Sleipner93 Startet 14.September.2008 Link til dette innlegget Startet 14.September.2008 Hei.. Har arvet en gammel 9,9hk (1975model) påhengs fra bestefaren min. Den har problem med sprukkne coiler slik at den kan gå en stund men så kutter strømmen på en av coilene til den har fått kjølt seg ned igjenn. Greit nok, jeg festet den i bossdunken for og se om den startet og det gjorde den. Men så fikk den plutselig en bråstopp av en eller annen grunn. Da "klippte" svinghjulet kilen og tenningen ble helt feil. Fikk bare gnist når jeg dreide svinghjulet feil vei... Men så over til problemet. Jeg lagde en ny kile som var litt for stor. Det var da jeg ødela denne dingsen. Nemlig den "kammen" som åpner stiftene på riktig tidspunkt. Denne brukte jeg litt makt for og få den over kilen. (Hammer) Da fant jeg ut at jeg hadde presset så mye at den hadde bristet og utivdet seg litt på et punkt. Så nå ville jo stiftene åpne på dette punktet også. Så da ble det jo feil tenning og den startet ikke. Men nå trenger jeg hjelp til hvor jeg kan få tak i en slik dingseboms til en Evinrude 9,9 fra 1975 Er del nr 13. på bildet Noen som har tips? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Den delen der ser ut for å være en sylinderisk foring som du kan få dreid i lokalmiljøet ditt. Har du ikke en kamerat som går på maskin og mekk? Den kammen som åpner stiftene sitter fast i svinghjulet. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Er den sylinderisk har jeg altid noen som kan dreie til meg men tror ikke den er det. Det er jo nemlig denne som skal åpne stiftene trodde jeg? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Snakk med Fiche på sætre Fische Marine AS Verpenveien 30 N-3475 Sætre Norway Dem importerer Eivind Rud og Johanson Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Droll Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Er den sylinderisk har jeg altid noen som kan dreie til meg men tror ikke den er det. Det er jo nemlig denne som skal åpne stiftene trodde jeg? Finn delenummere...ta med det til din nærmeste Johnson/Evinrude forhandler, skulle ikke forundre meg om den fremdeles var å få tak i. ( Gi dem delenummere...ikke spør dem om delen er å få, men spør dem om de kan skaffe delenr xxx, har inntrykk at hvis du sier hvor gammelt det er så får en bare til svar at det er for gammelt til kunne skaffes uten noe videre hjelp.... ) Kan de ikke skaffe må du file deg en selv ..... er ikke så vanskelig...du er heldig er bare EN kam på den der, bør bare ligne sånn cirka.. Har laget meg en slik selv for mange år siden... var til en V4 motor...hadde 2 kammer 180 grader ifra hverandre....ikke helt lett å få til med ei fil og øyemål , men det gikk..polerte den opp med fint slipe papir tilslutt.....motoren startet og gikk. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Hvordan filer man en slik da? Lager man den i den størrelsen som den lille tappen skal ha så filer man vekk det andre? Det er kanskje mulig og støpe selv? Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Få dreid en ring med korrekt inner diameter og stor nok ytter diameter til at du kan matche den originale ringen. Start med å file til sporet til splinten, så trangt som mulig. Så kan du merke opp hvor toppen skal være i forhold til splint sporet. Merk så opp profilen på kammen, merk på siden på ringen . Fest ringen i ei skruestikke og begynn å fil , ta det pent, før fila kun en vei ( fremover ), prøv å hold fila rettest mulig . Ta området der kammen skal være til slutt, prøv å matche den originale kammen så nære som mulig. Avslutt med noen lette jevne tak over toppen på kammen for å få den rette avrundingen . Når du er fornøyd med profilen må du pusse over ringen med stadig finere slipe papir, avslutt med 800 eller 1000 papir ( desto finere..desto lenger vare stiftene dine .) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Takk for god forklaring Droll. Får prøve på dette en dag jeg har tid... Kunne vært morsomt og prøvd og støpe også, men blir vanskelig og lage form når jeg bare har en ødelagt kamm... Men skal denne kammen være av vanlig stål eller? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Er denne delen i kontakt med kilen? Trodde det var svinghjules som brukte den. Tar jeg feil? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Det er en sjappe på Valle i Bamble som har utrolig mye deler til gamle Johnson/evinrude. Hadde alt jeg trengte til en 73 mod. Husker ikke navnet, men kanskje noen andre fra distriktet gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Hegna? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Er denne delen i kontakt med kilen? Trodde det var svinghjules som brukte den. Tar jeg feil? Ja denne delen er "låst" fast i veivakslingen av kilen... Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 14.September.2008 Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Den må dele kilen sammen med svinghjulet ellers ville vel den ikke klart å klippe kilen? Kan du ikke få pyntet på den du har? Bilde? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 14.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.September.2008 Jeg er ikke helt med på hva du mener gladiator. Den her kammen bruker samme kile som svinghjulet bruker. Men det var svinghjulet som klippte halve kilen når det fikk en bråstopp. Dvs, halve kilen stod igjenn så denne kammen stod på riktig plass. Men når svinghjulet står feil vil det ikke produseres strøm når det skal til coilene. Kammen tror jeg blir vanskelig og lappe. Men kunne altids gjordt eg forsøk... Sitér dette innlegget Link to post
Thor Inge Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Ja, ja, Trodde du hadde lært litt mer av all tidligere bruk av hammer. Aldri lurt å bruke hammer og makt på påhengsmotorer. Det er ikke mange deler på en påhengsmotor som tåler mer enn halvparten av det den burde tåle... De skal jo dog og være lette.... Det er altså noe som heter "forsiktighet", "føre var" og "list og lempe". Hadde du forholdt deg til det i stedet for hammeren hadde kanskje motoren gått nå. Skal du ikke snart lære...................... Pappa Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) Må du lære gutt Redigert 15.September.2008 av Hilmar 2 (see edit history) Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
power Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Ja slik kan det gå når pappa passer på deg Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 15.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 Huffda... :blush: :blush: :blush: Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Ordtaket " Det som ikke går med hammer, går med slegge" gjelder ikke når man skrur motorer. Det er litt viktig å bruke rett verktøy. Går motoren rundt nå? Hva har forårsaket bråstoppen? Sitér dette innlegget Link to post
EIN Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Men nå trenger jeg hjelp til hvor jeg kan få tak i en slik dingseboms til en Evinrude 9,9 fra 1975 Noen som har tips? På boats.net har de denne delen til en 50 lapp +frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Flott, der bestiller jeg nok ifra, slipper jeg og lage ny. Her har de også toppakning og forholdsvis billige coiler! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.