Mortena1 Startet 11.September.2008 Link til dette innlegget Startet 11.September.2008 Som forholdvis fersk båteier lurer jeg på hvor alle dere garva motorbåteiere har service på motor og drev? Båten ligger i Oslo. Jeg har en VP D4-260. Ser at LA-SA skal ha: kr. 6.440,- for høstservice på motor kr. 3.820 for drevet. Ønsker jeg i tillegg at de skal demontere, lagre og montere drevet må jeg ut med kr. 3.375.- Totalt koster dette kr. 13635 Finnes det noen som er billigere der ute? Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 (redigert) Gjør det selv til den nette sum av kr 4-500,- i olje på drevet og 1000-1500,- i olje og filter på motor. Litt frostvæske for å kjøre igjennom saltvanssiden og vips ferdig. Det er ikke noe hokus pokus å ta av og på et drev. -Xlnt Redigert 11.September.2008 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
roaldbj Svart 11.September.2008 Link til dette innlegget Svart 11.September.2008 Jeg støtter synspunktet til Xlnt - i tillegg er man da sikret at jobben faktisk blir utført. Dette forutsetter at man kan litt om drevet/motoren og da kan det være greit å få kontakt med andre her på forumet eller i havna som kan hjelpe litt til. Sitér dette innlegget Link to post
Mortena1 Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Takk til dere begge! Her er det penger å spare skjønner jeg. Jeg får snuse litt etter hobby mekanikere som vil tjene litt ekstra. Jeg skal ha opp båten ved Oslo Motorbåtforening på Skøyen - kanskje det er en der ute som vil tjene litt ekstra! Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hadde det ikke vært for at jeg bodde så langt unna, hadde jeg glatt tatt jobben, ja la oss si, for halve summen...og uten moms Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Ser at LA-SA skal ha:kr. 6.440,- for høstservice på motor kr. 3.820 for drevet. Ønsker jeg i tillegg at de skal demontere, lagre og montere drevet må jeg ut med kr. 3.375.- Totalt koster dette kr. 13635 Finnes det noen som er billigere der ute? Som nevnt; Høstservice er gjennomkjøring av ferskvann og deretter 50/50 blanding av frostvæske, ev. skifte av olje på motor osv. Når det gjelder drevet; Ikke noe vanskelig å ta av drevet. Litt værre å få det på, men etter noen ganger går det greit. I år skal drevet mitt stå på båten. Forsikringsselskapet mitt, Norske Sjø (Fender Marine) har gått bort ifra kravet om å demontere drev ved vinteropplag. Derfor blir drevet stående på båten i vinter, tiltet opp og batteribank frakoplet (propell demontert). Mange meninger om at man skal ta av drevet for å inspisere knutebelg osv, men det er lettere å gjøre feil ved montering en gang før sjøsetting, enn å la drevet med belger osv være på. Skjell og rur fjerner man før sesongen, slik at disse ikke gnager hull i belger. Jeg ser ihvertfall frem til å slippe å demontere og montere drev i løpet av vinteropplag. Nå kun å vinterkonservere motor, septik og VVS i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bryant Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 (redigert) Jeg har fulgt de andre rådene om gjennomskylling med 50% frostvæske osv. Men har også tidligere skrudd av alle tennpluggene og sprøytet 10-15 ml olje inn i hver sylinder og latt motoren dra rundt noen ganger på starteren for å konservere motoren innvendig. I år forsøkte jeg å være lettvint og blandet jeg bensin og motorolje 50 % og fylte noen desiliter inn i luftinntaket så motoren kvelte. Dro videre rundt på starteren uten tenning. Dette fordi jeg tenker at dette skal konservere ventiler og sylinderdeler mot korosjon. Men er det egentlig noe vits? Det skal vel mye til for at det begynner å korrodere inne i en slik motor? Olje og filtere bytter jeg til våren, så får motoren gå på fersk olje under sesongens belastninger og ikke halvt år gammel olje som er oksydert over vinteren. Det med syre i motorolje er jo bare tull iflg motordoktoren i tidligere tråder her på forumet. Red: Også må jeg nevne at jeg stabiliserer bensinen