STRANDAKRABBA Startet 12.September.2008 Del på Facebook Startet 12.September.2008 Hei, Noen som vet svaret på emnetittelen, mulig der er flere riktige svar. Takker for alle tilbakemeldinger. Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Har kjøpt på Torshov Rekvista, har brukt produktet i flere år - er kjempefornøyd. Det er ikke dyrt heller, tror en stor sprayflaske koster litt over 100 kr. Sitér dette innlegget Link to post
STRANDAKRABBA Svart 12.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.September.2008 Takker, Catlina. Da vet jeg hvor turen går i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Dersom du har tenkt å fjerne mye rustdannelse fra syrefast materiale som eksempelvis 50 meter rustfri kjetting, kan du alternativt vurdere å benytte saltsyre. Det blir enda billigere. I tillegg er saltsyre meget effektiv rustløser. Ulempen er at du må ha svært god utluftning/benytte ansiktsmaske. Sitér dette innlegget Link to post
Toref Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Ser du nevner saltsyre. Har en fæl rusten kjøl som skal tas ihøst. Ville det være effektivt med saltsyre her- direkte på jern? Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Du får nok flere svar fra gode medlemmer her på BP. Dess bedre du beskriver "orginalhendelesen" - dess bere svar kan du forvente. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Fordelen men ferro-bet er at den kun fjerner rust/oksyd, angriper ikke selve metallet. I tillegg lager den et beskyttende metallisk belegg på overflaten slik at det ikke begynner å ruste igjen. Bare å smøre på grunning. (Snakker her om rustfjerneren, den som er brun i fargen. Rustvasken tror jeg har andre egenskaper.) Vasker man med saltsyre vil metallet også bli tæret samt at det begynner å ruste umiddelbart. Sitér dette innlegget Link to post
SandAnker Svart 12.September.2008 Del på Facebook Svart 12.September.2008 Ferro bet blir produsert i Sande, rett uten for Drammen i hvertfall Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Vasker man med saltsyre vil metallet også bli tæret samt at det begynner å ruste umiddelbart. Jeg vet at du har mye kunnskap om dette Ingar. Jeg tenkte mest på å fjerne rust fra syrefast stål. Jeg hadde eksempelvis i våres en 50 meter lang 8 mm syrefast kjetting akterut som hadde mange rustangrep. Jeg penslet hele kjettingen med saltsyre og rusten nærmest rant av. I dag er kjettingern like fin. Tidligere har jeg brukt mye tid på å polere syrefast stål ombord med autosol. Nå har jeg forsøkt å pensle forsiktig med saltsyre og har blitt positivt overrasket over hvor forenklet vedlikeholdet har blitt. Så får fremtiden vise om jeg har syrefast materiale om bord eller ei. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Ok, jeg tenkte på vanlig stål. På plast og rustfritt går det sikkert fint med saltsyre. Sitér dette innlegget Link to post
jensemann2 Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 det finnes to typer Ferro-bet, rød og blå. Rød er til direkte rust, mens blå er rustvask. den røde er ikke rustvask!!. Blå er mye svakere og er til å fjerne rustrenner fra f.eks maling. Et annet alternativ er OK rustvask, for å fjerne rustrenner ol. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2008 Del på Facebook Svart 14.September.2008 Jeg tenker på den røde. Hvis innhold er brunt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.