Janee Startet 10.September.2008 Link til dette innlegget Startet 10.September.2008 Jeg har observert noen myke området i kabintaket på vår Fjord 880. Med dette mener jeg områder hvor taket fjærer/gir etter når vi går på det. Før vi kjøpte vår båt (i fjord høst) var vi rundt og kikket på en del aktuelle ekemplarer. Flere av disse hadde også samme problem med kabintaket. Problemområdene er som angitt med pilene. Etter å ha demontert takplatene innvendig for å se etter eventuelle svekkelser ble jeg noe overrasket. På begge sider er det fire markerte firkantede felter hvor glassfibermattene ikke er ordentlig mettet med polyester. Dette må jo opprinnelig ha vært en produksjonsfeil? Så til sakens kjerne: Hvordan skal man utbedre dette slik at jeg får full styrke i taket? (Jeg ser for meg å fjerne umettet glassfibermatte før jeg legger på ny polyester og glassfiberduk i de svekkede feltene. Avsluttningsvis vil jeg legge polyester-glassfiberduk-polyester i hele takflaten for å øke den totale styrken). Er det noen av dere på forumet som har synspunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Består dekket av gjennomgående glassfiber, eller er det en sandwich-konstruksjon? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Janee Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Nei det er ikke sandwich-konstruksjon i taket på denne båten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Da tror jeg metoden du beskriver avslutningsvis i innlegg #1 er et greit utgangspunkt. Dersom du har plass mellom underkant glassfiber og takplaten under kan du i tillegg plastre fast en list, denne vil gi langt bedre styrke enn bare glassfiber. En utfordring kan være å få ny polyester til å feste på den gamle. Jeg har sett andre beskrevet gode løsninger på dette i andre tråder om legging av glassfiber. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Janee Svart 11.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg har også tenkt på muligheten for å plastre inn en eller flere lister for å avstive taket. Om det er plass kommer jo litt an på tykkelsen på listene. Hvilke materiale (og tykkelser) er best egnet til dette formålet tro ? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Det som er viktigst for å oppnå styrke mot nedbøyning er høyden på listen(e), dvs hvor mye de stikker ned fra taket. Det er mange som, sikkert med god grunn, er skeptiske til å plaste inn treverk pga fare for råte dersom det kommer fukt til. Jeg har ikke mye erfaring med denne type arbeider, men kanskje hardved (eik, teak) eller trykkimpregnert gjør susen. Alternativt kanskje en aluminiumsprofil. Hensikten med listen er å få til en profil på glassfiberen. Det er først og fremst den herdede glassfiberen som har styrken, ikke listen inni. Ved bruk av hardved som ofte er fete treslag (og kanskje også trykkimp.) kan det være en utfordring å få glassfiberen til å feste til treverket. Men som sagt, her har jeg ikke særlig mye erfaring å bidra med. Men det er sikkert andre her som har prøvd tilsvarende? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
VannTro Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) Hei, Jeg har samme båt og definitivt IKKE noe svakt punkt der du markerer. Dette er ett sted man veldig ofte tråkker ved vasking av vinduer samt på/av-knepping av kalesjen. Jeg tror ut fra at jeg har god bæring hele veien at du kommer til å finne veldig mye luft når du begynner å slipe. Det er derimot sikkert rett fremgangsmåte(sliping+nye matter/polyester), noen avstivning i form av treverk etc. er det uansett ikke plass til der. Håper du for øvrig er like godt fornøyd med båten som vi er(kjøpte også i fjor høst). Redigert 11.September.2008 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Executive Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 I og med at dette er et område som ikke tåler noen særlig høy profil, tror jeg at jeg ville sett på muligheten for å lime opp et flattstål eller flere. Helst syrefast. Slip rent området skikkelig med grovt verktøy. Bruk epoxy med filler (microfiber) til å lime opp stålet. Dette blir stivt og vil sitte fast. Epoxy er betydelig lettere å arbeide med på slike steder enn polyester. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Janee Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Hei,Jeg har samme båt og definitivt IKKE noe svakt punkt der du markerer. Dette er ett sted man veldig ofte tråkker ved vasking av vinduer samt på/av-knepping av kalesjen. Jeg tror ut fra at jeg har god bæring hele veien at du kommer til å finne veldig mye luft når du begynner å slipe. Det er derimot sikkert rett fremgangsmåte(sliping+nye matter/polyester), noen avstivning i form av treverk etc. er det uansett ikke plass til der. Håper du for øvrig er like godt fornøyd med båten som vi er(kjøpte også i fjor høst). Det er godt å høre at du ikke har dette problemet VannTro Som du sier er dette ett sted med mye "trafikk" både ved rute vask og kalesje knepping. Disse oppgavene er det stort sett det faste mannskapet som utfører, og en viss forsiktighet utøves. Jeg synes derfor det er mer ubehagelig når vi er i gjestehavner med andre båter liggende uten på. Denne trafikken over