Jump to content

Mørebas 27 78 mod med 49 hk perkins, erfaringer?

Brom68

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ein Mørebas 27 78 mod med 49 hk perkings, er dette ein bra båt? ....

Her skjer tilsynelatende en sammenblanding.

Det var Mørebas 7200 som ble kalt for "Vi Menn båten" pga det samarbeidet man hadde i utviklingsfasen. Mørebas 27 synes å være en annen båt.

Jeg hadde en 7200 ett år sent på 1980-tallet, med en 90 HK Evinrude. Den gikk godt med den motoren, minst 24 knop. Men jeg hørte fra de som hadde dieselmotor ombord på samme båtene at de ble for tunge og dermed ikke kom opp i plan.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Mørebasen som snakkes om her må vel være Mørebas 9400, min far hadde en slik for 12-15 år siden. og det var en bra sjøbåt. Det sto den gangen en perkins i båten, men jeg vet at denne røk, og det ble da byttet til en Volvo penta.

Vi menn båten til Mørebas var 24 fot - 7200

Mørebas leverte to typer av 27 foteren. Den ene var nok 9400 (med akter cabin) og den andre het 9700 (uten akter cabin)- Hadde selv en 9700 for ca 20 år siden, med 49 hk perkins.

Denne gir en fart - max 10 knop og en marsj-fart på ~8 knop.

Båten er bra i sjøen når en tar den inn fra baugen, men i medsjø er den ikke til å anbefale.

Redigert av flex (see edit history)

Hei Broom!

Har selv hatt en mørebas 9400ac og brukt MYE tid på denne og våger vel og påstå at jeg kjenner godt til båttypen.

(pusset opp et "prosjekt" med ny motor og det hele!)

Anbefaler og kjøpe en som er fabrikk laget, det finnes mange halvfabrikata som ikke ser videre bra ut!

De fabrikk bygde har god kvalitet til tross for at de er gamle!! (unskyld ærverdige!)

Først type betegnelser:

7200 er en 21fots helplaner også kalt "vi menn båten" daycriuser delux!!

7300 er samme båt som halvplaner versjon.

8400 er en 24fots halvplaner utgave som er helt lik storebror 9400 dog kortere

9400 er da 27 foteren, levertes i 3 utgaver DC(uten akterkabin) AC med akterkabin og 9700 som var sjark utgaven.

Ligger brosjyre her på båtplassen!!

Om båten, meget gode sjøegenskaper, eneste er dette med sjøen inn fra akter, kan føre til at båten vrir seg på tvers! Dette er prøvd i frisk bris og gode bølger i boknafjorden! Båten tåler det! veltet ikke! Har idag en helplaner båt i samme størrelse og må si jeg savner mørebasen når det blåser opp, den skjærer sjøene som smør! Husker jeg og ungene gikk fra stavanger til bokn en forblåst søndag, la oss i hælen på en fraktebåt til vi var nesten i karmsundet! Så la vi over 90 grader og lot tungsjøen spyle oss inn til drevsund! Flott tur!!! Båten fikk litt sjø over seg men ikke mye! holdt da 12 knop i sjøen! Var mørebasen, lastebåten og en enslig seilbåt som turte seg utpå!!

Perkins motoren(49hk) er nok litt for liten til denne båten, jeg vil anbefale og kikke etter båter med minimum 80hk, vet det finnes noen båter hvor det er skiftet ut motor til perkins 81, volvo 3o serie, yanmar!! kikk på disse! Da får du utnyttet skroget skikkelig. Jeg solgt emin ene og alene pga endret båtbehov! Treger neste litt!! flotte linjer!

Send gjerne en IM med tlf nr så kan vi ta en drøs om mørebas båtene!! Har liggende endel data om disse fra gammelt av!

FLOTTE OG GODE BÅTER TIL RIMELIGE PRISER!!

M

Redigert av LTKH (see edit history)
  • 1 måned senere...

Hei LTKH

Jeg har nettopp kjøpt meg en Mørtebas 9400, å har nå sittet i flere timer for å finne noen tegninger

fakta om båten men null og niks.

Har du noen adresser hvor jeg jeg kan gå for å finne noe ??

Mvh

JIS

""Send gjerne en IM med tlf nr så kan vi ta en drøs om mørebas båtene!! Har liggende endel data om disse fra gammelt av!

FLOTTE OG GODE BÅTER TIL RIMELIGE PRISER!!

M "

• 3 måneder senere...

Har selv en Mørebas 9400 AC med 49 Perkins.

Helt ærlig så burde disse båtene vært utstyrt med minst 80 hk motor.

Mener å huske at på Veritas skiltet så er det max 90 hk som er tillatt på disse båtene, men jeg har sett slike båter med over 100 hk (mener å huske 120 hk) til salgs. Er dette lov eller er båtene ombygde for det?

• 3 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...