Jump to content

Vinteropplag med service på motor og drev


Mortena1

Recommended Posts

Som forholdvis fersk båteier lurer jeg på hvor alle dere garva motorbåteiere har service på motor og drev?

Båten ligger i Oslo.

Jeg har en VP D4-260.

 

Ser at LA-SA skal ha:

kr. 6.440,- for høstservice på motor

kr. 3.820 for drevet.

Ønsker jeg i tillegg at de skal demontere, lagre og montere drevet må jeg ut med kr. 3.375.-

 

Totalt koster dette kr. 13635

 

Finnes det noen som er billigere der ute?

Link to post
  • 3 uker senere...
Ser at LA-SA skal ha:

kr. 6.440,- for høstservice på motor

kr. 3.820 for drevet.

Ønsker jeg i tillegg at de skal demontere, lagre og montere drevet må jeg ut med kr. 3.375.-

 

Totalt koster dette kr. 13635

 

Finnes det noen som er billigere der ute?

 

Som nevnt; Høstservice er gjennomkjøring av ferskvann og deretter 50/50 blanding av frostvæske, ev. skifte av olje på motor osv. Når det gjelder drevet; Ikke noe vanskelig å ta av drevet. Litt værre å få det på, men etter noen ganger går det greit. I år skal drevet mitt stå på båten. Forsikringsselskapet mitt, Norske Sjø (Fender Marine) har gått bort ifra kravet om å demontere drev ved vinteropplag. Derfor blir drevet stående på båten i vinter, tiltet opp og batteribank frakoplet (propell demontert).

 

Mange meninger om at man skal ta av drevet for å inspisere knutebelg osv, men det er lettere å gjøre feil ved montering en gang før sjøsetting, enn å la drevet med belger osv være på. Skjell og rur fjerner man før sesongen, slik at disse ikke gnager hull i belger.

 

Jeg ser ihvertfall frem til å slippe å demontere og montere drev i løpet av vinteropplag. Nå kun å vinterkonservere motor, septik og VVS i båten.

 

 

 

Link to post

Jeg har fulgt de andre rådene om gjennomskylling med 50% frostvæske osv. Men har også tidligere skrudd av alle tennpluggene og sprøytet 10-15 ml olje inn i hver sylinder og latt motoren dra rundt noen ganger på starteren for å konservere motoren innvendig. I år forsøkte jeg å være lettvint og blandet jeg bensin og motorolje 50 % og fylte noen desiliter inn i luftinntaket så motoren kvelte. Dro videre rundt på starteren uten tenning. Dette fordi jeg tenker at dette skal konservere ventiler og sylinderdeler mot korosjon. Men er det egentlig noe vits? Det skal vel mye til for at det begynner å korrodere inne i en slik motor?

 

Olje og filtere bytter jeg til våren, så får motoren gå på fersk olje under sesongens belastninger og ikke halvt år gammel olje som er oksydert over vinteren. Det med syre i motorolje er jo bare tull iflg motordoktoren i tidligere tråder her på forumet.

 

Red: Også må jeg nevne at jeg stabiliserer bensinen og konserverer drivstoffsystemet med to literflasker "Biltema Karburatorskydd" - kondensfjerner. Har aldri hatt problemer med å kjøre på vinterlagret bensin.

Redigert av Bryant (see edit history)
Link to post

Fraråder Lasa! Hadde en båt der for noen år siden. Leverte den på henger og da jeg skulle hente den var det slått et stort stykke av finnen under propellen på påhengeren og noen hadde filt på bruddflaten. Lasa påstod at dette kjente de overhode ikke noe til og slik måtte den ha vært innern jeg leverte den. Blåmalingsstripen på en stål container på tomten skyldes noe helt annet...

 

Long story short - den gjengen der er ikke trygg!!!!!

 

Trond

Link to post
............Nå kun å vinterkonservere motor, septik og VVS i båten.

 

Her har jeg to tips:

 

Trykkvann: Bruker garasjekompressoren min til å blåse gjennom vannslangene, Åpner på toalett, pantryvask og platformdusj og setter på lufttrykk. Virker like bra hver gang.

 

Septik: Før båten tas opp: Ned i mannhullet med vannslange og spyletut. Spyler og pumper ut. Evt. tilsette rensemiddel å la det stå litt. Avslutte med en skvett frostvæske til skvetten som ligger igjen.

Link to post

Setter pris på masse bra innspill her...

 

Er det noen som har skrevet ned i detalt hvordan man går frem f.eks. for å ta av et drev på denne siden?

Eventuelt noen som vet hvor jeg burde lete?

Alltid fint å forberede seg for nye oppgaver :smiley:

 

Burde man ta oljebytte mens båten ligger på vannet eller kan det gjøres på land?

 

Takker for nye innspill...

Link to post
Er det noen som har skrevet ned i detalt hvordan man går frem f.eks. for å ta av et drev på denne siden?

Eventuelt noen som vet hvor jeg burde lete?

 

Burde man ta oljebytte mens båten ligger på vannet eller kan det gjøres på land?

 

Sjekk ut dokument akrivet, du finner det meste av det du leter etter. Anbefaler å være 2 når drevet tas av/på.

 

Oljebytte tas på høsten rett før du tar opp båten, motor skal gå litt etter oljebytte.

