Jump to content

Lage dieseltank i polyester/glassfiber

Sea Ray

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Hei. Har du muligheten til å lage tanker som rør? feks. ett plastrør på 400mm. eller større? Dette vil spare deg for mye vekt og kompleksitet mtp. tetthet i hjørner osv.

Du får tak i ett rør, vokser dette utvendig, voksen kan ligge på. støper 1 lag og lar det tørke. Dra laget derretter av med knipetang og vips du har formen. Bruk en forskalingsplate de er glatte, voks ett lag og støp ett lag ned på. Dette kan du bruke til endebunner.

Når dette er komplett støper du 3 lag ekstra overalt og gjerne ett par ekstra i endene da her vlir svakest. mtp. flenser så legger du 4-5lag ekstra innvendig på de steder du skal ha flens, evt. støper ned en rustfri plate som du kan gjenge og borre i.

Ole petter forsøker som vanlig å skremme vettet av den jevne gjør-det-selver.

Meg bekjent er det INGEN begrensinger på å sette inn en selvlaget tank, i en eldre båt. Ikke i en nyere heller.

Forsikringsselskapet mitt bekreftet dette for en tid tilbake, i en annen sammeheng.

De krever at tanken skal være sikker, men hva som legges i det, hadde de ikke konkrete krav på.

Hva som er forskjellen på en 35år gammel tank i tvilsomt materiale og byggemetode, og en NY tank tilsvarende, kan bare Ole Petter svare på. Selvsagt gjelder ikke dagens krav gårsdagens båter, det skulle jo bare mangle.

Suzuki

No boat needed..

Ops, nå snakket jeg om polyester. Epoxy vet jeg ingen ting om. Det går helt fint med polyester,men støp ikke mer en ett lag. Vist du skulle være uheldig har du uansett mulighet for å splitte.

Tank av sandwich er også mye brukt på skyssbåter fra 25 til 60 fot pga. styrke, men det stiller desto høyere krav til den som skal gjøre det mtp. tetthet. Vet om de som har gjort dette og etterhvert fått diesellukt i båten. Husk at på sikt trekkes det inn ca. 2% likt skroget under vannlinjen. Noen som jeg kjenner fikk diesellukt fremme i cabin på sin båt. Verkstedet fant ut at bunnstokkene på skroget var intigrert inne i tanken bak. dieselen fylgte stokkene helt frem og båten måtte totalrenoveres inkl. bunnstokkene ut.

Hva med poletylen eller plasttank da? Har du vurdert dette? Blir det skifte med meg en gang så tror jeg det blir det. Tror en kommer like greit ut i pris. Vekt noe bedre, men det spørs om tanken må spesialtilpasses.

Bare husk på at polyester (og epoxy for den del) krymper ved herding. Så om du støper noe rundt ett rør, så kan det bli vanskelig å få ut røret etterpå.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...