og konserverer drivstoffsystemet med to literflasker "Biltema Karburatorskydd" - kondensfjerner. Har aldri hatt problemer med å kjøre på vinterlagret bensin. Redigert 30.September.2008 av Bryant (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trondwi Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Fraråder Lasa! Hadde en båt der for noen år siden. Leverte den på henger og da jeg skulle hente den var det slått et stort stykke av finnen under propellen på påhengeren og noen hadde filt på bruddflaten. Lasa påstod at dette kjente de overhode ikke noe til og slik måtte den ha vært innern jeg leverte den. Blåmalingsstripen på en stål container på tomten skyldes noe helt annet... Long story short - den gjengen der er ikke trygg!!!!! Trond Sitér dette innlegget Link to post
jo_no Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 ............Nå kun å vinterkonservere motor, septik og VVS i båten. Her har jeg to tips: Trykkvann: Bruker garasjekompressoren min til å blåse gjennom vannslangene, Åpner på toalett, pantryvask og platformdusj og setter på lufttrykk. Virker like bra hver gang. Septik: Før båten tas opp: Ned i mannhullet med vannslange og spyletut. Spyler og pumper ut. Evt. tilsette rensemiddel å la det stå litt. Avslutte med en skvett frostvæske til skvetten som ligger igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Mortena1 Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Setter pris på masse bra innspill her... Er det noen som har skrevet ned i detalt hvordan man går frem f.eks. for å ta av et drev på denne siden? Eventuelt noen som vet hvor jeg burde lete? Alltid fint å forberede seg for nye oppgaver Burde man ta oljebytte mens båten ligger på vannet eller kan det gjøres på land? Takker for nye innspill... Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Oljeskift tar du enklest når båten ligger på vannet. Pumpe ut kald olje: 3 timer. Pumpe ut varm olje: 10 minutter. Jeg observerer at service på disse D-motorene koster fra 10-20 tusenlapper. Hva innebærer disse servicene?? Sitér dette innlegget Link to post
Fjord24 Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Er det noen som har skrevet ned i detalt hvordan man går frem f.eks. for å ta av et drev på denne siden?Eventuelt noen som vet hvor jeg burde lete? Burde man ta oljebytte mens båten ligger på vannet eller kan det gjøres på land? Sjekk ut dokument akrivet, du finner det meste av det du leter etter. Anbefaler å være 2 når drevet tas av/på. Oljebytte tas på høsten rett før du tar opp båten, motor skal gå litt etter oljebytte. Har også byttet på land men da har jeg en 1000L vanntank så jeg får kjørt motor lunka. Normalt bruker jeg vanntanken til å rense systemet med ferskvann. Tar du oljebytte på vannet får du kjørt den ordentlig varm når motor får belastning. Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hei, låner denne tråden for å skryte av Bergen Båt AS (Wave). Det begynte med en forespørsel fra meg om innendørs vinterlagring, så ville jeg ha 200 timers motorservice, så ville jeg ha belgbytte, så ville jeg ha... osv. Knut og Jostein hos Bergen Båt svarte meg på alle mine spørsmål og kommentarer fortløpende på e-post. Det fine var at jeg fikk rask og god tilbakemelding. Gode, relevante og kunnskapsrike svar. Så gjenstår det selvfølgelig å se om arbeidet blir like bra som servicen på forhånd, men jeg synes de fortjener ros for tålmodigheten med en vanskelig "masekråke"-kunde som meg (eller kanskje jeg bare er kravstor?) Men dette koster jo endel "lapper" så jeg føler det er riktig å være litt nøye. For min Scand Tropic 7800, 2004 modell med 200hk VP AD41 (DP-E drev m/duoprop), gått ca 240 timer skal de utføre følgende for meg (etter mange e-poster frem og tilbake): Båt: Innendørs lagring. Opptak/utsetting/håndtering. Spyling/rengjøring av skrog, brakett og drev. Bunnstoffing inkl. materiell og stoff. Service inkl vinterkonservering. Motor: Ventiljustering Motorolje (byttes) Oljefiltre (byttes) Dieselfilter og diesel-forfilter (byttes) Luftfilter (byttes) Zinker (byttes) Veivhusventilasjonsfilter (byttes) Reimer (byttes) Impeller (byttes) Glykolblanding på ferskvannskjøling (byttes, samt flushing). Drev: Olje (byttes) Belger (byttes) Zinker (byttes) Power-trim-olje (sjekk/etterfylling) Grising av styrelager Sjekk av tiltrekningsmoment på drevets styre-topp-bolter Sjekk kjølevanns innløp/utløp Sjekk eksossystem Servostyring: Olje (sjekk/etterfylling) Trimflaps: Olje (sjekk/etterfylling) Zinker (byttes) Vinterkonservering av ferskvannstank, varmtvannstank septik samt saltvannskjølesløyfe, flusher saltvannskjølesløyfen. Lading "topping" av batterier før frakobling for lagring. Jeg kunne velge dag for levering og henting, så jeg leverte på torsdag, og skal hente i slutten av mars. Da blir det tipp-topp båt sjøklar for en lang og trygg sesong Altså: jeg er veldig fornøyd med servicen hos Bergen Båt så langt. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Fjord24 Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 "Sjekk av tiltrekningsmoment på drevets styre-topp-bolter" Menes denne bolten? Noen som vet hva moment det skal være? Sitér dette innlegget Link to post
Capt'n Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Mener det står moment i manualen. Jeg har ikke den forran meg nå, men skal sjekke i manualen når jeg kommer hjem. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Capt'n Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Nå har jeg bladd igjennom hele manualen, men kan ikke finne noe moment oppgitt. Det var synd. Forsøk en telefon til nærmeste VP verksted, da skulle vel du få svar håper jeg. Sitér dette innlegget Vennlig hilsen Capt'n. Link to post
Victora III Svart 18.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2008 Da var vi i havn med årets sesong. Service tatt og båt pakket og klargjort til våren. Førere for moro oversikt fra år til år hva jeg gjør og hvor mye tid som går med. Det ligger på omkring 20 timer med alt. Da gjøres følgende: På vann 1) Motorservice: - Motorolje (byttes) - Oljefiltre (byttes) - Dieselfilter og diesel-forfilter (byttes) - Luftfilter (byttes) - Veivhusventilasjonsfilter (byttes) - Reimer (sjekkes) - Power-trim-olje, olje til styring (sjekk) På land: 2) Trykkspyling under, vask og polering og voksing av hele båten 3) Nedvask av hele båten innvendig 4) Nedpakking av utstyr som skal tas ut 5) Drev: - Spyles og renses for groe - Olje og pakninger (byttes) - Drev demonteres og rengjøres - Belger (byttes) - Zinker (byttes) 6) Zinker på motor (byttes) 7) Ferskvannstank og system tappes og åpnes 8) El.punkter sprayes 9) Frostvæske i toalett og dusj 10) Stativ og presening monteres 11) Ferskvannskjøring av motor 12) Konservering av motor med 50:50 frostvæske 13) Etterfylling av batterier og lading Totalt har det kostet 6000,-. Alternativet er å levere nøkkel til VP og hente båten sjøsatt om våren. Dette koster vel en 20-30 lapper for alt komplett, vil jeg tro. Fordelen er ikke bare penger spart, men like mye at en lærer å kjenne båt og utstyr godt. Da er det bare å vente på våren. Sitér dette innlegget Link to post
Mortena1 Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Er det noen som har erfaring med å vinterkonservere en VP D4 motor med en SPYLEDYSE som selges hos Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 26.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 Jeg syntes jeg har kommet billig fra det. Har 2stk D-4 motorer. Har gjort avtale med VP på tromøya. De tar komplett overhaling og vinterkonservering for kr 4000,- pr maskin inkludert alle delene (filtre, olje, kjølevæseke, impellere, Zink etc.) De tar samtidig med seg drevene og klargjør disse og setter dem på om våren for kr 3500,- pr drev. Altså jeg betaler tilsammen kr 15000,- pr år for 2stk D-4 og da trenger jeg ikke tenke på noe vedrørende maskinene og drevene. Dette syntes jeg er en grei pris. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.