Jump to content

Hva gjør båtførerprøven meningsfylt?


logget av

Recommended Posts

Min oppfatning er at verden drives fremover av de som gjør noe og ikke de som er imot det meste.

Spørsmålet er da hva vi som båteiere mener er viktig for at den planlagte obligatoriske båtførerprøven skal bli nyttig for de forskjellige brukergruppene på sjøen og hvordan man kan unngå å bruke resurser på feil områder.

 

Jeg har merket meg at uansett om man er imot eller for båtførerprøve så har mange noen meninger om hvilke utfordringer som bør ses nærmere på.

 

Jeg kaster bare ut noen eksempler for å komme i gang.

 

  1. Med en obligatorisk båtførerprøve vil alle på sjøen samles rundt et felles pensum?
  2. Med et obligatorisk båtførerbevis som kan inndras økes forståelsen for Politiets forebyggende arbeid og bøtenivå slik at positive holdninger skapes.

 

Plukk gjerne ut positive elementer fra andres innlegg og bruk dem videre i din egen forklaring. Et tenkt eksempel.

 

  1. Jeg mener også at båtførerprøven ikke trenger ikke å inkludere alle. Jeg skulle ønske at små båter med liten motor fremdeles kan føres av ungdommer hvis de for eks. gjennomgår et sjøvettkurs og et livredningskurs hos for eks. sjøspeiderne. Rett og slett tilpasse kravet til kunnskaps / ferdighetsnivå med relasjon til de forskjellige båttypenes normale bruksområde.

 

Positive effekter og et eks.

 

  1. Med et obligatorisk krav så er det enklere for næringen som forestår opplæring å engasjere seg bredt. Kursene vil da bli bedre tilpasset samfunnsutviklingen i tiden fremover. Dette vil også kunne lette arbeidet med de internasjonale harmoniseringene som kanskje kommer i fremtiden.
  2. Hvis vi får et godt sentralt register er det kanskje mulig for Politiet å legge ut stjålne båter på nettet slik at vi får bekjempet noe av vinningskriminaliteten.

 

Velkommen. Gjør sjøfartsnasjonen Norge stolt.

Link to post

jeg selvsagt mot obligatorisk bevis :-) . men hvis det nå skulle bli det , mener jeg beviset burde kunne indras i de groveste tilfellene. og uansett bør politiet bli mere synlige på vannet. farlig kjøring bør etter mitt syn straffes med høye bøter og inndraging. bør være avskrekkende straffenivå på farlig kjøring.

dvs , få vekk værstingene og la oss andre beholde sjøen som ett lite fristed.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post

Obligatorisk opplæring er et vanskelig emne.

Har sjølv tatt "Lappen", for å bevise, for meg , at eg har de kunnskapene eg meinte. Hadde trudd eg måtte ha større kunnskaper enn prøven stilte krav om, for å bestå. Synes den opplæringen som, i dag, ligger i båtførerprøven, er litt mangelfull. Burde også vert en praktisk utskjekk.

Tiden har forandret seg. Mange av oss slapp ut i robåt,når vi gredde å ro. Og fikk påhengeren, når vi gredde å starte, reingjøre plugg, og skifte splint, på egenhånd, eller sveive i gang Sabbèn. I dag legger en noen lapper på bordet, og drar på tur.

Føler litt problemet som oppleves, ofte dreier seg om båter over et vist fartspotensiale og størrelse.

Kansje det hadde vert ein idee med dokumentert opplæring for å føre båter med potensiale over feks. 10. knob og over 20 fot?

Synlig Politi ,og bøter som svir, tror eg nok hadde vert det beste strakstiltaket.

Redigert av nives (see edit history)

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post

En del av ulykkene har vel sin årsak i at flere ferdes på sjøen etter mørkes frembrudd. Når de unge i dag skal ta bilsertifikat så må de gjennom en mørkekjøringsdel. Kanskje det hadde vært mulig å stille de samme krav på sjøen, at man måtte ha et mørkekjøringskurs for å få lov til å kjøre båt på kveldstid eller etter mørkets frembrudd?

