Jump to content

Skipsplast 605(standard) vs Uttern D55

peterka

Recommended Posts

Eg vurderer to tilbud no.

Det eine tilbudet er Uttern D55 med 115 Optimax, brenderup tillhenger og kartbrikke til kr. 250.000,-.

Så det andre tilbudet er Skipsplast 605 (standar) med 100 hk mercury med Tyssehenger til kr. 310.000.

Eg blir heilt forvirra.

Uttern har meir utstyr, men er 18 fot. Litt større motor.

Skipsplasten er nok ein penare og meir pratisk båt.

Kunne vore kjekt å høyrt dere båtkyndige kva dere meiner. Har ikkje hatt båt før og kommer neppe til å overnatte. Det er å komme seg ut på solfylte dager.

Redigert av peterka (see edit history)

Det eg trur den blir mest brukt til er å komme meg over Sognefjorden til den andre siden for å bade. Da må eg i land i sjøstranden som består av steiner.

Det med cabinen blir nok brukt til å la ungene slappe av litt når dei blir lei og kanskje i nød 1 overnatting i løpet av sommeren.

60.000 er ein del penger ekstra. Hadde begge båtene kostet det samme så hadde valget vore enkelt. Dessutan så veit eg heller ikkje kor mykje eg kommer til å bruke båten.

Det blå skroget til Uttern kan gi meg magesår da eg har hørt at det er lett å få riper i den.

Uttern har GPS/echolodd/kartplotter, cd spiller som er kjekt å ha.

Eg synnes Uttern D55 er stilig, men ser liten ut på bilde.

peterka skrev:
Det blå skroget til Uttern kan gi meg magesår da eg har hørt at det er lett å få riper i den.

Sikkert noen som vil hevde noe annet, men mitt råd er å ikke høre på dem! Har for første, og siste gang, båt med blått skrog og til tross for at jeg er nøye med polering, fendring, i bruk osv så har jeg fått et par striper som synes, i hvertfall ser jeg dem! :cryin:

Når, og ikke hvis, du skal selge båten igjen så vil jeg tro at navnet Skibsplast vil lyde bedre enn Uttern! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg er kjempefornøyd med min Skibsplast 605. Den har mange praktiske løsninger som mangler i andre daycruisere i denne klassen. Kan nevne følgende:

1.Brede dollbord som barna liker godt når vi er ute på sol/badetur.

2.Plass til å ligge å sole seg akter bakenfor bakseterygg og plass foran på dekk, dette gjør at mor og far kan ligge å sole seg uten at dette tar plass fra cocpit.

3.Fiskekasse som har drenering ut av båten.

4.Tilgang helt inn til rekka på styrbord side er praktisk ved fisking, vannski og når du skal opp på brygga - du slipper å tråkke oppe i puter osv!

5.Sete bak venstre forsete er praktisk som bord! - du slipper å sette opp bord som tar mye av gulvplassen.

Det var disse tingene jeg falt for samt kvaliteten på disse båtene.

En annen ting som jeg er veldig fornøyd med er at cocpit er smal ved forsetene, dette gjør cocpit lun og du kommer nære den som sitter ved siden slik at du lett kan prate ved under rask kjøring.

2015 Mazda

2016 US Ford

Jeg har ikke erfaring med Skibsplast 605, men mitt inntrykk av Uttern er at det er stort sett en godværsbåt. Vet ikke hvor i Sogn du holder til, men det blir jo av og til bra med sjø der (husker jeg fra noen turer med Selby 27 for 25-30 år siden), og Uttern går ganske hardt i sjøen. Den er også ganske liten av størrelse til å være 18 fot. Men for all del er det en pen båt, og den fungerer helt sikkert greit til småturer til stranden.

Skibsplasten er litt større, og dette vil nok være godt merkbart også på bedre sjøegenskaper.

Ja no er eg totalt forvirra. Uttern D55 til 250000 115 hk, Skipsplast 605 199 hk /4 takter) til 310.000, Bella 621 dc 115 hk til 270.000 og Yanmarin 59 DC 115 hk til 270.000. Alle båtene er nye

No har eg enda større valmuligheter, men utstyrsnivået så er Uttern D55 overlegen. GPS/Kartplotter/echolodd og stereo er det på denne båten men ikkje på dei andre.

No lurer eg på kva dere meiner? Fortsatt er Skipsplasten favoritten, men også dyrast :(

Mitt valg ville være Skibsplasten pga større volum i båten. Annenhåndsverdien er også rimelig god på disse båtene. Ville i utgangspunktet ikke brydd meg så fælt med tillegsutsyret som du henviser til. Dette kan installeres ved en senere anledning hvis du føler behovet er tilstede. Begynner også å bli mye nyere brukt elektronikk til salgs for en rimelig penge.

Selvsagt gir 115 hk større kraftoverskudd, men legg merke til at på modellen over (655) så er det 115 hk som dominerer. Og det er en større og tyngre båt. Flere 605 har også 70 hk motor. Tror derfor at 100 hk vil fungere greit. Men dette er selvsagt avhengig av en del faktorer; kjører du ofte med mye last i båten? Er vannskikjøring aktuelt? Og har du stor fokus på toppfart og aks så er selvsagt Uttern D55 med 115 hk et bedre valg. På alle andre kriterier vil 605 med en 100 hk eller mer være det beste valg.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

roesok skrev:
Selvsagt gir 115 hk større kraftoverskudd, men legg merke til at på modellen over (655) så er det 115 hk som dominerer. Og det er en større og tyngre båt.

Hei `roesok`, når det gjelder vekt m/motor skiller det ikke mer enn 163 kg på 605 og 650 ifølge tekn. data.

Når man da også går ned 15 hk (4-takt) på 605, tror jeg dette blir i underkant. Du nevner også at 70 hk er mye brukt på 605 , men da vil jeg kalle den undermotorisert. :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...