Jump to content

Krakelering i plasten, er det grunn til reklamasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Er det noen som har fått Lundebåt til å legge inn sandsekker i en B32 da på grunn feil i forhols til spec. ... Jeg har selv sett at det kan virke som at enkelte B32 er henger litt med hekken, men har ikke sjekket om dette er i henhold til specen eller ikke..

Men det formoder jeg selvsagt både Servicemannen og ikke minst wave har gjort...

... Det burde jo være svært enkelt for både wave og Servicemannen og yte litt Service her siden de nok sitter på denne informasjoen alt

Jaja, Sydvesten. Da er vi som et utgangspunkt kanskje enige om at Najad-historien ikke er bevisst dysset ned av "ekspertene på forumet". Det var i den anledning jeg limte inn HELE mitt innlegg fra april - der også sand- og vannsekkene som ballast under køyene i forpiggen i de mindre Bavaria-modellene var med.

Problemet med noen av de mindre Bavaria-modellene har du, jeg og flere til også diskutert tidligere. Utgangspunktet var debatten og de kontruktive forslagene i den svenske Bavariaklubben for hvordan man der løste problemet med baktunge båter. Fordelen med ballasten var at båtene oppførte seg bedre i sjøen, ifølge brukerne. Det negative er naturlig nok økt vekt.

Om disse modellene er feildesignet, feilkonstruert, kontruert for andre himmelstrøk der man gjerne har anker, godt med kjetting og ankerspill i baugen, har jeg ikke det minste peiling på. Men registerer, (som på overnevnte Najad), at mange eiere sliter med balansen i båten uten dette ekstrautstyret.

Okke som; poenget er at det er litt slitsomt i lengden når du mistenkeliggjør enhver skribent som ikke alltid deler din oppfatning her for å ha skjulte motiver. Forumet er velegnet for å få fram både positive og negative sider ved ulike konstruksjoner og produsenter til beste for brukerne.

Okke som; poenget er at det er litt slitsomt i lengden når du mistenkeliggjør enhver skribent som ikke alltid deler din oppfatning her for å ha skjulte motiver.

Det jeg i grunnen kun spurte om er dokumentasjon som viser til det er samme type feil på de små Bavaria og denne Najaden... I det ene tilfelle er det bevist at båten ikke var i henhold til spec.... i det andre er det ikke bevist noe som helst etter hva jeg kan skjønne... I allfefall ikke som jeg kjenner til, så derfor spørr jeg deg om den... enkelt og greit, noe som burde være greit for deg å levere...

Så det at du mener jeg mistenkeligjør deg for å ha skjulte motiver når ber om at du dokumenterer dine påstander bedre enn hva du gjør er noe jeg finner noe merkelig, men ikke overraskende... Jeg har full forsåelse for at det kan være vanskelig å dokumentere synsing... så jeg tror vi lar det være med dette. Når du kommer med god dokumentasjon at disse små bavariane ikke er bygget i henhold til spesifikasjonen så kan vi fortsette denne delen av debatten...

Så da kan vi kanskje forstette med det som er dokumentert via Seilas eller Seilmagasinet, selv om det nok ikke så spennende siden det omhandler et velrenomert verft..

For ordens skyld så hjalp ikke aggregatet noe særlig på dette med at nebbet stakk så veldig dypt, men noe hjalp det selvsagt... Selv Najad følger fysikkens lover og nebbet var forsatt for dypt i forhold til spec...

De aller fleste skjønner jo at det skal noe mere vekt til enn ett vanlig lite marine aggregat plassert akterut for å kompensere for denne "skjevheten" på en båt som er vanvittig mye bredere akterut enn i baugen. Vi snakker her om at hekken skal 6-7cm dypere og det er mye med tanke på det arealet som er akterut... Ja selv Najad må ta hensyn gode gamle Archimedes...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten:

Da jeg limte inn hele innlegget fra april om denne "neddyssede" Najaden, burde jeg av hensyn til eventuelt særdeles nærtagne på forumet, også redigert bort setningen om de baktunge Bavariaene. Det beklager jeg.

På den annen side kan jeg ikke se at jeg i denne setningen påstår noe som helst om spesifikasjoner, etc etc. Men kun referer til hva en del eiere av mindre Bavaria-modeller i den svenske Bavariaklubben opplevde som et problem, og hvordan de fant sine løsninger på det.

Men ærlig talt Sydvesten. Dette har du, jeg og andre diskutert på vårens tråder, i likhet med denne Najaden du mener "de lærde" forsøker å dysse ned, hvilket var mitt utgangspunkt.

Beklager at det ble lite krakkeleringer her.

Det at man ikke liker at en båt er deisgnet slik er en ærlig sak, men er den bygget i henhold til spec'en så er den det... Er den ikke bygget i henhodl til spec'en så er den ikke det og dermed er det grunn til reklamasjon, slik Najad'en som hang med nebbet 13cm for dypt i forhold til spec'en.

