Jump to content

Vann i olje på Volvo penta MD11D

sverre bendik

Recommended Posts

Hei er ny her og vil prøve å få noen tips. Hvordan kan det komme reint vann i olja (ferskvann) når motoren har varmeveksler, og internt kjølevann inneholder glykol? Det minker heller ikke på det interne vannet. Kan det være mulig at det er utett ved impeller? Motor er forøvrig nyoverhalt og går greit. Har fått tips om at det kan komme tilbake fra eksos, hvis jeg ikke stenger sjøvannskran mens motor går, og så ruser den litt for å blåse tørr eksosrør. Den teorien prøvde jeg i dag, og den stemmer ikke. Lot motor gå på tomgang med kran åpen en stund før jeg stoppet. Demonterte eksosslange mellom motor og rør,det fantes ikke vann!

mvh sverre

Mulig det er flere typer pumpe på disse motorene? Jeg har i alle fall lest at lekkasje denne veien er et vanlig problem på MD2 og MD11 motorene, så noe må det være.... Denne dreneringsåpningen har i alle fall lett for å tette seg på andre pumper, og hvis begge tetningene er slitte da så blir det vann i oljen så det holder!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Dersom sladrehullet har grodd igjen må der også ha vært synlig lekkasje av sjøvann fra pumpa over lang tid. Alt. et resultat av overdreven og velmenende maling.

Har vannet funnet veien via aksel og indre simmerring er det overveiende sannsynlig at også kulelagrene i pumpa må skiftes.Dersom pumpa er anslutta med rør rett i pumpa bør du ha nye O-ringer ved disse. Eldre utgaver har slangeanslutninger og der trengs ikke O-ringer.

Montert pumpe, og prøvekjørt. Ikke vann i olje og det kommer mer kjølevann i eksos noe som gjør at temp på motor ikke kommer opp. Kjører uten termostat da for høy temp og dårlig sirkulasjon har vært noe av tidligere problem. Skiftet vannpumpe og manifoil tidligere i høst. Bør nok sette inn igjen termostat. TAKKER FOR TIPSENE. HA EN FIN HØST.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...