OPTIMAL Startet 13.September.2008 Link til dette innlegget Startet 13.September.2008 Går ut fra at det generelt best med flest mulig støtter under kjølen mens båten står på land ? ( Med støtte mener jeg frittstående støtter som bærer båtens vekt.) Jeg har brukt 4 støtter på min 12 meter 12 tonns båt. Men ser at større båter bruker bare 2. Hva anbefales og hva bør brukes.? Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 vet ikke, men Kjølen er som regel rimelig sterk. Jeg klarte meg med bare ett på min i helga, min båt veier drøye 6 tonn. Selv om vi banket kiler under 2 punkter da båten sto tørt på slippvogna var det vanskelig å avlaste vekten på det ene. Dette besto av en 2"x4" som ble rimelig most, men ingen merker på kjøl. Jeg foretrekker minst 2 støttepunkter på min, men kanskje 3 hvis den skal stå over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Roald Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Hei OPTIMAL. Vi har omtrent samme størrelse og tyngde på båten vår. Når det gjelder hvordan den skal støttes, så er det "gutta" i havna som styrer det. De har lang erfaring og virker meget dyktige og sikre i sin sak. Du kan se den er støttes på sidene bak og to stål rammer under kjølen. Mvh Roald Sitér dette innlegget Norsk Trawler klubb Vår båt Tarpoon Link to post
roaldbj Svart 13.September.2008 Link til dette innlegget Svart 13.September.2008 Når det gjelder motorbåter så praktiserer Sonskilen båthavn det opplegget som vises av Roald, det vil si opplagspunkt på hjørnene på akterspeilet og to områder på kjølen hvor ett er i forkant av motorene og det andre litt lenger fremme. Jeg tror dette må være akseptabelt for relativt tyngre fritidsbåter? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.