Jump to content

Jeanneau 30i/Bénéneau 31/Hunter31 Hva velger man?


Ben Sin

Recommended Posts

Nå er jeg trolig forutintatt :nono: , men jeg ble skikkelig skuffet over Jeannau og Beneteau på "båter i sjøen".

Det er generelt ingen luksus i forpiggen på en 30 foter, men i disse var det kun plass til 1,5 person i lugaren forran. Begge båtene var skikkelig trange. Når det gjelder Hunter vurderte jeg den seriøst før jeg gjorde mitt valg. - Dårlige kritikker avgjorde imidlertid. - Og når det gjelder motor. Vi er minst 3 som har kjøpt oss nye 30 - 32 fotere i år her på forumet nå i vår. To av oss har grønn motor. Sisemann har den "andre typen". Gjett hvem av oss osm har hatt motprproblemer...... - :smiley:

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

[quote name='Østkyst Hustler' date='13.09.08 10:59' post='620154'

Ingen grunn til å lage en ny Volvo tråd om dette. Det er helt sikkert bra varer. Våre neste båter kommer allikevel ikke til å ha disse om

 

VP lager ikke D1-D2 motorer. De er fra Perkins.

 

Ellers ville jeg valgt å prøve de forskjellig båtene, og danne seg inntrykk i fred og ro.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

På bildet av båten i annonsen så er ikke rullegenoaen rullet helt inn , akkurat slik veldig mange gjør.

Det er ikke en genoa, det er den selvslående fokka. De har et metallbeslag i skjøtehjørnet og kan egentlig ikke rulles helt inn.

 

Om båten har fjernet alle barnesykdommene etter fem måneders bruk er ett spørsmål. Om prisen er riktig er et annet spørsmål. :wink:

 

Det ligger en Hanse 301 fra 2001 på finn.no til en hyggeligere pris, men den har kanskje ikke riktig motor.

Link to post
Share on other sites

Det er då ein lite brukt Hanse 320 til salgs http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14581440

 

Den båten er faktisk skikkelig pen i linjene. - Iallefall hvis skaden under duck tapen i baugen er reparert nå. :wink:

 

Forøvrig vet jeg om en skikkelig fin Bavaria 31 som kommer for salg hos Lunde båt om kort tid. :crazy:

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange gode tilbakemeldinger her. Jeg tror ikke jeg har helt sansen for Hanse. Dessverre. De ser ikke godt nok ut. Man skal like båten sin også..

 

Hvor mye plass det er i forpiggen er likegyldig. Vi kommer ikke til å være mer enn to ombord uansett, så forpiggen får fungere som "klesskap". "To er selskap, tre er kø", husker jeg Donald Duck sa til fetter Anton når Dolly Duck ble bedt med på dans.

 

Er det noen her som har vært ute og seilet med noen av disse båtene?

Link to post
Share on other sites

Hvis fravær av grønne motorer ikke er noe absolutt krav, og dere kun er to på tur: Hva med en Dehler 29? Relativt lett, ganske stiv, mye seil, rorkult, løygang i cockpiten, tysk (men ikke bayersk).

 

Har ikke seilt den selv, men både Seilmagasinet, Cruising World, Sail og Sailing Magazine virker ganske så positive. Fikk faktisk lyst på en selv... eller kanskje to for å få plass til hele familien... :)

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du setter seilegenskapene høyt ville jeg bare vurdert hanse eller jeanneauen (da med performance-pakken).

Seilegenskapene vektlegges høyt. Selv om jeg er rimelig blank på dette området. Foreløpig. Hva er styrkene til Hanse kontra de andre som er nevnt?

 

Hele prosjektet er også veeeldig i startgropen, men tanken om å konvertere til naturkreftene er høyst fasinerende.

 

HaHa: Der dukket det opp et alternativ til gitt.

Link to post
Share on other sites

Seilegenskapene vektlegges høyt. Selv om jeg er rimelig blank på dette området. Foreløpig. Hva er styrkene til Hanse kontra de andre som er nevnt?

 

Hele prosjektet er også veeeldig i startgropen, men tanken om å konvertere til naturkreftene er høyst fasinerende.

 

HaHa: Der dukket det opp et alternativ til gitt.

 

Vi har en lei tendens til å anbefale det vi selv har, så her må du ta anbefalingene med en klype salt, selv om de er velmenende, iallefall fra de som har det merket de anbefaler. Flere har slått et slag for selvslående fokk, du var opptatt av båten både skal seile bra og være letthåndterlig. En båt med selvslående fokk er utrolig lettseilt, du må prøve båter med ordinær genoa og med selvslående fokk før du forstår forskjellen hvis du ikke har prøvd begge deler, gjør det helst i mye vind og alene, DA ser du hvor stor fordel dette er i praksis... Ok, så er det vel bare Hanse som har denne løsningen i den størrelsen du vurderer, iallefall av "billig merkene" og ja, jeg har Hanse selv som du ser..., men mer lettseilt båt finner du ikke, spesielt om du gjør en mindre oppgradering på storseilet slik at dette går lett og fint...

 

Du spør om Hanse sin styrke kontra de andre, jeg vet for lite om de andre til å uttale meg om dette, utover overnevnte. Antar dog at Hansen er noe større og dermed kanskje noe dyrere enn disse andre? Husk å få skikkelige priser inkl absolutt alt før du begynner å sammenlikne, også rabatten, ang sistnevnte er min erfaring at det er STORE forskjell ute og går og prisbildet kan derfor endres totalt ifht utropsprisen, spesielt om du kan hente selv i Tyskland (nydelig tur). Det er jo en noe lettere tur enn å hente i Frankriket som om dette sikkert er en knalltur, men jeg vurderer den som betydelig mer krevende... Husk også å sammenlikne meste mulig like produkter, mye forskjeller og et helt arbeid å få til en rimelig fornuftig sammenlikning. Først må du da vite hva du er opptatt av og det kan jo være vanskelig i seg selv om dette er første seilbåt...

