Jump to content

Noen som har erfaringer med 'Lowrance 112c'

Ulv I

Recommended Posts

Hei,

I nye båten står det en Lowrance 112c kartplotter/ekkolodd.

Jeg har ingen manual til denne etter hva jeg kunne se, men når jeg skal koble inn VHF'en i båten, så trenger jeg å koble den opp mot plotteren. Og da trenger jeg å vite hvilke ledninger jeg skal bruke her for å få ut gps signalene.

I tillegg, så syns jeg at den har større feilmargin enn min gamle garmin 178c, da garmin'en hadde en feilmargin på ned til 4-5 meter, er lowrancen på rundt 7-9 meter feilmargin/avvik.

Er det noen flere som har samme plotter som også har denne feilmarginen, eller har dere bedre?

Kan være at det er en funksjon som er slått av eller noe for å få bedre signal, egnos eller lignende, men jeg kjenner ikke plotteren enda. Så om det er noen mer erfaring, så er det bare hyggelig å høre fra dere :-)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Hei,

I nye båten står det en Lowrance 112c kartplotter/ekkolodd.

Jeg har ingen manual til denne etter hva jeg kunne se, men når jeg skal koble inn VHF'en i båten, så trenger jeg å koble den opp mot plotteren. Og da trenger jeg å vite hvilke ledninger jeg skal bruke her for å få ut gps signalene.

Denne du mangler? Se også denne....

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Ikke heng deg opp i det.

GPS har ingen mulighet for å måle ett avvik fra aktuell posisjon.

Dette er kun ett tall de har tatt fra DOP prediksjonen. Forskjellig fabrikat, forskjellig måte å regne.

Ok, men etter det instruktøren på et gps kurs jeg var på en gang fortalte, så justerte nøyaktigheten seg etter antall satelitt'er den fikk "fix" med, dvs gode signaler. Men det er kanskje denne utregningen du tenker på at de gjør forskjellig? Jeg ser jo hvor jeg er, og har papirkart liggende i backup, så jeg tar det med knusende ro.. hehe.. bare lurte litt på hvorfor en plotter til nesten 22.000,- skulle ha dårligere signal enn en garmin til 8-9.000,- men da er det nok ikke noe forskjell. :-)

Denne du mangler? Se også denne....

Takker og bukker.. det hjalp :)

Virker som en veldig grei plotter å bruke, bare synd at jeg ikke får den til å starte opp kartet med dataene (fart, temp, kurs osv) som default, må velges manuelt for hver gang. Men jeg skal lese litt manueler, kanskje det står der :)

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Lurer på om denne plotteren støtter det nye europeiske gps systemet som de holder på å plassere ut i bane.. Burde vel det, eller?

Denne linken fra lowrance .com beskriver Lowrance LCX-112C, om det er den du har:

LCX-112C

Ut i fra disse opplysningene, støtter det kombinerte instrumentet ditt GPS og WAAS, men ikke Galileo (ut i fra tilgjengelige data). Galileo er som kjent EU sitt satelittnavigasjonssystem, og som forventes å være operativt i 2013 med 30 satellitter. Var det Galileo du tenkte på? Det er bare testsignaler fra Galileo i dag, men det finnes mottagere som er klargjort for systemet, eksempelvis fra Septentrio og Topcon.

WAAS(Wide Area Augmentation System) er USA sitt satelittbaserte støttesystem(SBAS-Satellite Based Augmentation System) for NAVSTAR GPS(som det egentlig heter), og som sender støtte-/korreksjonssignaler til GPS (og GLONASS-Globalnaya Navigatsionnaya Sputnikovaya Sistema("russisk GPS") + Galileo når det er operativt) for å bedre nøyaktigheten i posisjonsberegningen. WAAS er kompatibelt med EGNOS(European Geostationary Navigation Overlay Service(ev. System)) slik at kombo-plotteren din vil kunne nyttiggjøre seg av korreksjoner fra EGNOS i Europa(også kompatibelt med CWAAS i Canada, SDCM i Russland, GAGAN i India/sør-Asia og MSAS i Japan/øst-Asia for den del :lol: ). Etter det jeg har lest et sted, skal EGNOS være fullt ut operativt i 2009, slik at det bare er testsendinger foreløbig(og det har det vært i flere år).

Denne plotteren er mye bedre til å vise data som fart, temperatur, dybde pluss alle andre tenkelige verdier enn noen annen plotter. Skal ikke forsvinne selv om du slår av plotteren. Jeg har hatt en plotter i samme serie som din siden 2001, og har nå også en 5" versjon (LMS-525C DF) som har samme funksjonalitet og kjører samme software som LCX-112C.

Trykk bare på menykanppen, velg så Overlay data, deretter kan du finne fram hvilke data du vil legge oppå kart eller ekkoloddbildet. Størrelsen på tallene kan justeres i fire størrelser

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...