Jump to content

Sabb diesel G 10HK går varm

Delfin 19

Recommended Posts

Hei hei her var det mye aktivitet nå :smiley:

Slik jeg har lest det i den manualen som jeg fikk via dette forumet så skal temp ligge på 40 - 60 grader på salt vanns kjøling. Det er også den erfaringen jeg har nå etter at vi renset hele kjøle systemet. Når vi er ute og motoren brukes i korte intervaller holder den normalt 40 grader på vanlig gange. I helgen som var hadde vi en lenger tur der motor gikk i 5 timer på vanlig gange (26,5 nautiske mil :-) startet den på 40 grader og når vi nærmet oss slutten lå den på ca 54 grader.

Etter det jeg har hørt skal den holde mellom 50 og 70 grader med ferksvanns kjøling.

En ting jeg har lagt merke til er hvis vi har motor i gang på lavt turtall men båt ligger i ro, hopper tempen opp i 80 til 90 grader, dette er fordi det ikke går like mye vann igjennom toppen som på høyere turtall. Det er da dette med krystallisering kan skje. vannet forflytter seg ikke fra toppen og videre til lyddemper for å gå i eksos røret, og det ligger under trykk og gradene stiger videre til 100 og man ender igjen med salt da vannet har fordampet. Om det er slik det skal være vet jeg ikke, er litt uerfaren enda :crazy: men det kan også være at vi trenger en ny membran :sweat:

Alt sjøvannet inni motoren damper vel ikke vekk ved 65grader?

Neida, så dramatisk er det ikke!Det er ikke sånn at alt saltet plutselig klumper seg sammen i motoren. Men ved temperaturer over 65 grader begynner saltvannet å skille ut salt i krystaller, nærmest som små korn. Sammen med rustflak m.m. som alltid dannes i en saltvannskjølt motor kan dette bidra til å tette tynne kjølekanaler. I tillegg så blir saltvannet mer aggresivt korrosjonsmessig ved høye temperaturer, så det er en fordel for motoren at temperaturen holdes moderat.

Jeg hadde som sagt en saltvannskjølt 2H i fem år. Denne holdt seg på en driftemperatur på ca 50 grader sommerstid og 40-42 grader på vinteren. Jeg sjekket da med Sabb om jeg burde strupe den litt på inntaket, for å få tempen opp til mellom 50 og 60 grader. Men tilbakemeldingen jeg fikk var å gi den alt det vann den ville ha, jo kaldere desto bedre på saltvannskjølt motor! Så den anbefalingen har jeg ingen problemer med å formidle videre....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei,

Ja du har ein virkeleg godmotor. Og som dei andre nemner er det ein fordel med ferskvannskøling. Og siden ferskvannskøling lar motoren ha høgare arbeidstemperatur, blir det bedre forbrenning. (SABB har alltid perfekt forbrenning av drivstoff og luft)

Muligens du får litt meir styrke ut av motoren nårdu får meir temperatur (innan fo anbefalingane).

"TOKKTOKK" du nemte att ein skal stoppe motoren med dekomperesjons ventilen. Kvifor det?? Er det for å halde ventilen rein? Du veit vist mykje.

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Krystaller og rust og temperatur. Ja her er det mye greier.

Noen ganger bare er ting slik de er. Det jeg har erfart er at saltet krystalliserer seg ved høye temperaturer. Hvis feks. nylon tallerknene (de som sitter i "gullhuset" ved vannpumpen med 2 trykkfjærer) får skit inni slik at de ikke tetter skikkelig, så får du mindre trykk på kjølevannet og temperaturen øker. Så begynner det sakte men sikkert å bli verre å verre (salt og rust klumper seg). At salt krystalliser seg er jo enkelt å forstå hvis du har noe som er varmt og du søler saltvann på det, ja så sitter du igjen med saltavleiringer på den varme tingen. Uten at jeg er noe expert, så er det vel noe lignende som skjer inni motoren, og sammen med trykk og rust blir dette en veldig dårlig kombinasjon.

Hvorfor alltid starte å stoppe med dekomp. hendelen er fordi, hvis det skulle være hull i exospotten innvendig eller at exosutløpet ligger litt høyt i forhold til motoren (exoxpotten) så kan det spessielt ved stopp skje det at motoren rett før den stopper tar en liten tørn motsatt av normal dreieretning, og saltdamp suges inn over exosventilen. Stoppes den på dekomphendelen bare tøffer den stille og rolig rett vei helt til den stopper.

