Jump to content

Powles 36


SveinHa

Recommended Posts

Har begynt å snuse litt på ny båt og nøyer meg ikke med en stakkarslig 3-fots syke, her går det i 8-fots syke  :flag:

 

Har funnet et par Powles 36 til salgs og ønsker all mulig info om disse. Der finnes visst bare 3 stk i Norge så jeg regner ikke med all verdens erfaring hos folket her, men om noen ved eller tror de vet noe så gi et vink.....

 

Det lille jeg foreløpig vet er at Powles ble kjøpt opp av Princess (Marine Projects) i -83 og da ser det ut til at Powles-merket opphørte. Tunge (20 knop med 470 Hk) kraftige båter. Mener å huske at Vi-Menn hadde en test av Powles 53 en gang på -80 tallet og at den fikk ganske uhemmet skryt, men sakligheten til Vi-Menn kan jo av og til diskuteres.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Hei Svein så ut som en flott skute da. Masse plass har aldri hørt noe negativt om Powles. Husker det lå en 34 foter til salgs en stund jeg hadde lyst på ( lommeboka ville ikke)

Fant et par båter til salgs og da ville jeg ikke vært i tvil hvilken av de to jeg ville valgt.. den med Ford........  overhalt var de også...

 

Mvh

 

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post

Tror april nr. av Motor Boats Monthly har en omtale/test av en eldre Powles 38. La igjen bladet på hytta, ellers kunne jeg skannet artikkelen for deg.

 

Ellers er jo naturligvis UK stedet for info om disse båtene.  MBM's forum kan jo være en start (fant ikke så mye...)

 

 

Virker som solide båter og tror Powles generelt har bra omdømme i UK.

 

Av de to på FINN virker den på Nestun å være noe "uferdig men med muligheter"?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Av de to på FINN virker den på Nestun å være noe "uferdig men med muligheter"?

Hadde en halvtimes prat med han på Nesttun i går. Der gjensto en del arbeid men båten er brukende som den er. For mitt behov kreves ombygging da der kun er 2 soveplasser, dog med generøs størrelse (med "walk around" dobbeltseng). Standard "Volvorøyk" ved oppstart. Av hensynet til den lokale båthavna hadde han montert Defa motorvarmere......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

Det var flotte klassiske linjer over denne båten. Kvaliteten på båten vet jeg ikke så mye om, men den veide jo 8 tonn slik at noe er den da bygget av...

 

Prisen er vel heller ikke så aller værst heller, ser de annonseres på kontinentet for 70-80000 Euro. Lurer på om jeg skal legge Sea Rayen ut for salg og bytte til noe større.. :rolleyes:  :smash:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Selger var Tage Nilsen

Jaha.... Tage selger jo også en annen Powles 36 i disse dager. Han sa han har eid den i 1 år og han sa ingenting om at han har hatt flere......  Lurer på hvorfor?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

:smiley:

Scthhillig båt, Svein!

Pent og harmonisk skrog hvor det tydeligvis er lagt stor vekt på sjøegenskaper og ikke først

og fremst mest mulig boflate (volum) i forhold til båtstørrelse.

Engelskmennene kan dette med båter!

 

Linge er også en god eksponent for dette på sine båter !

Ligner litt på hans "linjeføring"!

 

Håper du lykkes

Blir spennende ! :yesnod:

Link to post

Fra en nettbekjent bosatt i UK har jeg mottat flg info om Powles 36:

 

Powles 36... Bernad Olenski skrog... rundt 45 var bygget mellom 1975 og 1978. Bygget av Jack Powles international, Wroxham. Mål er Lengde 10,97m, Bredde 3,73 m, med 0,91m dypgående. Standard versjonen har to kabiner dinette ute i styreposisjonen. Nesten alle ble faktisk bygget med den alternative "middelhavs versjonen" med større "Owner Stateroom", og uten side kabin. Denne versjonen har en liten mannskapskabin i baugen med ankomst fra fordekket. Skrog er dyp V fremme og medium V i midten og bak. De fleste ble levert med 2x 210 og 2x 212 Ford Sabre Diesel. (Gode, lavt stressede maskiner). Toppfart var når ny rundt 25 Knop. Båten ble senere Powles 36 2, og senere igjen Super 38, ikke til å forveksle med Powles 38 med akterkabin. Syns jeg husker noe med V drev på 36 2 og Super 38. Godt bygget og gode skrog. Tror også at jeg har kontaktadresse til en båtbygger her borte som har konstruksjonsdetaljene til Powles, som skulle inneholde alle tekniske data vedr skrogtykkelse osv. Litt datert interiør, men ellers fin.

 

++

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Heisan,

 

bosatt i Storbritania så poster jeg mest på MBY formumet (MOBO), men det kan jo være litt morsomt med Norsktale av og til....

