Suzuki Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 mitt råd til slike pakinger blir entydig: pakningsgummi. Kjøp et flak på Biltema, samt en skarp hobbykniv / skalpell. Da lager du fin-flotte pakninger som holder evig ( nesten ) Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
GeirKS Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Har du best erfaring med gummi-arkene, eller de som er gummi med fibermateriale på begge sider? GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
HaJ Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Vi har en liten lekkasje som vi (etter omstendig leting) tror kommer fra sammenføyningen mellom skrog og overbygg. Planen er å ta av fenderlisten på lekkasje-siden, og legge Sikaflex i sammenføyningen. Men etter å ha lest tråden her blir jeg litt usikker; - hvilken egenskap bør sika'en ha til dette formålet? Liming eller fuging? Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Suzuki Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Har du best erfaring med gummi-arkene, eller de som er gummi med fibermateriale på begge sider? GeirKS Gummi arkene, de som finnes i 1mm & 2mm tykkelse Biltema varenr 60-240,241,242,243 Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Mariell Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Mener at også våre venner hos Biltema har Polyuretan basert fugemasse/lim. Er det noen som har peiling på om det er brukanes. Neste spørsmål: Man skal bruke litt Sika. Den man kjøpte ifjor er selvfølgelig hard. : :headbang:Handler en ny en. Bruker 10 gram tetter tuten med en skrue eller lignende og legger den vekk. 1 Måned senere, skal man bruke litt igjen. Og den forbanna tuben er blitt hard. Innkjøp av ny tube. HVORDAN I POKKER SKAL MAN OPPEBVARE STOFFET. SLIK AT MAN IALLEFALL KAN BRUKE HALVE TUBEN FØR DEN MÅ KASSERES. :confused: Mariell Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Skin Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Kjøleskap/kjølerom er greit til å oppbevare sikaflex. Det holder seg betydelig lengre da. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 20.April.2004 Del på Facebook Svart 20.April.2004 Jeg pakker den inn lufttett så godt som mulig pluss kjøleskap. Ser ut at det hjelper noe. Som noen et annet sted fastslå er det luftfuktigheten som gjør at den herder. Oppbevaring i lufttett plastkasse sammen med et tørkemiddel burde da også hjelpe. Har ikke prøvd. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 21.April.2004 Del på Facebook Svart 21.April.2004 Følgende spørsmål ble stilt Kjetil Farm ved Sika Norge idag : Jeg skal montere fartslogg og dybdelogg i 27fot plastbåt med plast skroggjennomføringer for begge. Hvilke sikaprodukt egner seg best til å tette for inntrengning av sjøvann? Svar fra Farm: Sica 11fc eller 291 Vaske med Aceton, la det tørke ut. viktig. Prime med 206gp Legge på sika slik at det ble ca 2-3mm fugetykkelse etter tilskruing. (Han kunne imidlertid IKKE svare på hvor mye jeg skulle legge på FØR jeg skrur til) Han sa først at jeg skulle vente 2 dager med å skru helt til på skroggjennomførngen, men endret dette til å skru til med en gang etter nærmere forklaring av jobben. Jeg føler meg nesten mer forvirret etter samtalen, fordi jeg ikke vet hvor mye sica som skal legges på FØR tildragning av mutter. mvh jan Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Det du legger på for mye tyter ut, så det er ikke noe problem - annet enn at du må fjerne det overskytende. Du kan vaske vekk klin med White Sprit, men forsøk å ikke klin White Sprit bort der du limer/fuger. Det har vært en tråd på uk.rec.sailing om at NASA plastgivere ikke tåler "løsemidler" i noen form p.g.a. dårlig plastkvalitet, dermed ei heller Sikaflex. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Guest Sparky Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 hei, kjøpte utstyret hos Seatronics, Moss. Mener det er NAVMAN for instrumentene, men vet ikke fabrikant på giverne. Nå ble jeg engstlig. mvh jan Det du legger på for mye tyter ut, så det er ikke noe problem - annet enn at du må fjerne det overskytende. Du kan vaske vekk klin med White Sprit, men forsøk å ikke klin White Sprit bort der du limer/fuger. Det har vært en tråd på uk.rec.sailing om at NASA plastgivere ikke tåler "løsemidler" i noen form p.g.a. dårlig plastkvalitet, dermed ei heller Sikaflex. GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
