Jump to content

Forslag til ny daycruiser?

Oakb

Recommended Posts

Hei. jeg har nå i sommer kjøpt meg båt for første gang. jeg kjøpte en Askeladden 475 Freestyle. jeg er veldig fornøyd med denne båten,men jeg har fått den berømte 3 fots syken :crazy: og ønsker meg større båt. jeg hadde tenkt meg en båt rundt 6-7 meter, men ikke over 500.000.

jeg har sett litt på en Yamarin 64 DC, en Bella 621 DC og en NordKapp Noblesse 650. og lurer på om noen har beskjentskap til disse båtene.

hvordan er kjøre egenskapene ?, Intriøret, praktiske løsninger osv. :sailing:

MVH Ole

64_dc.jpg

747.jpg

19062a.jpg

Redigert av Oakb (see edit history)

Kjører Nordkapp 650 Noblesse

Jeg har noen erfaringer med yamarin 64.

Det er en veldig kompakt og robust båt. Den går flott i sjøen, toppfarten er forøvrig ca. 39 knop. Det er absolutt ingenting å si på sjøegenskapene, de er i toppklasse.

"Lugaren" i front oppleves som litt for liten til å sove i for de over 180 cm. Men det er et fint stuverom.

Finishen i båten er veldig fin. Det er en rendyrket dagsturbåt, og til det er den veldig fin, jeg vil tørre å si at den er en av klassen absolutt beste,

Har en selv en 22 Weekender, og kan trygt anbefale denne. Husk og få med trimplan, det gjelder vel nesten alle båter i denne klassen.

Den har enormt med stuvplass, eget wc-rom, vask, lite pantry, og man kan fint overnatte 3-4 pers i den. (Selv om det er noe trangt..)

22 Touring er nesten samme båten, men den er lavere, og dermed mindre takhøyde foran, og oppleves generelt som en mindre båt, men glimrende til dagsturer.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Har Skibsplast 650 med innenbords sjøl, den er tilsvarende dagens Skibsplast 660. Som igjen er lik 655 med utenbords.

Gjorde en lengre utredning ved forrige båtskifte. Skibsplasten passet oss best både løsningsmessig og skrogmessig. Og når vi også fant en som passet prismessig, var valget enkelt.

Enig i at trimplan er viktig.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Av de nevnte båtene er Nordkapp 650 Noblesse min favoritt.

Skroget på Nordkapp'en er vel det hvasseste av de 3. Planløsningen i cockpiten liker jeg, spesielt at en har mulighet til å komme ut av båten på styrbord side (og bak til badeplattformen) uten å måtte trø i benker og puter. Og ikke minst - en flott design.

I tillegg leveres den med Evinrudes e-tec som vil være motoren jeg hadde kjøpt og jeg skulle kjøpt ny nå. Langt serviceintervall (3 år), vinterkonserverer seg selv, har lavt forbruk og et lydnivå som er like lavt som de stilleste 4-takterne.

760 Noblesse er enda finere, men også noen lapper dyrere. :rolleyes:

Hvorfor ikke fortsette med Askeladden? Har selv hatt fire stk. Askeladden de senere år, etter at jeg hadde snekke i en del år. Hadde først en 435lite, så en 475free-style, deretter en 525excel, og nå idag en 605explorer på andre sesongen. Ypperlige båter med god annenhåndsverdi. Virkelige stilige farger og design på de nye modellene.(creme, grå, svart). Får sikkert gode vinterpriser, kampanjepriser nå om dagen rundt om hos forhandlerne nå. Ville i alle fall vurdert denne i tilegg til de andre du nevner.

Kan anbefale Yamarin 64 dc. Har hatt denne siden 2006. Nå byttet i en 2008 mod, (som jeg desverre må selge). Båten har svært gode sjøegenskaper, og er en suveren dagsturbåt i denne størrelsen. Også mulig med en overnatting, selv om det kan bli noe trangt.

Har ikke personlig erfaring med de andre båtene du nevner, men 64 dc med Yamaha på hekken er i hvertfall ett trygt kjøp etter min mening.

Yamarin 64 DC m/Yamaha F 150

Hva med Nidelv 610 sport ? denne er fin å se på , veldig bra i sjø .

