Polarn Startet 17.September.2008 Del på Facebook Startet 17.September.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14534085 Eier sier dette er en AQAD 40B, men er ikke dette en 40A? Hvis jeg har forstått det rett, så har B`n rørkjøler og A`n platekjøler? Et annet spørsmål. er det mulig å bygge den om slik at den ikke her intercooler? Hva synes dere om prisen på denne? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
mag-la Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 40 A ble vel ikke laget så lenge som til 1984. Jeg hadde selv en 84'modell som var 40B, og den var lik som på bildet, med rørkjøler i varmeveksler. Pris er som den pleier å være hvis motor og drev er i bra stand, ikke lekkasjer etc. Jeg fikk selv 55000 for min med gear for et år siden, gått 2000 timer. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 Jeg trenger ikke drev og giret på denne da planen var å gjøre den om til TMD40. Hva koster giret til den, er det vanskelig å oppdrive. Det selges langt fler AQAD`r enn TAMD`r. Tilpasser man giret som i en bil? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Lars O Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 AQAD 40A ble laget mellom 1980 og 1985 AQAD 40B ble laget mellom 1985 og 1986 Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
whatever Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Hva er pris for tilsvarende nytt da? Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 AQAD 40B ble laget mellom 1985 og 1986 Ifølge informasjon på hjemmesiden til Volvo Penta ble AQAD40B produsert mellom 1982 og 1986. Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Kjøpte meg en helt lik motor i vår med samme drev for kr. 40 000,- Dette er definitivt en AQAD 40B. Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Lars O Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 AQD 40B ble produsert mellom 1982 og 1986 - ikke AQAD 40B Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Vel, nok en gang ifølge data fra hjemmesiden til Volvo Penta ble produksjon av AQAD40B startet i 1982 og avsluttet i 1986. Fra samme nettsted står det at AQD40B ble laget fra 1982 og til den gikk ut av produskjon i 1985. Men jeg vet ikke om disse årstallene er riktige. Kanskje Volvo Penta har gjort en feil? Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 Shit shit shit!!! Anbefaler heller denne til deg, Polar 770: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Mye, ehh, bedre! Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Hans-Petter Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 prisen på denne motoren er vell helt grei, drevet er lett å bli kvitt. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 17.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2008 (redigert) Hva kan man få for et 280 drev da? Lite gir å oppdrive, men jeg har jo hele vinteren på meg da. Er det lett å installere dette? 165 hk bli litt voldsomt, så en TMD40B er ideelt for min båt. Kodvaag: Shit shit shit!!! Anbefaler heller denne til deg, Polar 770: Kan jeg anta dette er en B maskin? http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14787605 Redigert 17.September.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
håpløs Svart 17.September.2008 Del på Facebook Svart 17.September.2008 ja. det er nok en B maskin, og den har ikke intercooler. 280 drevet er ikke verdt noen ting om du ikke trenger et. Men min mening er at det er i utgangs punktet en bra motor hvis den er tatt godt vare på, ser at den er nyovermalt, det kan bety to ting, det ene er at eier har tatt godt vare på den, det andre er at det egentlig er en rusthaug som lekker overalt, men det er malt over for å skjule slikt. Har vært borti en slik motor som det ikke gikk å løsne en skrue da alt var rustet fast og i stykker. er du sikker på at du vil legge så mye penger i en så gammel motor som du må bygge om for å bruke. Gir kan koste opp til 50000,-, men du får et fint brukt et for ca 5 til 10000,- og så trenger du passende adapter og demperplate slik at giret kan monteres på motor. husk på når du skal finne gir om du skal ha vinkelgir/rett eller Vgir. og finn riktig utveksling som er bra for deg. Har du aksel og hylse fra før? er dimensjonene tilstrekelig for en slik motor? Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
