Jump to content

Hvor stor motor på Nidelv 15 DC


Brodern

Recommended Posts

30/40 går sikkert fint og er passe til lett vannsport, viktigste er nok motorvekta på denne typen båt - laget for kort stamme og temmelig flatbunnet i hekken?

Prøv å finn en motor som er under 70-80kg så funker det nok bra :)

 

Vanskelig å si fra bildet, men har den delvis kjøl og er rund i baugen + flat i hekken så er det ikke vits i noe mer enn en 20-25hk.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar Kaffelars :)

 

Jeg har brukt en 25hk på den og den fungerer bra. Får ca 19.5 knop på flatt vann, og båten oppfører seg veldig bra da.

 

 

Saken er at jeg har fått tak i en Mercury 50hk, merc 500/4 sylindret som jeg nå holder på å montere. Har forsterke hele bakenden med stålpate utvendig og tykke flattjern på tvers innvendig + at alt er boltet fast.

 

Fart har ikke vært målet noen gang, men litt mer krefter med 4 personer er greit. Da blir 25 hk for lite.

 

Men lurer på om det er trygt liksom. Forventer ikke at det skal gå fort og alt det der. Som sagt, fart er ikke saken, ikke med en slik båt :)

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Bildet lyver nok litt. Motoren er ikke så veldig mye fysisk større enn den andre motoren min, men denne veier ca 35kg mer.

 

Men fant ut at det var problemer med giringa. når den skal i revers så "knepper" propellen over, virker som den ikke tar tak liksom. Tok av undervannshuset og fant et hjemmelager rør til kjølinga samt en råtten impeller. Får full bevegelse på girskiftet, men låser ikke i gir. Så spørs om det blir noen testtur i år :)

 

p1040604.jpg

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

når den skal i revers så "knepper" propellen over, virker som den ikke tar tak liksom. Tok av undervannshuset og fant et hjemmelager rør til kjølinga samt en råtten impeller. Får full bevegelse på girskiftet, men låser ikke i gir.

Knepper det i girhuset når du roterer propellen ?? hvilken vei roterte du propellen da ??

 

ssm_11.jpg

Drevet til høyre tilhører en Mercury sekser.....men hvis du ser på inngrepet til clutchen ser du en mulighet til at det knepper HVIS du roterer propellen den veien den normalt går ( etter hvilke gir du har den i ).

 

 

 

For å kjenne om giret går i inngrep må du rotere propellen den MOTSATTE veien

  • I forrover... prøv å roter MOT klokka ( sett bakfra )
  • I revers... prøv å roter MED klokka ( sett bakfra )

 

Hvis det hjemmelagede røret har rett dimensjon og er tett + sitter og er tett OPPE under motoren, fungerer det sikker like bra som det originale røret .

 

Hvis du ønsker et nytt rør så er det fremdeles tilgjengelig ifra Mercury ( Mer delenr 32-45679 ), hentet dele nummeret ifra en tidlig 70 modell, tipper motoren din er ifra ca 70/71, og den yter ca 45 hk etter dagen standard .

 

Ny impeller er Merc# 47-89983T, ta med pakninger også.

 

Arne Kjetil

Redigert av Droll (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ikke opp bildene her på jobben, men skal se på de i kveld når jeg kommer hjem :)

 

Ei båtsjappe på Strømmen skaffer impeller og pakninger, så den biten har jeg klarert :) Koster 152 kr.

 

Motoren er etter hva jeg ser på oldmercs.com fra 67-69, etter fargen på dekoren. Rød farge er fra den preioden, blå merking er fra 70 og oppover. Men det er iflg den siden da :)

 

Jeg har vridd rundt propellen mens motoren står i gir, i forovergir knepper den en vei, og låser en annen. Det er normalt. I revers knepper den begge veier. Men skal plukke opp undervanshuyset i morgen og titte litt inni der.

 

Eller er det bare å hive driten ?

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ikke 'hiv driten' hvis den går fint, starter lett, har grei komp på alle sylindrene osv. - hvis det er bare dette 'smådillet' med gearet så er det absolutt verdt å fikse - er mest sannsynlig bare 'clutchdoggen' som er oppbrukt, i værste fall det store tannhjulet som Droll viste bilde av. Du ser det er godt slitt på bildet, men funker mest sannsynlig ok enda.. har vært borti at disse har blitt helt runde og gitt 0 inngrep. 'Doggen' er nok en billig del som går å få tak i enda og tannhjulet litt mer (+mulig shimsing), vært borti at enkelte produsenter lager 'doggen' i litt svakere materialer slik at denne slites først. Pass på at girkabel er korrekt justert!

Mercury eks. :

182236.jpg

 

 

Ellers så skroget ditt bedre ut enn jeg trodde under vannlinja og takler helt sikkert fint 45/50'en, spes. med forsterkningene dine.

Synes også båten 'kledde' denne motoren!

