Jump to content

Bankelyder i hurth gir

LarsL

Recommended Posts

Jeg har et Hurth ZF45A gir 2007mod som sitter på en Perkins 4236. Når jeg setter i gir kommer det kraftige bankelyder fra giret.

Bankelydene gir seg så snart jeg gasser litt på. Men på tomgang høres det helt forferdlig ut :eek: Høres ut som hammer banking.

Jeg har flenset fra og det er ingen skjevheter mellom propell og gir. Det er også en fleksibelkobling mellom flensene.

Hva kan dette være? Kan det ødelegge giret? Eller trenger jeg ikke å bry meg om det?

Du snakker her om ett nytt gear med garanti.

Da tar du naturligvis umiddbart kontakt med leverandør for å få utbedret gearet.

Å fortsette å kjøre med disse symptomene kan gi deg en dårlig sak i forhold til garanti.

Er dette nytt gear på en eldre motor?

Det kan naturligvis være demperplaten.

Det at det er ulyd ved innkobling og tomgang samtidig som det gir seg ved pådrag tyder på det.

Redigert av Johannes (see edit history)

Det er nok mest sannsynlig en slakk demperplate som er problemet her, og da hjelper det vel ikke noe særlig om det er garanti på gearet. Jeg kjøpte ny demperplate med gummidemper i stedet for fjærer fra Euro Marine A/S i Stavanger, og ble kvitt raklingen på tomgang. Kan anbefales hvis dette viser seg å være problemet hos deg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...