 

Man kunne vel kanskje med et slikt kurs også ha litt nytte av denne lærdommen hvis det for eks. kommer tåke eller regnvær som begrenser sikten?

Link to post

Det viktigste med båtførerbeviset er at alle forholder seg til de samme reglene.

Og da må man ha kjennskap til dagens regler, noe man får ved å ta denne prøven.

 

Da jeg fikk førerkort for bil (noen år siden) husker jeg at kjørelæreren min sa at nå får du lov til å øvelseskjøre på egenhånd, du har fortsatt mye å lære.

 

Og sånn mener jeg det er med båtførerbeviset, ved å bestå denne prøven har du vist at du kan basiskunnskapene ikke at du er en fullbefaren skipper. Båtførerbeviset tar for seg det meste av det man trenger å kunne for å dra ut på fjorden en dag med godt vær, men man har f. eks.ikke nok kunnskap/erfaring til å kjøre ut Oslofjorden i vintermørket i 30 knop.

 

 

Selv om man har båtførerbeviset er det fortsatt mye man trenger å lære, men det betyr ikke at båtførerbeviset er tull.

Link to post

Eneste måten å få ned ulykker på er at politiet er tilstede og folk får konsekvenser når di gjør ulovligheter eller kjører gris etc

personlig som jeg har skrevet i andre innlegg syntes båtførerprøven er tilnermet en fleip

Enten må det bli strengere og bedre opplæring med praktisk opplæring/ oppkjøring ellers kan det være som det er .

Vel vel så lærer vi noen triks og får litt bakrunn i navigering osv men det har ingen ting med holdninger etc hos folk å gjøre

folk kjører ikke noe anderledes etter å tatt prøven -

jeg personlig tror ikke noen ulykker hadde vært averget med båtførerprøven slik den er i dag!

meg bekjent er det høl i huet ting/uaktsomhet + evnt alkohol etc som lager ulykkene

 

(nå får jeg sikkert masse pepper :lol::lol: ) men det blir man vant med her hehe

Redigert av jab (see edit history)
Link to post
(nå får jeg sikkert masse pepper :lol::lol: ) men det blir man vant med her hehe

 

Får du mye pepper for det du skriver, er sikkert mange andre, meg inkludert, som gjerne deler det med deg.

 

Lett match.

 

Det viktigste med båtførerbeviset er at alle forholder seg til de samme reglene.

 

Dette er allerede ivaretatt. Alle sjøveisreglene gjelder - og ikke bare det minimum som inngår i båtførerprøven!

Link to post

Hvis jeg skjønner Jab sitt innlegg riktig, så er det en viss skepsis knyttet til komiteens foreslåtte opplæringsform. I grove trekk så kan man kanskje med fordel ha noen strenger krav til det teoretiske innholdet i tillegg til å kreve en praktisk utsjekk.

 

Holdnings skapende arbeid er også viktig.

 

Så må man ha mer synlig politi for å få en forebyggende positiv effekt slik at flere holder seg til reglene samtidig som overtredelser straffes.

 

Er dette riktig tolket av meg så langt Jab?

 

Jeg lurer litt på hvordan man kan få til effektiv holdnings skapende arbeid.

 

Går det for eks. an å lage noen filmer som omhandler både livredningsmetoder på sjøen i kombinasjon med å bevisstgjøre farene som lurer under og over havflaten etc.

 

Pepper er vel unødvendig. Jeg synes det er mye bra i det du skriver hvis jeg da bare har forstått det riktig.

