Jump to content

Vann i olje på Volvo penta MD11D

sverre bendik

Recommended Posts

Hei er ny her og vil prøve å få noen tips. Hvordan kan det komme reint vann i olja (ferskvann) når motoren har varmeveksler, og internt kjølevann inneholder glykol? Det minker heller ikke på det interne vannet. Kan det være mulig at det er utett ved impeller? Motor er forøvrig nyoverhalt og går greit. Har fått tips om at det kan komme tilbake fra eksos, hvis jeg ikke stenger sjøvannskran mens motor går, og så ruser den litt for å blåse tørr eksosrør. Den teorien prøvde jeg i dag, og den stemmer ikke. Lot motor gå på tomgang med kran åpen en stund før jeg stoppet. Demonterte eksosslange mellom motor og rør,det fantes ikke vann!

mvh sverre

Mener på at dårlige tetninger i sjøvannspumpen gjør at du får vann i oljen på disse motorene! Kjøp deg et pakningssett, og sett i gang. Og få ut vannet fort som fy, antydninger til rust på ventilfjærene fører til at disse knekker når det passer deg minst!!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takker for tipset,har også fått tips om evnt. rep. sett til pumpa. Ellers har jeg skiftet oljen 2 ganger og tatt av toppdeksler,tørket og dusjet på olje på ventilløftere og fjærer. Må nok skifte oljen ett par ganger til før den er rein, men venter til jeg har sjekket pumpa.

Mulig det er flere typer pumpe på disse motorene? Jeg har i alle fall lest at lekkasje denne veien er et vanlig problem på MD2 og MD11 motorene, så noe må det være.... Denne dreneringsåpningen har i alle fall lett for å tette seg på andre pumper, og hvis begge tetningene er slitte da så blir det vann i oljen så det holder!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fikk tips av Penta repparatør om det som dere kommer med. Det sitter to simmiringer på pumpa. Mellom disse er det ett "sladrehull" hvor vannet skal komme hvis ytre ring blir deffekt. Dette hullet kan ofte gro igjen, og dermed går det videre til den andre begynner å lekke. Dermed er vannet på tur inn i olja.

Dersom sladrehullet har grodd igjen må der også ha vært synlig lekkasje av sjøvann fra pumpa over lang tid. Alt. et resultat av overdreven og velmenende maling.

Har vannet funnet veien via aksel og indre simmerring er det overveiende sannsynlig at også kulelagrene i pumpa må skiftes.Dersom pumpa er anslutta med rør rett i pumpa bør du ha nye O-ringer ved disse. Eldre utgaver har slangeanslutninger og der trengs ikke O-ringer.

Pga mye trubbel med motor og overhaling på verksted de siste to år har det vel blitt litt mye maling .

Kjøpte båt for 3 år siden og har bare hatt trubbel, men nå er det meste skiftet ut hos Motorteknikk,så jeg regner med at det meste er i orden. De har nok ikke skiftet disse simmiringer, noe de kanskje burde gjort.

Simmiringer var utslitt, i tillegg hadde den ytre flytt seg inn og tettet alle hull.Mulig årsaken var at ved montering har det blitt brukt tettningsmasse ved utløp på pumpe, noe som reduserte åpning med ca 50%.

Pumpe er ogå litt slitt, får sjekke pris på ny.

Montert pumpe, og prøvekjørt. Ikke vann i olje og det kommer mer kjølevann i eksos noe som gjør at temp på motor ikke kommer opp. Kjører uten termostat da for høy temp og dårlig sirkulasjon har vært noe av tidligere problem. Skiftet vannpumpe og manifoil tidligere i høst. Bør nok sette inn igjen termostat. TAKKER FOR TIPSENE. HA EN FIN HØST.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...