Bjerknez Startet 12.September.2008 Del på Facebook Startet 12.September.2008 (redigert) Jeg har lenge vert interisert i bilpleie og har LITT kunskap om hva som er bra og ikke når det gjelder bilpleie, men når det kommer til båt er jeg ganske blank. Joa.. selve vasken av båten samt avfetting går fint, men det jeg lurer på er om noen her kan forklare i enkle trekk om hva som bør gjøres under vannlinjen hvert år? Må man skrape bort det gamle bunnstoffet før man stoffer på nytt... eller legger man nytt bunnnstoff oppå det gamle? Vil også vite hva man evt. bør gjøre FØR man kliner på nytt bunnstoff...? Hva med primer? Jeg er helt blank på dette folkens, så setter pris på en lettfattelig forklaring for en enkel sjel :) EDIT: Båten det er snakk om er da en splitter ny Askeladden 535, som dog kommer ferdig bunnbehandlet fra forhandler, men jeg spør her for å være tidlig ute, slik at jeg vet hvordan det skal gjøres når jeg tar opp båten igjen. Redigert 12.September.2008 av Bjerknez (see edit history) Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Kan du si noe mere om hva "ferdig bunnbehandlet fra forhandler" betyr i praksis mht avfetting, sliping, priming (hva slags og antall strøk) og bunnstoff (hva slags og antall strøk) da dette kan ha en viss betydning for hva man skal (og kan) gjøre etter sesongen og før neste? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bjerknez Svart 13.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.September.2008 Jeg vet ikke nøyaktig hvor mange strøk dem tar på av priming/bunnstoff desverre. Det eneste jeg vet er at båten blir (ifg. kontrakt) "fullstendig bunnbehandlet" og ferdig sjøsatt av: www.bat-holm.no Det eneste jeg vet er at dem bruker svart bunnstoff.... men det er kanskje ikke så veldig interesant... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tine IV Svart 13.September.2008 Del på Facebook Svart 13.September.2008 Høytrykk spyl godt under båten , så tar jeg en metallbørste og går kjapt over hele bunnen. Der det er inn til plasten primer du et par tre strøk også på med bunnstoff,men pass på at det er riktig bunnstoff du bruker. Har du selvpolerende stoff , må du bruke det igjen. Har du hardt stoff kan du bruke det , eller gå over til selvpolerende . Du kan ha bløtt på hardt men ikke omvendt . Så spyl godt og evt fjern det som er løst og smør på nytt stoff , noen tar hele båten vært år. Noen tar der det er slitt bare og vannlinja så det ser pent ut ,det er vel hvordan det ser ut under der kansje . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Bjerknez Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Okay... Men ett dumt spørsmål til her: Kan man bruke rulle for å smøre på bunnstoff? Eller er penselen det mest ideelle? Er vel litt lettere å rulle det på mener jeg, enn å pirke med den penselen.... eller? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Tine IV Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Rulle så klart og en som er ok som ikke røyter er greit ,så tar du av malerteipen tvert etter du er ferdig å male .Venter du for lenge med det , så kan den sitte jævlig godt . PS: Det fins ikke dumme spørsmål sa min far ,det er jeg enig i på alle måter .Mye lurere å spørre en gang for mye , enn motsatt Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Sigurd Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Bruk blå malertape som kan sitte leeenge uten problemer ved fjerning. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Bruk blå malertape som kan sitte leenge uten problemer ved fjerning. Det er forskjell på den også, jeg var så dum at jeg kjøpte en på Clas Ohlson før stoffing i våres, og etter 2 dager i sola var ikke den noe bedre enn den vanlige. Bare å finne fram citrus-rensen for å fjerne lim og papir rester. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
