Sea Ray Startet 16.September.2008 Link til dette innlegget Startet 16.September.2008 (redigert) Noen som vet om det går? Tenker å lage en på ca 3 hundre liter.. hva må til av tykkelse (hvor mange lag) Redigert 16.September.2008 av Sea Ray (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Prøv å sjekke ut denne siden til Lyngen plast. De driver på å lage slike tanker. Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Høyden på tanken avgjør hvor tykk den må være , har du vurdert rustfri tank ? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Har vurdert syrefast, men jeg har ca 100 kg polyester og en rull med galss.. tenkte jeg kunne bruke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Noen som har gjort tilsvarende? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Er det tillatt for hvem som helst å produsere en bensintank til båt? Som deleprodusent til båt må en i vertfall ha spesiell godkjenning for å produsere bensintanker, og de skal også merkes med dette godkjenningsnummeret. Er det tillatt å lage en bensintank i poliester som brenner som bar fytti rakkaren? Jeg vet det lages bensintanker i glassfiber og epoxi som da graves ned i bakken. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Det er diesel tank jeg tenker på.. Vet at dem lager bensintanker i vinylester til løpsbåter, hva er forskjellen på vinylester å polyester? Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 I løpsbåter er forholdene annerledes fordi man har akseptert en større risiko. I fritidsbåter har vi noen byggestandarder og regler å forholde oss til. Dette regelverket er ment å beskytte båtfolket mot diverse uforutsette hendelser. Så vidt jeg vet er det et firma i UK som har fått godkjent drivstoff deler (Disel) produsert i glassfiber og epoxi som ikke brenner. Polyester ogvinylester brenner vel ganske så bra. Det kan svare seg å sjekke regelverket før man begynner. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 ok. vet du hvor jeg kan sjekke hva som er lov? tåler polyester diesel? Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg laget mine to tanker i glass/plass, og disse har fungert perfekt, Tror jeg brukte 4-5 lag med 600g matte? Viktig å male tankene inn-og utvendig med coat. Har ca 200 liter pr. tank. Store mannelokk i alu. :nono: Har brukt disse tankene i 12 år, og har ikke hatt antydning til kondensvann eller dieseldyr. Støpte først plastplater som i neste omgang ble støpt sammen og malt inn/utvendig. Vanlige skroggjennomføringer nyttes som avtapping og overløp mellom tankene. En grei jobb for en med litt kjennskap til plastarb. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) kjempefint.. takk takk.. tenkte å ta avtøp av den gamle tanken. kjempeforum dette her, får svar med en gang Redigert 16.September.2008 av Sea Ray (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Jeg prøver..Tar noen bilder underveis, så får dere bedømme om det er riktig fremgangs måte.. Har støpt noen båter å div andre ting, men aldri tanker Sitér dette innlegget Link to post
Leidulf Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Kan jo vere eit tips å bruke brannhemmende polyester også. Sitér dette innlegget - Hilsen Leidulf - Tabo22 blogg - Hjemmeside - Jeg er ustoppelig - hvis jeg bare kunne komme i gang.... Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Tenkte også å lage septiktank i samme slengen, går det? Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hvordan legger jeg inn bilde? Sitér dette innlegget Link to post
power Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Prøv denne linkenSea Ray Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 16.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 (redigert) får det ikke til.. filen for stor står det.. ikke lett dette data greiene.. hmmm.. må bytte nick også ser jeg Redigert 16.September.2008 av Sea Ray (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 I glassfiber fiskebåter er vanligvis lagde dieseltanker av polyester. Først bygger dem tankene av kryssfiner, bunn, sider og mellemvegger. Der etter er støpt tre lag med 600gr duk og smurt på oljebestendig gelcoat. Lokk er lagd på samme måte og skrudd på med oljebestendig tettemasse i mellem. Jeg veit ikke hvem selger oljebestendig gelcoat i Norge men du kan prøve fiskebåtprodusentene. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
logget av Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Det står litt om regelverket på denne linken. http://www.njordforum.no/tema/tanker/regelverket.shtml Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 kjempefint.. takk takk.. tenkte å ta avtøp av den gamle tanken. kjempeforum dette her, får svar med en gang Hvis den gamle tanken er i metall vil den sannsynligvis ha skarpe hjørnekanter, det fungerer dårlig med glassfiber, alle hjørner må være avrundet. Hvis du støper utenpå en metalltank kan det bli umulig å få den ut etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Sea Ray Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 gamletanken har runde hjørner. Sitér dette innlegget Link to post
joshua Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Vinylester är mycket "tätare" än polyester och andvänds därför till bl.a. tankar i stället för polyester. Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Ville også brukt ISO/NPG-gelcoat innerst/ytterst, ettersom den er tettere enn vanlig gelcoat. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Jotun har egen coating til integrerte tanker. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Ville også brukt ISO/NPG-gelcoat innerst/ytterst, ettersom den er tettere enn vanlig gelcoat.Er kannskje ISO/NPG typen som beskrives oljebestendig? Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.