Jump to content

tresfjord 28 med MD21, propellberegning

kesoo

Recommended Posts

Hvor mange hk yter motoren og ved hvilket turtall yter den denne effekten

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

:seeya:

Hei.

Jeg hadde en Saga 7000 med samme motor MD21B. Det var en 23 foter med litt mindre vekt enn din båt.

Propellen var 15x10. Syntes det var noe lett propell og prøvde med 16x11. Den ble for tung og motortemperaturen steg for mye fordi den arbeidet for tungt og med for stort mottrykk. Gikk straks tilbake til 15x10. Motoren arbeidet da lett og uanstrengt i normalt turtall opp mot 3400 rpm. Kjøring mot topp turtall og varmgang er ikke å anbefale. Bedre at motoren arbeider lett og ikke går for varm, det er det som tar drepen på denne motoren.

Husk langsom oppkjøring til varm motor og la den få kjøles seg ned før du slår av etter endt kjøring.

Du får neppe utnyttet mer enn 50 HK på denne motoren og noen racermotor er den så absolutt ikke. Men behandler du den pent får du en pålitelig og trivelig motor med beskjedent forbruk.

Propell 15x10 tror jeg er optimalt for din båt.

Redigert av Haba (see edit history)
Propell 15x10 tror jeg er optimalt for din båt.

Er ikke helt uenig i dette.. men det betinger at båten lastet ikke veier mere en 2,7 tonn og at vannlinjen er noe i nærheten av 8 meter og at dette er depl. skorg. Det som kan være verdt å merke seg er at gearreduksjonen ikke er optimal og den burde vært rundt 3 på denne båten

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.9 kts.

Power Required: 11.9 shp.

MAX PERFORMANCE

Available Power: 72.8 SAE hp ( 54.3 kW) @ 4500 RPM

Power Used: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 2,454 RPM

Max Speed: 6.9 kts

Fuel: 0.7 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: --

Cruising Speed: --

Fuel: --

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 14.9 in. Pitch: 10.3 in.

Blades: 3 Cupped: No

Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency.

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 10.2

Blades: 3

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

RESULTS

DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 6.9 kts.

Power Required: 11.9 shp.

MAX PERFORMANCE

Power Used: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 2,454 RPM

Max Speed: 6.9 kts

Og det ringer ikke den minste lille klokke om at boatdiesel.com's calculator ikke er god i det hele tatt ?

Du har rundt 60 hk som ikke er tatt ut, og en møter ikke veggen ved 1.34*roten av LWL med et skrog som dette..

Redigert av SamH (see edit history)

Hvorfor skulle det ringe noen bjeller klokker da... Jeg baserer kun utregningen på de oppgitte data og de er definert i svaret... Er det noe mere? Om han skulle klare å vippe nesen i sky med denne motoren så har jeg også utregninger som viser om en legger inn andre data på skorget... men propellen blir ikke forksjellig av den grunn... Så hvorfor skulle det ringe noen bjeller klokker?

Dette for en annen skrogkonstant som tar høyde for mere motorkraft, men propellen er da lik så det hadde vært greit om du kunne forklare hvorfor bjellene klokkene skulle ringe...

RESULTS

SEMI-DISPLACEMENT HULL

Hull Speed: 13.0 kts.

Power Required: 76.7 shp.

MAX PERFORMANCE

Max Speed: 12.8 kts

Fuel: 4 US Gall/Hr (typical)

CRUISING PERFORMANCE

Cruising Power: 22 SAE hp ( 16.1 kW) @ 3000 RPM

Cruising Speed: 8.5 kts

Fuel: 1 US Gall/Hr (typical)

RECOMMENDED PROPELLER

Diameter: 14.9 in. Pitch: 10.4 in.

Blades: 3 Cupped: No

Transmission Ratio Acceptable

PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER

Diameter: 15.0

Pitch: 10.2

Blades: 3

Du har ikke svart på hvorfor det skulle ringe noen bjeller.... Du kommer med kritikk og bør da rediggjøre for hva som konkret var feil? Du bør også reddigjøre for hva som er feil med kalkulatoren hos boatdiesel.com... Når du har gjort det så skal jeg overbringe dette til boatdiesel.com slik at de kan rette dette opp

Boatdiesel er fullt klar over det, jeg trodde egentlig du og var det siden du siterer resultatene der stadig. Noen bjeller har jeg ikke hørt, men når et regnestykke som her viser at det ikke tas ut mer en en liten del av hva motoren er god for reagerer ihvertfall jeg, du trenger selvfølgelig ikke.

Skal en gi andre råd er det kanskje greit å kjenne kvaliteten på rådene en kommer med.

Litt usikker på om den url'n her funker men sitatene nederst er derfra:

http://boatdiesel.com/BDR/Members/Calculat...c.cfm?RN=902528

Forøvrig er Gerrs bok "Propellers Handbook" en anbefaling verdt, boatdiesel har og lest den.

Bla. er Crouch metode og svakheter beskrevet der.

Litt av den er her:

http://books.google.no/books?hl=en&id=8w09O4hooWUC

Sitater fra boatdiesel.com:

HELP - Overview

NOTE:Use this calculator with a little common sense and ONLY AS A GUIDE to determine a propeller that will match hull form, engine and transmission. While we believe the results are fair they will not be as accurate as those generated by the Propeller Manufacturers Software which will take into consideration many more factors.

FORMULA :

This program uses formula based on Crouch's Slip Method. We plan to slowly refine the program to make it more useful, but as it stands it will illustrate how complex calculating accurate propeller sizes can be.

Dette er jeg klar over at en må bruke dette med sunn fornuft.... men hva er det som er konkret galt med den beregningen som henviser til og der hvor det skulle ringe noen klokker.... Jeg utfører alltid flere beregninger slik at jeg har et bra gunnlag for sammenligning, og sammenligner dette mot gamle verdier på båten som sjekk om disse data er tilgjengelig...men alt legges ikke som svar..

Du har kritisert min beregning som at en ikke kan stole på den basert på den input som trådstarter har oppgitt, og da må du kunne komme opp med hva som er konkret galt med beregningen og anbefalingen.... Da bør du i det minste komme opp med hvilken propell han bør bruke siden den som jeg har foreslått åpernbart må være helt feil siden du kommer med ditt innlegg om mange på klokkeringing....

Hadde trådstarter lagt ut mere info om dagens propell og ytelser så hadde man selvsagt kunne gitt bedre underbygde forslag, men det har ikke trådstarter gjort og dermed blir dette det "beste" utgangspunkt man har...

Når det gjelder de forhåndsregler som tas på denne amerikanske siden så er dette helt normalt at man gjør i USA for å unngå eller redusere mengden søksmål som vanlige brukere gjerne kan komme med ved bruk(feil bruk).... Men det tar jeg for gitt at du kjenner til, slik at det å opplyse om dette og de fohåndregler burde være totalt unødvendig etter mitt syn..

Så da ser jeg frem til at du kan komme opp med en hva som konkret er feil i beregningen samt hvorfor denne propellen er feil på denne båten..

Jeg er selvsagt klar over et en del andre propellere også vil passe på båten, men de er lagt ut i svaret, og det er ikke sakens kjerne...som er hva som er feil med den konkrete beregningen...

Det som jeg har påpekt er at gearkassen ikke er optimal, og dermed vil han ikke få full utnyttelse av motor/propell....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...