Link to post

Jeg er ingen fantast som ønsker å gjøre båtførerprøven obligatorisk. Men jeg har tatt denne prøven (via kurs her på båtplassen) og må si at jeg i løpet av dette kurset lærte en masse som jeg ikke kunne fra før. Selv hadde jeg en stor nytteverdi av dette og anbefaler selvsakt andre å tilegne seg denne kunnskapen. Tror at alle som gjennomgår pensum som ligger til grunn for dette får en og annen opplevelse der de finner at det er hull i de kunnskaper som en har tilegnet seg fra får. Slik var det med meg, og antar at det vil være slik for andre også.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Hva med å legge ut en gulrot for dem som er unge. Hvis de tar båtførerprøven fra de er 12-16 år kan de ha båt som går mer enn 10 knop, men maks 8 meter, 10hk frem til 14 års dagen, og 20 hk fra 14 til 16 års dagen. Da fanger man flere av de unge som ikke er 16, men likevel er ute og kjører båt. Selv hadde jeg snekke på 20 fot som jeg fikk til konfirmasjonen, og vi hadde mye gøy med den.

Link to post
Innlegget ditt var litt kort Mulligan.

 

Jeg har ettpar innsigelser.

Først; har ikke noe mot kunnskap.

 

Vi har allerede ett regelverk. Det er en forutsetning for å føre ett fartøy at man har kjennskap til lover og regler som gjelder. Gjør jeg noe tåpelig med båt, vil det være sjøveisreglene og lignende som vil bli brukt mot meg. Det nytter ikke å si at jeg ikke hadde kjennskap til reglene.

Og vi mangler vilje og evne til å håndheve gjeldende regler. Jeg har ingen illusjoner om at dette forandrer seg.

 

For det andre; Jeg reagerer sterkt på at dette er ett kompetansebevis som er utstedt av private. Når jeg får førerkort for bil, så er det den norske stat som erklærer ovenfor omverdenen at jeg besitter den fornødne kompetanse til å kjøre bil. Også internasjonalt.

 

Et bevis utstedt av private vil være verdiløst den dagen vi får europeiske regler om dette.

Dessuten stoler jeg på den private kursbransjen akkurat like langt som jeg kan hive ett piano. Får de styre, får vi fort en bråte obligatoriske påbyggingskurs. Som blir dyre.

Link to post

Problemet er og blir: Hvem skal håndheve evt. regler som blir laget.

Pr idag har vi regler som sier at man skal avpasse fart etter forhold osv. Dersom jeg husker rett tapte 2-3 hekksjøgeneraler fra vestlandet en sak for ett år eller 2 siden, etter at de hadde dratt med seg halve Tromøysundet inkl endel båter som lå på sin vante plass. Husker ikke om den saken ble anket videre, men fordelen i den nevnte saken var at politibåten omtrent lå rett bak dem. Nå har jeg sett politibåten noe oftere i år enn tidligere, men det kan også ha noe med været å gjøre, men har man ikke ressurser til å kontrollere, så hjelper det lite med obligatorisk båtførerbevis. Det er mange nok som det er som kjører bil uten sertifikat. Tilsvarende, om forsikringsselskapet krever at man har båtførerbevis, så resulterer det i at folk ikke har forsikringen i orden på båten. Vi andre er like forbasket taperne...

 

Men jeg vet ikke om jeg har noen andre forslag heller ....

En ting hadde kanskje vært å tvangssende alle unger på seilskole, slik at de lærer litt om elementene, men jeg vet ikke. (kunne vært lukerativt for seilforeningene...)

Redigert av seascout (see edit history)

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Hva med å legge ut en gulrot for dem som er unge. Hvis de tar båtførerprøven fra de er 12-16 år kan de ha båt som går mer enn 10 knop, men maks 8 meter, 10hk frem til 14 års dagen, og 20 hk fra 14 til 16 års dagen. Da fanger man flere av de unge som ikke er 16, men likevel er ute og kjører båt. Selv hadde jeg snekke på 20 fot som jeg fikk til konfirmasjonen, og vi hadde mye gøy med den.

:yesnod::yesnod::yesnod:

AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes!
Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!!
 

Link to post

Hva gjør båtførerprøven meningsfylt?

Trådens tittel favner om problemet jeg har i å akseptere båtførerprøven som obligatorisk.

