Jump to content

Beste teknikk ved bruk av Sikaflex?


Batdilla

Recommended Posts

Skal til å montere dekksforskruvning (Merkelig navn) for påfylling av ferskvann. Det første som slår meg da, er å bruke Sikaflex for å få det tett. I fjor monterte jeg litt forskjellig på Selco'en og tettet med Sikaflex. Dvs. forsøkte å tette med Sikaflex. Klinte på i rikt monn mellom skroget og det som skulle skrus til skroget, satte gjenstanden på plass, og skrudde til. Ganske fort viste det seg at det ble ikke tett, på tross av bruk av Sika :flag:. Det får meg til å tenke litt på hva som er beste teknikken når man monterer slik. (Håper ikke nettopp dette står beskrevet på Sikaflex tuben... :flag:).

 

* Er det bedre å la Sika'en tørke litt før man monterer på plass det Sika'en skal tette rundt? Slik at Sika'en blir mer en form for pakning, som på forhånd er tørket og formet etter det den skal tette rundt.

* I så fall, hvor lenge bør den tørke?

* I tilfelle det bør tørke først, påfører man Sika på bare ene flaten, eller begge kontaktflatene?

 

Fint hvis noen som behersker bruk av Sika kan dele litt erfaringer rundt dette. Sannsynligvis er det sikkert mer man bør vite også når Sika brukes. Håper dette kan bli en tråd hvor det utveksles tips og råd rundt bruk av Sika i forskjellige sammenhenger. Det er jo et ypperlig middel som har mange anvendelsesområder i båt.

Link to post

Sika tetter meget godt hvis den får lime seg til annleggsflatene. Disse må være rene og tørre. Det finnes egne Sika primere som med fordel kan brukes på enkelte materialer, særlig pleksiglass/lexan.

 

Selv bruker jeg Sika 291 ved montering av alskens ting, og har ikke hatt noen problemer med å få det tett.

 

GeirKS

Link to post

Når jeg overtok båten min, var den "lekk som en sil". Dvs. at gjennomføringene på dekk ikke var tette. Jeg har brukt Sikaflex 291 med stort hell når jeg har tettet. Jeg har i denne forbindelse vært svært nøye med å tørke alle delene og anleggsflaten mot dekk med aceton for å fjerne all fett.

 

Jeg har ikke noe spesiell tro på å vente til sikaflexen tørker delvis. Jeg har lagt på sikafleks på "begge sider og passet på å sause foreksempel skruer godt inn.  Etter å ha skrudd til, tørker jeg av overskuddmasse som er presset ut. Etter dette er det viktig og ikke røre på skruene. Jeg har ikke noe tro på å etterstramme da du da risikerer at tetningsmassen løsner fra underlaget. Stram til det som skal med en gang.

 

Denne prosedyren har fungert meget bra hver gang.

s/y "Arnegrut", Asker

Link to post

Hmm - nå skal det sies at jeg i min ukyndighet ikke har tenkt så nøye på hvilken type Sika jeg har brukt... :flag:. Forklarte bare selgeren i butikken hva jeg skulle ha det til, merket meg at det lot til å ha bra tette-egenskaper i bruk, for deretter å ta det i bruk uten å tenke noe mer over det... Det første jeg skal sjekke, er ihvertfall hvilken type Sika jeg har. Takk for innspill!

Link to post

Den beste Sikaflex til båt brug, er etter min mening Sikaflex 11FC. Et tips kan være at du ikke skruer helt fast med en gang, men skruer så mye at du har 2-3 mm. igjen før du er "helt i bunn". Da bør sikaen "tyte" frem, og du kan tørke vekk/glatte med en finger dyppet i zalovatten. Etter et døgn eller to, når sikaen har herdet skruer hu helt til. Hvis du har gjort godt rent og følger disse råd, skal jeg garanterer at det holder tett i mange år.

Lykke til, og go' helg til alle på baatplassen.no :flag: :flag:

Mvh. Jens Rytter.