 

Ser ut som den propellen har altfor lav stigning, anbefaler turteller og sjekke om du ikke kan gå opp 3-4 hakk i pitch + et sett små smarttabs. Propell og tabs finner du på f.eks. iboats.com til en bitteliten neve $ :smiley:

Link to post
Share on other sites

Takker så mye for alle svar :) Veldig fint.

 

Skal plukke opp huset og titte inni for å se på betane, kan legge ut bilder senere. Ringte på en motor som var til salgs, men den var solgt desverre. L på autobd til 2500 kr. Så det var synd.

 

Enig at stigninga på propellen må være for liten, for når vi testa motoren (på en annen båt) så gjorde den kun 23 knop, men var veldig raskt oppe i fart, og dro veldig godt opp i toppfart. Så bør nok bytte den ut ja.

 

snakket også med en kar i Askim i dag, han anonserer på Finn.no, han hadde antagelig deler til meg liggende, jeg måtte bare finne ut hva jeg trengte.

 

Er ikke redd for å skru, og ser ikke på meg selv som spesielt klønete, og har skrudd mye bil, så et undervannshus burde jeg vel få til håper jeg :) Men alt som har med båt å gjøre har en mystisk høy prilapp av en eller annen grunn har jeg funnet ut.

 

Nå har jeg kjørt med 25hk Evinrude på båten et par sesonger. Første sesongen var motoren helt idiot, stoppet, var lei å starte, startaggregatet røk, undervannshuset/lagere og drev røyk. Men alt dette fikset selger nye deler til meg kostnadsfritt, måtte bare bytte det selv. I å r gikk motoren fint, ingen problemer.

 

Så da er det jo bare logisk at jeg begynner med en ny, og enda eldre motor :)

 

Men nå har jeg tiden på min side. Trenger ikke denne motoren før til våren igjen, så det er jo positivt :)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå har jeg plukket ut akselen og litt "innmat" fra undervannshuset. De drevene og "knottene" på drevene ser greie ut. Nå ser jeg hvordan giret fungerer også :) Og da så jeg problemet også.

 

Greia er at den delen som dytter på akselen som disse sakene sitter på, Doggen og det der, den er det slitt et dypt spor i, og man får ikke nok "dytt/bevegelse" på giringa.

 

klønete forklart, men når jeg ikke vet hva delene heter så blir det litt kløn :)

 

Altså, ned i stammen går den akselen som vris frem og tilbake når man velger forover/fri/bakover, nederst påden sitter det en sak som dytter på akselen, og den er utslitt.

 

Den fikk jeg ikke tatt bilde av, for jeg har ikke fått den ut!! Har løsna mutteren på drevet som sitter på stikkakselen, men får ikke av drevet, og dermed ikke det inerste drevet heller.

 

En annen sak som jeg så veldig fort er at den alukladden som holder/sentrerer propellaksel og alt i senter der er ødelagt. 3 av 4 fester er røket av. Og det er ikke så bra. Sikkert fordi den omtrent var tom for olje nedi der, hvem vet.

 

Så da må jeg ha en slik sak som dytter på giraksel/propellaksel, og den alugreia, og noe annet småfiks.

 

Så da er det kanskje bedre å lete etter et brukt hus ?

 

det sitter jo lagere presset inn i den alusaken, men følger det med hvis man kjøper det nytt ? Kan ikke se for meg at jeg kan få inn lagere i den der :)

 

bilde av drev/dogg kommer :) Men først den "alusaken" Det er tre tynne røde sirkler der hvor den har røket

 

sprukket.jpg

Redigert av Brodern (see edit history)

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som et lettdrevet og greit skrog laget for kortstammet motor, Evinrude'n er lang - få bunnen av kavitasjonsplata i flukt med bunnen av båten så skal du få se noen ekstra knop :smiley:

 

Det ser nok bare ut som den er lang. Begge motorene er kortstammet. Brutter har en 40hk langstammet johnson på den ene båten sin, og den er mye lengre. :)

 

Jeg måtte bytte undervannshuset på min Evinrude i fjor, og da fikk jeg et undervannshus fra en langstammet motor. Da måtte jeg bytte drivakselen og kappe pinnen til giret. Så den er kortstammet.

 

det er bare ræva på båten som er så lav :) Vurderte å bygge opp, men har ikke blitt noe av. Liker ting orginalt.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

synes dette ser greit ut ?

 

Innerst i huset ser man drevet til venstre som jeg ikke får av. Er det pressa på ? Det sitter ihvertfall godt fast.

Er pining giret ....det kan sitte godt....

Finn deg en fastnøkkel eller pipenøkkel som passer 100%, sett fast drivakslingen i ei kraftig skrustikke, skru løs...kan være en fordel å kile fast verktøyet

( få press slik at det ikke detter av ).

Ta så av vann pumpe huset + nedre del av huset ( det under impelleren ), du ser nå rett ned på øvre støttelager, ta vare på eventuelle shims ( kan være shims både over og under lageret, disse bestemmer høyden på pinjongen ,, er VIKTIG at di kommer på rett plass igjen ) .