Den har minimal verdi som virkemiddel til å forbedre "tilstanden til sjøs". Fordi den er for enkel og ikke har en praktisk del.

De som legger ut på sjøen uten dette kunnskapsnivå er gale! Men, det viser seg at de gjør nettop det. (og altså er gale)

 

9 av 10 båtførere trenger ikke "beviset" og selv om pensum burde være mer omfattende, så er vi nødt til å ivareta vår egen sikkerhet ved å akseptere et obligatorisk bevis - slik at "de gale" ikke utgjør en trussel for oss.

Link to post

Selv om jeg har båtførerbevis, føler jeg ikke for å prakke det på andre. Selv om noen helt klart kunne trenge mer kunnskap om hekkbølger og avstandsbedømmelse, mener jeg likevel at båtførerprøven bør være frivillig. Jeg vil heller leve med frivillig bevis og noen hekkbølger enn å gjøre påbud av det.

 

Når privatpersoner gnåler om et påbud, sier det mest om hvor dypt janteloven stikker og hvor høyt misunnelsen råder. Det burde være naturlig at enhver borger ønsker seg frihet, -ikke påbud og obligatoriske krav. Hvis ikke vedkommende har noe å tjene på det, da....

:boxing:

 

Det som frivillig gir fra seg sin frihet for et øyeblikk i trygghet, har ikke fortjent noen av delene.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
9 av 10 båtførere trenger ikke "beviset" og selv om pensum burde være mer omfattende, så er vi nødt til å ivareta vår egen sikkerhet ved å akseptere et obligatorisk bevis - slik at "de gale" ikke utgjør en trussel for oss.

 

hør hør og der ligger vell i grunnen svaret? Det er ett av hovedargumentet mitt for obligatorisk båtførerprøve. Det er alt for mange som setter seg bak roret og mener at alle andre skal vike. Om det er pga uvitenhet eller egoisme skal være usagt. Men jeg mener at pr i dag har ikke politiet harde nok virkemidler mot "bøller" på sjøen. Hvis man derimot kunne beslaglegge ett bevis i 2 til 3 mnd tror jeg at mange kanskje ville passet på å overholde reglene?

 

Og som jeg sa i ett tidligere, legg det inn som valgfag i skolen og la ungdommene få kurset gratis. For de øvrige.... Har du råd til båt har du råd til å ta lappen!!!!

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post
Har du råd til båt har du råd til å ta lappen!!!!

 

Usolidarisk argument :smash:

 

For personer med fast inntekt er ikke båtførerprøven noen stor utgift, men for mange andre er den det. Hva med fettern eller kusina di som er trygdet, og som er på besøk på landstedet til foreldrene sine? Skal ikke han/hun få ta seg en tur på sjøen i skjærgårdsjeepen fordi han/hun ikke har båtlappen?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
For personer med fast inntekt er ikke båtførerprøven noen stor utgift, men for mange andre er den det. Hva med fettern eller kusina di som er trygdet, og som er på besøk på landstedet til foreldrene sine? Skal ikke han/hun få ta seg en tur på sjøen i skjærgårdsjeepen fordi han/hun ikke har båtlappe

Da er det ikke verre enn at de kan få noen til å hente seg hvis ikke papirene er i orden.

Link to post

faktisk så mener jeg nei.

Dersom min trygdede fetter eller kusine kom til meg og ville låne bilen men ikke hadde lappen fordi de ikke hadde råd.... Æ mene faktisk at det kan være like farlig å føre båt som bil dersom du ikke innehar de kunskaper som bør være ett minimum?? Jeg regner med at jeg tirrer endel personer med min mening. Jeg sier ikke at jeg har rett, kun at det er det jeg mener! Og da spesielt i en skjærgårdjeep. Disse har som oftes en såpass stor motor at det kan være ett drapsvåpen.

 

 

edit: skulle være ikke i setningen "jeg sier.... " ble liksom en helt annen betydning av setningen :-)

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...