 

Sjarkprosjektet er lagt på is (inntil videre)

Link to post

Over vannlinjen har jeg sluttet og bruke sikaflex da jeg har funnet ut at tetningsmasse for vinduer på campingvogn er mye bedre og jobbe med. Ta på masse og skru fast det du skal og massen tyter ut. Ikke rør før dagen etter. Da kan du ta fingeren og rulle av overskytende som du ruller en snøball i snøen for og gjøre den større. Ikkeno klin og ikke noe blir sittende fast utenom der det skal. Brukt rundt vinduer og under pullerter og alt annet. Perfekt for båtbruk spør du meg.

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post

Hva med PL 400

Kan ikke det brukes til det meste ?

Eller er der ting som dette ikke bør brukes til ?

 

:smiley:

Litt om pl-400.

 

PL 400 er et en-komponent lim og tetningsmasse som løser de fleste limproblemer. Limer alle normalematerialer, også på fuktige og fettede flater. Hefter også under vann. Meget sterkt. Temperaturbestandig -40/+100 grader C. Opptar bevegelser mellom materialer. Fyller ut og er aldringsbestandig (40 år). Andvendes til båtbygging, alle typer innredning i hus, hytte, bil og båt. Overmalbar etter utherding med vannbasert maling.

kgt

Link to post

Et lite tips til de som bruker sikaflex der de vil ha en fin flate på sikaèn. Lag litt såpevann i et glass, dypp fingen i før du stryker ut sikaflexen.

Ja, det hjelper nok noe. Men allikevel må jeg bare innrømme: bland de styggeste sakene som jeg har produsert i min karriere som hobby-mekker, så er det nettopp fugene med Sika o l.

 

I tillegg

 

- burde en begrense fugen vha tape

- passe på at ikke støv kan samle seg på massen før den er støvtørr

 

Snakker som skrevet av erfaring  :smiley:

Link to post

* Er det bedre å la Sika'en tørke litt før man monterer på plass det Sika'en skal tette rundt? Slik at Sika'en blir mer en form for pakning, som på forhånd er tørket og formet etter det den skal tette rundt.

* I så fall, hvor lenge bør den tørke?

* I tilfelle det bør tørke først, påfører man Sika på bare ene flaten, eller begge kontaktflatene?

 

Fint hvis noen som behersker bruk av Sika kan dele litt erfaringer rundt dette. Sannsynligvis er det sikkert mer man bør vite også når Sika brukes. Håper dette kan bli en tråd hvor det utveksles tips og råd rundt bruk av Sika i forskjellige sammenhenger. Det er jo et ypperlig middel som har mange anvendelsesområder i båt.

Regel nr. 1 er å holde deg til sika eller rettere sagt polyuretanbasert lim/fugemasse. Slikt lim er noe grisete dritt og kliss av en annen verden, men det er også det som gjør det så bra. Hvite varianter gulner, det er allergifremkallende, det gasser litt under påføring, det kan gasse og avgi meget skadelige stoffer det utsettes for høye temperaturer. Uansett så bruker vi det. Hvorfor? Fordi det er det beste som kan brukes. Ingen ting over, ingen ved siden.

 

Sika skal ikke tørke litt før montering.

muttere og monteringsdetaljer skal ikke etterstrammes etter montering. Da forsvinner limeffekten. Limeffekten er en vesentlig del.

 

Sika, dvs polyuretanlim kommer i mange varianter. Noen er overveiende fugemasse, noen overveiende lim. 291 er den maritime allround varianten, 292 er en variant med bedre limegenskaper og høyere pris. 11FC er glimrende å bruke, med gode limegenskaper. 11LM er litt rimeligere, men er mer en fugemasse.

 

Det finnes sika primere, men stort sett holder det lenge å bare avfette.

 

Silikon er etter min mening noe jævlig drit som bare passer til helt spesielle oppgaver. Fordelen er at den ikke gulner.

