tami Startet 10.September.2008 Link til dette innlegget Startet 10.September.2008 Vurderer å se på en båt som har en 2001 mod mercruiser 1,7 TDI. Selger opplyser at den kun har gått 175 timer. Kan noen gi tips om evt svakheter jeg skal se etter, eller gi tips om hvordan kommende problem evt kan oppdages. Har lest at turbo ryker på noen av disse motorene. Kan symptomer på dette oppdages i forkant? Hvor lang tid gjelder garanti på slike tilfeller? Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Lov å spørre hvilken type båt motoren sitter i? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
whatever Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Har lest at turbo ryker på noen av disse motorene. Ryker som i "oser" eller "går i stykker"? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Som i "går i stykker". Spes de tidlige modellene frem til 2004 eller 5 om jeg husker rett.... Er visst noen forskjeller på turbo etter dette... Det er viktig at denne motoren jobber lett og uanstrengt om den skal vare. Sjekk at den får maks rpm (4400 o/min) ved normalt lastet båt. Oppnåes lavere turtall, jobber motoren for tungt og forbrenningstemeraturen (avgasstemp) stiger dramatisk som er med på gi turboen et kort liv. Stempler og ventiler er heller ikke glad i for høy avgasstemp. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
tami Svart 10.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Motoren sitter i en Nor-Dan 610 Quatro. Begge 2001 modeller! Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 NorDan 610, - da er i alle fall båten relativt lett, slik at ikke motoren blir overbelastet av den grunn. Jeg har nylig kjøpt en Skibsplast 660 2002-modell med samme motor (også 2002-modell), og ifølge tidligere eier røk turboen i 2005 og han satte inn ny for egen kostnad. Men han har hørt via omveger at om han hadde gått hardt på leverandør / importør? så ville han fått byttet dekket, i alle fall delvis, da dette skal være en garantisak. Har lest at Mercruiser tilbød eiere av de tidligste modellene å få turboen skiftet, da det var en kjent svakhet på de første utgavene. Riktig som det sies over, at turboen ble modifisert på senere modeller, fra 2004 eller 2005. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 Hva er kostnaden med en slik reparasjon? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
DELUDE Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 den lille turboen e 1,7 dti koster vel det dobbelte av en volvo turbo:P Tror vi snakker 20 lapper Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 10.September.2008 Link til dette innlegget Svart 10.September.2008 (redigert) Har kvitteringen fra forrige eier liggende. 14.700 i deler + 3.700 i arbeid, + mva, så da blir det som Delude antyder og vel så det. Redigert 10.September.2008 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tami Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Fæle greier...... Og jeg vil vel neppe kunne få dette på garanien når motor er fra 2001... Vi får tro det holder! Annen ting: Båteier sa at han fikk inn regnvann gjennom luftinntak til motor når været sto slik! Noen som er kjent med dette? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Et par viktige momenter ved disse motorene: 1. De må kunne oppnå 4400 rpm ved max gass. Hvis ikke så jobber motoren for tungt. 2. På de tidligere modellene så rustet "Waste Gate" ventilen = den som justerer turbotrykket. Ved økt turtall skal denne ventilen åpne for å hindre at turbotrykket blir for høyt. PÅ baksiden av turboenheten vil du se en bevegelig arm som er festet til et spjeld som går inn i turboenheten. Dette spjeldet har hatt en tendens til å ruste fast på i hvertfall tidligere modeller. Ruster den fast, blir det for høyt trykk i turbo'en og den ryker. Sjekk dette spjeldet og hvis du kjøper båten, så ta en dusj med CRC der innimellom. 