Lars H. Startet 15.September.2008 Link til dette innlegget Startet 15.September.2008 Hei. Nå er jeg lei av mine 3 vindusviskere som bare flagrer over vinduene i min Saga 27. Jeg har motor og armer/pusserblader som på bildet under. De tre vinduene i Saga'n er små, og vi raser ikke frem i mer enn 8 knop, så jeg trenger ikke pussermotorer på "flere hestekrefter" akkurat. Kan noen anbefale selvparkerende motorer og armer/pusserblad i noe mer kvalitet pluss forslag til leverandør/butikk? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 15.September.2008 Link til dette innlegget Svart 15.September.2008 (redigert) arti og se at vi holder på med det samme Lars H. De gamle pussarmene skled på akslingen. Jeg byttet dette rakkeverket med noe kraftigere. Av merket TMC, de har tykkere aksling med tenner, 2 hastigheter og selvparkering. Jeg benytter meg ikke av det i første omgang de er bare koblet på laveste hastighet. Kostet i overkant av 500 i butikken. Nye pussearmer og blader måtte kjøpes, husker ikke merket. Vi får se om de holder mål. Denne typen pussere er det vanskelig å koble på ledningene etter den er montert. Siden koblingspunktene er på baksiden må jeg sannsynligvis ta av motoren igjenn hvis jeg skal ettermontere ledning for selvparkering. Redigert 15.September.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Da jeg bytta på båten , satt jeg på store motorer og dobble armer .Da tar den nesten hele ruta på helt annen måte,syntes det var verdt det lille ekstra som det kosta . Da ser du godt selvom det pøser ned , så det er noe jeg setter på neste båt også om det ikke er . Som du sier så har du litt små vinduer , desto større grunn til å få tatt mest mulig av dem når det trengs . Har kansje ikke behov for store motorer du , kan ha på dobbel arm for det . Men veit ikke om den "vanlige" motoren orker det i lengden. Kost på deg skikkelig motorer og dobbelarmer , det kommer du ikke til å angre på . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Lars H. Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hei. De små vinduene på Saga'n kan ikke ha for "grove" pusserarmer og pusserblader. Så det er her problemet er. Motorene klarer å dra armene, men pusserne gir ikke god nok kontakt til å fjerne vannet på vinduene som er helt plane uten kromming. Så egentlig er jeg vel på jakt etter pusserarmer med god gummi for plane vinduer som kan passe på en aksling på 5mm fra motoren. Hadde vært greit å fikset dette etter 21 år med diverse løsninger og med frustasjon! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
olpi Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Sol og salt luft gjør nok gummien hard uansett virker det på meg som. Om jeg kjøper dyre pusserblader eller rimlige så holder de stort sett ikke lenger enn en til to sesonger. Da blir de harde og bråker fælt, eller så løsner gummien og deler seg. Kan sikkert bety litt at jeg bruker de svært sjelden også Redigert 16.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hei. en til to sesonger? Hadde det ennå vært så vel! Pusserne på bildet som er beregnet på helt plane vinduer (som jeg har), har aldri klart å pusse mer enn et par centimeter breie stiper! Kjøper stadig nye, men, - blæææ! Er det i det hele tatt noen som er fornøyd med disse armene og pusserbladene? Må jeg ha ha dønn kraftiger maskiner med pusserarmer og blader ala det jeg har på bilen for å holde vinduene på båten klare i 7 knop? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
avsluttet Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ja, jeg tror ikke disse små pussemotorene tåler armer med kraftigere fjærer. Da jeg byttet pussearmer sluknet den ene motoren, og den andre vred seg på aksling slik at den pusset lufta over salongtaket. I regnvær så jeg ut som en tosk med dette gående. Jeg er enig at disse pussearmene som er avbildet ikke er noe å satse på, kun brukbart med vindu innpolert med rain-x. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg har samme type motorer, men med to forskjellige armer. Den ene, med den raklete Biltema varianten, tørker som du sier et par cm brede stiper her og der. Den andre derimot har en arm med solidere feste av viskeren fungerer derimot relativt bra! Av en eller annen grunn har jeg den gode på innvendig styreposisjon der jeg aldri sitter, og den dårlige på vinskjermen ute! Kanskje jeg skulle byttet dem om??? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Tine IV Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Store motorer med dobbel arm , da tar dem vinduene dine vil jeg mene.Det funka på båten min og vinduene mine er flate dem også selv om dem er mye større ,koster litt men verdt det når du trenger det . Tine III Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Trond Iversen Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Watski har en Roca pusserarm, hvor du kan bruke de pusserbladene og armene som har bedre kvalitet, på de "små" motorene. VINDUSPUSSERARM "Ekstra kraftig vinduspusserarm til 16437 og 16438, justerbar 280-355mm i rfr SIS 2333, matt sort." Varenr til Watski er 16442, og koster kr 119,- pr stk. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg kjøpte små vanlige bil-viskere på mekonomen, og limte det festet som passa best til viskerarmen med epoxy, og det har fungert som bare f... i hele år, selv med konstant sjøsprøyt fra strømstad til fredrikstad i sommer. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.