heller holdt deg til saken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Prinsippet bør vel også kunne gjelde de Bavariaene i størrelsen 30-32 som er for baktunge, og der enkelte legger inn vann- eller sandsekker under køya i forpiggen."

Man ser med engang forskjellen på seriøs aktør og en useriøs ute på markeden. Seriøs aktør finjusterer båten med sandsekker mens den useriøse slenger til agregatter og andre totalt uaksepterte tinger... :smash:

Er det noen som har fått Lundebåt til å legge inn sandsekker i en B32 da på grunn feil i forhols til spec. ... Jeg har selv sett at det kan virke som at enkelte B32 er henger litt med hekken, men har ikke sjekket om dette er i henhold til specen eller ikke..

Men det formoder jeg selvsagt både Servicemannen og ikke minst wave har gjort... Så da tar jeg selvsagt for gitt at de kan henvise til hvor mye feil dette er i forhold til specen på B32. Jeg regner selvsagt med at dere har noe dokumentasjon på at dette er feil i henhold til spec fra Bavaria..

Det at man ikke liker at en båt er deisgnet slik er en ærlig sak, men er den bygget i henhold til spec'en så er den det... Er den ikke bygget i henhodl til spec'en så er den ikke det og dermed er det grunn til reklamasjon, slik Najad'en som hang med nebbet 13cm for dypt i forhold til spec'en.

Så da venter jeg på litt saklig dokumentasjon på hvor mye akterenden i B32 henger i forhold til det som spec'en tilsier... Det burde jo være svært enkelt for både wave og Servicemannen og yte litt Service her siden de nok sitter på denne informasjoen alt

Kanskje fordi hans diagnose var noe slikt som; syklig kverulant? :rolleyes: En noe mere komplisert beskrivelse av ham var; «systematisk oppbygde ukorrigerbare paranoiske vrangforestillinger». En sinnssykdom som man ifølge professor Nils Adolf Retterstøl primært utvikler hvis man fra barnsben har vært et påfallende individ i betydningen overdrevent følsom, selvrettferdig, ærgjerrig, usikker og selvhevdende.

Men hva har dette med tråden å gjøre? :confused:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...