Jump to content

Bayliner 2850 +/- ?


ottis

Recommended Posts

Dersom det er denne du tenker på som Bayliner 2850 så er vell dette strengt tatt en 2858.

 

03_-464454711.jpg

 

Har selv sett litt på 2858 men vill nok gått for en nyere typer som denne:

 

28_1006298979_hoved.jpg

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Når det er sagt så er også jeg intressert i info:

 

Er det brukt mye sandwich laminat i denne, er balsa brukt?

Noen som har erfaring med delaminering grunnet dårlig kjæren i sandwich (balsa som trekker til seg fukt)?

Er båten tungdrevet? Hvor stor motor bør en ha?

Har den merkant planingsterskel eller fungerer den bra i hele fartsområdet?

Soverkabin i baugen virker noe liten, hvordan opplever dere den?

Hva med stikkcabin under salong, oppleves den som behagelig, plass til 2?

bare følg på med kommentarer.............. :yesnod:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Ok da må det være en 2858 (ser eier skriver 2850) den er slik bilde viser ser jeg... :wink:

 

Det er forskjell på 2850 og 2858, men de er små. Ekstriør er nogenlunde likt på de begge, noe fargeforskjeller. Båten het 2850 command bridge inntil 86/87 da den gikk over til å hete 2858 med ny løsning innvendig.

 

Bakdelen med 2850 kontra 2858 er mindre seng i forpiggen, samt noe mindre praktiske løsninger.

Og båten mangler stikk kabin!!!

Link to post

Jeg ville satset på en nyere modell. Bayliner gjorde noen grep på 90 tallet for å bedre kvaliteten betraktelig. Skrogene har vært bra, men blant annet det elektriske opplegget var noe lurvete på 80 tallet. Det samme med hengsler, instrumenter, coating og finish på steder du ikke ser.

 

Kikk på gamle og nye modeller og du ser fort hva jeg tenker på.

Link to post

Bayliner kommer først og fremst dårlig ut for de den er rimelig. Man får utvilsomt mere båt for pengene sammenlignet med mye annet. Man får selvsagt tilsvarende mindre ved salg, men hvem har sagt at båt er en investering, ja foruten investeringen i det gode liv da...

Kan på mange måter trekke paralleller til Bavaria, man får mye båt for pengene selv om ikke alle liker at man har fått det...

Link to post

Hei Ottis.

 

Har selv en 1986 modell 2850, som er helt riktig betegnelse på denne båten. Står også i originaldekoren på siden av flybridgen :yesnod:

Er nok forløperen til 2858 som jeg tror kom i 87 med litt andre utvendige farger, og L-benk på flybridge. Ellers kan ihvertfall ikke jeg se noen store forskjeller verken ut eller innvendig på dem. L-benk er det forøvrig bygget på min også i ettertid.

 

Stikklugaren er stor nok til to som er veldig gode venner. Er selv 175 og relativt røsslig og overnatter greit der med "min bedre halvdel" i alle samenhenger :wink: Men hadde nok ikke lagt der med noen andre... Som barnelugar er den suveren :yesnod:

 

Sover også som en stein forrut, og det er det som normalt er "Rederlugaren." Tror ikke du vil ha problemer om du er under 190.

 

Toalettet synes jeg er noe trangt, men er som sagt av den mer røsslige varianten. Og selv jeg har nå klart å dusje der inne, selv om det visst hørtes veldig artig ut for de som satt utenfor :lol:

 

2850 er en fenomenal sjøbåt, min er kanskje litt undermotorisert med en Steyr (verdens beste motor :yesnod: )236 på VP290DP drev, men det merkes stort sett bare med fulle tanker og fullastet båt. Tror det var en endring på skroget også i 87, ble litt flatere i bunn, men dette er jeg IKKE sikker på...

Marsjer mellom 17 og 19 og fullt mellom 23 og 25 knop alt etter last, og synes det er helt greit.

Brukte 23 liter i timen i snitt mellom Bergen og Stavanger med fulllastet båt og ca 17 knop. (Da var det nok mer på turen nedover og mindre opp igjen).