GeirKS Svart 22.April.2004 Del på Facebook Svart 22.April.2004 Tråden finnes her, men det mangler noen innlegg da Google respekterer "Xnay": http://tinyurl.com/26hez GeirKS Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 skal begå litt liming i Jokeren de neste dagene. Etter produsentens påstander, skal de gå greit å lime med TEC 7, selv om temperaturen ikke er "på topp" om dagen. Skal tom virke på frosne og våte overflater. Det er ikke kritisk med styrke på dette, da det simpelthen er noe lister til å skru fast enheter i som skal monteres. Men det bør jo sitte fast da.. Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ?? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Hebbe Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ?? Brukte for 2 år siden Tec7 til blandt annet til nating av dekk, samme egenskaper som sika. Ikke spesiell enkel å jobbe med. Men bra ble det. Brukte også Tec7 til å lime fast noe listverk, satt i allefall like godt ett år etter at jeg monterte det. Det var vår og bedre temp den gang jeg brukte det. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Sebaldus Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Mener at også våre venner hos Biltema har Polyuretan basert fugemasse/lim. Er det noen som har peiling på om det er brukanes. Har gode erfaringer med den. Synes den var som vanlig Sika å arbeide med (dvs jævlig grisete) og tettet godt det den skulle. Dog ble båten solgt før jeg fikk noen "langtidstest" av Biltema sin polyuretan masse. Noen andre som kan rapportere om den holder i lengden også? Prisen er jo ganske hyggelig. Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ?? Suzuki Jeg har begynt å bruke det istedet for Sika 290DC. Syns så langt det funker like bra og kanskje bedre. Det gir kjappere lakktørk i fugene enn med sika. Sitér dette innlegget Link to post
pete Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 (redigert) Er dette TEC7 stoffet så bra som produsenten sier ?? Suzuki Bedre! Ufattelig stoff, har brukt det istedet for butylgummitetningslist for å tette rundt skylight, som lim for å feste og tette ved reparasjoner på skott. Limer nå sammen ny kjøleboks, ved hjelp av dette. Har brukt det til å tette under rekkestøttene( hadde lekkasje). Redigert 5.Desember.2004 av pete (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sirius Svart 5.Desember.2004 Del på Facebook Svart 5.Desember.2004 Hei. Mener og tror at minst like viktig som egenskapene i stoffet man bruker så må man rubbe og vaske " limepunktet ". Jeg ser at den lokale båtbyggeren alltid rubber ned stedet han skal lime med grovt sandpapir, dette for å få god heft til underlaget. Dette gjelder i hvertfall når han limer og skrur rekkestøtter og andre ting av rustfritt mot dekk / skrog på " plastbåter". Når det gjelder tech 7 så er dette etter mine erfaringer noe av det bedre man kan bruke til liming / fuging i maritime miljøer. Sirius Sitér dette innlegget Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Jobe Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Som et tips igjen: tar en titt på leverandørsidene og les om Pantera MS 3000/60. Dette er ny i Norge men jeg kan lover at hver eneste angivelse til den limen stemmer. Til (minst) 100% Jeg kan lover dette pga. at jeg bruker den siden nå 5 år. privat og på jobb. Og : (selv om jeg få sikkert kjeftet igjen pga. at jeg er involvert til produktet men det er privat nå:) Jeg kjenner pga. 18 år båttekknik i Tyskland mange forskjellige lim og tetningsmiddel: men ingenting som er enklere, bedre og ( objektiv, til slutt av regningen) billigere. Dere kan være forsikkert om at jeg sjekkter det riktig. Sika (hvilken som helst), Würth, " TEC 7 " (som dessuten bare fikk en ny embalasje) og nesten alle andre kommer slett ikke i nærheten av Pantera. Alle disse lim har og gjør problemer og Dere snakker jo allerede om problemer som en lim kan har: Alle tingene som Dere diskuterter om i dennne tråden (til nå) er ikke noe problem for Pantera. Anbefaling: les om egenskapene, antar at det er sannhet og samlikne det (riktig) med alt som Dere kjenner. Det finnes jo nok muligheten også på internet. Hvis dere gjør det neutralt, blir ikke mye øvrig. Men sikkert Pantera MS 3000/60. Sitér dette innlegget Link to post
Scand_550 Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 Sika egner seg både som lim og fugemasse så sant flatene er rene å tørre. Det er et kvalitetsprodukt. Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 6.Desember.2004 Del på Facebook Svart 6.Desember.2004 :Til Jobe Hei! Tar gjerne imot utfordringen og er villig til å prøve Pantera til tetting av vinduer i Goldfishen.Jeg forstår det slik at du er agent og dermed er noe subjektiv i din omtale av dette "vidundermiddelet", men jeg tar sjansen og forbeholder meg retten til å komme tilbake med min erfaring her på forumet etter en tid.Tar du utfordringen? Har f.