Jump to content

Hva er forskjellen på de ulike C-map

Skipper Båtløs

Recommended Posts

Nei! C-card har ingenting med kart å gjøre. På en slik brikke er det ikke mulig å få brent inn noe som helst kart. Du kjøper en brikke med kart til f.eks kr.1740 og ferdig med det. Når det kommer ny oppdatering av dette kartet, tar du med denne brikken til butikken. Så brenner de denne brikken til siste versjon med rabatt. C-card brikker er tomme brikker hvor du kan lagre dine egne ruter, track og waypoints som jeg allerede har sagt. Det er IKKE mulig å lagre kart på dfisse memorybrikkene.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nei! C-card har ingenting med kart å gjøre. På en slik brikke er det ikke mulig å få brent inn noe som helst kart. Du kjøper en brikke med kart til f.eks kr.1740 og ferdig med det. Når det kommer ny oppdatering av dette kartet, tar du med denne brikken til butikken. Så brenner de denne brikken til siste versjon med rabatt.

Lars H.

Da forstår jeg ikke hva de mener men brikke + kart som må kjøpes separat. skal ta kontakt med de på mandag, og høre hva de mener

Så gjør hva du vil jory (undskyld Roald, ditt uforståelige innlegg kom innimellom), nå gidder jeg ikke å gjenta meg selv lenger i det uendlige. At flak er uklar, er greit, men du trenger vel ikke å være så fordømt vrang selv og ikke lytte til oss som har brukt C-map i en årrekke? Ha en god natt! Kom deg i båten med eller uten brikke.

Lars H.

(pt. Kommersøya, med webkamera fra båten her)

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Så gjør hva du vil jory....Lars H.

(pt. Kommersøya, med webkamera fra båten her)

Ok, jeg forsøker en siste gang:

En C-Map Max Wide/ Mega Wide kartbrikke ser slik ut:

cmap.jpg

Den er ferdig lastet med kart når du kjøper den og brikken skal settes inn i en "skuff" som du

finner et eller annet sted på plotteren din.

Når du bruker plotteren, leser denne kartene direkte fra brikken.

Skal du bytte område, så setter du inn en ny C-map kartbrikke med kartdata for andre kartområder.

Betegnelsene NT+ og Max betegner hvilken generasjon kartbrikke dette dreier seg om.

Max-kartene er den nyeste og den mest avanserte, mens betegnelsen Wide og MegaWide angir hvor stort område kartbrikken dekker. De nye MegaWide-kartbrikkene inneholder nå kartdata for nesten hele Nord-Europa.

C-Card er som Lars skriver kun en TOM kartbrikke hvor du selv kan lagre waypoints, ruter og andre parametere som du selv har generert og lagret på plotteren.

Du kan altså med denne ta "backup" av brukerdata som du selv har lagt inn på plotteren.

Har du ikke bruk for å gjøre dette, dropper du denne.

Redigert av Phoebe (see edit history)

Flak er så lang jeg vet distributør, og driver vel (normalt) ikke med salg til sluttbrukere. Jeg regner med at prisene dere referer til dermed er veilendende utsalgspriser som Flak sine forhandlere skal legge til grunn når de skal prise (som Lars sier) ferdige brikker (inkl kart) til sluttkunder. Ved å oppgi separat pris for kart (ex. brikker) gir de også sine forhandlere prisleie for hva f.eks. en oppgradering til nyere kart på eksisterende brikke skal koste.

Flak sine forhandlere er nemlig i stand til å oppgradere brikker, og dermed er separate priser interessant. For oss sluttbrukere blir det anderledes, vi ønsker kun å vite pris for brikke med kart, og senere for oppgraderinger.

Dette er i alle fall min forståelse av hvorfor Flak kan virke litt forvirrende mot oss...

Redigert av Ronald (see edit history)

Kjører Max Mega Wide kart (på SD brikke) på en Navman 8120, kart kjøpt i februar 08. Jeg er stort sett fornøyd, men med ett unntak:

Jeg synes det "mangler" ett kartzoomingsnivå i mellom nivået 0,1 nautiske mil og 0,3 nm. I min praktiske bruk av plotteren er det disse nivåene som blir brukt, men jeg savner fælt "trinnet" 0,2 nm. Noen som vet om dette er mulig å fikse, eller om C-map kan "oppdatere" brikken min med dette manglende trinnet? :rolleyes:

Har lett litt rundt på forskjellige havner i Norge, men ikke funnet et eneste bilde på havneinfoen. Kun ren tekst. Er det noe jeg har oversett, eller er denne funksjonen svært lite oppdatert? :confused: Noen som har eksempel på havner som ligger ute med bilder? Har en to måneder gammel C-map Max wide.

Hei,

nå har jeg klart å framskaffe en oversikt over hvilke skandinaviske havner som ligger inne med bilder i (de nyeste?) MAX-brikkene. Der ligger det ca. 90 bilder over norske havner, noen flere for Sverige. Flere av bildene er samme havn/område, ergo er det kanskje bare 70-80 ulike havner. Med alle havnene vi har langs Norges kyst sier det seg selv at de fleste havner IKKE er med. I alle fall ikke enda. Du spør om eksempler - sjekk f.eks. Kristiansund, de ligger inne med flere bilder (i alle fall nå, kanskje ikke da du fikk din?).

Jeg vil dermed påstå at det å kjøpe MAX-brikker (om du f.eks. har NT+ fra før) bare for bildenes skyld - ja,det er neppe verdt pengene.

Derimot er jeg mer nysjerrig på erfaringer med dette 3D-perspektivet de skryter av (ref. også denne tråden). Er det noe nytt i forhold til NT+? Og hvis ja, hvordan fungerer det i praksis? Ser du enhver høydekontur på holmer og skjær? Skjønner at det forutsetter plotter som kan støtte dette, men det har jeg. Spørsmålet er om det er noe i selve kartene som er (vesentlig) forbedret eller nytt.

Redigert av Ronald (see edit history)
Jeg synes det "mangler" ett kartzoomingsnivå i mellom nivået 0,1 nautiske mil og 0,3 nm. I min praktiske bruk av plotteren er det disse nivåene som blir brukt, men jeg savner fælt "trinnet" 0,2 nm. Noen som vet om dette er mulig å fikse, eller om C-map kan "oppdatere" brikken min med dette manglende trinnet? :rolleyes:

Antall zoomnivåer mener jeg er relatert til plotterens egenskaper og ikke til C-Map/ kartsystemet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...