Jump to content

Jeanneau 30i/Bénéneau 31/Hunter31 Hva velger man?


Ben Sin

Recommended Posts

Hei

 

Hva skal man velge mellom Jeanneau 30i, Bénéteau 31 og Hunter 31. Båtene er relativt like i størrelse og pris. Jeg har et godt inntrykk av alle forhandlerne, og de har veldig lik utforming. Alle tre kan gå for motor i og med at de leveres med Yanmar..... Hunter har størst innvendig volum, etterfulgt av Béneteau. På meg ga Jeanneau best inntrykk når det kommer til finish. Bénéteau ga et billigere inntrykk, men scoret absolutt høyest på design. Men alle var fullt ut akseptable. Hunter 31 har "targa" så akterstagene er festet i den.

 

Er det noen som har noe fornuftig å si når det kommer til seileegenskaper og sjøegenskaper?

 

Jeanneau 30i:

 

jeanneau_30i.jpg

 

Bénéteau 31:

 

oceanis_31.jpg

 

Hunter 31:

 

hunter.31.jpg

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har ingen direkte erfaring selv. Seilas nr 9/2006 testet en rekke 31-fotere, deriblant Hunter 31. Såvidt jeg kan huske fikk den dårligst karakter for seilegenskaper under de rådende (svake) vindforhold. Hunter 31 har en Bergstrøm-Ridder rigg helt uten akterstag, med et stort storseil og et lite forseil. Den er svært tung til 31-foter å være (4800 kg), men med en relativt lett kjøl (1100 kg).

 

Palstek.de har en test av Oceanis 31 og berømmer seilegenskapene.

 

Har du vurdert Bavaria 31 og Hanse 320?

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bavaria er helt uaktuell, og Hanse har jeg ikke kikket på. Jeg har oppfattet at Hanse er i samme kategori som de jeg har nevnt. Jeg har også etter å ha lest her på forumet bitt meg merke i at Hanse har i overkant mye "slurv" i finishen.

 

Noe som er viktig for meg er at båten lett kan seiles alene. Jeg har null peiling på hvordan de forskjellige egner seg til det.

 

Hunter representanten nevnte også at båten ikke seiler like godt som de beste.

Link to post
Share on other sites

31 fot er en hyggelig størrelse for aleneseiling; ingen seil er veldig store, og rulleforstag, lazy-jacks osv gjør det lett å sette/berge seil helt alene.

 

Til aleneseiling har de fleste båtene du nevner den ulempen at storseilet skjøtes på en av vinsjene på hyttetaket. Man må m.a.o. slippe rattet for å justere storseilet. Normalt er ikke dette et problem da man kan sette på autopiloten. Men hvis man f.eks. må gjøre en rask unnamanøver i kraftig vind, er man som regel nødt til å slippe ut på storseilet for å kunne falle av. Tilsvarende hvis man vil bevare kontrollen ved å slippe ut på storseilet ved kraftige vindkast. Bavaria 31 har storseilskjøtet ført akter til rormannen.

 

Hanse 320 leveres med selvslående fokk, noe som gjør kryssing veldig enkelt.

Link to post
Share on other sites

Hanse 320 er enkel å seile åleine. Sjølvslåande fokk, lazyjacks og storseilskøytet festa i dørken rett framfor pidestallen bidrar til det. Eg var nybegynnar då eg kjøpte båten og har kost meg mykje med den. Finishen er blitt bedre og Nelson Marine er flinke til å rette eventuelle feil og manglar. Dersom du er interessert, er båten min for salg no (p.g.a overgang til større båt) :smiley:

B

Link to post
Share on other sites

Tror at Hunter vil score høyt hvis fokus er på turbåt og med familien, men langt lavere hvis det er fokus på seiling og seilegenskapene. I denne størrelsen ville jeg selv valgt en båt med rorkult heller enn ratt, billigere, enklere, tar mindre plass og gir en bedre seilfølelse. Synes også at å ha en selvslående kryssfokk er attraktivt og at man kan håndtere storseilet fra rormannsplass. Mye som tyder på at jeg ville sett nøye på en Hanse! Uansett vil det måtte bli en avveining mellom hva som er viktig/st og hva som ikke er like viktig. I tillegg teller oppfølgning fra forhandler og hvor man befinner seg i forhold til denne så hva som er riktig for meg er ikke nødvendigvis riktig for deg. :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vær klar over at noen verft oppgir båtens størrelse i total lengde, mens andre bruker skroglengde. På 31 fotere kan det bety litt om man kjøper en 31,2 foter eller en 29.8 foter.

 

Jeanneau SO 30i har et skrog på 28,8 fot, bredde 318 cm.

Hunter 31 har et skrog på 30 fot, 327 cm bredde.

Beneteau Oceanis 31 har et skrog på 30.5 fot, 3,39 cm bredde.

 

Av andre i klassen kan nevnes:

 

Hanse 320 har et skrog på 31,3 fot, 330cm bredde.

Bavaria 31 har et skrog på 31,1 fot 338 cm bredde.

