rag Startet 11.September.2008 Del på Facebook Startet 11.September.2008 Hei Vi har hatt Wallas kokeapparat i to båter i tilsammen 15 år. Men i begge båtene har vi hatt det samme problemet. Som oftest tenner kokeapparatet, men andre ganger vil det slett ikke tenne i det hele tatt. Fra andre tråder her på forumet har jeg forstått at det er fordi Wallassen ikke får nok spenning. Det er for lange strekk med for tynne ledninger. Wallasen vår er forresten en modell beregnet for parafin. Så det jeg trenger å gjøre er altså en av disse alternativene: 1. koble Wallasen direkte til batteriet, ikke via sikringsskapet slik det er i dag. Selvfølgelig med egen sikring. Dette sparer 4 meter ledning. 2. bare skifte til større dimensjon på ledningene fra sikringsskapet. 3. en kombinasjon av disse 4. annet Hva anbefales? Mitt andre spørsmål er følgende. Når man må ha sikring på en kabel av stor dimensjon, så støter jeg på et problem. Ingen sikringsholdere fra de lokale forhandlerne tar ledninger av så stor dimensjon. Hva er løsningen da? Hilsen Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Hei, Det kan være mye, men jeg hadde følgende problem. er du sikker på at bryteren ikke fjusker? Dersom du vrir på bryteren når den ikke tenner, du hører om den fjusker. Jeg hadde problem med bryteren, brente kontakter inne i bryteren, kjøpte ny innmat i den, ca 500kr. og alt ok etter det. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Det lureste er å hive den Wallas driten overbord ! Men det gjør du antagelig ikke og er lange ledninger et problem så er vel det beste å strekke ledninger direkte til batteriet med sikring. (Jeg var og hentet Wallas varmeren hos servicegubben idag og det var en deprimerende samtale.) Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 Til #2. Mulig det, men samme problem med ny Wallas. Dessuten virker den oftest hvis vi starter den før motoren slås av. Sitér dette innlegget Link to post
rag Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 Deprimerende er et dekkende uttrykk. Vår gamle tok kvelden for et år siden. Den tok rett og slett fyr (safe flame?). Det kostet kr. 5500 å reparere (bytte ut ledningene), en ny kostet 9500. Sitér dette innlegget Link to post
JonnyBoy Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Ingen sikringsholdere fra de lokale forhandlerne tar ledninger av så stor dimensjon. Hva er løsningen da? Har du prøvd med sikringsholdere som er beregnet for litt kraftige bilstereoforsterkere. Disse tar ledninger med stort kvadrat, og i tillegg er de pletterte så korrosjon bør ikke være et problem Sitér dette innlegget Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel Link to post
rag Svart 11.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2008 (redigert) Det skal jeg sjekke på lørdag. Det jeg egentlig tenkte var om man nødvendigvis måtte sette sikringen inn på kabelen og bare sjekke strømstyrke gjennom denne. Kan det finnes en smartere løsning som sjekker dette på annen måte? Jeg er idiot (uvitende) på dette området, så jeg er takknemlig for alle tips. Redigert 11.September.2008 av rag (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.September.2008 Del på Facebook Svart 11.September.2008 Hei, Mål spenningen på tilkoplingsklemmene ved selve kokeapparatet mens du prøver å starte denne. om spenningen faller under 10,5 eller 11,0 Volt (sjekk hva sm står i manualen) skal den ikke starte. av sikkerhetsmessige grunner. Om du har normal batterispenning på batteriet mens du prøver å starte vet du at du har problemer med kablingen, mellom batteri og wallas. Jeg vil forslå en egen kurs sikret med en flatsikrin ved batteriet på 4 eller 6 kvadrat, alt etter legnde på kabler. Da tipper jeg at alt ordner seg. Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Siden jeg fikk hysterisk anfall dølux over et Wallas kokeapparat for mange år siden og donerte det i vilt sinne til Bastard så har jeg funnet en veldig bra Wallas reparatør i Sandefjord. Der har jeg nå hatt en Wallas 3200 varmer til reparasjon og etter skaden på det apparatet å dømme så påstod han at det var brukt for for stor og for treg sikring på det. Hans påstand var at veldig mange brukte for store og for trege sikringer på Wallas koke og varmeapparat og at det forekommer litt i meste laget av amatørskruing på disse. Dette var meget synlig på hva han hadde dradd ut av smeltede ledninger i varmeren, galt insatt glødespiral og lekkasjer i brennstoff systemet og disse feilene var noe han også fant ofte på kokeapparatene. Som han sa , og der har en argument tror jeg, er at apparatene er ansett som veldig sikre og er bruker vennlige men at dette blir ofte spist opp ved ukyndig amatørskruing. Sitér dette innlegget Link to post
kengu Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Det meste av startproblemer på Wallas har ingenting med strøm/spenningsproblem å gjøre. Glødespiralen trekker 5A under start og det er ikke noe problem med 2,5q ledning som apparatet normalt er utstyrt med. Det er nevnt feil innsetting av glødespiral, og det er ofte et problem. Brennstofftilførselen er oftere årsak til tennproblemer enn elektrisk årsak. Når apparatet slås på så går pumpen med en høyere frekvens så lenge glødingen er inne. Dersom apparatet ikke har tent før glødetiden er gått ut, er det bare å slå av apparatet og vente i 3 min. før man starter på nytt. Når noen slår av og på i ett sett i ren frustrasjon hjelper det lite mot teknikken som er innebygd. Sjekk heller om apparatet får brennstoff. De fleste har slangen tilkoplet en vanlig 4 eller 5 liter plastkanne. Skru av toppen og løft slangen ut av kannen slik at det kommer en luftboble inn i slangen, så vil man se om pumpen trekker olje som den skal. Min. 1-1,5 cm pr pumpeslag skal en ok pumpe levere. Kondens i oljen er ett av hovedproblemen, sjekk at det ikke ligger en slump vann i bunnen av oljekannen, man blir ofte overrasket over hvor ofte dette er problemet. Kommer det vann i pumpen og blir stående, kan man stort sett glemme den pumpen. Jeg har hørt mye vondord om Wallas, men egen erfaring over mer enn 25 år er utmerket. Problet ligger som oftest i bruk og vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.