Jump to content

Krakelering i plasten, er det grunn til reklamasjon?

Windy37GM

Recommended Posts

Beklager kryssiteringen, men denne gangen vil jeg avvike fra mine prinsipper

Når han i tillegg var en sterk bidragsyter til å få fjernet forumets fargeklatt nr.1, (som også sitter inne med mye kunnskap om seiling og seilbåter) ser jeg det som helt korrekt at skipsrådet anmoder om å endre stil

Flere og flere tråder ender jo med at Sydvesten skal krangle med alt og alle. Synd.

Jegfhar selvsagt full forsåelse for at din omgang med sannheten er noe lemfeldig ikke er som for folk flest... men dette du påstår om utestengelsen av lano2 tidligere er selvsagt en blank løgn... Når Lano2 "herjet" som verst så fikk jeg en telefon fra skipsraddet (første uken i juli 2007) hvor jeg ble spurt om jeg ønsket/ble oppfordret å klage lano2 inn for skipsraadet... hvilket jeg selvagt svarte negativt på... Jeg ønsket ikke å klage vedkommende inn for skipsaraadet av personlige oppfatninger..

At Østkyst Hustler nå på sett og vis ønsker å være dommer i denne diskusjonene som jeg har med Servicemannen finner jeg noe merkelig siden han selv etter mitt syn er en løgner basert på hans påstander referert til tidligere i dette svaret...

De som ønsker referanse med tanke på telefonen jeg fikk i juli 2007 kan kontake med via telefon 35602880.. (PS. jeg er to timer foran Norge og ber dere om å respektere dette med tanke på natteroen)

Da blir jeg vel klaget inn for skipsraadet igejn for å ha kalt en "spade for en spade" Sannheten er nok tung å bære for mange...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Da ble mitt siste innlegg i denne tråden sensurert av Herman(Fikk beskjed via IM)... og jeg ser ikke noen grunn til debattere videre i denne tråden.. til glede for mange vil jeg tro..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har du noen formening om hvordan de utbedrer dette for å få et 100% resultat. Ser for meg at litt sparkling og noe top coat oppå ikke blir like bra som nytt.

Nei.

Men sålenge ikke fuktighet trenger inn og overflaten blir jevn tror jeg det blir bra. Må ha trua vettu :-)

mvh

Bavaria32sport

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Nå er vi tilbake til tråden igjen. Bra!!!!!

Krakkelering kan både være og ikke være reklamasjon. Det avhenger litt på hva som forårsaket krakkeleringen. Etter å ha være marine surveyor for de fleste store internasjonale forsikringsselskapene og båtmeglere gjennom 5 år har jeg opplevd begge deler.

Årsaken til krakkelering er grei nok, overflatespenning i gelcoaten. Det var det aldri diskusjon om i de sakene jeg var inni. Nå var dette riktignok lystbåter i størrelsesorden 100 - 200 fot med prislapp på NOK 20 til 70 mill. hvor eierne var meget ressurssterke personer eller firmaer som var kjappe til å ringe til advokaten sin hvis det var noe de ike likte.

Det som var tema i alle de sakene jeg var inni som surveyor, var hva som hadde forårsaket og utløst overflatespenningen eller krakkeleringen, og det varierte. I noen tilfeller var det støpefeil. Dette ble konstatert ved at det krakkelerte stykket pluss litt til ble skåret ut og sendt til laboratorium for materialundersøkelse. Ble det påvist støpefeil, tok produsenten kostnadene, ble det ikke påvist støpefeil, ble det forsikringssak.

I de fleste av disse sakene ble det påvist ved hjelp av bilder eller vitneutsagn at spenningene i gelcoaten var et resultat av feil løfting av båten ut av vannet enten ved at stroppene var for smale eller feil plassert ,eller at løfterammen var for smal og hadde klemt skroget sammen. I en del andre tilfeller hvor båter var blitt slippsatt, var det ikke tilstrekkelig med blokker eller at blokkene var feil plassert under kjølen i forhold til produsentene anbefalinger. Dette ble da forsikringssaker hvor det ofte ble en form for skylddeling hvor eier måtte dekke noen kostnader i tillegg til egenandel.

Svaret på spørsmålet til trådstarter ut fra min erfaring er derfor ja og nei.

Nå kjenner jeg til historien fra båten var ny siden jeg har overtatt etter pappa. derfor vet jeg hvilket utstyr og hvilke kraner som er brukt :-) Og alle har store nok "4-kant greie" over båten som stroppene henger i. Såvidt jeg kan skjønne har ikke skroget blitt presset sammen. jeg tenkte jeg skulle ta ut høytaleren for å kikke bak med et lite tannlege speil, men mest sannsynlig ser jeg ingenting stort nok. men det er verdt unnskyldning for å gå omord ibåten :-)

Båten vår er heller ike dyr nok til at vi kommer til å skjære noe i den. det ordner seg uansett på den ene eller andre måten.

mvh

Bavaria32sport

nå med tråd på rette vei igjen

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Gjelder dette "alle" Bavaria Sport? Jeg kjøpte min 1. Bavaria, 2005 mod, 32 Sport (goood båt). Hadde den 1 sesong. Sommeren 07. I våres oppgraderte vi til en 2007 35". På 32" vi hadde, hadde jeg sett et par tilfeller i overgangen mellom badeplattform og dørken. I buene på motorromsluka mot batdeplattformen og et par innfestninger i forbindelse med dollbordet. (Luftinntaket til motorene)

35" jeg kjøpte var feilfri ved overtakelse i våres. Den var sjøsatt 19/7 og hadde kun 70 timer sommeren -07. I sommer oppdaget jeg slike sprekker som avbildet. Jeg tittet da på "alle" Bavariaer jeg så i havner i sommer. Ikke noen nøye rmen flere steder rundt badeplattformen samt 15-20 cm lange sprekker mellom dollbord og dekk. Rett ned for vindskjermen.Ganske fortvilet for en ett år gammel båt til 1,7 mill. og 135 driftstimer.

Flere med slike erfaringer og errfaringer fra utbedringer?

mvh. susuki

:flag:

Jeg har sett sprekkdannelser på alle båter jeg har hatt om jeg har letet litt så det er vel ikke noe problem akkurat for denne båttypen , spørsmålet er vel heller om det er noe man må regne med eller om det er et reelt reklamasjonsgrunnlag , dette kommer kanskje litt an på alder på båten også.

På Dufouren hadde jeg en og annen "stripe" på aktertofta men den er bevegelig så da er det jo lett at det blir sprekker.

På HRn har jeg noen små striper på hjørnene under cocpitluken , har ikke undersøkt 100% så det er mulig det er skitt og ikke sprekker men jeg hadde ikke lagt meg ned og dødd av forundring om det var mulig å finne sprekker på den.

En motorbåt hopper og danser jo veldig under bruk mens vi med seil har roligere bevegelser men dog skal jo båtene tåle endel vridning osv , kan vi i det heletatt forvente at det aldri dukker opp slike tilfeller uansett hvilken båt vi har ?

En motorbåt hopper og danser jo veldig under bruk mens vi med seil har roligere bevegelser men dog skal jo båtene tåle endel vridning osv , kan vi i det heletatt forvente at det aldri dukker opp slike tilfeller uansett hvilken båt vi har ?

Jeg hadde litt krakkelering i inlineren på vår Nidelv 690. Tror de kom etter at jeg hoppet i en bølge etter Kielferga - og folk satt i kabinen.

På de litt tyngre båtene jeg har hatt etter det har jeg aldri sett noen krakeleringer i gelcoaten. Men det kan jo hende dette er mer vanlig enn jeg vet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...