EspenRekdal Startet 15.September.2008 Del på Facebook Startet 15.September.2008 Heisann, Jeg har gjennom sommeren startet oppussing av min gamle silver viking 14fots båt. Fullstendig nedpussing av skrog, sparkling av skader og nå grunning med antipest og lakering med hardtop. Problemet er at lakken blir litt ugjevn og har rent litt et par plasser. Jeg vurderer følgende quick fix: 1. Skrape vekk sig. Lakkere nytt strøk. 2. Samme som over men tynne ut lakken mer en de 20% Jotun anbefaler. Viskositeten var ca 33 DIN/S. Hører det anbefales ned mot 20 på bla.a bil lakk. Hva tror dere? Mvh, Espen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 (redigert) Jeg kan ikke svare deg angående viskositet - har ikke greie på det - men holder på og male båten min i disse dager og bruker også Jotun sin HardTop, men med rull. Lakken har utrolig lett for å sige, man skal passe på som en smed! Og så dyr som den er blitt! Betalte 224,- for en 0,4lt boks - og hittil har det gått med 8 bokser... Gud løkk, EspenRekdal! Redigert 15.September.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
power Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Du bør har litt varme (20-22 grader) når du skal bruke denne lakken . Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Sprøyter eller ruller du? Det er bare å slipe ned med våtsliping og lakkere på nytt! Hvis lakken har lett for å sige må en desverre bare prøve seg frem... Viktig er det at det er tempratur helst over 20 grader så lakken tørker fort nok... En kan legger et tynt lag uten å få sig , og et nytt tynt lag når det forrige laget ikke er vått lengre men klebrig. Da vil den nye lakken løse opp den gamle men sammen er de for tykke til å sige særlig. Lakker gjerne først over kanter etc der det er lett for at det blir for mye først. la de tørke til klebrig før det andre lakkeres over. Neste strøk er slipper en da å dra fler strøk over slike steder at det blir sig. Rulling har jeg ikke pepling på men vet at internatinal lakk er en av de beste til det! Sitér dette innlegget Link to post
Golden Gate 37 Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Før skjønte jeg ingenting - nå skjønner jeg ikke det heller Link to post
p-kaill Svart 15.September.2008 Del på Facebook Svart 15.September.2008 Jeg har brukt mye Jotun Hard Top,og for den del annen fabrikasjon av 2-komp. malingsystem opp gjennom tidene og når man blander den og skal til å male med rulle er den veldig tynnflytende.Det jeg bruker å gjøre er å blande den og la den stå med lokket på i 8-10 timer da er den mye mer vennlig for malingsrulle og resultatet blir perfekt. Men HUSK at lokket må være på når den står og godgjør seg ellers er det stein i bøtta. Å kjøpe Hard Top i små-emballasje har en pris som ikke hører hjemme noen plass,derfor kjøper jeg bare 4 liters + herder. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 ...å blande den og la den stå med lokket på i 8-10 timer... ...og det går bra? ...derfor kjøper jeg bare 4 liters + herder. Visste ikke at det fantes en gang. Hva blir ca liter-prisen da? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
kgt Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 (redigert) Betalte 1000,- for hardtopp xp 4 liter med herder...250,- pr liter. eden tråd: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=42288&st=0 Redigert 16.September.2008 av kgt (see edit history) Sitér dette innlegget kgt Link to post