Hva er verst:

A) En enkelt båt som er feilprodusert og ligger utenfor spec?

eller

B) En hel serie båter som ligger innenfor spec, men hvor specen er "feil"?

Hvis jeg skulle kjøpe ny båt, vet jeg hvilket alternativ jeg ville valgt. Enkelte velger anderledes, og det er jo en ærlig sak.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kanskje fordi hans diagnose var noe slikt som; syklig kverulant? :rolleyes: En noe mere komplisert beskrivelse av ham var; «systematisk oppbygde ukorrigerbare paranoiske vrangforestillinger». En sinnssykdom som man ifølge professor Nils Adolf Retterstøl primært utvikler hvis man fra barnsben har vært et påfallende individ i betydningen overdrevent følsom, selvrettferdig, ærgjerrig, usikker og selvhevdende.

Men hva har dette med tråden å gjøre? :confused:

Nå er det vel heftet betydlig tvil omkring diagnosens faglige grunnlag og hvilke motiver som egentlig lå til grunn for den. Når det er sagt, forstår jeg koblingen til tråden. Kanskej det har noe med seilbåtfolket å gjøre :wink: ?

B) En hel serie båter som ligger innenfor spec, men hvor specen er "feil"?

Kan du vise til en serie båter hvor specen er feil.... ikke synsing om at specen er feil siden jeg oppfatter deg som en seriøs debatant som ikke farer med løgn og fanteri... Selv om båt visuelt ser ut til å henge med rumpa så er det ikke dermed sagt at den gjør det når den måles i henhold til speceb... Så jeg formoder du kan vise kan til noe konkret tallmereiale som viser at specen er feil på de serier du referer til......

For ordens skyld så er mitt eksmpel om en båt som henger med rumpa brukt som visualisering... og har intet med dine påstand om en hel serie som er feilspecet... siden jeg ikke kjenner til hva du mener....

Så jeg venter i spenning på hvilken serie og hvor specen er feil,... selvsagt vel underbygget, noe som neppe er noe problem for deg å komme med siden du kjenner til en hel serie konkret.... Er dette mye materiale så kan du sende i mail til meg eller legge ut en link siden slik bevisføring gjerne er tungt materiale i form et veldokumentert rapport..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Nå må du gi deg Sydvesten. Les innlegget mitt en gang til, og les også det sitatet jeg har lagt inn i starten, du kjenner det sikkert igjen. Hvor står det at jeg kjenner til en konkret serie? Jeg liker ikke at du tillegger meg meninger jeg ikke har.

Jeg liker heller ikke at du implisitt skriver at jeg "farer med løgn og fanteri"! Og ikke kveruler over ordbruken her. Du vet utmerket godt at det var dette du gjorde!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Kan ikke se at du har skrevet hvilken hel serie som bygget med feil spec i ditt innlegg.... Beklager at jeg atter en gang må be deg om å rediggjøre hvilken serie dette er siden det ikke kommer klart frem i ditt innlegg...

Jeg synes det er greit at vi kan kjøre ryddige linjer her om hvilken serie det er og ikke minst noe dokumentasjon som kan underbygge din påstand om at hele serien er bygget med feil spec...

Etter mitt syn er ikke dette å forlange for mye.... Du påstår at en eller annen serie er bygget med feil spec, og jeg spørr om hvilken serie det gjelder og dokumentasjon på hva som er feil... Deretter kan vi jo diskutere dette i detalj siden vi begge har samme ståsted.... (les samme informasjon om hva som er feil med specen til denne serien)

Men det formoder jeg selvsagt både Servicemannen og ikke minst wave har gjort... Så da tar jeg selvsagt for gitt at de kan henvise til hvor mye feil dette er i forhold til specen på B32. Jeg regner selvsagt med at dere har noe dokumentasjon på at dette er feil i henhold til spec fra Bavaria..

Dette var egentlig bare litt spøk... :smiley:

Kan du vise til en serie båter hvor specen er feil....

Bavaria Match! I spekken siger dem at kjølen er fast på båten men hele serien.... :confused:

Hvordan er dette egnetlig med deg Sydvesten? Hvort har du aksjer i LundeBåt eller Bavaria-verft?

ØØØØøyyyyyyyy!!!!

Nå synes jeg dere kan ta en Cognac, Akkevitt eller et glass vann og roe dere noe ned. Vi har alle våre synspunkter på produsenter/forhandlere og oppfølging etterpå. Jeg ber dere fra nå om å ta dette pr IM eller start en egen tråd.

Denne tråden gjelder krakkelering i plasten hvor Lunde båt ser ut til å takle dette over min forventning.

Hmmmpfff.

bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dem i Lunde har nok å gjøre med oppretting av feiler og dem leier inn del folk i tillegg når feilene blir for store.

