Jump to content

Jeanneau 30i/Bénéneau 31/Hunter31 Hva velger man?


Ben Sin

Recommended Posts

Det blir litt som å stjele godteri fra småbarn... :lol:

 

hihi, ja, men det var sinnsykt moro... Nå skal det i rettferdighetens navn sies at Bavariaen har 10 års bunnstoff, som har vist seg å ikke være så veldig bra, det var nok litt skjegg på roret og kanskje litt under baugen også, men, men... f.eks 33 minutter bak på en seilas på litt over 2 timer i svært lettvind mot en båt med selvslående fokk er MYE... Men vi hadde det morro, nå skal det jo nevnes at vi sleit fælt mot en Bav 38, dvs vi tapte stort på regatta, men med slakkere fall på fokka og et ekstra tau for å åpne den mer nede og lukke mer oppe går båten mye bedre i de letteste vindene... selv med selvslående fokk, men noe av vitsen med selvslående fokk er jo bort når en må sette ekstra skjøte på fokka :lol: men som sagt, til turbruk seiler den flott uten noe stress, men alle båter må justeres og fin trimmes for å få ut det siste som bor i dem...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
På de nye Hansene har en flyttet masta lengre bak slik at fokka, selv om den er selvslående, faktisk er nesten like store som storseilet.

Trist utvikling. En av årsakene til at jeg valgte Hanse var at den var rigget med en grei brøkdelsrigg hvor storseilet faktisk var stort og dermed hovedmotoren i riggen.

 

Selvslåeren til Hanse er ikke så verst i lett bidevind. Når det blåser mye kan det være vanskelig å få trimmet den slik at den nederste delen av seilet ikke blåser vind inn i storseilet. (Den enkle løsningen er å rigge til et barberhal, den gode løsningen er å montere skinner så du kan skjøte fokka på tradisjonell måte). På rom slør er selvslåeren håpløs uansett om vinden er lett eller sterk. (Igjen er barberhal eller helst stradisjonell skjøting en løsning, i tillegg er det selvsagt mulig å spri fokka.)

 

(For en Hanse er storseil, selvslåer og gennaker egentlig en veldig anvendelig seilgarderobe)

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Trist utvikling. En av årsakene til at jeg valgte Hanse var at den var rigget med en grei brøkdelsrigg hvor storseilet faktisk var stort og dermed hovedmotoren i riggen.

 

Følger deg vel ikke helt her, men nå er jeg ingen ekspert heller. Jeg har forstått det slik at grunnen til at de har gjort dette er å få en båt som går bedre med selvslående fokk i lettvind. Etter mine begrep så sliter den fortsatt i lett vind, men om det har blitt bedre nå enn på tidligere modeller er vanskelig å si. I mye vind er det iallefall ikke tvil om at båten har nok seil...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Du Seiljått,

 

Husk at jeg har bodd i båt som har skrog i enkeltlaminat i 5 år. Du svartmaler noe helt sinnsykt. Kondensproblem oppstår kun ved dårlig lufting.

 

Jeg vet at mange har bodd/bor i båter med enkeltlaminat, og trives godt med det. Det er tross alt en vanlig byggemetode for båter. Tror ikke jeg svartmaler, det er garantert bedre med sandwich enn enkeltlaminat om man har en viss grad av fyring/frostsikring i løpet av vår vinter og høst. Å si at sandwich er en fullisolert båt blir naturligvis feil, men at det har en viss effekt på kondens og fyringsutgifter er helt sikkert. Men de som skal på land i september, og som kom seg ut i mai behøver ikke tenke på det i det hele tatt. Alle båter er forskjellige, ville bare legge ved et moment som mange overser. For noen er lys tall veldig viktig, og for andre er turseiling og volum det viktigste. Hanse ser for meg ut som en fin kombinasjon dersom man liker båten. Det handler jo først og fremst om følelser. Alle kan ikke ha samme synet på ting, så det gjelder å komme med konkrete fordeler og ulemper med forskjellige konstruksjoner/utstyrsvalg. Kvaliteten er god over hele fjøla. Til syvende og sist er det øyet og lommeboka som skal ta avgjørelsen.

Link to post

Dere gjør det ikke noe lettere akkurat... Hvem skal man tro på?

 

Selvslående fokk høres jo fint ut, men så kommer noen og sier båten da vil seile som en dass. Stort forseil, lite forseil. Rulle meg her og der, og semispilet og fullspilet... Løygang på taket, løygang i cockpit. Det er enklere med motorbåt. Skarp V-bunn og 3-400 hester gjør susen for de fleste.

