Erik Lindstrøm Startet 16.September.2008 Link til dette innlegget Startet 16.September.2008 (redigert) Jeg lurer på om en B xl 94 har noen vanlige feil som man må sjekke for man kjøper. Er det lang holdbarhet på den hvis den er godt vedlikehold Er den god i sjøen hvis det blir grisat. Det er en 9o hk Tohatsu totakter 2006 modell Takk for svar Erik Redigert 17.September.2008 av Erik Lindstrøm (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Hei Eg kjenner ikkje denne modellen av Buster, men har erfaring med Buster Magnum. Eg meiner at Buster er svært dårlege båtar. Årsaken til det er at dykkeklubben min sin B M sokk tre ganger. Alle ganger i hamn i fint vær. Eg har òg tala med folk som har vore med i B M som sokk under dei i dårleg vær. Dei var heldige som redda livet. Fordelen er at dei har v-botn, og slår difor ikkje så ille om det er litt sjø. Eldre B er klinka. Dei kan vera vanskelege å halda heilt tette. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Storskarv Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Min Buster L fra 97 har tydelige spor etter dårlig behandling av tidligere eiere. Blandt annet har den falt av hengeren under kjøring, og hull i baugen har blitt reparert etter at den mest sansynlig har kjørt på land... Men den fungerer utmerket til mitt bruk og håper den kan holde i mange år til for meg! Tips: Sjekk båten nøye under vannlinja. Mange buster båter har fått elendig behandling. Kvaliteten mener jeg er meget bra :o) Om du hadde utsatt en glassfiberbåt for samme bruk som en del busterbåter har blitt utsatt for hadde utfallet vært dårlig for plasten... Har hørt om Magnum modeller som har hatt problemer med sprekker. I det tilfellet jeg har hørt om var det en nyere båt med produksjonsfeil (som ble rettet på garantien). Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Gamle XL virker som en bra båt til sitt bruk. Men relativt slank i baugen, man må passe på litt når bølgene blir store. Hva slags motor står det på den? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Tintin Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Det kan nevnes at Buster Magnum er spesiell i og med at den ikke flyter hvis den blir fylt med vann. Det vil si den flyter slik at kun baugen stikker såvidt opp. Dette i motsetning til de andre bustermodellene som skal flyte uansett. Har forresten hørt om lignende uhell med tidlige Buster Magnum, men har ikke hørt om at det er tilsvarende problem med de andre. Et unntak jeg vet om er en buster M som sank etter at den lå på vannet full av snø, sørpe og etter hvert is i lang tid. Jeg tror du får en bra båt hvis den ser ut til å være noenlunde pent behandlet. Sjekk at pumpe og drenering virker slik det skal. Eldre Buster XL er nok en del mer røff i snittet, og har litt metall-lyd når du går i bølger. Test dette også for å se at du trives. Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
MaLang Svart 16.September.2008 Link til dette innlegget Svart 16.September.2008 Bustere fungerer bra... har selv en av de siste som ble naglet sammen. Denne tar inn litt vann- men har mistanke om at det dreier seg om ett kondensfenomen i kombinasjon med en nagl som lekker. Vær obs på dette hvis båten er naglet. Nagler kan lett byttes og forhandler kan levere det som trengs. Etter min smak er de nyere busterene en tanke flat i bunnen- og kan slå litt... Har mer sans for skroget til anytec:) Selvlensingen til nyere busterene er også i minste laget hvis du tar en god sjø innabords... Da har du to kaliber 12 hull som vannet skal ut av... Gamle bustere er ikke selvlensende! Anytec har på den andre siden dimensjonert i bøtter og spann:) Nyere bustere har også lakkert skrog- noe jeg ikke liker- busterene skal være litt sjabby- og håndteres litt røft:) Gamle naglede båter skal du være en tanke forsiktig om du legger til land med sjø og grov stein da naglene ikke liker å få slag. Det er dette som skaper lekasjer. Med litt fart på naglede båter kan det være vanskelig å få ekkoloddet til å følge bunnen da hver nagl danner en tråd med luftbobler. Min buster er ikke spesielt glad i å ta grov sjø forfra da den lett kan stikke snuten inni bølgen og ta en sjølling vann inn i båten- her hjelper det å laste båten slik at den blir lettere forran... - MartinL Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Selvlensingen til nyere busterene er også i minste laget hvis du tar en god sjø innabords... Da har du to kaliber 12 hull som vannet skal ut av... Samme gjelder Silver, vet om en som fant ut at kaliber 12 hylser passet PERFEKT for å tette selvlensingen.... var visst ikkeno' gøy. Det kan nevnes at Buster Magnum er spesiell i og med at den ikke flyter hvis den blir fylt med vann. Det vil si den flyter slik at kun baugen stikker såvidt opp. Dette i motsetning til de andre bustermodellene som skal flyte uansett. Mulig jeg tar feil her, men såvidt jeg har skjønt så var (er?) det ikke krav om flytetanker på båter større enn 20 fot. Mens mindre båter skal flyte vannfylt, m/ motor og last. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.