Jump to content

Hvordan rengjøre båten?


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg har lenge vert interisert i bilpleie og har LITT kunskap om hva som er bra og ikke når det gjelder bilpleie, men når det kommer til båt er jeg ganske blank.

 

Joa.. selve vasken av båten samt avfetting går fint, men det jeg lurer på er om noen her kan forklare i enkle trekk om hva som bør gjøres under vannlinjen hvert år?

 

Må man skrape bort det gamle bunnstoffet før man stoffer på nytt... eller legger man nytt bunnnstoff oppå det gamle?

 

Vil også vite hva man evt. bør gjøre FØR man kliner på nytt bunnstoff...?

Hva med primer?

 

Jeg er helt blank på dette folkens, så setter pris på en lettfattelig forklaring for en enkel sjel :)

 

EDIT:

Båten det er snakk om er da en splitter ny Askeladden 535, som dog kommer ferdig bunnbehandlet fra forhandler, men jeg spør her for å være tidlig ute, slik at jeg vet hvordan det skal gjøres når jeg tar opp båten igjen.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange strøk dem tar på av priming/bunnstoff desverre.

Det eneste jeg vet er at båten blir (ifg. kontrakt) "fullstendig bunnbehandlet" og ferdig sjøsatt av: www.bat-holm.no

 

Det eneste jeg vet er at dem bruker svart bunnstoff.... men det er kanskje ikke så veldig interesant...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Høytrykk spyl godt under båten , så tar jeg en metallbørste og går kjapt over hele bunnen. Der det er inn til plasten primer du et par tre strøk også på med bunnstoff,men pass på at det er riktig bunnstoff du bruker. Har du selvpolerende stoff , må du bruke det igjen. Har du hardt stoff kan du bruke det , eller gå over til selvpolerende . Du kan ha bløtt på hardt men ikke omvendt . Så spyl godt og evt fjern det som er løst og smør på nytt stoff , noen tar hele båten vært år. Noen tar der det er slitt bare og vannlinja så det ser pent ut ,det er vel hvordan det ser ut under der kansje .

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post

Rulle så klart og en som er ok som ikke røyter er greit ,så tar du av malerteipen tvert etter du er ferdig å male .Venter du for lenge med det , så kan den sitte jævlig godt .

PS: Det fins ikke dumme spørsmål sa min far ,det er jeg enig i på alle måter .Mye lurere å spørre en gang for mye , enn motsatt :wink:

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Bruk blå malertape som kan sitte leenge uten problemer ved fjerning.

Det er forskjell på den også, jeg var så dum at jeg kjøpte en på Clas Ohlson før stoffing i våres, og etter 2 dager i sola var ikke den noe bedre enn den vanlige. Bare å finne fram citrus-rensen for å fjerne lim og papir rester.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post

Okey folkens :)

 

Trodde jeg måtte bruke pensel jeg seru...

Rulle gjør jo jobben atskillig lettere... hehe.

 

Bat-holm.no sa til meg at dem gjorde en fullstendig bunnbehandling hos dem før sjøsetting.... Er dette tull det da eller?

 

Han snakket om at de brukte sommerhjelper som fjernet det som var med syre før dem primet og la på bunnstoff...

Han sa at dem var ekstremt nøye med dette. Han forklarte liksom hele prossessen...

 

Enten så gjør dem det for at det som blir gjort av produsent ikke er bra nok, eller så kommer den ikke ferdig bunnstoffet....

Hva tror dere?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Han sa at dem var ekstremt nøye med dette.

 

Ikke for å skremme deg, men det sier vel alle? Jeg er av den enkle overbevisning at jeg gjør en mye bedre jobb på min ene båt enn en forhandler (sommerhjelper eller hva det er) vil gjøre på 50 båter som tilhører andre.

 

Ingen vits i å tro noe som helst. Ta en telefon til forhandler og be ham forklare nøyaktig hva de mener med ferdig bunnbehandlet og få det inn i kontrakten. Når du vet helt konkret hva de gjør før levering vil det være mye enklere å ha fornuftige meninger om videre behandling av bunnen! I mellomtiden blir det bare gjetninger, i allefall fra min side!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
..

'har LITT kunskap om hva som er bra og ikke når det gjelder bilpleie'

'Joa.. selve vasken av båten samt avfetting går fint'

 

Ikke bruk bilavfetting på en båt! Viktig at Gel/Topcoat får beholde egenskapene sine og disse er helt andre enn en billakk. Avfetter du en ny båt på en sånn måte (som fremdeles ikke er fullstendig herda) risikerer du i værste fall at topcoaten ødelegges..

 

Vask + voks er det eneste du trenger til jevnlig vedlikehold, for rens bruk vask + polish(pass dekaler etc.) før voksing.

Redigert av Kaffelars (see edit history)
Link to post

Joa.. jeg er jo klar over at mange skryter på seg litt ekstra for å få solgt båter....

Men det må jo stemme at dem faktisk gjør dette hos seg selv.... ellers så er det jo direkte løgn, samt kontraktsbrudd... ?

 

Dette er jo uansett noe som ikke får meg til å ombestemme meg når det gjelder båtkjøpet... men er jo kjekt og vite hvordan ting blir gjort.

Jeg anser Wave (båt holm AS) som såpass seriøse at dem ikke lyver om slikt. Kan jo hende båten kommer uferdig fra Askeladden, og eller at jeg har missforstått.

 

Jeg er faktisk meget skeptisk av natur, men Båtholm virket faktisk meget seriøse. De har holdt på lenge, og har gått i overskudd hvert år, samt at han insisterte på og overlevere båten til meg personlig mens den lå på vannet.

Der ville han gå i gjennom en sjekkliste sammens med meg og en generell "omvisning" hvor dem forklarer diverse ting.

 

Men jeg har nå sendt dem en mail, så får jeg se hva dem sier...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Hehe.. finnes nok mange "kjerringråd" hva båtpleie angår, men hva er "Glassvatt" ?

 

Hva skjer feks. hvis man får ett dypt hakk i Gelcoat'en der hvor den er farget helt øverst på en ny Askeladden?

 

Kan man reparere dette selv, slik at den neeeesten blir som ny, eller må man levere hele båten for å få gjort dette på verksted og betale dyre dommer (som man jo må med en bil)?

 

Finnes det såkalte "pakker" å få kjøpt som er bra for reparasjon av hakk/riper i Gelcoat'en?

Må jo evt. "lakkere" igjen også der hvor ripen har hvert...

 

Jeg har ikke så høye ambisjoner om meg selv at jeg klarer å få en båt med ett dypt hakk til å bli som ny igjen, men hadde jo hvert fint å vite hvordan man gjorde dette på best mulig måte, uten at det koster alt for mye. ?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...