 

Saken er vel at man må ut å seile flest mulig båter. For å skjønne mer av hva dere babler om.

 

Men takk for mange fine innspill da! :smiley:

Link to post
Ny 39? Forsto en av de skulle til Stavangerkanten.

Det er allerede en 39 her. Har gjort et par opptredener i Onsdagsregattaen med varierende uttelling (som forventet med en ny båt).

Jeg kan imidlertid si om 39'en at når den går, så går den.

Men, vet ikke om kompisen som selger 35'en her har kontrahert noen ny båt. De har en Beneteau 393 'i familen' også, så de kommer nok på sjøen :smiley:

RED:

Ser i annonsen at HP'en (som han heter) vurderer en 39 - så da gjør han vel det da :smiley:

(Om man kikker seriøst på den båten, så les seilbeholdningen nøye - du trenger ikke mye investeringer i seil den nærmeste framtid. Om racingseilene blir utslitt så ligger det et komplett sett av ypperste cruiser/racer seil klar). Eks:

Storseil: i pentax laminat, brukes som cruiseing seil, Royal /North

Storseil: I carbon/kevlar, med max roach iflg LYS reglene. brukes på regatta. North

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Når det blåser mye kan det være vanskelig å få trimmet den slik at den nederste delen av seilet ikke blåser vind inn i storseilet.

Mulig mulig , det som har slått meg når jeg har sett Hansebåter på fjorden er at veldig mange av de seiler med øvre del av fokka blafrende og det ser ut som de tydeligvis har tightet inn maximalt for det ser fra min vinkel ut som de har dratt skjøtehjørnet for langt inn. Tror det hadde vært lettere å få den fokka til å stå skikkelig uten den selvslåeren i de fleste tilfeller.

 

 

Nei, det er ikke min båt (da hadde jeg ikke solgt den)

Hadde jeg eid den båten der så hadde jeg nok sagt det samme som deg , eneste grunnen til å selge måtte være for å gå opp i størrelse og for å toppe den der så blir det kjedelig med alt annet enn større comfortina eller kanskje arcona 370 :smiley:

 

 

Ny 39? Forsto en av de skulle til Stavangerkanten.

Er vel 1 39èr i Moss allerede (byttet opp fra 35) , spennende å høre hva folk som har slik båt bytter til , Surprise du vet det vel ? (((EDIT! så du allerede hadde svart på det)))

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Jeg ville også valgt VP foran yanmar, fordi seilbåtmotorene er helt andre motorer enn de større motorene, og fordi VP har skjønt noe yanmar ikke har skjønt, nemlig at seilbåteiere trenger god lading dersom de skal kunne seile fra uthavn til uthavn uten å kjøre motor i timevis. 115A dynamo som gir 115A, det er det ikke mange som kan konkurrere med Volvo på, og i hvertfall ikke Yanmar. At de små grønne ikke er produsert av volvo er jo også et argument som taler for de små grønne.

Man kan jo montere en dynamo til hvis man har behov for det !

 

85_1221475030491.jpg

Link to post

Ville ikke bekymret meg for selvslående fokk. Selv om en båt har selvslåer, går det fint å heise genua. Motsatt; hvis båen ikke har selvslåer er det ganske dyrt å ettermontere.

 

Det beste tipset jeg fikk da jeg handlet båt, var: "Kjøp en båt som er morsom å seile" -og det ønsker jeg å gjøre neste gang også :yesnod:

 

First 31.7 og Dehler 29 er lekre båter, men den første ligger høyt i pris og den andre er sjelden. De vel som oftest utstyrt med kulelager/blokker fra harken eller ronstan, skikkelig tauverk og gode seil.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
First 31.7 og Dehler 29 er lekre båter, men den første ligger høyt i pris og den andre er sjelden. [...]

Nåja, ikke sjeldnere enn at det var en god håndfull av dem med i Færder'n i år. Kjøper du en du også, kan den kanskje stille som egen klasse :wink: .

 

Tror også Elan 31 som en tipset om, er et bra valg. Den har endel mer ballast enn andre moderne 31-fotere, og man kan faktisk få tak i GZ-kurven uten å vri armen til leverandøren langt opp på ryggen. Med AVS rund 130 grader, vil jeg betegne den som relativt sluttstiv og den vil antageligvis oppleves som trygg i endel vind.

