Jump to content

Beste teknikk ved bruk av Sikaflex?


Batdilla

Recommended Posts

Mener at også våre venner hos Biltema har Polyuretan basert fugemasse/lim. Er det noen som har peiling på om det er brukanes.

 

Neste spørsmål: Man skal bruke litt Sika. Den man kjøpte ifjor er selvfølgelig hard. : :headbang:Handler en ny en. Bruker 10 gram tetter tuten med en skrue eller lignende og legger den vekk.

1 Måned senere, skal man bruke litt igjen. Og den forbanna tuben er blitt hard. :cryin: Innkjøp av ny tube.

 

HVORDAN I POKKER SKAL MAN OPPEBVARE STOFFET. SLIK AT MAN IALLEFALL KAN BRUKE HALVE TUBEN FØR DEN MÅ KASSERES. :confused: :confused:

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Guest Sparky

Følgende spørsmål ble stilt Kjetil Farm ved Sika Norge idag :

 

Jeg skal montere fartslogg og dybdelogg i 27fot plastbåt med plast skroggjennomføringer for begge.

Hvilke sikaprodukt egner seg best til å tette for inntrengning av sjøvann?

 

 

Svar fra Farm:

 

Sica 11fc

eller

291

 

Vaske med Aceton, la det tørke ut. viktig.

 

Prime med 206gp

 

Legge på sika slik at det ble ca 2-3mm fugetykkelse etter tilskruing.

(Han kunne imidlertid IKKE svare på hvor mye jeg skulle legge på FØR jeg skrur til)

 

Han sa først at jeg skulle vente 2 dager med å skru helt til på skroggjennomførngen, men endret dette til å skru til med en gang etter nærmere forklaring av jobben.

 

Jeg føler meg nesten mer forvirret etter samtalen, fordi jeg ikke vet hvor mye sica som skal legges på FØR tildragning av mutter.

 

mvh jan

Link to post

Det du legger på for mye tyter ut, så det er ikke noe problem - annet enn at du må fjerne det overskytende.

 

Du kan vaske vekk klin med White Sprit, men forsøk å ikke klin White Sprit bort der du limer/fuger.

 

Det har vært en tråd på uk.rec.sailing om at NASA plastgivere ikke tåler "løsemidler" i noen form p.g.a. dårlig plastkvalitet, dermed ei heller Sikaflex.

 

GeirKS

Link to post
Guest Sparky

hei, kjøpte utstyret hos Seatronics, Moss. Mener det er NAVMAN for instrumentene, men vet ikke fabrikant på giverne.

 

Nå ble jeg engstlig.

 

mvh jan

 

Det du legger på for mye tyter ut, så det er ikke noe problem - annet enn at du må fjerne det overskytende.

 

Du kan vaske vekk klin med White Sprit, men forsøk å ikke klin White Sprit bort der du limer/fuger.

 

Det har vært en tråd på uk.rec.sailing om at NASA plastgivere ikke tåler "løsemidler" i noen form p.g.a. dårlig plastkvalitet, dermed ei heller Sikaflex.

 

GeirKS

Link to post
  • 7 måneder senere...

skal begå litt liming i Jokeren de neste dagene.

Etter produsentens påstander, skal de gå greit å lime med TEC 7, selv om temperaturen ikke er "på topp" om dagen.

Skal tom virke på frosne og våte overflater.

 

Det er ikke kritisk med styrke på dette, da det simpelthen er noe lister til å skru fast enheter i som skal monteres. Men det bør jo sitte fast da..

 

Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ??

 

Suzuki

No boat needed..

Link to post

Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ??

Brukte for 2 år siden Tec7 til blandt annet til nating av dekk, samme egenskaper som sika. Ikke spesiell enkel å jobbe med. Men bra ble det. Brukte også Tec7 til å lime fast noe listverk, satt i allefall like godt ett år etter at jeg monterte det.

Det var vår og bedre temp den gang jeg brukte det.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Mener at også våre venner hos Biltema har Polyuretan basert fugemasse/lim. Er det noen som har peiling på om det er brukanes.