3. På de tidligere utgavene var stemplene for dårlige. De ble byttet ut med stempler med keramisk topp. Tror at dette skjedde rundt 2005. Dette får du jo gjort lite med, men fokuserer du på punkt 1 og 2 så hjelper det mye. For øvrig så anbefaler jeg deg å lese det som står på følgende forum: http://groups.yahoo.com/group/cummins_mercruiser_120hp_DTI/ Et annet forum er: http://boatdiesel.com/BDR/Forums/main.cfm?...552c63531316412 Men dette krever at du melder deg inn og betaler en avgift. Jeg har selv en Trophy 22 fot med samme motor, men en 2006 modell. Veldig fornøyd, men jeg er på søken etter en ny propell som gir meg noe mer turtall. jeg får 4350 rpm ved moderat last og 4200 ved full tank og 3 pers. ombord. Det er litt for lavt. Jeg benytter en BlackMax 14 1/2 * 19P propell idag. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Flott å få slik info her! 1. De må kunne oppnå 4400 rpm ved max gass. Hvis ikke så jobber motoren for tungt. [snip] Jeg har selv en Trophy 22 fot med samme motor, men en 2006 modell. Veldig fornøyd, men jeg er på søken etter en ny propell som gir meg noe mer turtall. Jeg får 4350 rpm ved moderat last og 4200 ved full tank og 3 pers. ombord. Det er litt for lavt. Jeg benytter en BlackMax 14 1/2 * 19P propell idag. Min båt (Skibsplast 660) får greit 4400 rpm, to mann om bord, trekvart full tank, toppfart ca 32 knop da. Propellen her, som antagelig er blitt levert standard fra båten var ny, er en Black Max 14 1/4 * 21. Men dette er jo en annen båt, så jeg vet ikke om dette sier deg noe ... ? 2. På de tidligere modellene så rustet "Waste Gate" ventilen = den som justerer turbotrykket. På min båt ble denne ventilen skiftet samtidig med turboen i 2005, skjønner jeg bør være glad for det ... Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 12.September.2008 Link til dette innlegget Svart 12.September.2008 Til tami: Jeg gjengir her deler av et svar fra meg i en annen tråd: Det har vært en del havarier på Mercruiser D 1,7 L DTI(stempel- og turbohavari) produsert før 2004. I 2004 kom det forbedrede stempler som tålte varmen bedre, og i 2005 kom det ytterligere forbedrede stempler(keramiske) for å takle høy temperatur. Nå heter motoren Cummins MerCruiser Diesel 1,7 MS 120. Wastegate-ventilen er også utbedret da denne hadde en tendens til å korrodere slik at turbotrykket ble altfor høyt med for høy eksostemperatur og nedsmeltede stempler som resultat. Motorer produsert fra og med 2004 har vist seg å være driftssikre og solide. Men det er svært viktig at disse motorene ikke blir benyttet i tunge båter som er tidkrevende å få i plan. Da kan eksostemperaturen bli for høy. De må også oppnå maksimalt turtall som skal ligge mellom 4000 og 4400 o/min. Dette står beskrevet i instruksjonsbok. Får man ikke turtall på 4000 o/min eller over det, er det fare på ferde da effektuttaket er høyt på disse motorene i forhold til slagvolum. Motoren trenger altså nødvendigvis ikke å oppnå 4400 o/min slik flere her tar til orde for. En annen svakhet med disse motorene, er at saltvannsdelen på varmeveksler og ladeluftkjøler helst bør renses med Systemrens eller lignende en gang i året da et belegg på innsiden lett kan føre til høy kjølevannstemeperatur. Men summasumarum er dette en god motor. Og i forhold til prisen på Volvo Penta D3, er det mye motor for pengene. Volvo Penta D3 har som kjent hatt mye problemer. D3 har fått forbedret turbo og nye injektorer. Dessuten er høytrykkspumpen og luft- og dieselfilter skiftet ut med forbedrede utgaver. I tillegg til mange turbohavarier på D3, har den vært mye plaget med varmgang. Sitér dette innlegget Link to post
Kyrre Meyer Lugg Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Det har vært en del havarier på Mercruiser D 1,7 L DTI(stempel- og turbohavari) produsert før 2004. I 2004 kom det forbedrede stempler som tålte varmen bedre, og i 2005 kom det ytterligere forbedrede stempler(keramiske) for å takle høy temperatur. Nå heter motoren Cummins MerCruiser Diesel 1,7 MS 120. Kan man med serienummer eller annen opplysning på motoren fastslå om man er før eller etter disse forbedringene? Er vel ikke lett å si når motoren til på en feks 2005 modell båt slapp løs fra samlebåndet... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.November.2013 Link til dette innlegget Svart 25.November.2013 Tror navnet ble forandret på den etter forbedringene. Den gamle heter mercruiser 1,7 dti tror jeg. (Ta dette med en klype salt, men mener jeg har hørt det) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Jeg var tidligere ute etter Askeladden Beetle, disse har som oftest denne motoren. Etter å ha prøvd en kjenning sin ble det ganske klart at dette var et mindre passende valg i den båten.. kjøpte to fot mindre og påhenger, og ble mye mere fornøyd, mindre støy bedre aks, bedre toppfart. 117HK i den var for lite i forhold til egenskapene til skroget.. Han fikk beskjed at motoren ikke kunne belastes noe før driftstemp. Så han putrer rundt på tomgang i 10-15min først før han tør å gi gass.. Jeg ser til at allt maskinelt utstyr jeg har har driftstemp før belastning, men ikke mange modene motorer trenger så lang tid som 10-15 min kjøring på tomgang. 5min ved kai bør jo være tilstrekkelig. Personlig vil jeg nok ikke hatt båt med denne motoren Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Kaftein ØL Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Riktig at mange av havariene kan relateres til at wastegaten satt seg fast. Det skjedde ofte etter vinteropplag med det resultat at motoren fikk altfor høyt ladetrykk på våren på første tur, eieren er superfornøyd og synes båten går bedre enn noen gang, også etter en stund går i beste fall bare turboen til helvete, men i værste fall totalhavari. Det er mange slike motorer som har havarert pga. waste-gateproblemet, men det er forholdsvis enkelt å kontrollere og smøre når motoren taes i vinteropplag. Ellers er det en grei motor, men som nevnt er det viktig at den oppnår maks turtall. Denne motoren er ofte plassert i båter hvor den er i absolutt minste laget, eks. askeladden 645 beetle Uttern D68 o.li. og i disse båtene sliter motoren ganske tungt, spesielt hvis det er mange ombord. Jeg har kun jobbet med Mercruisermotorene så kjenner ikke alternativene og hvorvidt de er noe bedre eller dårligere alternativ, men vær i hver fall klar over at det er snakk om en ganske gammeldags motor uten commonrail. Tom glødesystem var det ikke på disse motorene (mulig de kom på et senere tidspunkt etter jeg sluttet). De ryker sur dieselrøyk, som en gammel Scania Vabis ved oppstart. De knatrer også ganske intenst ved gange og er ikke spesielt behagelige å ha ombord i forhold til en påhengsmotor, men den er utvilsomt gjerrig på dieselen... Jeg vil verken anbefale eller fraråde motoren, men i nyere tid har vi dessverre sett altfor mange tilfeller av både innenbordsmotorer og utenbordsmotorer (spes. noen sårbare modeller) som er modne for skroting allerede etter 10-12 år pga ymse konstruksjonsfeil. Er motoren din godt vedlikehold og fulgt opp og du sørger for at waste-gaten beveger seg slik den skal og ikke presser motoren for hardt kan det være håp om at du har motor i mange år til. Men ta uansett høyde for at motorreparasjon, i verste fall utskiftning kommer til å komme på et tidspunkt, men da kan du mest sannsynlig bruke drevet du har og erstatte motoren med en annen modell/merke... Sitér dette innlegget Link to post
Kyrre Meyer Lugg Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Fint innlegg, Øl. Bra med litt erfaring og synsing om hverandre. Det er vel alltid en viss risiko knyttet til gammel motor. Ser motoren er vanlig i Uttern S64, som jeg syns er en interessant båttype. Og med budsjettramme blir det fort en tilårskommen motor. Dette er vel en båt på 1100 + motorinnstallasjon og drivstoff. Er dette da en båt i overkant av hva denne motoren helst burde ha å skyve på? Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 26.November.2013 Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Jeg har kjørt endel S64 med både 1,7 og 2,8. Synes ærlig talt ikke at noen av motorene passer inn i den båten. 1,7-litern er i minste laget, akkurat som i beetle og motoren utmerker seg i hvert fall ikke som en spesielt bra motor, men fungerer greit uten for mye last ombord. 2,8-litern er kjent for å være en ganske bra motor (kvalitetsmessig, gammeldags konstruksjon), men i S64 blir den for tung og det merkes godt på balansen i båten. Vi var enige om at 1,7-litern passet best til båten for folk flest, mens bedre kvalitet og bunndrag teller til fordel for den tunge 2,8-litern. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.