Jump to content

Jeanneau 30i/Bénéneau 31/Hunter31 Hva velger man?


Ben Sin

Recommended Posts

Jeg mener Dehler 29 er sjelden å se på finn.no, men har sett den på utenlandske sider, da.

 

Skulle gjerne hatt Dehler 29, jeg........den skjærer visst gjennom bølgene som en kniv....

 

Jeg har seilt Dehler 29 i tre Færder-seilaser. Vi har vel hatt problem med å få båten opp mot LYS på 1,16, men jeg snakket med en her vest som gikk fra Hanse 342 til Dehler 29, han fikk den til med en gang og har gjort det bra. Det er en nydelig båt, ståhøyden og finishen inn er jo ikke så enorm mye bedre ifht billigbåtene så nyprisen syns jeg var i stiveste laget, tror det var opp mot 900 den kom på for ca 4 år siden...

 

Ang fokka på Hansen så kan jeg bekrefte at den langt fra står optimalt i standardsettingen. Det er nok mye å hente på å skjøte den på "fokke skinner"... Som nødløsning i lite vind, jeg syns problemet er størst da var det en del å hente på å "dra" den ut nede med et tau som vi bare satte provesorisk i vantet...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

finishen inn er jo ikke så enorm mye bedre ifht billigbåtene så nyprisen syns jeg var i stiveste laget

Nå er vel ikke Dehler en båtprodusent som setter prisen på båtene etter finish , det er en høyere kvalitetsklasse som gjør at de ikke hører hjemme i lavprissegmentet. Det er etter min mening knallbra kvalitet og det er vakre lettsolgte båter

Link to post
Share on other sites

Nå er vel ikke Dehler en båtprodusent som setter prisen på båtene etter finish , det er en høyere kvalitetsklasse som gjør at de ikke hører hjemme i lavprissegmentet. Det er etter min mening knallbra kvalitet og det er vakre lettsolgte båter

 

Bevares, det er en flott båt rent teknisk. Kjempebåt for et par f.eks, men også helt ok for en barnefamilie, køya fremme egner seg iallefall ikke til to voksne karer :lol: Båten har ikke ståhøyde for en på 183. Når vi først er inne på det negative så syns jeg også at rorkulten tar altfor mye plass i cockpit, men så er det stort sett bare fryd og gammen... :yesnod:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så viktig med ståhøyde?

 

:diving:

 

Vi har hatt 6 båter, bare de 2 siste har hatt skikkelig ståhøyde, Hansen vi har nå har ståhøyde for oss begge over alt, også under cockpitkalesjen. Dette er deilig, det gir en følelse av plass og kummerligheten blir borte, dessuten er det vondt for ryggen å gå bøyd hele tiden. Ja, du sitter mye nede i en seilbåt, men jammen står du mye også, iallefall vi med småbarn som går å bærer på en mye av tiden... Smak og behag, for oss stod det høyt på listen og det blir aldri båt uten ståhøyde igjen...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ståhøyde: Det gjelder å holde seg unna styggedommen, ellers blir man avhengig.

Du har nok rett i det :smiley:

 

Jeg kom til å tenke på Dehler 29 som har vært nevnt i debatten. Hva om verftet bestemmer seg for ståhøyde på 190 i denne båten, og hever fribordet med 12 cm? Blir det fint? Skal alle båter har ståhøyde? Enten de er 22 eller 30 fot? Høyda over vannlinja vil jo se ut som 1/3 av båtens lengde. Er ikke linjer og design viktig?

 

 

Redigert:

Sorry, nå stjal jeg visst tråden. Får prøve å se det i sammenheng med trådstarteres valg av båt.

Redigert av Kosmix (see edit history)

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Sorry, nå stjal jeg visst tråden.

 

Langt ifra Kosmix. Dette må da være en ideell tråd å diskutere fordeler/ulemper/egenskaper og mangel på sådanne på seilbåter i 30 fots klassen. Og jeg er helt enig med deg i at en båt på denne størrelsen kan bli høy hvis den skal ha 190 cm under "taket". (Hunteren synes jeg var i overkant høy) Men på en båt som heller mer mot komfort enn performance, som er mitt utgangspunkt, må det være ståhøyde. Og er det 184 cm under taket, kan jeg stå. Uten å gni hårgele i taket.

Redigert av Østkyst Hustler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Langt ifra Kosmix. Dette må da være en ideell tråd å diskutere fordeler/ulemper/egenskaper og mangel på sådanne på seilbåter i 30 fots klassen.

I stedet for så høyt fribord, evt. så mye hytte på dekk at det merkes på vindfang så kan jo båten ha så dyp kjøl at du kan stå i den. Jeg foretekker det siste.

Link to post
Share on other sites

Jeg må innrømme at når jeg ser f.eks en Bavaria 30 så lurer jeg på om ikke innvendig (stå) høyde blir dyr, ja for dyr, med tanke på design og utseende på en såpass liten båt? Men for all del, som mange har sagt før, smaken er som baken, men jeg vil heller bøye nakken! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje derfor 30 fot og oppover er såpass vanlig. Har ikke vært i så mange båter på like under 30, men fra og med ca. 30 fot begynner seilbåtene å få ståhøyde og god komfort for en familie. Båtene har også en overkommelig størrelse å håndtere i skjærgården vår, samt at de duger bra til kryssing av feks. skagerak.

Link to post
Share on other sites

Det er vel kanskje derfor 30 fot og oppover er såpass vanlig. Har ikke vært i så mange båter på like under 30, men fra og med ca. 30 fot begynner seilbåtene å få ståhøyde og god komfort for en familie. Båtene har også en overkommelig størrelse å håndtere i skjærgården vår, samt at de duger bra til kryssing av feks. skagerak.

 

Jeg er vel av den oppfatning at det er langt fra alle i denne klassen som har ståhøyde, mener at hverken Bav 31 eller den eldre Bav 32 har ståhøyde, Hanse 320 har bare i midten, men det er kanskje drøyt å kreve mer i en båt på litt over 30 fot? Blir fort en klump, designmessig ja. Ellers vet jeg ikke så mye om de andre som er nevnt, men Dufour 34 husker jeg at ikke hadde ståhøyde for mine beskjedne 183... Så her gjelder det å se og prøve de aktuelle før en bestemmer seg og kanskje kan du som potensiell nybåtkjøper forvente noe bedre service fremover enn det som har vært vanlig slik at du kan få testet alle disse du vurderer skikkelig...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Jeg er 185cm på strømpelesten og eneste plassen jeg ikke står duknakket er under lukene i vår B31C.

Enig med Bjoris, det er tungt å ikke kunne gå strak når man bærer barn. Satte ikke dette kriteriet høgt nok når vi valgte båt. Uansett så vet ikke jeg om noen båter i den størrelsen som gir ståhøyde for 185, langt mindre 190cm.

Måtte da opp i størrelse og ut av budsjett, altså blir det heller på neste båt engang i fremtiden.

 

Et annen ting som jeg har erfart på lengre strekk i litt sjø er at cockpiten bør ha et hjørne man kan sitte i. Det har ikke B31C og det er slitsomt å hele tiden bruke krefter på å holde seg sittende.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...