 

 

Nå har ikke jeg studert prisene på de forskjellige båtene, men Hanse,Beneteau og Bavaria er i hvertfall de tre største båtene, så hvis du følte at feks. Jeanneau SO 30i var litt mindre enn de andre, så er det riktig. Beneteau er en halvmeteren lenger, og 21 cm bredere i skroget! Det betyr veldig mye for plassen inni, men det sier seg vel selv.

 

Beneteau er derfor min favoritt blant dine kandidater.

Link to post
Share on other sites

Alle tre kan gå for motor i og med at de leveres med Yanmar.....

Den skjønte jeg ikke helt , alle turseilbåter i dag leveres da med motor.

 

Hadde det vært jeg som skulle kjøpt en av disse så ville jeg kjøpt en Oceanis med rorkult , den har etter min mening det fineste designet og kvaliteten er sikkert den samme på disse 3.

 

Men må båten være ny ? det finnes spennende alternativer i bruktmarkedet på den størrelsen

Link to post
Share on other sites

Jeg ville også valgt VP foran yanmar, fordi seilbåtmotorene er helt andre motorer enn de større motorene, og fordi VP har skjønt noe yanmar ikke har skjønt, nemlig at seilbåteiere trenger god lading dersom de skal kunne seile fra uthavn til uthavn uten å kjøre motor i timevis. 115A dynamo som gir 115A, det er det ikke mange som kan konkurrere med Volvo på, og i hvertfall ikke Yanmar. At de små grønne ikke er produsert av volvo er jo også et argument som taler for de små grønne.

Link to post
Share on other sites

Den skjønte jeg ikke helt , alle turseilbåter i dag leveres da med motor.

 

Mouche kjenner meg såpass at han skjønte hva jeg mente. Og et par prinipper har jeg tenkt å følge.

 

Ingen grunn til å lage en ny Volvo tråd om dette. Det er helt sikkert bra varer. Våre neste båter kommer allikevel ikke til å ha disse ombord.

 

Men må båten være ny ?

 

Ånei. Det behøver den ikke, og det kommer den kanskje ikke til å være heller. Men neppe større. Den skal være hendig for aleneseilas.

 

Gir rorkult bedre følelse med roret? Oceanis er også min favoritt blant disse. Men jeg synes den var litt "enkel" innomhus. Men jeg har et meget godt inntrykk av Normar. Og slike ting er viktige for meg.

Link to post
Share on other sites

First 31,7 finnes det jo flere av på finn.no og de har vel yanmar , det er knallgode seilbåter og de fleste er levert med rorkult.

Hadde det vært meg som skulle ha en båt i den størrelsen og prisklassen så tror jeg at jeg hadde tatt det piano om jeg ikke absolutt måtte ha noe nytt. Vinteren er lang og det kommer garantert å komme mye snadder til salgs til gode priser.

Link to post
Share on other sites

VP har skjønt noe yanmar ikke har skjønt,

 

Flere ting.

Deletilgang og slikt.

Min gamle MD7B fra 1982 starter ved håndspåleggelse og går som ei klokke.

Skulle jeg trenge noe til den, så får jeg det over disk hos Vallø Motor.

 

Nåh, digresjon.

Den Hunteren må vel kunne sies å være underrigget. Den må vel kunne bære mer seil.

Plukk vekk biminien og rattet og få bommen lavere så tror jeg det blir bra.

Link to post
Share on other sites

Fine båter alle sammen. Lett å si hvertfall, men jeg tror jeg ville lagt mer vekt på utstyrsnivå og hvor tillitsfull selger. Hver av båtene har vel sine fordeler og ulemper, men er det noen av båtene du kan velge bort pga ulempene?

Alle båtene kan vel om ønskelig gjøres om til tyskerskjøte, eller flytte storseilskjøte til cocpit?

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Noe som er viktig for meg er at båten lett kan seiles alene. Jeg har null peiling på hvordan de forskjellige egner seg til det.

Seiler du alene bør du så absolutt vurdere båt med selvslående fokk, eller i det minste en båt som er rigget slik at den seiler bra med fokk. Er salingshornene vinkletbakover kan du ha en fokk med en liten overlapp (et 105-110% forseil) hvor du ikke har noen risiko for at det henger seg opp vantene når du slår.

 

Kjøper du en pent brukt båt så har eier gjerne funnet og rettet på de fleste feil og mangler. Dessverre er det få brukte Hanse-båter mellom 30 og 32 fot på markedet nå, men en 312 eller 315 med rorkult burde være et bra alternativ.

Link to post
Share on other sites

Kva meiner du?

På bildet av båten i annonsen så er ikke rullegenoaen rullet helt inn , akkurat slik veldig mange gjør. Det folk ikke tenker på er at det er UV duk kun på en side og ved å ikke rulle helt inn så står sola og steker rett på skjøtehjørnet uten UV beskyttelse , det er et tegn på at eieren ikke tar skikkelig vare på seilene er det ikke :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...