Har gode erfaringer med den. Synes den var som vanlig Sika å arbeide med (dvs jævlig grisete) og tettet godt det den skulle. Dog ble båten solgt før jeg fikk noen "langtidstest" av Biltema sin polyuretan masse.

 

Noen andre som kan rapportere om den holder i lengden også? Prisen er jo ganske hyggelig.

Link to post

Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ??

 

Suzuki

Bedre!

Ufattelig stoff, har brukt det istedet for butylgummitetningslist for å tette rundt skylight, som lim for å feste og tette ved reparasjoner på skott.

Limer nå sammen ny kjøleboks, ved hjelp av dette. Har brukt det til å tette under rekkestøttene( hadde lekkasje).

Redigert av pete (see edit history)
Link to post

Hei. Mener og tror at minst like viktig som egenskapene i stoffet man bruker så må man rubbe og vaske " limepunktet ". Jeg ser at den lokale båtbyggeren alltid rubber ned stedet han skal lime med grovt sandpapir, dette for å få god heft til underlaget. Dette gjelder i hvertfall når han limer og skrur rekkestøtter og andre ting av rustfritt mot dekk / skrog på " plastbåter". Når det gjelder tech 7 så er dette etter mine erfaringer noe av det bedre man kan bruke til liming / fuging i maritime miljøer.

 

Sirius

Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55

Link to post

Som et tips igjen:

tar en titt på leverandørsidene og les om Pantera MS 3000/60.

Dette er ny i Norge men jeg kan lover at hver eneste angivelse til den limen stemmer.

Til (minst) 100%

Jeg kan lover dette pga. at jeg bruker den siden nå 5 år. privat og på jobb.

 

Og :

(selv om jeg få sikkert kjeftet igjen pga. at jeg er involvert til produktet men det er privat nå:)

 

Jeg kjenner pga. 18 år båttekknik i Tyskland mange forskjellige lim og tetningsmiddel:

men ingenting som er enklere, bedre og ( objektiv, til slutt av regningen) billigere.

Dere kan være forsikkert om at jeg sjekkter det riktig.

 

Sika (hvilken som helst), Würth, " TEC 7 " (som dessuten bare fikk en ny embalasje) og nesten alle andre kommer slett ikke i nærheten av Pantera.

Alle disse lim har og gjør problemer og Dere snakker jo allerede om problemer som en lim kan har:

 

Alle tingene som Dere diskuterter om i dennne tråden (til nå) er ikke noe problem for Pantera.

 

Anbefaling: les om egenskapene, antar at det er sannhet og samlikne det (riktig) med alt som Dere kjenner.

Det finnes jo nok muligheten også på internet.

 

Hvis dere gjør det neutralt, blir ikke mye øvrig. Men sikkert Pantera MS 3000/60.

Link to post

:flag::Til Jobe Hei!

Tar gjerne imot utfordringen og er villig til å prøve Pantera til tetting av vinduer i Goldfishen.Jeg forstår det slik at du er agent og dermed er noe subjektiv i din omtale av dette "vidundermiddelet", men jeg tar sjansen og forbeholder meg retten til å komme tilbake med min erfaring her på forumet etter en tid.Tar du utfordringen?

Har f.ø sett din presentasjon av stoffet på nettet:http://www.tbbecker.de/pantera/best_med_en_test.htm

 

Send meg en IM og jeg tar kontakt!!!

Link to post

Neste spørsmål: Man skal bruke litt Sika. Den man kjøpte ifjor er selvfølgelig hard. : :headbang:Handler en ny en. Bruker 10 gram tetter tuten med en skrue eller lignende og legger den vekk.