Har også byttet på land men da har jeg en 1000L vanntank så jeg får kjørt motor lunka.

Normalt bruker jeg vanntanken til å rense systemet med ferskvann.

 

Tar du oljebytte på vannet får du kjørt den ordentlig varm når motor får belastning.

 

dpe.jpg

Link to post

Hei,

låner denne tråden for å skryte av Bergen Båt AS (Wave).

 

Det begynte med en forespørsel fra meg om innendørs vinterlagring, så ville jeg ha 200 timers motorservice, så ville jeg ha belgbytte, så ville jeg ha... osv.

Knut og Jostein hos Bergen Båt svarte meg på alle mine spørsmål og kommentarer fortløpende på e-post. Det fine var at jeg fikk rask og god tilbakemelding. :smash: Gode, relevante og kunnskapsrike svar.

 

Så gjenstår det selvfølgelig å se om arbeidet blir like bra som servicen på forhånd, men jeg synes de fortjener ros for tålmodigheten med en vanskelig "masekråke"-kunde som meg :yesnod: (eller kanskje jeg bare er kravstor?) Men dette koster jo endel "lapper" så jeg føler det er riktig å være litt nøye.

 

For min Scand Tropic 7800, 2004 modell med 200hk VP AD41 (DP-E drev m/duoprop), gått ca 240 timer skal de utføre følgende for meg (etter mange e-poster frem og tilbake):

 

Båt:

Innendørs lagring.

Opptak/utsetting/håndtering.

Spyling/rengjøring av skrog, brakett og drev.

Bunnstoffing inkl. materiell og stoff.

Service inkl vinterkonservering.

 

Motor:

Ventiljustering

Motorolje (byttes)

Oljefiltre (byttes)

Dieselfilter og diesel-forfilter (byttes)

Luftfilter (byttes)

Zinker (byttes)

Veivhusventilasjonsfilter (byttes)

Reimer (byttes)

Impeller (byttes)

Glykolblanding på ferskvannskjøling (byttes, samt flushing).

 

Drev:

Olje (byttes)

Belger (byttes)

Zinker (byttes)

Power-trim-olje (sjekk/etterfylling)

Grising av styrelager

Sjekk av tiltrekningsmoment på drevets styre-topp-bolter

Sjekk kjølevanns innløp/utløp

Sjekk eksossystem

 

Servostyring:

Olje (sjekk/etterfylling)

 

Trimflaps:

Olje (sjekk/etterfylling)

Zinker (byttes)

 

Vinterkonservering av ferskvannstank, varmtvannstank septik samt saltvannskjølesløyfe, flusher saltvannskjølesløyfen.

Lading "topping" av batterier før frakobling for lagring.

 

Jeg kunne velge dag for levering og henting, så jeg leverte på torsdag, og skal hente i slutten av mars. Da blir det tipp-topp båt sjøklar for en lang og trygg sesong :sailing:

 

Altså: jeg er veldig fornøyd med servicen hos Bergen Båt så langt. :flag:

Vennlig hilsen Capt'n.

Link to post
  • 2 uker senere...

Da var vi i havn med årets sesong. Service tatt og båt pakket og klargjort til våren. Førere for moro oversikt fra år til år hva jeg gjør og hvor mye tid som går med. Det ligger på omkring 20 timer med alt. Da gjøres følgende:

 

På vann

1) Motorservice:

- Motorolje (byttes)

- Oljefiltre (byttes)

- Dieselfilter og diesel-forfilter (byttes)

- Luftfilter (byttes)

- Veivhusventilasjonsfilter (byttes)

- Reimer (sjekkes)

- Power-trim-olje, olje til styring (sjekk)

 

På land:

2) Trykkspyling under, vask og polering og voksing av hele båten

3) Nedvask av hele båten innvendig

4) Nedpakking av utstyr som skal tas ut

5) Drev:

- Spyles og renses for groe

- Olje og pakninger (byttes)

- Drev demonteres og rengjøres

- Belger (byttes)

- Zinker (byttes)

6) Zinker på motor (byttes)

7) Ferskvannstank og system tappes og åpnes

8) El.punkter sprayes

9) Frostvæske i toalett og dusj

10) Stativ og presening monteres

11) Ferskvannskjøring av motor

12) Konservering av motor med 50:50 frostvæske

13) Etterfylling av batterier og lading

 

Totalt har det kostet 6000,-. Alternativet er å levere nøkkel til VP og hente båten sjøsatt om våren. Dette koster vel en 20-30 lapper for alt komplett, vil jeg tro. Fordelen er ikke bare penger spart, men like mye at en lærer å kjenne båt og utstyr godt. Da er det bare å vente på våren.

Link to post

Jeg syntes jeg har kommet billig fra det. Har 2stk D-4 motorer. Har gjort avtale med VP på tromøya. De tar komplett overhaling og vinterkonservering for kr 4000,- pr maskin inkludert alle delene (filtre, olje, kjølevæseke, impellere, Zink etc.) De tar samtidig med seg drevene og klargjør disse og setter dem på om våren for kr 3500,- pr drev. Altså jeg betaler tilsammen kr 15000,- pr år for 2stk D-4 og da trenger jeg ikke tenke på noe vedrørende maskinene og drevene. Dette syntes jeg er en grei pris.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...