Ikke noe særlig planingsterskel og går som et lokomotiv i sjøen. Er sjelden jeg føler behov for å slakke av og føler båten tåler mye mer enn de ombord.

 

Aner ikke hva som er brukt som kjernematerial, men skroget tror jeg er kun glassfiber. Er ihvertfall bunnsolid.

Har litt krakkelering i gelcoat på overbyggning ifbm beslag og annet, men det tror jeg er forårsaket av dårlig arbeid med innfesting.

 

Det nevnes elopplegget.... Joda, er et lite eventyr det, og bør nok gåes igjennom med hard hånd om det ikke allerede er gjort.

 

Ellers er det mange som klager på lekasjer i vinduer på disse båtene, men det er det vel på de fleste båter fra 80-tallet som har originale vinduspakninger...

Min er tett bortsett fra i bakveggen, men regner med å få orden på det nå i høst. Bakveggen er forøvrig av tre, og krever jo noe vedlikehold. Døren min har i tillegg buet seg litt, slik at det kommer vann inn når det regner rett på.

Er nok også noe i dette med finishen på steder du ikke ser, men ellers så synes nå jeg finishen er bra all-over. Har heller ikke vært av de flittigste å polere og slikt, men ser nå bra ut for det :wink:

 

Personlig liker jeg bedre både layout og treinteriør på de eldre modellene da jeg synes det blir lite sitteplasser og veldig mye plast inne i de nyere. Men smaken er jo i likhet med baken delt, så.... :wink:

 

Du får uansett veldig mye båt for pengene, såfremt du velger en med vetig maskin, og alt med CE-merking på stell :yesnod:

 

Send gjerne en pm om du lurer på noe mer.

Og holder du til i nærheten av Bergen, er du hjertelig velkommen ombord en tur så kan du jo gjøre deg opp en mening selv :flag:

 

Lykke til i båtjakten :cheers:

Link to post

hei igjen, og takker for tilbakemeldinger. Mye båt for pengene er vel de fleste er ute etter :wink: Så kommer det vel på hvordan båtmarkedet er ved salg igjen... Det er vel lenge siden at kjøpersmarked har vært så godt i båtmarkedet? Mindre salg av nye båter, burde forsterke bruktmarkedet....

 

Hei på deg Horken!

Takk for fyldig tilbakemelding, den jeg ser på har også L.formet salong på flybridge. og har noe flg. spes:

Totalrestaurert 2005.

2003 mod Steyr 246 med volvo penta sx drev montert i 2005 .

CE godkjent med brukerhåndbok av IMCI 2005.

 

Bor i nordnorge, så hadde det ikke vært for de så hadde jeg nok sikkert tatt meg en tur :wink:

Er det noe spes. du/dere synes det kan være verdt og se ekstra nøye på, når det gjelder slike båter??

Redigert av ottis (see edit history)
ottis
Link to post
Så for liten motor skal det ikke være :smiley:

 

 

Du får teste litt, du bør være sikker på at du får den lett i plan med fulle tanker 4 voksne personer med bagasje ombord.

Se også hvor mye du kan slå av på turtallet får den begynner å falle ut av plan.

 

Steyr 246 har en mye større turbo enn 236 og den trenger litt turtall før den begynner å skyve skikkelig i fra. Maks turtall er ved 4100 rpm og den sperrer på ca 4300. Sjekk at motoren klarer å oppnå 4100 rpm på full gass. Mest økonomiske turtall er oppgitt til 3600 rpm og jeg pleier å marsje med det. Min Sea Ray 240 gjør da 28 knop. Du kan også marsje med 3800 rpm uten problem.

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Rapport skal dere få, skal gå fra Tr.heim til Vesterålen, så det skal bli bra med tid til og teste båten :wink:

Selger nevner at båtens marsfart er 22-24 knopp, med ett turtall på 3800 omdr. på 20-21knopp 3700 omdr. Maks turtall er 4200 omdr. Hvilken omdr. på 28 knopp (maks knopp) er ukjent, mulig opp mott maks turtall.

 

Til de som har kjennskap til denne type båt, er det noe spesielt jeg burde se etter?

ottis
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...