JRhansen Startet 17.September.2008 Link til dette innlegget Startet 17.September.2008 Hva snakker vi om av tid med en snekke ifra vormsund og opp i mjøsa? Hvor langt er det egentlig`? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Salt Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 ut fra et vegkart i 1:300000 er det ca 27 km, eller ca 15 nautiske mil. Så da får du finne ut av farten på elva og trekke den fra snekkas fart. E vise fra nedre Glomma sier: "Snekkæ gjør fem, ælvæ gjør tre; jæ vinner med to, og det klarær sæ, det." Vorma har kanskje også cirka 3 knop fart, og snekka di gjør kanskje seks. Så med 3 knop over bunnen skulle det ta fem timer, pluss slusetida. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Hebbe Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Snekka mi gjør ca 7,5 knop igjennom vannet, fra Svanfoss sluse og opp til Mjøsa går det drøyt 2 timer. (Bruker 45 min fra min båtplass i Sundet (Eidsvoll sentrum) og til jeg er oppe i Mjøsa. Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Kotnes Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Cirka 8 timer fra Årnes til Hamar i snekkefart inklusive slusing. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
oslofjord Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Flaskehalsen er vel slusen...det er vel ikke bemanning der hele tiden. En slusevokter jeg traff for et par år siden (på sykkeltur) klagde på liten trafikk i slusen. Da den var nyåpnet var det vistnok stor trafikk, men mange er vist fornøyd med å ha prøvd den en eneste gang. Det skyldes muligens at man fra Årnes ikke kommer videre til Øyern (??) Er ingen ferkvanns-spesialist, men elver/kanaler og sluser er fasinerende. Sitér dette innlegget Link to post
ynroenn Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Slusa har vært stengt i hele år grunnet krepsepest......... Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 17.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Leste det jeg og...Noen utsikter om hvordan det blir til sommerne igjen eller? Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
tom-ass Svart 17.September.2008 Link til dette innlegget Svart 17.September.2008 Mattilsynet har igrunn sagt i media at slusa kommer til å være stengt til krepsepesten er over. I Storsjøen har det vært krepsepest i 12 år nå... Men: Mattilsynet har sagt at slusing nedover kan gå, så alle i mjøsa kan sluse seg ned til Vormsund/årnes, men må ta lastebil opp igjen! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.