Jump to content

Erfaring med ankerbånd

Vestlending

Recommended Posts

Har tenkt litt på å skaffe meg en sånn rull med ankerbånd. Er lei av å ha hele benken  bak full av våt tauverk som aldri tørker og som vaser seg.

Noen som har erfaringer med dette? Har plass på en rekke til å feste greiene, lurer på om det er verdt den relativt stive prisen og om denne sveiemekanismen er noe verdt. Kan man sveive opp ankeret eller må det først draes inn manuellt før man kan sveive opp bånden?

Noen erfaringer? Merkelig nok er det nesten bare seilere som bruker denne innrettningen.....

Har hatt Ankarolina med flyveanker. Det var svært behagelig når jeg hadde lært meg å bruke det. Fordelene var flere når jeg gikk inn med baugen mot en brygge fordi jeg kunne bruke oppmerksomheten mot andre ting enn å styre anker og tau. Først når båten var fortøyd kunne jeg i ro pg mak kaste ut ankeret, det satt godt på gjørmebunn som det jo stort sett er i Oslofjorden. Fordelen med bånd på rulle er at det drar seg ut pent og rolig når du f.eks er iferd med å gå til land, ingen kink eller vaser. Ulempen er når du skal ha ankeret opp igjen, fordi det er enklere og mer behagelig å dra opp et tau synes nå jeg. En annen ting som jeg fant ut var en ulempe, var at rullen tok plass på pushpit. Dette er jo en ulempe hvertfall når vi snakker om seilbåt.

mini: Har hatt Ankarolina med flyveanker.

Hva er "Flyveanker"?

Ser at mange med Seilbåt har dette, ikke at jeg vet hvorfor men? Jeg for min del har ankervinsj akter, uten at jeg har prøvd den noe særlig ut enda. Hadde forøvrig vært bedre om den var foran, etter min mening.

Men Du Mini? Er det ikke litt i seneste laget å kaste ankeret når Du er kommet Deg frem til land?

Jonny39: mini: Har hatt Ankarolina med flyveanker.

Hva er "Flyveanker"?

Ser at mange med Seilbåt har dette, ikke at jeg vet hvorfor men? Jeg for min del har ankervinsj akter, uten at jeg har prøvd den noe særlig ut enda. Hadde forøvrig vært bedre om den var foran, etter min mening.

Men Du Mini? Er det ikke litt i seneste laget å kaste ankeret når Du er kommet Deg frem til land?

Ankervinsjen i bauen ?? dette må du forklare.

Jeg har 2 stk akterut og legger altid bauen mot land, kan ikke se for meg at det kan være hensiktsmessig å ha akterenden mot land medmindre det måtte være en kai der, hmm nei ikke da engang

:santcheers:

:cool:

Jonny39: mini: Har hatt Ankarolina med flyveanker.

Hva er "Flyveanker"?

Håper at det er ok for "Mini" at jeg gjør et forsøk på å forklare dette mystiske UFO-aktige "Flyveankeret" - ??? :cool:

Flyveankeret var en nyhet i begynnelsen av 80-årene (tror jeg – tiden går så fort!) og etter det jeg husker en svensk patent?

"Vingene" på ankeret hadde en nærmest aerodynamisk fasong (fart gjennom vannet ga den en viss oppdrift og dermed en slags "synke-glide-flukt"), dessuten var man avhengig av det som den gang het "Ankaroline" p.g.a. minimal friksjon.

I motsetning til et vanlig anker - som jo synker rett til bunns - kunne man slippe Flyveankeret i vannet etter at man hadde fortøyd foran.

P.g.a. ankerets aerodynamiske utforming "fløy" eller "gled" ankeret – tilnærmet lik et seilfly – under vann, fra båten utover og ca 40 – 45 grader nedover i forhold til vannspeilet og dro ankerbåndet (Ankaroline) med seg, til ankeret så møtte bunnen. Så var det bare å teite ankerlinen og ferdig med det! Lengden på tilbakelagt "flyvedistanse" var selvfølgelig avhengig av dybden i sjøen, de dypere desto større distanse, så sant det var lite friksjon på Ankerrullen.

Med litt erfaring kunne man plassere ankeret ganske så nøyaktig i det man kunne gi ankerlinen et litte "tugg" (som det heter på svensk) for å avbryte glideflukten. Fiffig sak, men (selvfølgelig) ganske dyr i anskaffelse den gang.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

BK:Ankervinsjen i bauen ?? dette må du forklare.

Jeg har 2 stk akterut og legger altid bauen mot land, kan ikke se for meg at det kan være hensiktsmessig å ha akterenden mot land medmindre det måtte være en kai der, hmm nei ikke da engang

Er det ikke i bauen det er mest vanlig å ha ankervinsjen da? Hva med når man skal ligge på svai da? Da er det jo en fordel å kaste ut ankeret foran i hvert fall. Baugen vil jo da hele tiden snu seg opp mot vinden/strømmen. :cool:

Om det er seneste laget å kaste anker når du er kommet til land avhenger vel av hvordan du ønsker bruke ankeret. Skal du bruke ankeret som brems eller skal du bare bruke det til å holde båten ur fra land. Dette er avhengig av hva slags båt du har. Det er enkelt å gå til land med svært liten fart, hvis du har båt med kjøl og ror. Derimot er det svært vanskelig å gå mot land med såvidt det er sig i båten hvis du f.eks har planende båt med drev. Det er et uttrykk som heter styringsfart og det er stor forskjell på nevnte fart på en seilbåt og en planende båt.

Det var/er et anker som het/heter flyveanker og det var utformet slik at når det ble kastet på en spesiell måte så hadde det nærmest en glideflukt gjennom vannet, kan nesten sammenlignes med et glidefly. Ankeret satt godt i gjørmebunn når det hadde fått tak(det gjør jo de fleste ankere). Poenget var at med disse remediene så kunne man gjøre en ting av gangen i ro og mak. Det siste hører jo sjølivet til ikke sant?

Hvis man ser på hvor båter blir brukt, vil man se at det er i norden at man har ankervinsjer på hekken fordi det er jo liten forskjell på flo og fjære. derfor er det enkelt å ligge til land her. Nå vil kanskje noen si at i Middelhavet er det også liten forskjell, men der har man ikke slike muligheter som vi har til å ligge i uthavner. Derfor liggere man i havn med hekken inn.

Det er jo helt klart en fordel med baugvinsj hvis man bare ligger på svai. Dette er godt forklart i et tidligere innlegg. Et tips er hvis man skal ligge på svai, er det smart å merke kjetting/ tau slik at man vet hvor mye man har lagt ut. Husk du bør legge ut minst tre ganger dybden for å ligge nogenluende sikkert.

Jeg har tre anker ombord. Hoved ankeret er på baugen, med elektrisk spill og 50 m kjetting. Har to lettere anker akter med 5-6m kjetting, resten tau. De to lette (10 - 14kg) er greie å handtere med handamakt ved fortøyning til land. Hovedankeret,som brukes på svai, er for tungt (25kg  +  70kg kjetting) så her et elektrisk spill med mulighet for å "jekke" opp ankeret manelt om nødvendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...