stikar Startet 13.September.2008 Link til dette innlegget Startet 13.September.2008 Det er mange båter med større motor en det som er maks., men er det slik at hvis motoren veier mindre enn maks motorvekt er det lovlig? La oss ta et eks.; GH 15 med maks motor str. 30hk og maks motorvekt 50kg. Kan man da sette på en 50hk motor som veier 50kg? Takk Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Noflow Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 hei, det er vel kraft ved pådrag som teller, ikke vekten, eller... vekten har jo litt å si, men det blir mye mer trykk på akterspeilet ved pådrag. Sitér dette innlegget Link to post
stikar Svart 13.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Det er sant, men de er vel laget solide med god margin? Så det skal vel ikke være noe kjempestort problem? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Her, som mange andre steder i samfunnet, så blir det som de to som konkurrerte i hvem som kunne lene seg lengst ut av vinduet. Plutselig vant den ene! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 og hva hender om du har en større motor enn "lovlig" da? avskiltet på stedet av båtsakkyndige eller...? Veritas anbefaler ka som er forsvarlig og ellers så gjør nå du som du vil. her f.eks en 11 ft alujolle med 120 hk på Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Det er vel ikke helt riktig, det er ikke lov å ha større motor på hekken en hva den er godkjent for, og det er det merkeskiltet på båten som forteller, overtredelse av dette kan medføre bøter...og skulle du komme utfor en ulykke der det viser seg at du med overmotorisert båt er skyldig i hendelsen har du også ett langt større juridiskt ansvar en om farkosten var etter bestemmelsene. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 (redigert) Har nå tilgode å høre om noen som har blitt bøtelagt for å ha større motor enn merkeskiltet tillater. Og er man skyldig i en eventuell ulykke så er man vel like skyldig uavhengig av motorstørrelsen...? (Men man må nok regne med at forsikringsselskapet vil bruke det mot deg for hva det er verdt om årsaken kan relateres til stor fart/stor motor) (edit: skriveleif) Redigert 14.September.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Bearded Beast Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 bøtelagt for å ha for stor motor. nå lo eg godt Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Har selv gått "langt" forbi merkingen på en båt. Det eneste som svir er at prisen på forsikringen blir høy. i mitt tilfelle så leveres båtmodellen både som utenbords modell og innenbords modell. Utenbordsmodell med orginalt akterspeill er bygd for en motorvekt på rundt 600kg, eller 2 stk Verado 275. Innebordsmodellen er bygd for 2 stk 500hk bensin V8, vekt 1,5 tonn. Ocenforstående sier meg at båten er bygd for mere fart og vekt enn man fikk med de opprinnelige motorene, men at det "svake" leddet var akterspeilet. Dette ble løst ved å bruke ingengiør kunnskapene mine og de lokale glassfiber guruene hos Selfa Artic. Etter en omfattende utbedring av skjulte feil(oppdaget under arbeidet) og kraftige forsterkninger, som fjernet helt muligheten for bevegelse i akterspeilet. Så bærer denne båten de nye motorene helt fint. Resultatet er at de dag så fungerer denne båten bedre enn noensinne, med 2 stk Yamaha F350. Det var også en annen miljøvennlig effekt med å bytte motorer, i samme marsjfart som tidligere 45 knop, med et forbruk redusert med opptil 40%. Har også snakket med produsenten av båten, de er veldig nyskjerrige på denne ombyggingen. Så det kan tyde på at de vil bygge disse båtene for denne motoren i fremtiden. Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
alma Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 (redigert) Som det står lenger oppe. Veritas anbefaler og så kan du gjøre som du vil. MEN Ikke regn med at du får noe reklamasjoner ved krakelering rundt akterspeilet, erstatning fra selskapet om båten går rundt og du skader deg, båten synker i regnvær osv osv osv osv. I teorien bør man nok holde seg på mer eller mindre riktig side av det anbefalte. Redigert 14.September.2008 av alma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Her, som mange andre steder i samfunnet, så blir det som de to som konkurrerte i hvem som kunne lene seg lengst ut av vinduet. Plutselig vant den ene! var det du som vant?? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
BjA Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Resultatet er at de dag så fungerer denne båten bedre enn noensinne, med 2 stk Yamaha F350. Det var også en annen miljøvennlig effekt med å bytte motorer, i samme marsjfart som tidligere 45 knop, med et forbruk redusert med opptil 40%. Takk og amen for denne, jeg har aldri forstått hvorfor avgifter skal linkes mot kubikk og hester, og rettferdiggjøres med miljøgevinst. Og ikke minst, hvorfor vi godtar denne sannhet. ;-) BjA Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Det er sant, men de er vel laget solide med god margin? De er vel laget akkurat så billige som det er mulig å få til, slik at båtprodusentene kan tjene penger de også. Bortsett fra din egen sikkerhet, som det i det lange løp kan lønne seg å sette først, så kan du få et problem med reklamasjon (dersom det er en ny båt) og erstatning fra forsikringsselskap (dersom du har forsikret båten). Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 bøtelagt for å ha for stor motor. nå lo eg godt Okey! mulig jeg da har missforstått siden alle er mot mitt utsagn, men mener tydelig det var på nyhetene i fjor eller i forfjor at politiet skulle til livs med de som hadde typegodkjente båter med overdimensjonert motorinstallasjon, fordi det var en sikkerhetsrisiko. Og hvis jeg ikke husker feil, ville en kunne bli bøtelagt dersom en ble stoppet og en hadde større motor på hekken en hva merkeskiltet tilsa...men, men, whatever... Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 de som hadde typegodkjente båter med overdimensjonert motorinstallasjon, fordi det var en sikkerhetsrisiko. oh oo... Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hifo Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 er det noen maxgrense på jodaen din da? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Superkul Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Her, som mange andre steder i samfunnet, så blir det som de to som konkurrerte i hvem som kunne lene seg lengst ut av vinduet. Plutselig vant den ene! det er nok flere som detter ut det vinduet og vinner her (sammtidig og delte førsteplasser) i min spede oppvekst satte vi i en phorshemotor i en gammal boble og du verden og morro det var helt til en av oss måtte bråbremse 200 km i ei boble med trommler rund baut og kjøreegenskaper som et irevetstykker papirfly er ikke å anbefale Sitér dette innlegget Prosjekt Draco-2100 Link to post
JRK Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Hei, Her var det mange som var interresert i båtjuss og få i sikkerhet. Det som er galt med å sett på for stor motor er jo at sjøegenskapene, endrer seg betydelig med for stor motor. Båten kan f.eks. kantre... På den annen side har jeg alltid hatt for stor motor på gummijolla selv Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.