 

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Link to post
Dere gjør det ikke noe lettere akkurat... Hvem skal man tro på?

Det viktigste er jo at du faktisk kjøper en båt og begynner med seiling. Da får du en referanse slik at det blir lettere å velge neste gang. Mitt råd blir derfor å kjøpe en rimelig, god båt som f.eks comfortinaen du linket til. Etter et år vet du mye mer om hva du vil ha. Hvis du vil ha mere volum velger du da en "campingvogn" som f.eks bav 31 eller oceanis. Hvis du vil ha mere fart tar du heller en tøffing som f.eks first, elan eller dehler. Eller kanskje blir du storfornøyd med comfortinaen som i grunnen er et fint kompromiss.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg har en liten seilbåt og har har blitt bitt av basillen. Men kunne godt tenkt meg litt nyere båt etterhvert. Da blir det nok å å opp en god del fot :smiley:

 

Men det er litt rart at det nesten ikke er noen nyere seilbåter under 30 fot til salgs på finn.. Tror noen begynner å seile for stor båt og dermed tar de ned seilet når det begynner å blåse. Selges det noen seilbåter under 30 fot til turbruk i norge?

 

Er det noen som vet om det er ståhøyde til en lang laban på 187 i noen av disse?:

First 27,7

Jeanneau 2500

Hunter 27x

Dehler 29

Delphia 28 (ny)

 

Seilgleden er ikke proposjonalt stigende med skroglengden :smiley: Lykke til med båtvalget.

Redigert av Storskarv (see edit history)
Link to post
Mulig mulig , det som har slått meg når jeg har sett Hansebåter på fjorden er at veldig mange av de seiler med øvre del av fokka blafrende og det ser ut som de tydeligvis har tightet inn maximalt for det ser fra min vinkel ut som de har dratt skjøtehjørnet for langt inn. Tror det hadde vært lettere å få den fokka til å stå skikkelig uten den selvslåeren i de fleste tilfeller.

Standardfokka er etter min mening ikke god nok kvalitet, men den er fin å ha når man skal lære å trimme selvslåer. Noen mener det er noe herk å justere skjøtepunktet (det må gjøres i metallbeslaget på skjøtehjørnet og ikke alle er komfortable med å gjøre dette mens fokka står stramt i bidevind) og da blir det raskt litt blafring. Andre er kanskje ikke helt komfortable med likstrammere? Standard selvslåer er uten spiler og da har akterliket innsving, og det er heller ikke heldig med hensyn til turbulens. Jeg kjøpte ny selvslåer og er ganske fornøyd med dét valget (triradialsydd laminatduk og spiler)

 

En ganske grei investering på en Hanse er å montere skjøteskinner for fokk. (På min båt er det lagt inn forsterkning i hyttetaket for disse skinnene, og da er det ikke store jobben å montere.)

 

 

Det beste tipset jeg fikk da jeg handlet båt, var: "Kjøp en båt som er morsom å seile"

Det er et godt tips, men enkelte båter er i overkant morsomme å seile. Noen ganger er en flatbunnet og rask båt ufattelig gøy å seile, og andre ganger er det morsommere på en litt annen måte å seile en god båt med litt større komfortfaktor når det gjelder bevegelser i sjøen.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Er det noen som vet om det er ståhøyde til en lang laban på 187 i noen av disse?:

First 27,7

Jeanneau 2500

Hunter 27x

Dehler 29

Delphia 28 (ny)

 

Dehler 29 mener jeg å huske har ca 180 på det høyeste, men hvis ståhøyde er viktig ville jeg sett på Bavaria 31. Det er jo også en veldig fin båt. Jeg ble hvertfall veldig positivt overrasket da jeg var ombord i denne på Båter i sjøen-messa.

 

En båt som er glemt nevnt i 30-fotsklassen er jo Jeannueau 3200.

 

Redigert

Flere ca 30-fotere:

* archambault grand surprise

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Pogo 8,50

1,87cm ståhøyde , seilegenskaper som får smilet til å gå hele veien rundt , muligheten til å prøve å låse seg inn i feil båt i en overfylt havn er minimal :smiley:

 

Men kanskje ikke den jeg ville startet med. Da bør en være klar over at en bør være int i trimme ofte.

 

Ikke spes morsomt å eie en Pogo, og bli fraseilt av en camping-seiler. :wink:

 

 

Se på Bav 32 og Benetau 323. Den Bav har potensial, det har båten til Stein Erik ,HER, vist flere ganger.

Vi sees!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...