kabintaket har man naturligvis ikke like god kontroll på Også andre steder på overbygget er det antydninger til umettet glassfiber. Dette er synlig ved sprekker i gelcoat, og ved å fjerne biter av løs gelcoat avdekkes umettet glassfiberduk på undersiden (dette ses både på forkabin og akterkabin tak). Det er jo mulig at overbygget på vår båt er ett mandagsprodukt Skroget og båten forøvrig er det ikke noe å utsette på Skroget virker veldig solid bygget og viser ingen antydning til krakeleringer eller sprekker noen steder. Båtens oppførsel i sjøen er vi også veldig godt fornøyd med. Den er stødig og stabil og lettstyrt i både mot og medsjø(i alle fall med litt fart). Om vi har noe å utsette måtte det være at den er litt "vinglette" i lav fart. Plassen ombord er ett kapittel for seg og passer oss (per i dag) perfekt Når barna blir større kan det jo hende vi trenger noe flere fot, men per i dag er ikke dette ett tema. Vi er med andre ord særdeles fornøyd med båten Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Også andre steder på overbygget er det antydninger til umettet glassfiber. Dette er synlig ved sprekker i gelcoat, og ved å fjerne biter av løs gelcoat avdekkes umettet glassfiberduk på undersiden (dette ses både på forkabin og akterkabin tak). Det er jo mulig at overbygget på vår båt er ett mandagsprodukt Dette høres ikke bra ut, dette må jo utbedres og det er jo mønster i gelcoaten så ta noen bilder av overflaten så kanskje du får noen gode tips om hvordan dette mønsteret kan kopieres. Skroget og båten forøvrig er det ikke noe å utsette på Jeg sliter med litt langsgående krakkeleringer midskips under fenderlista, men slikt er vist enklere å utbedre har jeg lest her på Båtplassen. Det er vist noen firma som gjør slike jobber. Om vi har noe å utsette måtte det være at den er litt "vinglette" i lav fart. Dette sliter jeg overhode ikke med. Hvis du har trimplaps, så husk å heise disse opp når du går sakte, da øker retningsstabiliteten. Hvis du leser båtmagasinet, er det et pensjonistpar på tur som de har en reportasje om. Jeg tror det var i Augustnummeret de viste en ombyggning av roret slik at det ble 10 cm lengre for å øke retningsstabiliteten. Plassen ombord er ett kapittel for seg og passer oss (per i dag) perfekt Plassen er enorm, byssa har utrolig skap-plass og akterkabinen er et kapittel for seg selv. Plassen oppå akterkabinen er også et yndet sted med plass til 4 stoler og et lite bord på kveldstid. Selv fjernet jeg alt bunnstoff i fjor høst og toppfarten økte med ca 1 knop. Nå gjør vi drøyt 20 knop på topp, med marsjfart mellom 15 og 17. Motoren er en FordSabb 2728T på 200hk. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Janee Svart 9.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 (redigert) Er det flere der ute med innspill i denne saken? Hvilke materialer lønner det seg å bruke? Epoksy eller polyester? Er for eksempel produktene fra Biltema OK, eller burde jeg gå for noe annet? Kom igjen: Kjør debatt Redigert 10.Oktober.2008 av Janee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 10.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Ingen Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Har brukt både polyetser og epoxy fra biltema, fungerer meget bra. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ingeborgimevind Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Dette høres ikke bra ut, dette må jo utbedres og det er jo mønster i gelcoaten så ta noen bilder av overflaten så kanskje du får noen gode tips om hvordan dette mønsteret kan kopieres. Jeg husker ikke om det var her på forumet (Walter S.?) eller et annet sted jeg leste det - men du kan få en god negativ av mønsteret ved å legge ut silikon som du lar herde før du trekker den av, og så bruker denne formen til å "prege" den nye støpen. Epoksy er nok enklest å arbeide med. Lykke til! Sitér dette innlegget HF: LB3GH Link to post
Mulligan Svart 10.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Oktober.2008 Ser at du har fått råd om endel materialer, deri det aller mest uegnede, treverk. Med all respekt for de som driver med store arbeider her på BP, treverk er ett særdeles uegnet materiale til å bygge allt annet enn trebåt av. - Slip ned allt løst. - Vask med aceton. - Lim fast lister av 10 mm Divinycell H60 med 100 mm. mellomrom med limsparkel. - Slip til alle hjørner og kanter til r25. - Laminer over med 4 x 300 g. CSM fra BT. Bruk polyester fra BT. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Jeg har i dag påbegynt arbeidet med å forsterke taket. Det første jeg oppdager er at utgangspunktet for diskusjonen i denne tråden er feil. Taket på Fjord 880 har sandwich konstruksjon i det aktuelle området. Mellom laminatene ser det ut til å være brukt noe divinycell lignende greier som har smuldret i de angitte områdene. Jeg har boret hull fra undersiden av taket for å verifisere dette Fremgangsmåten blir jo nå en helt annen en den som opprinnelig var planlagt. Forslag mottas Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 18.