Har selv testet nidelv 610sport 190hk diesel og skibsplast 655 .. hadde glatt gått for Nidelven .. ganske mye bedre sjøbåt og finere synes jeg.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Den nidelven jeg snakket om var nok litt mer utstyrt : f.eks teak i hele dørken / trappetrinn / badeplattform/ og fra vindskjerm

til baug. den hadde også rød stripe rundt skroget og mørk grå Nirox i setene.. mener den gikk 43 knop med d3 -190

Supre skrog.

Hvis det er samme skroget som på den 95-modellen jeg hadde i tre sesonger så er jeg ikke helt enig! Bra skrog, men ikke supurt, til det var det litt for hardt i motsjø. Hadde også en 150hk to-takter med Raker stålpropell og gikk som bare fy!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Du sier ingenting om krav til årsmodell, og da vil jeg foreslå denne: Nordan 610 Quatro.

Vi var 3 stk på 14 dagers ferie fra kr.sand til kragerø og tilbake i denne, nesten 3 uker i båten, og vi stor koste oss.

Jeg er 1.85 høy, og jeg ligger helt fint både inne i kabinen, (ene siden) OG på solsenga.

Den andre siden inne i kabinen er kortere på grunn av den fastmonterte doen, men en kan legge puta på luka til doen, så kan en person på 1.60-1.65 f.eks ligge på den siden.

I tillegg er det puter i midten slik at hele rommet blir til ei seng.

Verdt å ta en titt på i hvertfall.

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Jeg sjekket litt rundt når vi handlet, og jeg falt veldig fort ned på Askeladden... For oss er uteplass prioritet 1, og på 605'en fikk vi en fleksibel, praktisk og trivelig uteplass; mer en "to stoler + benk"-løsningen som de fleste andre tilbyr. Vi er nå i slutten av vår andre sesong med denne, og blir mer og mer fornøyd med båten! Har også hatt et par overnattinger i årets sesong, og dette fungerte veldig bra. Eneste savn i denne forbindelse må være toalettløsningen; dvs mangel på dette...

Se forøvrig https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

Av de tre du nevner, er det Nordkappen som tiltaler meg mest..

Redigert av arnstein156 (see edit history)

You'll never walk alone | Klubb Alfa Romeo Norge

Jeg har sett på askeladden sin explorer, den er veldig romslig og fin, men den er ganske bred så det blir ikke like bra skråg som på Yamarinen og Nordkappen.

jeg synes også at en skipsplast 655 er veldig fin :yesnod: fin pris også.

jeg ønsker også en båt med utenbordsmotor.

Kjører Nordkapp 650 Noblesse

Dersom du kunne tenke deg å se på innenbords båter kan jeg anbefale GP700SE. Denne båten er en skikkelig turbåt med strak aksel som sikrer gode sjøegenskaper selv på lav fart.

Grimstad Plast bygger ikke båter i store serier, så kvaliteten er av god gammel båtbygger kunst. Dette er en utrolig romslig båt med eget separat toalettrom og full pantry. I tillegg er båten utstyrt med det meste av tilgjenngelig utstyr.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Ville helt klart gått for Yamarin av de du nevner. Veldig fine båter. Selv har jeg hatt Flipper 630 DC i mange sesonger og vært veldig fornøyd med den. Det er en rask og god båt, men med dårligere bofasiliteter enn Yamarin dersom dette er viktig. Er det derimot ikke det er Flipper et veldig godt samt billigere alternativ.

Dette er fine båter alle disse tre, men de mangler følgende i forhold til min Skibsplast 605:

1.Brede dollbord som barna trives veldig godt med! - noe som gjør at plassen de kan bevege seg på blir nesten doblet.

2.God solplass for 2 personer som vil ligge å sole seg uten at dette tar bort plass i cocpit (bakenfor seterygg akterut og forut på dekk)

3.Tilgang helt inn til rekka på høyre side og hekkplate, noe som er veldig praktisk ved fiske, vannsport og når du skal ut av båten og opp på f.eks brygge.

4.Fiskekasse med drenering ut av båten.

Og til sist, men ikke minst Skibsplast sin gode kvalitet.

2015 Mazda

2016 US Ford

ikke supurt

Jeg sa supert! Ikke supurt...

Vet ikke jeg Mouche, om det er samme skrog som på den 2000 modellen vi holdt på å ende opp med i sommer. Men vi fikk jo ikke testet den nok til å ha noe inntrykk av hvor hardt den gikk i motsjø. Sammenlignet med campingcruiseren vi hadde ristet og slo det jo noe fryktelig. Men moro var det.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...