p-kaill Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Husker nå ikke hva jeg betalte for 4 liter`n men skal sjekke det i løpet av dagen. Ja, det går bra å ha på lokket noen timer uten at det blir stein i bøtta.Men en må være nøye med å blande korrekt ihht. bruksanvisningen,de er mange som peiser i for mye herder for å være på den sikre siden,tror de,,men det er bare tull. Walter_S er det ingen som driver på med større fartøy fartøy i nærheten deg,der alternativet er 4 ltr.? Kgt - var nå innom der borte et par dager i forrige uke, båten jeg er med til står i hallen på GB og skal ut i dag. Er de på Sandstrand du har båten din? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 16.September.2008 Del på Facebook Svart 16.September.2008 Har hørt om flere som har god suksess med Hardtop og både pensel og rulle men for meg har det slett ikke blitt særlig bra. Men å sprøyte Antipest og Hardtop har jeg hatt veldig gode resultater med. Ta et søk i åpent forum etter f.eks. "+Jotun +Hardtop" så finner du mye som er skrevet om dette tidligere. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
kgt Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Ligg i Tovik :-) Sitér dette innlegget kgt Link to post
p-kaill Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Skal på safari til Grovfjord om ikke så lenge da skal jeg ta en nøye titt på båthamna. :) Sitér dette innlegget Link to post
kgt Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 ja ligg rett innenfor moloen, gjorde jobben på båten min på GB. Har 5 års farstid på snekkarverkstedet.......e dokk på klassing? Sitér dette innlegget kgt Link to post
Sigurd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 ..... Visste ikke at det fantes en gang. Hva blir ca liter-prisen da? Kjenner ikke til Jotun sin hadtop, men den er sikkert bra den. Jeg bruker Star sin skipslakk og syns den er dyr nok: Full pris ca 230kr for en liters box. Vet ikke om den fås i 4-liters spann. Uansett, de har som regel salg en gang i året, gjerne på vårparten. Fyller op med det jeg trenger da til ca 100kr literen. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) ...Og så dyr som den er blitt! Betalte 224,- for en 0,4lt boks - og hittil har det gått med 8 bokser... Siterer meg selv her. Må bare meddele at jeg, som nevt i innlegg #2 har betalt 224,- per 0,4lt -boks og har til nå handelt 9 bokser. Idag måtte jeg ha en boks til og min vanlige fargehandel (fagbutikk) hadde ikke flere bokser i den fargen jeg trenger (Penguin- 3032 SIV). Da ringte kona for meg (selv var jeg opptatt med å fjerne maskerings-tape!!) rundt i distriktet og fant 1 boks hos COOP OBS! på Tune. Hun kom tilbake og hadde bare betalt kr. 179,- for denne boksen!!! Det er en prisforskjell på 44,- kroner! Dra meg nå baklengs inni fulekassa - hadde jeg visst det før, kunne jeg ha spart over 400,- kroner på å handle alt hos OBS! Måtte bare blåse ut litt steam, folkens! Redigert 17.September.2008 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 ...Jeg bruker Star sin skipslakk og syns den er dyr nok: Full pris ca 230kr for en liters box. Men, er det 2-komponent lakk / maling på polyurethan-base? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Sigurd Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Samme greien mener jeg. Her er databladet http://www.star.no/datablad/pdf/deko/5113.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Vel, er ikke så sikkert på det. I databladet står det "Tokomponent sistestrøk på polyuretan / akryl basis" Og hvis jeg ikke tar helt feil - må ta forbehold om at jeg IKKE er fagmann!! - så mener jeg at AKRYL betyr det samme som 'basert på vann' - omtrent som den såkallte "Topcoat'en" til Biltema. Den er også basert på polyuretanakryl. Koster også mye mindre der. kr. 189,- / liter Noen som føler seg kallet til å opplyse oss amatører? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
bmwpat Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hei sann. Er utdannet billakkerer og forstår det kan være vanskelig å få et akseptabelt resultat, når en ikke er vant med å sprøyte. Vanlig klarlakk har en viskositet på ca 22 ved normal sprøyte temperatur. (rundt 20grader) Ved en viskositet på 33 vil lakken bli tykk, og den blir da vanskelig å få til å flyte ut for å få et pent resultat. Den vil få "appelsinhud" utseende. Når lakken er tykk, har en tedens til å sprøyte mer på for så å ende opp med at det siger. Stikkord for å få et bra resultat er som følger: Rett viskositet. Rundt 22 Rett sprøyte temperatur. Helst rundt 20 grader + Rett sprøyte trykk. Rundt 2 bar på en hvlp sprøyte Rett sprøyte teknikk. Overlapp støkene med 50%. Viktig å prøve å holde en jevn sprøyte avstand fra objektet. Gjerne rundt 20 cm fra objektet til sprøytetuppen. Bruk så hele armslaget med albuen for å dra over størst mulig området på en gang. Unngå å stå og "vifte" med håndleddet på et lite område. Overlapp hele tiden inn i et "fuktig område slik at en ikke ender opp med tørre områder. Sitér dette innlegget Link to post