Hvor har du dette fra.... så vidt meg bekjent har Lundebåt permitert folk og de er fremdeles aktive i markedet etter mere ettermarkedsjobb... Det du skriver harmonerer ikke med det jeg får av informasjon av Lundebåt, (ref.mail hvor de forsøker å skaffe seg mere å gjøre, som både jeg og andre Bavaria eiere har fått)..... så kan du vise til hvor de har mere enn nok å gjøre med oppretting av feil...

Regner selvsag med at du kan dokumentere dette like godt så kan med dine andre påstander i denne tråden.... men håper selvsagt at du har noe som holder vann å komme denne gangen..

Utover dette så har jeg ikke til hensikt å kommentere dine tåpelig spørsmål om jeg har aksjer i Lundebåt eller Bavair verft... Det vitner om at du er opptatt av mann og ikke saken.... skjønt jeg skjønner jo dette når saken din mangler....

Beklager at jeg er noe direkte til deg denne gangen, men jeg synes ditt spørsmål om jeg har aksjer vitner om totalt bakkekontakt med den reelle verden.. Selv om jeg er fornøyd med Bavaria og Lundebåt så betyr ikke det at jeg har aksjer noens steder,.... Jeg skjønner jo at dette kommer overraskende på enkelte at noen kan være fornøyd med en båtprodusent og leverandrør uten at de har eierintersse i firmaent... men slik er det i den reelle verden...

ØØØØøyyyyyyyy!!!!

Denne tråden gjelder krakkelering i plasten hvor Lunde båt ser ut til å takle dette over min forventning.

Hmmmpfff.

bavaria32sport

Helt enig med deg.

.... så vidt meg bekjent har Lundebåt permitert folk og de er fremdeles aktive i markedet etter mere ettermarkedsjobb...

Selvfølgelig permiterer dem mannskap når de er ikke nok i ettermontering og betalte serviceoppdrager. Serviceavdelingen bør ha inntekter, salgsavdelingen er ikke råd til å drive den. Dem leier inn mannskap til rep. av båtene i likhet med andre store aktører her i Norge over høysesongen. Dem kan ikke ha ansatte i betalte oppdrager og i ikke betalte oppdrager og la dem sitte hjemme på vinteren. Dine påstander om "NULL" feil på Bavaria mens andre merker næsten flyter ikke eller dem har så stor slagside dem kantrer i havnene er helt ute å kjøre. Du kan være fornøyd med din båt, dette er fine båter men ikke noet betre en andre i samme prisklasse og heltatt ikke betre en dem som er i øvre prisklasse. LundeBåt er i gruppe med mest seriøse aktørene på markeden og du kunne vært stolt vis du hadde aksjer der.

Beklager at jeg er noe direkte til deg denne gangen, men jeg synes ditt spørsmål om jeg har aksjer vitner om totalt bakkekontakt med den reelle verden.. Selv om jeg er fornøyd med Bavaria og Lundebåt så betyr ikke det at jeg har aksjer noens steder,.... Jeg skjønner jo at dette kommer overraskende på enkelte at noen kan være fornøyd med en båtprodusent og leverandrør uten at de har eierintersse i firmaent... men slik er det i den reelle verden...

Så lenge du ikkje kan legge fram dokumentasjon på dette, så er dette sprøyt. Trur at du aldri har vore fornøgd med Bavaria. No held du moro med alt og alle... Dokumentasjon på at du er fornøgd med Bavaria må naturlegvis vere etterprøvbar, utarbeid av velutdanna folk som ikkje har kjennskap til Sydvesten eller Bavaria generellt. Før dette blir framlagt, så er alt Sydvesten seier i høve det som står i sitatet ovanfor ikkje å rette seg etter.

Dine påstander om "NULL" feil på Bavaria mens andre merker næsten flyter ikke eller dem har så stor slagside dem kantrer i havnene er helt ute å kjøre.

Kan du være så vennlig å vise til ett eneste innlegg hvor jeg har sagt/skrevet at det er null feil med Bavaria, eller at alle andre kantrer osv.... her på baatplassen.. Kan du ikke det så er du i mine øyne er stor løgner.

Når du viser til dette så skal jeg beklage mine påstander om at du er løgner..

Men kan du vise til at jeg har sagt at det er null feil på Bavaria eller farer du bare med løgner om meg.. vil gjerne ha dette avklart siden jeg oppfatter deg som en seriøs debatant eller ønske om å fremstå som det her på forumet og ikke en løgner

Jeg vet ikke hva det gagnet, men jeg synes det er greit at vi spiller redelig og ærlig, samt at vi holder oss til det som er skrevet og intet annet..

For meg er en løgn en løgn uansett, det er geit å gå kniveggen i deabtter men en bør sørge for at en ramler ned på rett side.. når man ramler.... selv har jeg ramlet ned på andre siden, hvilket også kan hende... og da er det bare og beklage... Har man baller og ryggrad så er ikke dette noe problem.. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...