ø sett din presentasjon av stoffet på nettet:http://www.tbbecker.de/pantera/best_med_en_test.htm Send meg en IM og jeg tar kontakt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Sigurd Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Kjenner noen til Simson ISR 70-03? Deler av dørken min er nå fuga med 290DC, andre deler med Tec7. Jeg har fått tak i ett parti veldig billig ISR 70-03 som skal brukes på resten av prosjektet. Er det noen av dere som har erfaring med den? Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Neste spørsmål: Man skal bruke litt Sika. Den man kjøpte ifjor er selvfølgelig hard. : :headbang:Handler en ny en. Bruker 10 gram tetter tuten med en skrue eller lignende og legger den vekk. 1 Måned senere, skal man bruke litt igjen. Og den forbanna tuben er blitt hard. Innkjøp av ny tube. HVORDAN I POKKER SKAL MAN OPPEBVARE STOFFET. SLIK AT MAN IALLEFALL KAN BRUKE HALVE TUBEN FØR DEN MÅ KASSERES. :headbang: Mariell Det er lurt med en skrue, men sett den i selve tuben, ikke ytterst på spissen. Etter at den er skrudd inn setter du på tuppen igjen. Om du setter en skrue på spissen også, betyr ingen ting (egen erfaring) Når du skal bruke Sika'n igjen er antagelig spissen fyllt av herdet Sika. Du kan prøve å pille det ut, men det er også mulig å kjøpe løse spisser. Hvis Sikaen i selve tuben er stiv på tross av dette, kan du "stake opp" med et skrujern/syl. Siste utvei er å skjære av baksiden av tuben, men da blir det mye klin hvis du ikke er forsiktig. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Jobe Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 :Til Jobe Hei! Tar gjerne imot utfordringen og er villig til å prøve Pantera til tetting av vinduer i Goldfishen.Jeg forstår det slik at du er agent og dermed er noe subjektiv i din omtale av dette "vidundermiddelet", men jeg tar sjansen og forbeholder meg retten til å komme tilbake med min erfaring her på forumet etter en tid.Tar du utfordringen? Har f.ø sett din presentasjon av stoffet på nettet:http://www.tbbecker.de/pantera/best_med_en_test.htm Send meg en IM og jeg tar kontakt!!! Først er det ikke noe "vidundermiddel" eller utfordring. Dette er bare et kjempe godt produkt som har "testløpet sitt" langt bak seg. Vi sier bare en ting: Dette, som andre produkter i disse klassene lover, kan Pantera bedre. Selv om det finnes produkter som på første øyekast nesten er "like" , så er det en detalj som er forskjellig. Og det kommer ann på denne detaljen. Hvis vi snakker om liming, da mener vi LIMING : med riktig materiell på riktig plass. Til å forstå slik: "Ikke bare "til å søle / klistere" uten et brukelig grunnlag". Hvert materiell har en grense. Grensene til MS 3000/60 er meget høy og akkurat der ligger "hemmeligheten". Alle ønskede parametere (f.eks. til alle krav på båt) ligger med harmonisk samspill på høyeste grense. Det finnes ikke noe "mellomrom". Mellomrom finnes hos andre produkter. Og de kalle det "markedsføring", og dette skapet bare forvirring. Synes jeg. Dette finnes hos nesten alle produsenter. "Spesial her og spesial der". Hvorfor det, hvis man kan gjøre det bedre med èn gang? Pantera gjør det omvent. "Vil du ha det best mulig, da får du det best mulig", uten kompromis. Med Pantera MS 3000/60 må man ikke lure på " holder den hvis det .......?" Da kan man tenke omvendt: " Hvis MS 3000/60 ikke holder, da holder heller ikke noe annet lim" ! Det er dèt som det kommer ann på og bare dette sparer tid og masse penger. Dessuten er MS 3000/60 (med og mot andre) testet flere ganger fra båtbyggerforeninger, fagblad og håndverk i Tyskland: med de beste resultater! Du vil prøve og rapportere ? Gjør det, vi er selvfølgelig takknemlig for hver rapport som er fornuftig. Helst offentlig. Men det burde gjøres best på en annen tråd. Kanskje i et "forum for riktig liming og tetning på båt" eller noe lignende ? Det tror jeg kan være meget nyttig. Forslag fra dere? Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Godt forslag om en egen tråd på erfaringer med MS3000 og andre midler. Har bestilt test-tilbudet i dag. Når båten begynner å dra på åra dukker det gjerne opp behov for både tetning og liming. Å dømme etter innleggene er det noen som liker mora og andre dattera. (Gift ble de begge, sa min far!) Artig hvis det blir litt erfaringsutveksling på dette emnet utover vinteren! Og veldig gjerne med bilder! mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Jon-Kåre Svart 7.Desember.2004 Del på Facebook Svart 7.Desember.2004 Det kan kanskje være en idet å skru av spissen legge et stykke plast mellom for så å skru på spissen igjen, skrue på spissen og legg hele herligheten i en blank plast pose for så å suge ut all luft med sterke lunger. Knyt igjen og håp på det beste. Mener jeg leste i båtmagasinet om en som la tubene i fryseren Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.