Jump to content

Ødelagt "dings" til tenningsystem på Evinrude 9,9

Sleipner93

Recommended Posts

Hei..

Har arvet en gammel 9,9hk (1975model) påhengs fra bestefaren min. Den har problem med sprukkne coiler slik at den kan gå en stund men så kutter strømmen på en av coilene til den har fått kjølt seg ned igjenn. Greit nok, jeg festet den i bossdunken for og se om den startet og det gjorde den. Men så fikk den plutselig en bråstopp av en eller annen grunn. Da "klippte" svinghjulet kilen og tenningen ble helt feil. Fikk bare gnist når jeg dreide svinghjulet feil vei... :lol:

Men så over til problemet. Jeg lagde en ny kile som var litt for stor. Det var da jeg ødela denne dingsen. Nemlig den "kammen" som åpner stiftene på riktig tidspunkt. Denne brukte jeg litt makt for og få den over kilen. (Hammer) Da fant jeg ut at jeg hadde presset så mye at den hadde bristet og utivdet seg litt på et punkt. Så nå ville jo stiftene åpne på dette punktet også. Så da ble det jo feil tenning og den startet ikke.

Men nå trenger jeg hjelp til hvor jeg kan få tak i en slik dingseboms til en Evinrude 9,9 fra 1975 :crazy:

Er del nr 13. på bildet

kamm.gif

Noen som har tips?

Er den sylinderisk har jeg altid noen som kan dreie til meg men tror ikke den er det. Det er jo nemlig denne som skal åpne stiftene trodde jeg?

Finn delenummere...ta med det til din nærmeste Johnson/Evinrude forhandler, skulle ikke forundre meg om den fremdeles var å få tak i.

( Gi dem delenummere...ikke spør dem om delen er å få, men spør dem om de kan skaffe delenr xxx, har inntrykk at hvis du sier hvor gammelt det er så får en bare til svar at det er for gammelt til kunne skaffes uten noe videre hjelp.... )

Kan de ikke skaffe må du file deg en selv :eek: ..... er ikke så vanskelig...du er heldig er bare EN kam på den der, bør bare ligne sånn cirka..

Har laget meg en slik selv for mange år siden... var til en V4 motor...hadde 2 kammer 180 grader ifra hverandre....ikke helt lett å få til med ei fil og øyemål :wink: , men det gikk..polerte den opp med fint slipe papir tilslutt.....motoren startet og gikk.

Arne Kjetil

Få dreid en ring med korrekt inner diameter og stor nok ytter diameter til at du kan matche den originale ringen.

• Start med å file til sporet til splinten, så trangt som mulig.
  • Så kan du merke opp hvor toppen skal være i forhold til splint sporet.
  • Merk så opp profilen på kammen, merk på siden på ringen .
  • Fest ringen i ei skruestikke og begynn å fil :yesnod:, ta det pent, før fila kun en vei ( fremover ), prøv å hold fila rettest mulig .
  • Ta området der kammen skal være til slutt, prøv å matche den originale kammen så nære som mulig.
  • Avslutt med noen lette jevne tak over toppen på kammen for å få den rette avrundingen .

Når du er fornøyd med profilen må du pusse over ringen med stadig finere slipe papir, avslutt med 800 eller 1000 papir ( desto finere..desto lenger vare stiftene dine .)

Arne Kjetil

Jeg er ikke helt med på hva du mener gladiator. Den her kammen bruker samme kile som svinghjulet bruker. Men det var svinghjulet som klippte halve kilen når det fikk en bråstopp. Dvs, halve kilen stod igjenn så denne kammen stod på riktig plass. Men når svinghjulet står feil vil det ikke produseres strøm når det skal til coilene.

Kammen tror jeg blir vanskelig og lappe. Men kunne altids gjordt eg forsøk...

Ja, ja, Trodde du hadde lært litt mer av all tidligere bruk av hammer.

Aldri lurt å bruke hammer og makt på påhengsmotorer. Det er ikke mange deler på en påhengsmotor som tåler mer enn halvparten av det den burde tåle... De skal jo dog og være lette....

Det er altså noe som heter "forsiktighet", "føre var" og "list og lempe". Hadde du forholdt deg til det i stedet for hammeren hadde kanskje motoren gått nå.

Skal du ikke snart lære......................

Pappa

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...