Jump to content

Lage dieseltank i polyester/glassfiber

Sea Ray

Recommended Posts

Er det tillatt for hvem som helst å produsere en bensintank til båt? Som deleprodusent til båt må en i vertfall ha spesiell godkjenning for å produsere bensintanker, og de skal også merkes med dette godkjenningsnummeret.

Er det tillatt å lage en bensintank i poliester som brenner som bar fytti rakkaren? Jeg vet det lages bensintanker i glassfiber og epoxi som da graves ned i bakken.

I løpsbåter er forholdene annerledes fordi man har akseptert en større risiko. I fritidsbåter har vi noen byggestandarder og regler å forholde oss til. Dette regelverket er ment å beskytte båtfolket mot diverse uforutsette hendelser.

Så vidt jeg vet er det et firma i UK som har fått godkjent drivstoff deler (Disel) produsert i glassfiber og epoxi som ikke brenner. Polyester ogvinylester brenner vel ganske så bra.

Det kan svare seg å sjekke regelverket før man begynner.

Jeg laget mine to tanker i glass/plass, og disse har fungert perfekt, Tror jeg brukte 4-5 lag med 600g matte? Viktig å male tankene inn-og utvendig med coat.

Har ca 200 liter pr. tank. Store mannelokk i alu. :nono: Har brukt disse tankene i 12 år, og har ikke hatt antydning til kondensvann eller dieseldyr.

Støpte først plastplater som i neste omgang ble støpt sammen og malt inn/utvendig. Vanlige skroggjennomføringer nyttes som avtapping og overløp mellom tankene.

En grei jobb for en med litt kjennskap til plastarb. :smash:

I glassfiber fiskebåter er vanligvis lagde dieseltanker av polyester. Først bygger dem tankene av kryssfiner, bunn, sider og mellemvegger. Der etter er støpt tre lag med 600gr duk og smurt på oljebestendig gelcoat. Lokk er lagd på samme måte og skrudd på med oljebestendig tettemasse i mellem. Jeg veit ikke hvem selger oljebestendig gelcoat i Norge men du kan prøve fiskebåtprodusentene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...