kesoo Startet 16.September.2008 Link til dette innlegget Startet 16.September.2008 hei har kjøpt meg ny båt tresfjord 28 fot propellen som står på nå er for liten i følge tidligere eier lurte på om dere kunne hjelpe meg med ny bereging motoren er volvo penta md21 b maks turtall 4500 og utvekslinga på gir er 2.10.1 båten er 8.45 lang og 2.85 bred og ca 0.90 dyp håper på hjelp fra dere v Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hmm........gitt at båten din veier 3000kg og har ei vannlinje på 26 fot, så skal du ha en 14x10 propell. Har samme motor, og fraråder deg på det sterkeste å bruke hele turtalls-registeret. Min er sperret på 3600, men får kun 3350. Da har jeg ei fart på 10 knop i ferskvann. Hva er diameteren på akslingen din? Sitér dette innlegget Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) har 30mm aksel kjører maks 3000 omdreinger båten vekt er 2700 kg Redigert 16.September.2008 av kesoo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Oki. Beregnet 3000 o/min og 2700kg. Da skal du ha en 19x15...... Sitér dette innlegget Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ok lurte på om det kunne vært lurt og gå for 4blader propell i steden for 3 blader Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Nei du får mindre effekt med en 4-blader. Det er det ikke vits i å prøve på engang. For liten motor, gæernt skrog (deplasement) . Sitér dette innlegget Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ok håper at det er rett med 19.15 venstre Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Sjekk lengden på vannlinja di skikkelig først da. Så kan jeg beregne nøyaktig da Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Du kan ikke beregne nøyaktig med bare vannlinja. Uten deplasement og skrogform er det beste du får til en cirka størrelse .. Kjøper du propell ny kan du la f.eks maritim beregne for deg, og la de garantere for riktig propell. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hvor mange hk yter motoren og ved hvilket turtall yter den denne effekten Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 SJa dette er ikke 100% nøyaktig. Men Sleipner beregnet for meg. Og fikk samme resultat som jeg hadde regnet ut. Så det er ikke så veldig gæernt da. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Hei. Jeg hadde en Saga 7000 med samme motor MD21B. Det var en 23 foter med litt mindre vekt enn din båt. Propellen var 15x10. Syntes det var noe lett propell og prøvde med 16x11. Den ble for tung og motortemperaturen steg for mye fordi den arbeidet for tungt og med for stort mottrykk. Gikk straks tilbake til 15x10. Motoren arbeidet da lett og uanstrengt i normalt turtall opp mot 3400 rpm. Kjøring mot topp turtall og varmgang er ikke å anbefale. Bedre at motoren arbeider lett og ikke går for varm, det er det som tar drepen på denne motoren. Husk langsom oppkjøring til varm motor og la den få kjøles seg ned før du slår av etter endt kjøring. Du får neppe utnyttet mer enn 50 HK på denne motoren og noen racermotor er den så absolutt ikke. Men behandler du den pent får du en pålitelig og trivelig motor med beskjedent forbruk. Propell 15x10 tror jeg er optimalt for din båt. Redigert 16.September.2008 av Haba (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Den yter 75 hk ved 4500 og 61 ved 3600. Jeg har en 16x11 propell. Utvekslingen er 1-1,91 og vekta er ca 3 tonn. Vannlinja er 25 fot. Samme lengde som båten, men jeg har en stor flaps da Sitér dette innlegget Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ja var inne på tanken på 15x10 så på volvo penta sine sider der anbefaling var 15x10 tror jammen jeg skal ta opp båten og ta mål på kon og kile spor og få maritimt iarendal til og regne ut for meg Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ja var inne på tanken på 15x10 så på volvo penta sine sider der anbefaling var 15x10 tror jammen jeg skal ta opp båten og ta mål på kon og kile spor og få maritimt iarendal til og regne ut for meg Er bombesikker på 15x10 er for lite Men la odd få en tilbakemelding på det da. Jeg har lasta ned en kalkulator som jeg bruker som heter propcalc Sitér dette innlegget Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 har ikke flaps bak skal montere det i vinter er nok usikker pga det graver ikke seg ned med den propellen som står på nå skal også innrede båten innvedning på nytt Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Du får komme med oppdateringer og bilder etterhvert da. Du kan jo legge ut et bilde av den nå også Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Propell 15x10 tror jeg er optimalt for din båt. Er ikke helt uenig i dette.. men det betinger at båten lastet ikke veier mere en 2,7 tonn og at vannlinjen er noe i nærheten av 8 meter og at dette er depl. skorg. Det som kan være verdt å merke seg er at gearreduksjonen ikke er optimal og den burde vært rundt 3 på denne båten RESULTS DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.9 kts. Power Required: 11.9 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 72.8 SAE hp ( 54.3 kW) @ 4500 RPM Power Used: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 2,454 RPM Max Speed: 6.9 kts Fuel: 0.7 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: -- Cruising Speed: -- Fuel: -- RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 14.9 in. Pitch: 10.3 in. Blades: 3 Cupped: No Increasing the transmission ratio will improve prop efficiency. PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 10.2 Blades: 3 Redigert 16.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