LM 605 Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Ser du skriver at båten blir ferdig bunnstoffet av forhandler. Alle nye Askeladden båter kommer i dag ferdig behandlet i fra Askeladden. Så man må vel tro at priming og bunnstoffing er gjort etter forskriftene. Bl.a Yamarin og Uttern har jo kommet ferdig bunnstoffet i fra fabrikken til forhandlerne en del år nå. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 16.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.September.2008 Okey folkens :) Trodde jeg måtte bruke pensel jeg seru... Rulle gjør jo jobben atskillig lettere... hehe. Bat-holm.no sa til meg at dem gjorde en fullstendig bunnbehandling hos dem før sjøsetting.... Er dette tull det da eller? Han snakket om at de brukte sommerhjelper som fjernet det som var med syre før dem primet og la på bunnstoff... Han sa at dem var ekstremt nøye med dette. Han forklarte liksom hele prossessen... Enten så gjør dem det for at det som blir gjort av produsent ikke er bra nok, eller så kommer den ikke ferdig bunnstoffet.... Hva tror dere? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Mouche Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Han sa at dem var ekstremt nøye med dette. Ikke for å skremme deg, men det sier vel alle? Jeg er av den enkle overbevisning at jeg gjør en mye bedre jobb på min ene båt enn en forhandler (sommerhjelper eller hva det er) vil gjøre på 50 båter som tilhører andre. Ingen vits i å tro noe som helst. Ta en telefon til forhandler og be ham forklare nøyaktig hva de mener med ferdig bunnbehandlet og få det inn i kontrakten. Når du vet helt konkret hva de gjør før levering vil det være mye enklere å ha fornuftige meninger om videre behandling av bunnen! I mellomtiden blir det bare gjetninger, i allefall fra min side! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kaffelars Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) ..'har LITT kunskap om hva som er bra og ikke når det gjelder bilpleie' 'Joa.. selve vasken av båten samt avfetting går fint' Ikke bruk bilavfetting på en båt! Viktig at Gel/Topcoat får beholde egenskapene sine og disse er helt andre enn en billakk. Avfetter du en ny båt på en sånn måte (som fremdeles ikke er fullstendig herda) risikerer du i værste fall at topcoaten ødelegges.. Vask + voks er det eneste du trenger til jevnlig vedlikehold, for rens bruk vask + polish(pass dekaler etc.) før voksing. Redigert 17.September.2008 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom J. Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg har fått et tips om å smøre gel/toppcoat med vaselinolje om høsten. Oljen skal visst trekke ut skitten i løpet av vinteren. Til våren vaskes oljen av igjen med såpe og vann. Skal prøve det på båten i år for første gang, så får'n se hvordan den ser ut til våren igjen. Er det noen som gjør det samme ? Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Joa.. jeg er jo klar over at mange skryter på seg litt ekstra for å få solgt båter.... Men det må jo stemme at dem faktisk gjør dette hos seg selv.... ellers så er det jo direkte løgn, samt kontraktsbrudd... ? Dette er jo uansett noe som ikke får meg til å ombestemme meg når det gjelder båtkjøpet... men er jo kjekt og vite hvordan ting blir gjort. Jeg anser Wave (båt holm AS) som såpass seriøse at dem ikke lyver om slikt. Kan jo hende båten kommer uferdig fra Askeladden, og eller at jeg har missforstått. Jeg er faktisk meget skeptisk av natur, men Båtholm virket faktisk meget seriøse. De har holdt på lenge, og har gått i overskudd hvert år, samt at han insisterte på og overlevere båten til meg personlig mens den lå på vannet. Der ville han gå i gjennom en sjekkliste sammens med meg og en generell "omvisning" hvor dem forklarer diverse ting. Men jeg har nå sendt dem en mail, så får jeg se hva dem sier... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Trondwi Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Fikk et tips av en lokal fisker til vaskemiddel for top coat: Varme vann, Blenda og glassvatt! Deretter en bra polish. Tråleren hans er drøye 20 år gammel og ser nesten ny ut fortsatt. Trond Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hehe.. finnes nok mange "kjerringråd" hva båtpleie angår, men hva er "Glassvatt" ? Hva skjer feks. hvis man får ett dypt hakk i Gelcoat'en der hvor den er farget helt øverst på en ny Askeladden? Kan man reparere dette selv, slik at den neeeesten blir som ny, eller må man levere hele båten for å få gjort dette på verksted og betale dyre dommer (som man jo må med en bil)? Finnes det såkalte "pakker" å få kjøpt som er bra for reparasjon av hakk/riper i Gelcoat'en? Må jo evt. "lakkere" igjen også der hvor ripen har hvert... Jeg har ikke så høye ambisjoner om meg selv at jeg klarer å få en båt med ett dypt hakk til å bli som ny igjen, men hadde jo hvert fint å vite hvordan man gjorde dette på best mulig måte, uten at det koster alt for mye. ? Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.