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Ny rettelse Divinycellen har ikke smuldret, men sluppet taket i glassfiberlaminatet (ytterste laminat). Dvs at det er en luftlomme mellom utvendig glassfiber og divinycellplaten i taket. Er det mulig å lime dette sammen igjen på noen måte? For eksempel ved å bore flere små hull gjennom underste lag glassfiberlaminat og divinycell og man tilslutt pumper inn epoxy, polyester, tec-7, sikafleks, fugelim eller lignende i hulrommet og presser sammen flatene? Vil dette kunne holde eller er det bare ønsketenkning? Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Om du klarer å definere yttergrensene på "slippet" kan det sikkert la seg gjøre å borre en rekke små hull fra undersiden. Disse hullene kan benyttes til å trykke opp fortykket epoxy med en sprøyte eller lignende. Epoxy limer godt, og med microfiber og silica i så fyller det også veldig godt. Du vil sikkert ikke klare å få full dekning. Men om du klarer å trykke opp det øverste laget med et skruejern mens du pumper epoxy gjennom et annet hull vil dekningen bli god nok til å holde lagene sammen. Alternativet til denne løsningen er vel å skjære ut fra undersiden. Rense området og lime opp igjen laminatet. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
avsluttet Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 (redigert) jeg har muligens akkurat samme problemet på dekk over lugar og salong. Satser på å gjøre som KP0066 skriver, borre hull fra oversiden og presse inn epoxy. Og så forsterke fra undersiden. http://www.westsystem.no/index.php?sideNav...p;produktID=164 Ifølge link kan det se ut som det vil være naturlig med ny finnish på oversiden etterpå Redigert 19.Oktober.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Takk for innspill KP0066 og traust! Da ser det ut til at min ide ikke var helt på jordet likevel! I løpet av dagen har jeg fundert litt på hvordan jeg skal gjennomføre dette i praksis. Jeg tror fortsatt jeg vil bore fra undersiden for å slippe arbeidet med utvendig finish på kabintaket. Epoxy sprøytes opp over divinycellaget og plugges etter hvert (med noen unntak for å slippe luft ut når flatene presses sammen). Flatene presses så sammen ved å utvendig legge en isoporplate (isolasjon) med vekter oppå, og innvendig jekke opp en tilpasset finerplate (med plastfolie) i det behandlede området. Så er det på med varmeovn (20-25C) til epoxyen er herdet. Til slutt tenker jeg å legge ett eller to lag med polyester i det eksisterende innertaket for ekstra avstivning Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 19.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Ett tips. Jeg tror ikke polyester er kompatibelt med epoxy selv etter at epoxien har herdet. Du bør legge noen lag med epoxy og duk (biaxial duk er veldig sterkt). Epoxy på polyester er ikke et problem. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Janee Svart 19.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2008 Det er nok riktig som du påpeker at polyester ikke er kompatibelt med epoxy. Forhåpentlig blir det ikke så mye epoxysøl på polyesteren når jeg plugger hullene etter hvert som jeg sprøyter Hmm! Mulig du har ett poeng likevel!! Jeg tror jeg følger ditt råd! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Mener å huske at Båtmagasinet hadde en "gjør det selv" oppskrift på denne type reperasjoner for noen år siden. Med forbehold om at jeg husker riktig gikk dette ut på å borre hull og deretter benytte en umbrakonøkkel (med vinkel) i drillen for å frese ut fyllmaterialet rundt hullet. Hullet fylles deretter med epoxy. På denne måten oppnås sterkere forbindelse mellom de to lagene. Dersom man borrer slike hull med passelige mellomrom vil man etter reperasjonen ha samme styrke i dekket/taket som det var opprinnelig. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
avsluttet Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Det høres fornuftig ut. Spesielt siden det ytterste laget med glassfiber kan være tykkere enn det som ser ut til å være utgangspunktet for fremgangsmåten til westsystem. blir prosjekt til sommeren dette Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Oktober.2008 Her har det sannsyligvis vært slurvet under byggingen av båten. Divinycell og lignende materialer slipper vanligvis ikke taket hvis jobben er korrekt utført. Da revner kjernen istedet. Du må begynne med å definere omfanget av skaden. Slå forsiktig, på utsiden, med en liten hammer fra skaden og utover. hører du en syngende lyd er sandwichen OK. Hører du en stump lyd så er kjernen løs/skadet. Når skaden er avgrenset skjærer du ut det skadde området fra innsiden. Det må slipes ned kile, ca 100 mm, utover fra kanten og ytterlaminatet må slipes godt. Tilpass ny kjerne og rengjør og grunn denne med polyester. Trekk opp limsparkel med 5 mm. tannsparkel på den flaten som skal ligge mot ytterlaminatet og kantene. Det skal brukes limsparkel og IKKE epoksy, kontaktlim eller annet lurium. Det er viktig at den nye kjernen er helt omsluttet av limsparkel. Stempl stykket fast og slå forsiktig på det med en treklubbe for å få jevnt lag med limsparkel mellom kjernen og ytterlaminat. Etter herding fjernes limrester og det pusses lett og grunnes. Nå kan innerlaminatet bygges opp igjen, og båten er som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.