 

Med mutteren av kan det løsne lett, hvis ikke kan du hjelpe til med noe slag OPPÅ girhuset ( hold huset i akslingen, hold alt sammen nær bakken eller bordet i tilfelle det løsner )

 

Ellers:

53014T1 CARRIER ASSY ( den ødelagte lagerholderen ) er NLA ( No Longer Available ), mulig noe forhandlere kan ha en liggende, ellers så har du Ebay...

30-20839T BEARING-BALL ( kule lageret...er antagelig et standard Timken lager ) er tilgjengelig

760394 CAM-SHIFT ( kammen til giret ) er tilgjengelig

 

Du kan også koste på deg et pakning/tettings kit, skal se om jeg kan finne dele nummeret senere .

 

OBS delenummerere er hentet ifra en 1969 modell Merc 500, hvis du kommer med serie nummeret kan jeg verifisere nummerene .

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Ojsann, det var mye bra info :)

 

Det drevet, pininggiret, der har jeg løsna bolten i senter, så den er ute. Skal alt bare trekker rett opp da, og drevet faller av ? Er ikke helt sikker på om jeg skjønte åssen man tar det av.

 

 

Huset til impelleren, sitter det i de to pinneboltene som står opp når man tar av lokket til impelleren ? De sitter godt fast, men skal de ut så får jeg prøve litt til :)

 

Jeg har ikke serienr her akkurat nå, er på jobb i kveld, men kan finne det i morra. Men ut ifra det jeg fant ut når jeg sjekka det så er motoren en 68 modell, ut i fra serienummeret.

Føkk deg...

Link to post
Share on other sites

Det drevet, pininggiret, der har jeg løsna bolten i senter, så den er ute. Skal alt bare trekker rett opp da, og drevet faller av ? Er ikke helt sikker på om jeg skjønte åssen man tar det av.

Er bolten av, så er drevet løst, dvs sitter antagelig i splinsene, MEN du får ikke ut akslingen før HELE vann pumpa er av, pumpa presser øvre fast lager .

 

HVIS drevet er løst trenger du IKKE å løfte ut akslingen, men hvis dreve sitter må akslingen ut...

 

Huset til impelleren, sitter det i de to pinneboltene som står opp når man tar av lokket til impelleren ? De sitter godt fast, men skal de ut så får jeg prøve litt til :)

Alt sitter i de samme mutterne som pumpe coveret, får du av toppen så er alt "løst", bare å løfte opp ( er trangt + det sitter en O-ring som gjør alt enda trangere ), OBS bør helst løftes RETT opp, ikke bendes .

ALT av vannpumpa må bort, du skal ned til kule lagret som sitter under .

 

Når mutteren på dreve er av + du har fjernet ALT ned til kule lagret er det mulig å dra akslingen rett opp.....

Hvis det ikke går kan du prøve følgende....

  • Hold gir huset i akslingen( akslingen lodd rett ), hold med den ene hånda..
  • Finn en stor PLAST hammer ( eller legg imellom noe treverk hvis du bruker en vanlig hammer ) slå rundt akslings hullet, slå med den ledige handa :smiley:
  • PASS på hvis det løsner, alt raser ifra hverandre da så hold girhuset nære bakken ....

 

når jeg sjekka det så er motoren en 68 modell, ut i fra serienummeret.

Er brukt de samme delene.

 

m500_gir.jpg

Bildet viser et nyere girhus men er stort sett bygget opp på samme måte.

Vann pumpe = nr 25

Impeller = nr 23

Nedre del av pumpa = nr 16

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Takker så mye for alle svar :) Veldig fint.

 

Skal plukke opp huset og titte inni for å se på betane, kan legge ut bilder senere. Ringte på en motor som var til salgs, men den var solgt desverre. L på autobd til 2500 kr. Så det var synd.

 

Enig at stigninga på propellen må være for liten, for når vi testa motoren (på en annen båt) så gjorde den kun 23 knop, men var veldig raskt oppe i fart, og dro veldig godt opp i toppfart. Så bør nok bytte den ut ja.

 

snakket også med en kar i Askim i dag, han anonserer på Finn.no, han hadde antagelig deler til meg liggende, jeg måtte bare finne ut hva jeg trengte.

 

Er ikke redd for å skru, og ser ikke på meg selv som spesielt klønete, og har skrudd mye bil, så et undervannshus burde jeg vel få til håper jeg :) Men alt som har med båt å gjøre har en mystisk høy prilapp av en eller annen grunn har jeg funnet ut.

 

Nå har jeg kjørt med 25hk Evinrude på båten et par sesonger. Første sesongen var motoren helt idiot, stoppet, var lei å starte, startaggregatet røk, undervannshuset/lagere og drev røyk. Men alt dette fikset selger nye deler til meg kostnadsfritt, måtte bare bytte det selv. I å r gikk motoren fint, ingen problemer.

 

Så da er det jo bare logisk at jeg begynner med en ny, og enda eldre motor :)

 

Men nå har jeg tiden på min side. Trenger ikke denne motoren før til våren igjen, så det er jo positivt :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...