EspenRekdal Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Takk for svar alle sammen. Jeg ringe Jotun og tilbakemelding ble at jeg burde ha tynnet den ut mindre!? Javel. tynnet den med ca 13-15% istedet for de 20 jeg begynte med. Utrolig nok ser det ut til at det har hjulpet noe og finishen ser gjevnere ut. Er nok noe ugjevnt enda, men føler meg sikker på at det kan rubbes slett om ønskelig. Er ikke sikker på at jeg gidder. Ser ganske strøkent ut. bmwpat: Jeg bruker ikke en vanlig sprøyte til arbeidet. Kjøpte en HVLP (high volume low pressure - 0.28bar) sprøyte på CO som jeg bruker. Skulle jeg ha tynnet ned til 22 ville lakken ha seget veldig mye i følge Jotun. Hvor mye har temperaturen å si for viskositeten. F.eks 15 istedet for 20 grader? Ta og i betraktning at lufta i sprøyta holder en høy temperatur ved lakkering med HVLP til forskjell fra vanlige sprøyter. Takk for hjelpen så langt! Espen. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Det er natt og dag mellom 15 og 20 grader når du skal sprøyte , dette gjelder også det som du sprøyter på (alt bør ha samme temp ) Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Ikke bare viskositeten som blir anderledes, men den tørker/herder rett å slett ikke. Jeg har gjort mange hobbylakkeringer i garasjen, og er det for kaldt så hvelper det ikke hvor bra ting det ser ut når jeg er ferdig, men dagen etter er det fullt av sig og lakken er ikke halvtørr en gang. Jeg ville ha heller lakkert i nærmere 25 grader... Sitér dette innlegget Link to post
EspenRekdal Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Hei, Jeg har ikke mulighet til å få partyteltet opp i 20 eller 25 grader. Det jeg klarer er rådende temperatur. I disse dager er det ca 12 grader. Heldigvis er 5 grader (utrolig nok) nedre grense for denne lakken. Og jeg kan heldigvis si at den er mer eller mindre gjennomherdet etter ca 3 dager ved 12 grader. Ingen sig så langt bortsett fra en hevelse jeg fikk under selve sprøytingen. Planen er å gi den noen dager til før jeg snur båten og begynner å lakkere inni. Da vil jeg vente til temperaturen er tilbake på 15 grader - helst høyere. Så gi båten noen uker før jeg fortsetter i håp om at viskositeten bedres. Jeg antar at erfaringene deres i hovedsak er med typiske bil lakker, bengalakk etc ang tørketider. Jeg har hørt at de omtrent ikke herder ved temperaturer under 15C. Må si jeg er imponert over Hardtopens egenskaper. Mvh, Espen. Sitér dette innlegget Link to post
bmwpat Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Temperatur har veldig mye å si for viskositeten. Lakken er gjerne brukbar ned til 5grader. Det vil si den herder ned til 5 grader, men det er rimelig håpløst å sprøye lakkere i denne temperaturen. Du bør ha minimum 20 grader, skal du få et bra resultat. 12 grader vil jeg si er for lite, dessuten blir det vel kaldere om natta pluss at det blir fuktigere. Dårlig kombinasjon. Du skulle hatt deg en byggtørke. Blir det dugg på lakken før den er herdet gjennom har det en tendense til å bli matt ellers skjoldete. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Jeg har erfaring med epoxylakk 1 komp billakk og 2 komp båtlakk (polyuretan)! Lakkering under 20 grader er ikke brukbart! Kan si hva en vil om at en 2 komp lakk herder ned i 5 grader, men det kan føre til at lakken ikke herder før etter flere uker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.