Jump to content

Tollkontroll i båthavnen

Power by Yanmar

Recommended Posts

Det lokale toll kontoret hadde en kontroll av båtene i båthavnen sist uke.

Jeg fikk en telefon i fra en hyggelig kar fra etaten som spurte mange spørsmål om båten min.

Og da viste det seg at de har lest registrerings nummeret feil, så de ble fornøyd etter å ha fått opplysninger om riktig reg nummer. :smiley:

Jeg har aldri hørt/lest om det tidligere, er det noe som er vanlig eller har vi et ekstra engasjert tollkontor i telemark?

jeg er helt enig at dette er en bra ting.

Nå som det blir importert så mange båter så er det sikkert noen som prøver å undra avgifter.

for ikke å snakke om båttyverier.

Jeg har snakket med folk i havnen som bekrefter at de har hatt kontroll, men jeg har aldri hørt om dette før så jeg blei overrasket når de ringte.

Dette er faktisk nesten vanlig i Oslo, har ikke sett de i år men nesten hvert år tidligere har jeg sett de har vært innom hos oss.Jeg satt i sola på dekk og spurte hva de drev med, da ba de om å få se alt av nummer og ting på min 20 år gamle 4hk Mariner som lå på badeplattformen. Dette var tydeligvis i orden for de nikket høflig men med en alvorlig mine må vite, og gikk videre.

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Hei

Disse kontrollene var det mange av når registrering var påbudt. Motornummer og båt ble kontrollert opp mot registrering og stjålne motorer. Tror de tok nokså mange stjålne motorer da.

Ble litt overrasket i sommer da jeg så to helt identiske 37 fotere. Båtene var nye - ikke norskproduserte - og hadde helt likt utstyr.

Tilogmed navnet var det samme. Regner med at hjemmehavnene var langt fra hverandre.

Så for meg to venner som hadde spleiset på importavgifter for en båt og importert to like.

Blir rimelig hvis det bare blir en hk avgift, en mva, en forsikring osv for to båter.

Liten mulighet for å bli oppdaget hvis en ikke møtes på sjøen bak en folketom holme og det er tollvesenet som ser dem istedenfor meg.

Er ikke sikker på at det var noe juks, men det lignet veldig. Slikt ville neppe kunne oppdages ved en kontroll heller.

Mons

Mons

Ingen obligatorisk registrering .... men hvis du blir spurt må du produsere papirer for kjøp / import / eierforhold / Forsikkring / Momsbetaling osv...

Båthavna har plikt til å oppgi ditt navn, addresse, kontaktnummer osv., hvis tollvesenet spør..

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Virker å være en grei løsning de har i GB... Ser heller ikke noen store problemer med at tollvesnet kan foreta kontroller i havnene.. Har man orden i eget bo så er slike kontroller lit problematisk for folk flest vil jeg tro... muligens med unntak av kverulantene da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...