Jump to content

Ny stygg ulykke og til ettertanke


bbergs

Recommended Posts

Hei igjen til alle båtplassens lesere:

I dag vil jeg for telle om en ganske stygg ulykke som heldig vis endte godt (tror Vi)

 

En svoger og søster skulle ut til H-øya i indre oslofjord i går fredag de hadde gledet seg hele uken  dette var andre tur ut denne sesongen alt virket perfekt i båten, da de kom inn i dragesund var de totalt alene de viste også  at det skulle komme flere denne helgen.

De gled sakte men sikkert in til den faste fortøyningsplassen de likte så godt .

Litt rusing på motor i gir for og komme i possisjon til og droppe anker .mens båten hadde kurs for land etter at ankeretvar droppet  stoppet motoren.Den som sto forand ville prøve og begrense skaden på båten før den smalt inn i fjellet . hun prøvde og ta i mot med begge bena  med det fatale at hun kom i mellom båten og fjellet . Det og stoppe en båt på 4,5t i sig vet vi alle at ikke er enkel med småe dameføtter. Dette resulterte i at hun knuste begge bena mistet all følelse skled ut og  ble liggende i sjøen, De var alene, mannen klarte ikke og få henne opp av sjøen for hun hadde ikke noe og gi selv p.g.a de enorme smertene.

heldig vis så var det to fiskere i en lettbåt på utsiden som var litt oppmerksomme og tok signalene fra land. De fikk henne opp av sjøen sammen og luftambulanse ble rekvirert.

Min søster ble opperert i natt og har det etter forholdene bra men kan ikke få oppleve det og være ved og på sjøen på en laaaang stund.

Jeg har selv vært utsatt for motorstopp på samme måte men har gitt klart utrykk til alle ombord at ingen får prøve seg og stopp elle redde gelgouten/båten ved slike hendelser.

Nettop for og hindre at slikt skal skje.  

 

Er dette aktuelt:

 

Jeg prøvde i går ettermidag og få kontakt med redningsselskapet for og få hjelp til og taue båten over til sætre men der var det ikke bemannet før etter 15 mai. Og den nermeste redningsskjøyte lå i fredrikstad .Er det ikke noe vi som båteiere og medlemmer i redningsselskapet kan gjøre for og påvirke dem til og starte opp sesongen litt tidligere , det er jo mange som starter sessongen allerede til påske og det er sikkert ikke siste gang en ulykke vil inntreffe på sjøen før sesong.

 

Må også skryte til innehaver og de som jobber på sætre marina for kjempegod innsats og hjelp.

Det er også en mann som heter Rolf Hansen  jeg vil takke for god hjelp .vedkommende satt og spiste sin middag i båten på brygga i Sætre han  kastet seg rundt for og bli med meg over for og hente båten . Dette er er god minner, båtfolk er noe for seg selv aldri et nei i deres munn. :smiley:

 

Ha en god formiddag

Link to post

dette er jo en veldig trist historie, men den viser også med all tydelighet hvor viktig det er å ha tenkt igjennom og snakket om hva som er viktigst: båten eller en person.

 

Dette er for meg slik at det er langt enklere og reparere en båt enn det er å reparere et menneske. Om båten veier 4tonn eller 2 tonn er egentlig ganske uinteressant, fordi du skal aldri sette en fot eller hånd imellom for å fendre av . Til dette finnes det fendre.

Link to post

Dette var jo en skrekkelig historie. Håper virkelig det går bra med søsteren din.

 

Å opptre slik er nok fort gjort i en stresset situasjon hvor man reagerer instinktivt uten å tenke.

 

Jeg leste om en lignende situasjon sist sommer nede på svenskekysten, hvor også en dame fikk ødelagt et ben i forsøket på å stoppe båtens ferd mot brygga. Her hadde båtjounalisten i tillegg  misfotstått, og trodde båten forsøkte å tilrive seg en plass ved å rase inn mot brygga. Sannheten var teknisk feil (på giret, tror jeg) slik at føreren ikke fikk stoppet båten.

 

Nei - materielle verdier kan erstattes, helsa kan det ikke.