 

Ser at Rolf har kopiert hva jeg sendte ham på Powels 36... Alle båtene til Jack Powles ver svært attraktive og høyt verdsatt i båtverdenen i sin tid. 36 foteren var vel litt forut for sin tid, da designet faktisk benyttet seg av samme trikset som Princess brukte litt senere med stort hell på 45 foteren i begynnelsen av 80 tallet. Vannlinje skroget er faktisk litt smalere enn ved dollbordet, now som øker intern volument, samtidig som at vannmotstanden er holdt relativt lav. Det høres ut som at båten(e) som du ser på er den "Middelhavs versjonen" med en kabin og en liten mannskapslugar helt fremme. Jeg går ut ifra at disse vil være vanskelige å bygge om med to kabiner igjen, da du må "låne" plass fra byssa, eller hovedkabinen for å få mer soveplasser (samt muligens å flytte hovedkabinen fremover inn mot hvor manskapskabinen er.

 

En naturlig konkurent til Powles 36, 36+2 og Super 38 er faktisk Princess 37, og den billigere Moonraker 36, men ingen av disse oppnådde samme fart som Powles, før de plasserte 2 x 235 + hk Volvoer ombord.

 

Det finnes mange 36 + fotere på markedet i Europa som har to kabiner, som sikkert vil tifredstille dine behov, hvis du ønsker å se utenforbi Norge. Forutsetningen for dette er jo selvsagt at du kan få EC Koden og transport og avgifter ned på et "realistisk" nivå, som henger sammen med motorstørrelse og innkjøpspris. Du kan finne en 1980 Italcraft Aermar 36, med to kabiner (trenger en del oppussing) med 2 x 330 Iveco Diesel for rundt €40,000 (slå av 15% da den har vert til salgs ganske lenge), som kan være ganske attraktiv for import da prisen er ganske lav for hva du får. Denne båten marsjer på rund 27 Knop, så flyr ganske bra. Så denne da jeg sjekket ut en 45 foter i Italia (som jeg har fått budet mit godtatt for, så nå har jeg et interessant transport problem å overkomme).

 

For å komme tilbake til Jack Powles, ikke elvebåtene Powles, laget de en lang rekke med svært attraktive båter, hvor 36 foteren var vel den minste. Har allrede nevnt 36+2 Super 38. Får disse var det en 38 foter med akterkabin (over 4 meter bredde) med hovedsaklig 2 x 175 Perkins, en annen akterkabin båt 41 med Perkins og 235 Volvoer (noen har nye 300 hk maskiner), en del andre litt mer "Trawler" stil i lavt volum produksjon, og senere 53 Foteren som alle syntes var helt utrolig! Desverre så gikk ikke foretningen bra nok, så de måtte legge ned under energikrisen på 80 tallet.

 

Mvh,

 

Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Velkommen Divemaster, hyggelig å se deg her.

 

Ser du har handlet båt, høres spennende ut. 45 fot er jo ikke småtteri, hva slags båt er det du har skaffet deg? Og hvordan får du den hjem?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Heisan Rolf,  "Divemaster" er vel bare et "nick" som jeg har blitt vant til, en kunne jo bruke mitt navn, Alf, men under registreringen glemte jeg det.

 

Båten som det ser ut til at jeg kommer til å kjøpe er en Italiensk (1984 modell) bygget CentroMarine (Nå EnterpriseMarine). Båten er veldig solid bygget (21 Tonn), og har 2 GM Diesel ombord. (2 x 325 hk). Båte har en rekkevidde på ca 350 NM, og hvis alt går bra kommer jeg til å ta båten fra Napoli - Korsika - Marsielle (550 NM). Bil transport Marsielle - Cherburgh, og over kanalen opp til Skottland via Calidonian Canal (650 NM). Mye papirarbeid til å ferdigstilles først, men kan jo bli spennende.

 

Mvh

 

Alf

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Det er den båten Rolf,...... Litt feil informasjon om motorene ... og pris selvsagt  :crazy:

Hørte først om båten via en venn av en venn ... siden fikk jeg mer detaljer av megleren http://www.parisibroker.com, som har gitt topp kvalitet informasjon og service. Organisert maskinsjekk, sikkerhetssertifikat og inhentet kostoverslag for ting som jeg ønsker å gjøre før jeg tar over båten.. Men som jeg sa tidligere, er det fremdeles en del papirarbeid som må ordnes opp før overtakelse. Deretter kommer jeg til å planlegge flyttingen av båten i to intervaller.... Har allerede en del bekjente som har tegnet seg opp som "manskap" for  Middelhavsstrekket...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
  • 2 uker senere...

Hei SveinHa

 

kikket litt på linken som Divemaster kom opp med i annen tråd og kom over 2 Powles 36,

se her: http://www.boats-diffusion.com/en/cfm/resu...ngueur=P&page=2

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

Takk for tipset, men de blir nok litt dyre når en legger på norske avgifter og transport......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

http://www.aljmarine.dk/Brugte.htm

 

Se på denne Powles 42 vet ikke noe om pris men det er en staselig båt.

Dette er en Powles 41 ..... Laget mellom 1972 og 1976 ... To 145 HK og opp til 2x235 (noen har nye 2x300HK)

 

12.75 m x 4.42 m, tra kabiner... Pris i Storbritania mellom £65 og 80,000, avhengig av tilstand og motor

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...