 

En ting jeg er svært opptatt av etter å ha eid 6 båter, er at den MÅ ha ståhøyde, jeg klikker bokstavligtalt i ryggen om jeg ikke har en båt jeg kan stå oppreist i. I den klassen du vurderer er det mange som ikke har ståhøyde for slike som meg, 183 høy. Hanse 320 har ståhøyde med god margin for meg i midten, men ikke ut i siden... DET har 350en;) Bav 31 har f.eks ikke ståhøyde for meg... De andre du nevner vet jeg ikke. Vel, det er mange ting å tenke på og vi er mange som gjennom vinteren kan fore deg med mye nyttig og unyttig du må tenke på :wink:

 

Lykke til med valget uansett, kjøp for all del en båt som seiler bra, noe annet er drepen for seilgleden...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvis fravær av grønne motorer ikke er noe absolutt krav, og dere kun er to på tur: Hva med en Dehler 29? Relativt lett, ganske stiv, mye seil, rorkult, løygang i cockpiten, tysk (men ikke bayersk).

Jeg har en kompis med slik båt. Anbefales. Den er liten, lett, praktisk og rask. Veldig bra i lite/mellomvind. I sterk vind er han ikke like konkurransedyktig, men båten fungerer godt da også.

 

Flere har slått et slag for selvslående fokk, du var opptatt av båten både skal seile bra og være letthåndterlig. En båt med selvslående fokk er utrolig lettseilt, du må prøve båter med ordinær genoa og med selvslående fokk før du forstår forskjellen hvis du ikke har prøvd begge deler, gjør det helst i mye vind og alene, DA ser du hvor stor fordel dette er i praksis...

Man kan jo også nevne at den selvslående fokken oftest gjør båten treg og kjedelig i lite vind.... Så man får ikke i pose og sekk.

 

Jeg tror egentlig at trådstarter like godt kan kjøpe en gammel Comfortina 32 og spare mange penger. Da får han også muligheten til å ha den selvslående fokken.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Man kan jo også nevne at den selvslående fokken oftest gjør båten treg og kjedelig i lite vind.... Så man får ikke i pose og sekk.

 

Viktig poeng, jeg vil likevel påstå at det kun er i regatta at det er nødvendig med mer seil på de nye Hansene, spesielt om du investerer i en gennaker.... På de nye Hansene har en flyttet masta lengre bak slik at fokka, selv om den er selvslående, faktisk er nesten like store som storseilet. På min er storen 35 kvm og selvslåerende 29. Forrige helg var vi på guttetur og seilte 3 dager mot en Bav 36 med rullestor og blykjøl. Det blåst ikke over 3 m/s hele helgen, men Hansen slo Bavariaen hver eneste gang, det var lagt opp til skikkelig matchracing med 5 min start etc... Men så kan det hende jeg er sinnsykt god til å seile :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Forrige helg var vi på guttetur og seilte 3 dager mot en Bav 36 med rullestor og blykjøl. Det blåst ikke over 3 m/s hele helgen, men Hansen slo Bavariaen hver eneste gang, det var lagt opp til skikkelig matchracing med 5 min start etc... Men så kan det hende jeg er sinnsykt god til å seile :lol:

Det blir litt som å stjele godteri fra småbarn... :lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

En ting få tenker særlig mye over, er at vi bor i norge, og at tendensen går mot bruk av båt fra tidlig vår til sent på høst. Et skrog med Divinycell Sandwich eller annen form for isolasjon vil føre til mindre kondens ombord, og dermed gjøre innredningen tørrere. Luften klarer du fint å holde tørr med varmer, men ut mot skutesiden kondenseres det mer uten sandwich, og det er et minus for nordmenn på vår og høst. Mer enn halvparten av alle norske seilbåter solgt i nyere tid har sandwich isolasjon i skrog og dekk. Hanse 320 leveres så vidt jeg vet med det.

 

Andre fordeler med Sandwich er at båten holder seg kjølig slik at du må lufte inn varmen når du står opp en varm sommerdag. Det er dermed behagelig sovetemp ombord.

Link to post
Share on other sites

En ting få tenker særlig mye over, er at vi bor i norge, og at tendensen går mot bruk av båt fra tidlig vår til sent på høst. Et skrog med Divinycell Sandwich eller annen form for isolasjon vil føre til mindre kondens ombord, og dermed gjøre innredningen tørrere. Luften klarer du fint å holde tørr med varmer, men ut mot skutesiden kondenseres det mer uten sandwich, og det er et minus for nordmenn på vår og høst. Mer enn halvparten av alle norske seilbåter solgt i nyere tid har sandwich isolasjon i skrog og dekk. Hanse 320 leveres så vidt jeg vet med det.

 

Andre fordeler med Sandwich er at båten holder seg kjølig slik at du må lufte inn varmen når du står opp en varm sommerdag. Det er dermed behagelig sovetemp ombord.

 

Jeg har ikke inntrykk av at den lille sandwichen som er i noen fritidsbåter, ikke utgjør noen særlig forskjell. Jeg har bodd i seilbåt i 4 år. De to første i båt som kun hadde sandwich i dekket. Den jeg har nå har i skroget også. Felles for begge båtene er at kondens aldri har vært noe sjenerende problem, selv om jeg vet at jeg kan finne litt fukt under madrassene helt ytterst mot skroget når det er skikkeliig kaldt ute.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...