Jump to content

Påhengsmotor, er det vekt eller HK som begrenser?

stikar

Recommended Posts

Det er vel ikke helt riktig, det er ikke lov å ha større motor på hekken en hva den er godkjent for, og det er det merkeskiltet på båten som forteller, overtredelse av dette kan medføre bøter...og skulle du komme utfor en ulykke der det viser seg at du med overmotorisert båt er skyldig i hendelsen har du også ett langt større juridiskt ansvar en om farkosten var etter bestemmelsene.

Har nå tilgode å høre om noen som har blitt bøtelagt for å ha større motor enn merkeskiltet tillater.

Og er man skyldig i en eventuell ulykke så er man vel like skyldig uavhengig av motorstørrelsen...?

(Men man må nok regne med at forsikringsselskapet vil bruke det mot deg for hva det er verdt om årsaken kan relateres til stor fart/stor motor)

(edit: skriveleif)

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Har selv gått "langt" forbi merkingen på en båt. Det eneste som svir er at prisen på forsikringen blir høy.

i mitt tilfelle så leveres båtmodellen både som utenbords modell og innenbords modell.

Utenbordsmodell med orginalt akterspeill er bygd for en motorvekt på rundt 600kg, eller 2 stk Verado 275. Innebordsmodellen er bygd for 2 stk 500hk bensin V8, vekt 1,5 tonn.

Ocenforstående sier meg at båten er bygd for mere fart og vekt enn man fikk med de opprinnelige motorene, men at det "svake" leddet var akterspeilet. Dette ble løst ved å bruke ingengiør kunnskapene mine og de lokale glassfiber guruene hos Selfa Artic. Etter en omfattende utbedring av skjulte feil(oppdaget under arbeidet) og kraftige forsterkninger, som fjernet helt muligheten for bevegelse i akterspeilet. Så bærer denne båten de nye motorene helt fint.

Resultatet er at de dag så fungerer denne båten bedre enn noensinne, med 2 stk Yamaha F350. Det var også en annen miljøvennlig effekt med å bytte motorer, i samme marsjfart som tidligere 45 knop, med et forbruk redusert med opptil 40%.

Har også snakket med produsenten av båten, de er veldig nyskjerrige på denne ombyggingen. Så det kan tyde på at de vil bygge disse båtene for denne motoren i fremtiden.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Som det står lenger oppe. Veritas anbefaler og så kan du gjøre som du vil. MEN Ikke regn med at du får noe reklamasjoner ved krakelering rundt akterspeilet, erstatning fra selskapet om båten går rundt og du skader deg, båten synker i regnvær osv osv osv osv.

I teorien bør man nok holde seg på mer eller mindre riktig side av det anbefalte.

Redigert av alma (see edit history)
Resultatet er at de dag så fungerer denne båten bedre enn noensinne, med 2 stk Yamaha F350. Det var også en annen miljøvennlig effekt med å bytte motorer, i samme marsjfart som tidligere 45 knop, med et forbruk redusert med opptil 40%.

Takk og amen for denne, jeg har aldri forstått hvorfor avgifter skal linkes mot kubikk og hester, og rettferdiggjøres med miljøgevinst.

Og ikke minst, hvorfor vi godtar denne sannhet.

;-) BjA

Det er sant, men de er vel laget solide med god margin?

De er vel laget akkurat så billige som det er mulig å få til, slik at båtprodusentene kan tjene penger de også.

Bortsett fra din egen sikkerhet, som det i det lange løp kan lønne seg å sette først, så kan du få et problem med reklamasjon (dersom det er en ny båt) og erstatning fra forsikringsselskap (dersom du har forsikret båten).

:lol: bøtelagt for å ha for stor motor. nå lo eg godt

Okey! mulig jeg da har missforstått siden alle er mot mitt utsagn, men mener tydelig det var på nyhetene i fjor eller i forfjor at politiet skulle til livs med de som hadde typegodkjente båter med overdimensjonert motorinstallasjon, fordi det var en sikkerhetsrisiko. Og hvis jeg ikke husker feil, ville en kunne bli bøtelagt dersom en ble stoppet og en hadde større motor på hekken en hva merkeskiltet tilsa...men, men, whatever... :cheers::drink:

Her, som mange andre steder i samfunnet, så blir det som de to som konkurrerte i hvem som kunne lene seg lengst ut av vinduet. Plutselig vant den ene! :wink:

det er nok flere som detter ut det vinduet og vinner her (sammtidig og delte førsteplasser) :lol::lol:

i min spede oppvekst satte vi i en phorshemotor i en gammal boble og du verden og morro det var helt til en av oss måtte bråbremse :lol:

200 km i ei boble med trommler rund baut og kjøreegenskaper som et irevetstykker papirfly er ikke å anbefale :lol::lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...