Jeg har laget til en patent slik at jeg kan kjøre motoren uten vann i exosen før jeg stopper den. Skal legge inn et bilde når jeg har tid. Å kjøre uten vann i exosen før stopp er jo egentlig et must hvis du bruker båten om vinteren.

Når en har diverse Reodor Felgen løsninger, så blir det jo til at det blir litt å passe på, men resultatet kan jo bli riktig så bra når alt følges opp. Tja..............kanskje det blir nesten som en evighetsmaskin :smiley::yesnod:

Eg synes nå selv at det har sin sjarm med litt lure løsninger her å der så lenge det er til motorens beste. Ekstra kjekt er det når "ikkemaskinister" er med på tur. De sperrer jo opp øynene bare du tar frem oljekannen for å fylle på i koppen på toppen.

Hadde forresten med en i båten i sommer, og når jeg åpnet lokket på motorkassen og godlukten tok fatt i nesen hans, ja så var svaret klart..................for en flott lukt, denne kjenner jeg igjen fra bestefar sin båt (20 år siden han sist hadde kjent en så flott duft) :smiley:

Heller 5 knop, tid til å nye skjærgarden, telle kråkeboller og se på fuglelivet og 70 liter diesel i løpet av sommeren, enn en formue i diesel, 30 knop sitte å se på alle instrumenter og det eneste du har fått med deg er hva skjermen (GPS/Plotter etc. etc. har vist deg).

Ellers, takk for de fine ord om at vet mye. Vet litt, prøver å følge med i tiden eller fortiden er vel det rette å si. Uansett så er Båtplassen et unikt medium å dele erfaringer med.

Forresten, i 1974/75 gikk Sabb i all hovedsak over til mm gjenger og ikke UNF og UNC, men ingen regel uten unntak. Standard G og H modeller er en ting, men det ble laget mange varianter og "spesialbygg" også.

TOKK TOKK :flag:

Redigert av TokkTokk (see edit history)

Hei , i følge Sabb manualen for 8 - 10 hk skal du IKKE stoppe motoren med dekompresjonsventilen . orker ikke å ta diskusjon hvorfor ( da eg er heilt enig med "Sabben" ) . For å forklare litt , så brenner du ventil sete og spindel hvis det er forbrenning og litt åpning på ventilen . Ellers er ideel temp på 10 hk mellom 40 og 45 gr C på fullt , når du har saltvannskjøling.

Hei

En grunn for ikke stoppe motoren med dekompresjonshendel er at motoren tørner runt lengre tid før den stopper.

Hva skjer da? Jo sjøvannspumpen fyller opp eksosslangen uten at kompresjon/eksplosjon i sylinder blåser vannet ut av slangen.

Det blir da stående unødig mye vann i slangen, som igjen kan komme tilbake til motor.

Hilsen Smaapala

Hei , i følge Sabb manualen for 8 - 10 hk skal du IKKE ( da eg er heilt enig med "Sabben" ) . Ellers er ideel temp på 10 hk mellom 40 og 45 gr C på fullt , når du har saltvannskjøling.

Du er altså enig med Sabbmanualen i at motoren ikke skal stanses med dekomphendel MEN du har din egen teori om ideel driftstemperatur som avviker 20-30 grader fra samme manual ?

Hei , igjen tempen skal ligge mellom 40 og 45 gr C på fullt . det er 2 stk( hvis jeg ikke husker feil) 1/2" propper på toppen av toppen , der kan en sette termometer . Ved ferskvanskjøling skal (kan) sabben vere over 60 grC . Dette har jeg fra da jeg begynte å bruke sabb 10 hk for ca 30 år siden .Må også huske på at glovarmt salt vann feller ut salt .....

Ellers husk på å sjekk veikesmurningen for vippetøy , kan godt mikse i litt diesel sammen med smøroljen av og til for å rense opp litt .. Det er piperensere som er i kanalene som går fra koppen.Ventil klaring 0.3 mm begge ventiler , du får klakking hvis det er for stort gap ( kommer ofte av forlite smøring ). ellers putler de og går lenge . Men som med alle motorer og kjerringer: Trenger litt stell av og til.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...