Jump to content

Forslag til ny daycruiser?

Oakb

Recommended Posts

Av de tre eksemplene du nevner er Yamarin en ener for meg. Bra kvalitet og Yamaha motor. Du bør ha 4 takt på en daycruiser.

Nordkapp er en flott båt, men jeg har droppet denne tidligere pga motorer som ikke appelerer til meg.

Bella vet jeg ikke mye om, bortsett fra at de hadde litt tvilsom kvalitet tidligere (forhåpentligvis bedre nå).

Ibiza er bra båter, verdt en titt.

Skibsplast nevnes av mange. Det er sikkert den båt med best plassutnyttelse, men definitivt ikke det beste skroget. Men vi prioriterer forskjellig. Hva er viktigst for deg?

Lykke til!

Ville absolutt gått for Skibsplasten dersom du har tenkt på noen overnattinger og ikke bare dagsturbåt, er enig at skroget på standard Skibsplast 655 kan slå en del i urolig sjø. Har selv en 655 XL 2008 mod. som har betydelig mer v-bunn en standard 655 (samme skrog som 660), tror ikke den er noe dårligere sjøbåt enn de andre som nevnes her. Har også Yamaha motor, sverger til disse, måtte riktignok bestille båten i sverige for å få den med den motoren jeg ville ha.

dscn0653.jpg

Du bør ha 4 takt på en daycruiser.

Nordkapp er en flott båt, men jeg har droppet denne tidligere pga motorer som ikke appelerer til meg.

En daycruiser bør fungere like bra med en E-tec (2-takter) eller Optimax som en 4-takter. :confused: Ellers er jeg enig i at det er beklagelig at noen båtprodusenter ikke gir kunden frihet til å velge motor selv.

Har selv sett på en Nordkapp 650 Noblesse med 150hk E-tec, som absolutt falt i smak, men smaken er som "baken" heldigvis. :cool:

Redigert av chagall (see edit history)

sjekk denne filmen :eek: E-Tec vs Yamaha

det båtene som faller mes i smak for meg er Nordkappén og Yamarinén

synes skibsplast har et flott intriør og stor sove plass, men jeg synset utsendet er litt klumpete.

jeg har sett på Nordkapp 620. er det noen som kjenner til denne båten ? denne er jo ganske ny.

Redigert av Oakb (see edit history)

Kjører Nordkapp 650 Noblesse

Mortenkri, Skibsplast 655 XL hadde jeg aldri hørt om, før nå.

Høres ut som en fin kombinasjon du har der. Og det skroget ser mye mykere ut enn den vanlige som er ganske flat i bunnen. Men når jeg søker på finn finner jeg bare den vanlige utgaven. Hvorfor det?

Når det gjelder motorer så er det klart at smaken er som baken.

Evinrude etec har vunnet noen tester, og det er jo hyggelig for evinrude. Men nå har jeg hatt 3 Yamaha 4takts motorer, og neste påhengs blir nok en ny Yamaha 4 takt...

Enig i at den Nordkappen er kjempefin!

sjekk denne filmen :eek: E-Tec vs Yamaha

:lol:

Se også denne fra 3 minutt og utover.... (det er nok noe realisme i filmene, men de er nok ikke helt objektive :wink: )

jeg har sett på Nordkapp 620. er det noen som kjenner til denne båten ? denne er jo ganske ny.

Største forskjellen er innredningsløsningen. Jeg synes 620 blir relativt sett mye mindre og mindre praktisk enn 650. Skrogene er relativt like.

Mortenkri, Skibsplast 655 XL hadde jeg aldri hørt om, før nå.

Høres ut som en fin kombinasjon du har der. Og det skroget ser mye mykere ut enn den vanlige som er ganske flat i bunnen. Men når jeg søker på finn finner jeg bare den vanlige utgaven. Hvorfor det?

Når det gjelder motorer så er det klart at smaken er som baken.