 

PL400 er et gummilim/fugemasse. Merfor generell byggmontasje. Det er skrytt mye av stoffet, men jeg synes det ikke kommer opp mot polyuretan. Det synes produsenten også. Og siden produsenten også lager polyuretanbaserte produker, anbefaler dette brukt på de mest krevende stedene.  http://www.stickwithpl.com/did_you/did.asp

 

Så har man de nye variantene som skal ta det beste fra flere grupper  og kombinere dette. Eboflex MS 40 er et slikt produkt. En MS polymer som kombinerer både silikon og polyuretan. Et glimrende fugemasseprodukt med limegenskaper. En hardere fuge enn sika. Lettere å slipe på. Bedre å overmale. Omlag 50 shore, det vil si betydelig hardere, men fortsatt ganske mykt. Brukte det senest i går og er bra til sitt bruk, men jeg ville aldri brukt det under vannlinjen og aldri på steder der limstyrken er viktigere enn fugeevnen. Fordelen er også at det lukter mindre og ikke er så jævlig grisete som sikaflex.

http://www.batmagasinet.no/baatweb/bmweb.n...nsf/pages/52119

I følge omtalen bedre enn det meste. I praksis god, men ikke på alle områder slik som polyuretanlim.

 

Hold deg til sikaflex Båtdilla. Vær litt obs på hvilken variant du velger. Velg ut i fra om det er limeffekt eller fugeing som er hovedmålet. De med god limeffekt kan gjerne brukes til begge deler, men koster mer.

 

Noen ganger lekker det etter montering. Det er sjeldent. Sikaen er litt kresen ved påføring. Ikke klatt litt her og der. Sørg for å ha fyldige limstrenger uten brudd i strengen (hvis det er tetting og ikke liming som er det viktige)

 

Meningen er forskjellige, men for meg er det bare polyuretan som gjelder. Bruker de andre variantene, men da kun til sitt bruk. Polyuretan er et universallim. Dekksforskruvningen din får det best med 291, 292 eller 11FC.

 

Lotus

Link to post

Ja, det hjelper nok noe. Men allikevel må jeg bare innrømme: bland de styggeste sakene som jeg har produsert i min karriere som hobby-mekker, så er det nettopp fugene med Sika o l.

La fuger rundt vinduene i dag. Brukte svart sika 291 og følgande prosedyre:

 

1. Reingjering, fjerne alt gamalt.

2. Vaska med tynner.

3. Maskerte med tape på begge sider av fuga.

4. La i sika.

5. Strauk av fuga med zalovatn på fingen.

6. Fjerna maskeringstapen.

7. Strauk av enda ein gang med zalovatn.

 

Resultatet: beine, jamne og glatte fuger. Eg er iallefall fornøgd :confused:

Link to post

Bare et tips til de som skal jobbe med sikaflex!!!

Bruk handsker eller noe på henda for sikaflex er nesten umulig å få av hvis det tørker på henda. Var så dum  å ikke tenke på det og det endte jo med at jeg sitter her å skriver med nesten helt svarte fingere  :confused:

 

Noen som vet hva jeg kan bruke for å fjerne det fra henda?

(har prøvd zalo,såpe, whitesprit, rød sprit, skal snart gjøre et nytt forsøk med white sprit)

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

En god teknikk ved bruk av denne massen er å stryke av  med en tom tube som dere former etter fugen, deretter struke forsiktig ut med en finger fuktet med såpevann. Det beste resultatet er selvsagt å maskere før man fuger.

 

Min erfaring er at Tech 7 alt. Kleb og Tett fra wurth fungerer meget bra både til fuging og liming, fordelen med Tech 7 er at den limer om det er fuktigt. Limte en gang smergelpapir ned i en rustfri skakkerenne på en filemaskin med Tech 7, dette sto med overrisling av sjøvann i over et år før det ble skiftet pga slitasje, det var like fast.

 

mvh

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Fikk noe stoff som het KEN(T) 2000, det var saker som holdt. Limte glass til plast og aluminium uten problemer. Men - det er polyuretan-basert, og dette er et av de værste stoffene du kan få i kroppen. Ellers har Casco noe som heter "superfix", PL 400 har jeg bra erfaring med. Men ingen av disse stoffene egner seg til å lage pakning rundt inspeksjonsluka på dieseltanken, de går i oppløsning etter kort tid. Vet noen om noe "lurium-stoff" som holder til slike pakninger?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...