Jump to content

Bayliner 2850 +/- ?


ottis

Recommended Posts

Oppererer disse merkene med forskjellige bredder? Ser to båter av samme års mod. Hvor en oppererer med 300 i bredde, og en annen med 310 ?? hva er rett tro? :confused:

 

3 meter er rett bredde på denne båten, som på alle andre 28modeller fra Bayliner.

Skroglengde er 27,7 pluss badeplattformen og spydet.

Vekt: 2620kg

 

Lykke til med kjøpet og turen nordover.

Link to post

Min 246 avgir noe røyk ved oppstart av kald motor (ikke mye) samt noe etter litt gange på tomgang også på varm motor.

Dette er ikke unormalt på 246 i følge forhandler her i Stavanger. Denne motoren har noe lavere kompresjon enn 236 og 256 som kan gi litt røyk.

 

 

Redigert:

 

Det jeg skriver over ble jeg fortalt av Steyr mekaniker. Sjekket nå datablad på de ulike motorene og komp er som følger:

 

MO236K42 18:1

MO246K41 17:1

MO256H45 17:1

 

:confused:

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Hei igjen Ottis :smiley:

 

Kan vel bare gratulere deg med en flott båt som du nok kommer til å bli glad i :cheers: Missunner deg turen nordover :sailing:

 

Min 236 røyker litt også akkurat ved oppstart så det er nok helt normalt. Gir seg raskt når maskinen får litt temperatur.

 

Vet ikke gangtid på motor, men mener å huske at registerrem skal skiftes rundt 1500 timer.

Er uansett ikke noen krise om denne skulle ryke (avhengig av hva slags situasjon du befinner deg i da...) da vippearmene er laget slik at de knekker uten å skade resten av motoren. Har også vært et tema med glødeplugger, bør sjekke om disse er skiftet til riktig type.

 

Ellers så ser jo båten ut til å ha vært i gode hender, og er det elektriske tatt også, er det bare å kose seg i høst og vinter :drink:

 

Og båten som du Østkyst Hustler linket til, DEN ga meg definitivt inspirasjon til vinteraktiviteter ja, var bærre lækkert :cheers:

Link to post
men i disse trakter mener folk flybåter må være minst 36 fot før det er ok med fly.

Generellt er jeg helt enig i den påstanden, men bayliner klarer derimot å lage romslige flybridger helt ned til 28 foterene. Bare å ta en titt på de i havnen. Nå skryter de gjerne ikke like mye av lengden som mange andre heller da, ja på båten...

Link to post

Ref tidligere diskusjon om motorstørrelse.

 

Ser at det ligger en 2858 til salgs med orginal montert Mercruiser 4,2D på 220HK.

Antar at det ikke hadde blitt levert en med dette motoralternativet fra fabrikk om det ikke var tilstrekkelig med motor for båttypen.

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde

 

Ut fra bildene så er det god plass til et par stoler og et bord her Hifo.

 

36_814937466.jpg

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post

Denne båten var også til salgs for et drøyt år siden da jeg var på utkikk. Ser den har et praktisk tak over akterdekk, men vet ikke om jeg synes det var særlig pent.... Selv kunne jeg tenke meg en kalesje bak. Det hadde vært greit å ha montert i vintersesongen, men jeg ville hatt mulighet til å fjerne helt om sommeren.

 

Med min erfaring med samme båt med Steyr 256 vil jeg si denne har for liten motor. Det vil du merke veldig godt når du laster opp for ferieturen....

Link to post

Har en 2858 fra 96 og i den er det 220 hk mercruiser diesel 4,2 L fra 2000. Det er alt for lite for denne båttypen. På en god dag kan jeg få den opp i 22 knop med lite på tankene og ikke feriepakket. Kjøpte en 320 hk diesel før ferien og det var mere riktig da farten økte til over 30 knop og marsjfart på 25knop. Dette skroget går ikke ordentlig ut av vannet før du passerer nesten 20 knop. Desverre fikk jeg motorhavari etter 2 timer så 220 hk ble satt inn igjen så jeg kom meg på ferie. Heldigvis er det en garantisak på motor men allikevel skikkelig ergelig når jeg først hadde fått smaken på mere hester. Leggr ved et bilde av Bayliz som båten heter.

 

ferien_038.jpg

Kroppen har passert 50 men ikke hue.

Link to post
For et år siden fikk jeg tilbud på en 97-modell med flettny 320 hk motor til kr 750.000.-.

 

i dag vill det mest sansynlig være godt prutningsmon selv på den.

 

Desverre fikk jeg motorhavari etter 2 timer så 220 hk ble satt inn igjen

 

Kan jeg spørre hvilken motor det var og ikke minst hvem det var som glemte å fylle på olje før oppstart? :wink:

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Ref tidligere diskusjon om motorstørrelse.

 

Ser at det ligger en 2858 til salgs med orginal montert Mercruiser 4,2D på 220HK.

Antar at det ikke hadde blitt levert en med dette motoralternativet fra fabrikk om det ikke var tilstrekkelig med motor for båttypen.

 

Vil bare si at 4,2 liter 220hk er mye for lite til denne båten. Det blir "motbakkekjøring" heile veien... En bekjent av meg kjøpte en 96 mod 2858 med denne motoren og den virket helt ok, men etter 10 timer skar den seg....

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Har en 2858 fra 96 og i den er det 220 hk mercruiser diesel 4,2 L fra 2000. Det er alt for lite for denne båttypen. På en god dag kan jeg få den opp i 22 knop med lite på tankene og ikke feriepakket. Kjøpte en 320 hk diesel før ferien og det var mere riktig da farten økte til over 30 knop og marsjfart på 25knop. Dette skroget går ikke ordentlig ut av vannet før du passerer nesten 20 knop. Desverre fikk jeg motorhavari etter 2 timer så 220 hk ble satt inn igjen så jeg kom meg på ferie. Heldigvis er det en garantisak på motor men allikevel skikkelig ergelig når jeg først hadde fått smaken på mere hester. Leggr ved et bilde av Bayliz som båten heter.

 

ferien_038.jpg

 

Fint med Biminitop og solskjerm akter :wink:

Har kjørt min i 16 kn noen ganger og da med drevet helt inn tiltet og mye flaps. Kjenner en del motstand og føles ikke riktig. Er enig i at båten bør opp i en 22 kn på marsj for den går lettest og best derfra og raskere. Synes båten klarer seg godt i "høy" sjø. Halvplanerne stod nesten i ro når jeg passerte... :lol:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Da er båten hjemme i nordnorge. :flag: Turen i fra Tr.heim til Vesterålen ble noe tøff over folla og vestfjorden (litt sent på året)

Men ellers en god tur. Så båten fikk testet seg... "myten" om at bayliner er dårlige i tøff sjø, kan avbekreftes. dette i flg. med pilot som var med på turen som har vært på sjøen en stund :sailing:

Så nå blir det klargjøring til vinter og VM i skreifiske 09 :fishing:

 

Har flg. spørsmål etter turen... lukt av en blanding av septik,kjemikaller og disel, kommer og går i førerkabin...

Båten virker og være meget tørr, men kan se noe snev av fuk/svetting enkelte steder (i kjølen) men etter runt 30 timer i røff sjø, så må en forvente dette?? Noe tips for og fjerne "vond" lukt??

ottis
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...