BMP Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Ville ikke betalt noe for en 40 motor det er jo numret etter semidiselen. Gamelt røl sim bruker en masse diesel. Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Mange har visst mye mot VP motorer av eldre årgang. Det er vel slik med all teknisk innretning at vedlikehold er avgjørende for hvordan ned skal fungere, og hvor lang levetid en kan rekne med. Har en motor som ser lik ut med nevnte annonse. Fra 1986, og har gått noe over 1000 timer (vanskelig å bevise). Har kjørt rundt 80 timer med den i sommer, etter å ha rensket opp i kjølerne (3 stk - Kjølevannskjøler saltvann/kjølevann ligger fremst på styrbord side - Oljekjøler saltvann/olje ligger midt på motorens lengde styrbord side ved oljefilteret - Ladeluftkjøler ligger bak på syrbord side). Dersom en kan prøvekjøre motoren, og da fra KALD tilstand, kan en si mye om motorens tilstand ved å se på eksos farge. Min ryker lite, og med lys røyk selv fra kald motor. Ved pådrag for å komme i plan ryker den noe, men ikke plagsomt. På marsjfart (3200 rpm) kan en ikke se røyk bak båten. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Godt vedlikehold hjelper ikke på det faktun at dette er en gammel forkamermotor med elendig virkningsgrad. Forøvrig er ikke 1000t mye og skryte av skiftet for en stund siden ut en gammel Dourtz på et aggregat som hadde klokket 61.000t uten overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Gamelt røl sim bruker en masse diesel. Å kalle det "masse" er vel litt drøyt, det er snakk om ca 15% mer. Mye av dette kan taes ut til oppvarming. (defroster/bereder) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 18.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.September.2008 Men er det "ræl"? Kanskje best å finne en TMD i stede for å bygge om en AQD. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
BMP Svart 18.September.2008 Del på Facebook Svart 18.September.2008 Jeg har hat mange Volvoer og andre marinediesler men 40 motoren er absålut den dåligste jeg har hatt stadige problemer med kjøling oljelekarser havarier med sprukne foringer knuste stempler og smadret topp. Har i dag Volvo d2 55 som fungerer utmerket så jeg er ikke noen spesiel Volvofiende men den 40 motoren må vel være den dåligste motoren Volvo har laget. Gå heller for en 41 motor eller kansje en Ford, Perkins. Sitér dette innlegget Link to post
sol Svart 19.September.2008 Del på Facebook Svart 19.September.2008 Bruker masse diesel??Jeg marsjer i 22 knop på i overkant av 20l i timen på min Scand 26. Synes ikke det er så galt Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 20.September.2008 Del på Facebook Svart 20.September.2008 Var ikke ment som skryt å nevne at motoren har gått 1000 timer... Bare en fakta-opplysning. Min båt masjer på 19 knop/3200rpm, og bruker rundt 20 liter i timen. Det er vel ikke så ille?? Hva gjelder holdbarhet kan jeg ikke si noe om, men bare ta det som det kommer... Uansett mener jeg å kunne hevde at det viktigste er at mototor/båt blir fint kjørt og vedlikeholdt. Og at den blir jevnlig brukt. Sitér dette innlegget Link to post
seafarer Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Hei BMP, du har sannelig vært uheldig med din 40 motor ja. Mine opplevelser med 2 stk. aqd 40 motorer har begrenset seg til at man må passe på at motorene har nok kjøling. Mine motorer hadde platekjølere som fungerte utmerket når de ble renset med jevne mellomrom(3-4år) Det er forøvrig en overkommelig oppgave å ta av disse og rengjøre de når temperaturen begynner å gå opp. Har også opplevd at løse sinkbiter i oljekjøler har forårsaket redusert kjøling. løste det med å skru ut sinkpluggen samt ta av inn/ut slangene og spyle godt med marinaens vannslange. Får disse motorene nok vedlikehold så tåler de nesten hva som helst. Er ikke dette en av de trofaste sliterne som finns i et utall båter enda da? Sitér dette innlegget Link to post
Hans-Petter Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 jeg har en aqad40b i min båt , jeg er veldig fornøyd med den.dette er veldig enkle motorer,det er bare å fylle diesel og tut og kjør . Sitér dette innlegget Link to post
Wrooar Svart 21.September.2008 Del på Facebook Svart 21.September.2008 Jeg hadde AQD40A tidligere - denne gikk varm ved fullt pådrag og jeg byttet den ut med en AQAD 40B - denne har som nevnt rørkjøler med mye større kapasitet - denne ligger på maks 82 grader ved fullt pådrag. Har nå kjørt med denne i hele sommer uten noen store problemer. Det eneste jeg har opplevd er at det lekker noe kjøleveske fra ferskvannssystemet (finner ikke ut hvor) og pakning rundt sjøvannsfilter som satt skjevt, noe som gjorde at motorrom fyltes relativt fort opp med vann. Dette er en 22 år gammel motor, men bortsett fra at den bruker litt mye drivstoff føles og høres den veldig bra ut (mye stillere en "traktormotoren" i min 2001 mod Ford mondeo). Sitér dette innlegget Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.