Jump to content

Meningsmåling,blå eller hvite led lys ved badeplattform

Bavsport

Recommended Posts

Uansett om det er gammel eller ny båt, blå led blir for "disco". Jeg har samme mening om båter med blå led originalt !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Skulle jeg hatt noe lys ved plattformen akter, så skulle det nok vært hvite LED på akterstevnen med lyset rettet nedover, for å kunne se ved eventuell klargjøring av gummijolla i mørke.

Blått er litt sært. Jeg ser stadig med undring blå markeringslys på sida av overbygget (eller på rekka?) av Sundt Flyer (som har havn femti meter fra min båt).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Synes det er litt tidlig 2000 talls med blått lys. Alt kom plutselig med blå led-lys. Enten det var den bærbare, PC kassa med blått lys rundt vifta, eller på båten. Kom nok av at blå led var relativt kostbar og "eksklusiv" i en periode. Når disse så ble tilgjengelig til en langt lavere pris så tok dette av (min oppfatning) som arvtager etter de tradisjonelle rød, gul, grønn-leddene. Derfor setter jeg blått lys i "harry-hjørnet" og hadde valgt hvitt lys selv. Og for dere "ekslusive". I dag er hvitt led det mest kostbare (mener jeg å huske).

Og til det praktiske. Hvitt lys fungerer mye bedre som lys enn hva blåfargen gjør.

Redigert av Larspo (see edit history)

en annen ting er jo at hvitt lys lett kan virke blendende og ødelegge nattesynet, jeg monterte blå hella lys i min cockpit, fornøyd med det, kan fint ha dem på i mørket selv om jeg seiler, om jeg hadde valgt hvitt er jeg redd det ikke hadde vært så godt å ha på i mørke under seilas, harry? mulig noen syntes det, men so what, min mening er at det er stilig, og gir ett litt eksklusivt preg på det hele...

Huff. Der har vi en ting som jeg misunner dere. Tenk å kunne sitte en varm sommerdag med dempet belysning i mørket med ett glass vin og sin kjære i armkroken og lyse på fisk ol. Her må vi bruke solbriller hele døgnet på sommeren. Og dette er ikke ment som et vi har lys hele døgent kommentar. Jeg mener det. Hadde vært fantastisk. Nå på høsten når det begynner å bli mørkt på kveldene er det jo så svinkaldt at ingen hæres å sitte ute.....

I think, therefor i am......confused!!!!

synes vi skal gå sammen alle som vil og montere blå lys "overalt" på båten slik at vi faktisk klarer å skikkelig irritere noen bp medlemmer. hva med xenon under vann?? par tre sett med tusenmetre og div spredere bør være nok til å lyse krabber :-)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Selv om jeg selv har yttret meg i negativ forstand og selv ikke "liker" blå led, så skal jeg ikke si det er direkte stygt. Mange synes sikker set ser "kult" ut også.

Det man skal tenke på er at dette antagelig blir en flopp. Det er ikke noe som tilsier at blå lys er behagelig for opplysing av rom, ikke rødt heller for den saks skyld. Da ender det med at båter med disse blå lysene blir "typisk 2000- talls båt" og når vi skriver 2010 eller mer så vil ingen lengre ha disse blå lysene. Hvitt og gjerne varm hvitfarge er hva som altid vil være klassisk og behagelig....

Trenger jeg minne om 70- talls husene med de skjærende blå-alktige lysttoff-rørene under gardin kappa ??? (i dag velger man lysstoff-rør med varm hvitfarge om man har slikt i heimen)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Trenger jeg minne om 70- talls husene med de skjærende blå-alktige lysttoff-rørene under gardin kappa ??? (i dag velger man lysstoff-rør med varm hvitfarge om man har slikt i heimen)

Tja, selv husker jeg at jeg på 70-tallet måtte male lyspærer for å få blått og rødt lys på gutterommet. I dag kan du kjøpe dem ferdig i farger for å skape den rette stemningen :lol:

Hilsen Ludde

Rette stemningen ? Vær forsiktig, med for mange RØDE lys kan du fort bli tatt for å være babord side av et muddringsfartøy på oppdrag Ludde ! Ja, muddringsfartøy ser ut som et juletre og ikke tenk koffert vedrørende fartøystype nå :lol: :lol: :lol:

Blått er mest moderne og har vel høyest partyfaktor, men jeg tror hvitt vil gi et mer behagelig bilde av båten. Det fineste vil nok være lys fra glødelampe, men forstår jo at den har sine ulemper i forhold til LED. Uten å ha prøvd, tror jeg hvitt lyser finest på hvit plast.

Blått lys under vann, hvitt lys over vann.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...