Evinrude etec har vunnet noen tester, og det er jo hyggelig for evinrude. Men nå har jeg hatt 3 Yamaha 4takts motorer, og neste påhengs blir nok en ny Yamaha 4 takt...

Enig i at den Nordkappen er kjempefin!

Tror de begynte å produsere dette skroget i 2005, beregnet for de største motorene (verado 135/150 og optimax 150). Størsteparten blir levert med 115 hk og skibsplast levere ikke XL skroget med denn motorkombinasjonen. Dessuten ble båten noe dyrere med dette skroget da de ikke ville levere det uten

trimflaps. Tror jeg kun har sett en brukt til salgs, tror ikke prisen er så ille på denne nå, tror han begynte på ca. kr. 500.000,- første gang den ble lagt ut. Annonse 655XL. Forøvrig nevnes skroget på skibsplast sine hjemmesider. Hjemmeside 655 Når det gjelder testen mellom yamaha'n og e-tec'n troe jeg ikke den er særlig objektiv. Riktig propellvalg er her alfa omega. I de fleste nordiske testene kommer yamaha'n høyt opp, det samme kan ikke sies om e-tec'n. Men sant skal sies, e-tec'n er av de sprekeste, ofte høyest toppfart.

Det somhar falt mest i min smak er Yamarin 64 DC. var å så på båten i går og synes den var veldig flott !! stor og romslig ovenpå, men kabinen er litt knøttete for en veldig høy person.

Nordkapp er også veldig fin, men dyrere.

skibsplast 650 er veldig flott invendig men ikke så "sporty" på utsendet. :sailing:

Vurderte både yanmarinen og nordkappen selv før jeg kjøpe skibsplasten, men syntes også at cabinene var trange, valgte derfor skibsplasten da den også skal kunne brukes til overnatting. Personlig synes jeg Nordkappen er finest at de 2, men hadde nok valgt Yanmarin p.g.a. motoren (yamaha). Forhandleren jeg kjøpe skibsplasten hos i Sverige er også forhandler av Nordkapp, da får du den levert med Yamaha, i tillegg kan du kanskje spare noe kroner på kursen. Jeg sparte selv ca. 30-40.000,- på skibsplasten (ferdig inn inkl. mva og hk.avg.)i forhold til oppgitt pris hos skibsplast med Verado 150 hk, fikk riktignok en god pris hos forhandler.

Har du kikket på Finnmaster F68? Relativt ny modell, og meget pen, syntes jeg da.

hvordan er denne båten ? jeg har ikke sett noen tester på den så jeg har ikke peiling.

hvordan er skråget, cabinen. intriøret ,smarte løsninger osv.

Som andre har nevnt kan også Ibiza 20 Touring anbefales. Ny vil denne komme godt innenfor grensen din på ca 500'. Om du ikke prioriterer lugarplassen (selv om to kan sove der), men derimot prioriterer uteplass bør du sjekke ut denne båten. Og med 150 hk er den også ganske ok å kjøre. :smiley:

Under normale forhold vil dette være et trygt valg. Kjent og velprøvd merke på motor og båt. Tilbudet tilsier at du kan gjøre et godt kjøp sett i forhold til tidligere prisnivå. Men hva som vil skje fremover er ingen gitt å se.

Så mitt råd er:

Skal du kjøpe båt for å nyte dagene i båt, har du gjort et klokt valg. Men tenker du på båt som en sikker investering, som du kanskje skal bruke noen timer til sommeren, da ville jeg ventet. :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

På at markedet stabiliserer seg. Nå går mange selgere å frykter en renteøkning, samt at mange potensielle kjøpere venter på ytterligere nedgang. I ganske mange år har man nå kunnet selge båten for det samme eller mer enn det man kjøpte den for, slik at kostnaden ved å eie båt var relativt lav, Den tiden kan være forbi for en stund...

Men som sagt, det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...