1 Måned senere, skal man bruke litt igjen. Og den forbanna tuben er blitt hard. :cryin: Innkjøp av ny tube.

 

HVORDAN I POKKER SKAL MAN OPPEBVARE STOFFET. SLIK AT MAN IALLEFALL KAN BRUKE HALVE TUBEN FØR DEN MÅ KASSERES. :headbang: :headbang:

 

Mariell

Det er lurt med en skrue, men sett den i selve tuben, ikke ytterst på spissen. Etter at den er skrudd inn setter du på tuppen igjen. Om du setter en skrue på spissen også, betyr ingen ting (egen erfaring) Når du skal bruke Sika'n igjen er antagelig spissen fyllt av herdet Sika. Du kan prøve å pille det ut, men det er også mulig å kjøpe løse spisser. Hvis Sikaen i selve tuben er stiv på tross av dette, kan du "stake opp" med et skrujern/syl. Siste utvei er å skjære av baksiden av tuben, men da blir det mye klin hvis du ikke er forsiktig.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post

:flag::Til Jobe  Hei!

Tar gjerne imot utfordringen og er villig til å prøve Pantera til tetting av vinduer i Goldfishen.Jeg forstår det slik at du er agent og dermed er noe subjektiv i din omtale av dette "vidundermiddelet", men jeg tar sjansen og forbeholder meg retten til å komme tilbake med min erfaring her på forumet etter en tid.Tar du utfordringen?

Har f.ø sett din presentasjon av stoffet på nettet:http://www.tbbecker.de/pantera/best_med_en_test.htm

 

Send meg en IM og jeg tar kontakt!!!

Først er det ikke noe "vidundermiddel" eller utfordring.

Dette er bare et kjempe godt produkt som har "testløpet sitt" langt bak seg.

Vi sier bare en ting:

Dette, som andre produkter i disse klassene lover, kan Pantera bedre.

Selv om det finnes produkter som på første øyekast nesten er "like" ,

så er det en detalj som er forskjellig.

Og det kommer ann på denne detaljen.

Hvis vi snakker om liming, da mener vi LIMING : med riktig materiell på riktig plass.

Til å forstå slik: "Ikke bare "til å søle / klistere" uten et brukelig grunnlag".

 

Hvert materiell har en grense.

Grensene til MS 3000/60 er meget høy og akkurat der ligger "hemmeligheten".

Alle ønskede parametere (f.eks. til alle krav på båt) ligger med harmonisk samspill på høyeste grense.

Det finnes ikke noe "mellomrom".

Mellomrom finnes hos andre produkter. Og de kalle det "markedsføring", og dette skapet bare forvirring.

Synes jeg.

Dette finnes hos nesten alle produsenter. "Spesial her og spesial der".

Hvorfor det, hvis man kan gjøre det bedre med èn gang?

 

Pantera gjør det omvent.

"Vil du ha det best mulig, da får du det best mulig", uten kompromis.

Med Pantera MS 3000/60 må man ikke lure på " holder den hvis det .......?"

Da kan man tenke omvendt: " Hvis MS 3000/60 ikke holder, da holder heller ikke noe annet lim" !

 

Det er dèt som det kommer ann på og bare dette sparer tid og masse penger.

 

Dessuten er MS 3000/60 (med og mot andre) testet flere ganger fra båtbyggerforeninger, fagblad og håndverk i Tyskland:

med de beste resultater!

 

Du vil prøve og rapportere ?

Gjør det, vi er selvfølgelig takknemlig for hver rapport som er fornuftig.

Helst offentlig.

 

Men det burde gjøres best på en annen tråd.

Kanskje i et "forum for riktig liming og tetning på båt" eller noe lignende ?

Det tror jeg kan være meget nyttig.

 

Forslag fra dere?

Link to post

Godt forslag om en egen tråd på erfaringer med MS3000 og andre midler. Har bestilt test-tilbudet i dag. Når båten begynner å dra på åra dukker det gjerne opp behov for både tetning og liming. Å dømme etter innleggene er det noen som liker mora og andre dattera. (Gift ble de begge, sa min far!)

Artig hvis det blir litt erfaringsutveksling på dette emnet utover vinteren!

Og veldig gjerne med bilder!

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Det kan kanskje være en idet å skru av spissen legge et stykke plast mellom for så å skru på spissen igjen, skrue på spissen og legg hele herligheten i en blank plast pose for så å suge ut all luft med sterke lunger. Knyt igjen og håp på det beste. Mener jeg leste i båtmagasinet om en som la tubene i fryseren

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...