kesoo Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 TAKKER FOR ALLE SVAR SKAL NOK TA OPP BÅTEN FOR OG FÅ RIKTIG TALL TIL UTREIGNING Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) RESULTSDISPLACEMENT HULL Hull Speed: 6.9 kts. Power Required: 11.9 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 72.8 SAE hp ( 54.3 kW) @ 4500 RPM Power Used: 12 SAE hp ( 8.8 kW) @ 2,454 RPM Max Speed: 6.9 kts Og det ringer ikke den minste lille klokke om at boatdiesel.com's calculator ikke er god i det hele tatt ? Du har rundt 60 hk som ikke er tatt ut, og en møter ikke veggen ved 1.34*roten av LWL med et skrog som dette.. Redigert 16.September.2008 av SamH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) Hvorfor skulle det ringe noen bjeller klokker da... Jeg baserer kun utregningen på de oppgitte data og de er definert i svaret... Er det noe mere? Om han skulle klare å vippe nesen i sky med denne motoren så har jeg også utregninger som viser om en legger inn andre data på skorget... men propellen blir ikke forksjellig av den grunn... Så hvorfor skulle det ringe noen bjeller klokker? Dette for en annen skrogkonstant som tar høyde for mere motorkraft, men propellen er da lik så det hadde vært greit om du kunne forklare hvorfor bjellene klokkene skulle ringe... RESULTS SEMI-DISPLACEMENT HULL Hull Speed: 13.0 kts. Power Required: 76.7 shp. MAX PERFORMANCE Available Power: 72.8 SAE hp ( 54.3 kW) @ 4500 RPM Max Speed: 12.8 kts Fuel: 4 US Gall/Hr (typical) CRUISING PERFORMANCE Cruising Power: 22 SAE hp ( 16.1 kW) @ 3000 RPM Cruising Speed: 8.5 kts Fuel: 1 US Gall/Hr (typical) RECOMMENDED PROPELLER Diameter: 14.9 in. Pitch: 10.4 in. Blades: 3 Cupped: No Transmission Ratio Acceptable PROPELLER BASED ON INPUT DIAMETER Diameter: 15.0 Pitch: 10.2 Blades: 3 Redigert 16.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SamH Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Slippprosenten, hhv 47 og 33 avhengig av boatdiesels skrogkonstant er en indikasjon. Jeg er rimelig sikker du hadde klart det bedre om du hadde regnet ut propellen selv.' Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Du har ikke svart på hvorfor det skulle ringe noen bjeller.... Du kommer med kritikk og bør da rediggjøre for hva som konkret var feil? Du bør også reddigjøre for hva som er feil med kalkulatoren hos boatdiesel.com... Når du har gjort det så skal jeg overbringe dette til boatdiesel.com slik at de kan rette dette opp Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SamH Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Boatdiesel er fullt klar over det, jeg trodde egentlig du og var det siden du siterer resultatene der stadig. Noen bjeller har jeg ikke hørt, men når et regnestykke som her viser at det ikke tas ut mer en en liten del av hva motoren er god for reagerer ihvertfall jeg, du trenger selvfølgelig ikke. Skal en gi andre råd er det kanskje greit å kjenne kvaliteten på rådene en kommer med. Litt usikker på om den url'n her funker men sitatene nederst er derfra: http://boatdiesel.com/BDR/Members/Calculat...c.cfm?RN=902528 Forøvrig er Gerrs bok "Propellers Handbook" en anbefaling verdt, boatdiesel har og lest den. Bla. er Crouch metode og svakheter beskrevet der. Litt av den er her: http://books.google.no/books?hl=en&id=8w09O4hooWUC Sitater fra boatdiesel.com: HELP - Overview NOTE:Use this calculator with a little common sense and ONLY AS A GUIDE to determine a propeller that will match hull form, engine and transmission. While we believe the results are fair they will not be as accurate as those generated by the Propeller Manufacturers Software which will take into consideration many more factors. FORMULA : This program uses formula based on Crouch's Slip Method. We plan to slowly refine the program to make it more useful, but as it stands it will illustrate how complex calculating accurate propeller sizes can be. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 (redigert) Dette er jeg klar over at en må bruke dette med sunn fornuft.... men hva er det som er konkret galt med den beregningen som henviser til og der hvor det skulle ringe noen klokker.... Jeg utfører alltid flere beregninger slik at jeg har et bra gunnlag for sammenligning, og sammenligner dette mot gamle verdier på båten som sjekk om disse data er tilgjengelig...men alt legges ikke som svar.. Du har kritisert min beregning som at en ikke kan stole på den basert på den input som trådstarter har oppgitt, og da må du kunne komme opp med hva som er konkret galt med beregningen og anbefalingen.... Da bør du i det minste komme opp med hvilken propell han bør bruke siden den som jeg har foreslått åpernbart må være helt feil siden du kommer med ditt innlegg om mange på klokkeringing.... Hadde trådstarter lagt ut mere info om dagens propell og ytelser så hadde man selvsagt kunne gitt bedre underbygde forslag, men det har ikke trådstarter gjort og dermed blir dette det "beste" utgangspunkt man har... Når det gjelder de forhåndsregler som tas på denne amerikanske siden så er dette helt normalt at man gjør i USA for å unngå eller redusere mengden søksmål som vanlige brukere gjerne kan komme med ved bruk(feil bruk).... Men det tar jeg for gitt at du kjenner til, slik at det å opplyse om dette og de fohåndregler burde være totalt unødvendig etter mitt syn.. Så da ser jeg frem til at du kan komme opp med en hva som konkret er feil i beregningen samt hvorfor denne propellen er feil på denne båten.. Jeg er selvsagt klar over et en del andre propellere også vil passe på båten, men de er lagt ut i svaret, og det er ikke sakens kjerne...som er hva som er feil med den konkrete beregningen... Det som jeg har påpekt er at gearkassen ikke er optimal, og dermed vil han ikke få full utnyttelse av motor/propell.... Redigert 17.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.