 

Med ønske om en skadefri og fin båtsesong.  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Ikke noe hygelig historie, og det er bare å beklage at vi ikke er påplass før uti mai. Redningsselskapet baserer sin beredskap på den erfaringen vi har med oppdrag gjennom flere år. Hvis det viser seg at behovet for øket beredskap såpass tidlig er nødvendig, vil vi selvsagt vurdere våre stasjoneringsplaner.

Jeg vil også understreke at man i alle tilfelle når slike ting skjer, bør ringe Tjøme radio på tlf 120 hvis det ikke er VHF ombord. De vil kunne mobilisere alt fra politibåter til ambulansetjenesten e.l.

Etterpåklokskap i et sånnt tilfelle er ikke særlig trøst, men det føles vondt å lese slikt etter å ha understreket "forbudet" mot bruk av kroppsdeler som fendere i alle sammenhenger gjentattte ganger i artikler opp gjennom årene. La oss håpe at det går bra med den skadete. Kankje på tide med et rollebytte ombord???

Ingvar

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Link to post

Kankje på tide med et rollebytte ombord???

Ingvar

 

 

 

Ja hos oss er det fruen som ligger til når det er bruk av dregg og hopping i land. Synes det er en god løsning jeg, vi mannfolk har vel som oftest litt for god fart vil jeg tro! Godt samarbeid er viktig  :rolleyes:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Ikke noe hygelig historie, og det er bare å beklage at vi ikke er påplass før uti mai. Redningsselskapet baserer sin beredskap på den erfaringen vi har med oppdrag gjennom flere år. Hvis det viser seg at behovet for øket beredskap såpass tidlig er nødvendig, vil vi selvsagt vurdere våre stasjoneringsplaner.

Jeg vil også understreke at man i alle tilfelle når slike ting skjer, bør ringe Tjøme radio på tlf 120 hvis det ikke er VHF ombord. De vil kunne mobilisere alt fra politibåter til ambulansetjenesten e.l.

Etterpåklokskap i et sånnt tilfelle er ikke særlig trøst, men det føles vondt å lese slikt etter å ha understreket "forbudet" mot bruk av kroppsdeler som fendere i alle sammenhenger gjentattte ganger i artikler opp gjennom årene. La oss håpe at det går bra med den skadete. Kankje på tide med et rollebytte ombord???

Ingvar

Hei Ingvar

Takk for tilbakemelding

Vi alle tenker  på og redde mest mulig for og minske skader på matrielle ting ,jeg tror hun ikke tenkte i det hele tatt på hvor vanskelig det var og få stoppet båten "eller ubetenksomhet"

 

Når det gjelder "rollebytte Er jeg helt enig" her burde rederinnene vere sitt ansvar bevist og ta sin tørn både når det gjelder navigasjon og manøvrering .

I en lystbåt bør alle kunne føre fartøyet .

Rederen kan også bli dårlig eller ikke være i stand til og ivareta sikkerheten til alle ombord.

 

Leste en artikkel for noen år tilbake tror dette var en seiler og mannen hade fått hjertinfarkt eller et illebefinnende.

Kona hadde aldri manøvret eller lært seg navigasjon og greide ikke og komme seg  mot land for og få hjelp.

Tror stakkaren døde. Mener også redningsselskapet var med på denne aksjonen.

 

Ingvar

Jeg tror du kjenner vedkommende som ble skadet

Du har handler i den butikken hun jobber i mange år

Rema 1000 liten og lys jente

 

En riktig god helg

Link to post

Er det ikke noe vi som båteiere og medlemmer i redningsselskapet kan gjøre for og påvirke dem til og starte opp sesongen litt tidligere.

Det eneste muligheten for å påvirke, er jo og være der hvor beslutningene taes. For å komme dit, må man jo utøve sitt medlemskap føst i lokal foreninger og senere videre opp i de forskjellige fora som ligger i Redningsselskapets styringsstruktur. Skal en påvirke en såvidt tung organisasjon som Redningsselskapet, så er det bare å sette igang med foreningsvirksomhet. Ta kontakt med organisjonsavdelingen  i Redningsselskpet Tlf. 67 57 77 77 og spør etter nærmeste lokalforening. Jeg vet at Redningsselskapet tar imot engasjerte medlemmer med åpne armer.

 

Er dette svar godt nok?

 

Lykke til..................

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...