Jump to content

Spørsmål om en motor til salgs AQAD40B


Polarn

Recommended Posts

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14534085

 

Eier sier dette er en AQAD 40B, men er ikke dette en 40A? Hvis jeg har forstått det rett, så har B`n rørkjøler og A`n platekjøler?

Et annet spørsmål. er det mulig å bygge den om slik at den ikke her intercooler?

Hva synes dere om prisen på denne?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Jeg trenger ikke drev og giret på denne da planen var å gjøre den om til TMD40. Hva koster giret til den, er det vanskelig å oppdrive. Det selges langt fler AQAD`r enn TAMD`r. Tilpasser man giret som i en bil?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

Hva kan man få for et 280 drev da?

Lite gir å oppdrive, men jeg har jo hele vinteren på meg da.

Er det lett å installere dette?

165 hk bli litt voldsomt, så en TMD40B er ideelt for min båt.

 

Kodvaag: Shit shit shit!!!

 

Anbefaler heller denne til deg, Polar 770:

 

:lol::lol::lol:

 

Kan jeg anta dette er en B maskin?

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14787605

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post

ja. det er nok en B maskin, og den har ikke intercooler.

 

280 drevet er ikke verdt noen ting om du ikke trenger et.

 

Men min mening er at det er i utgangs punktet en bra motor hvis den er tatt godt vare på, ser at den er nyovermalt, det kan bety to ting, det ene er at eier har tatt godt vare på den, det andre er at det egentlig er en rusthaug som lekker overalt, men det er malt over for å skjule slikt. Har vært borti en slik motor som det ikke gikk å løsne en skrue da alt var rustet fast og i stykker.

 

er du sikker på at du vil legge så mye penger i en så gammel motor som du må bygge om for å bruke.

 

Gir kan koste opp til 50000,-, men du får et fint brukt et for ca 5 til 10000,- og så trenger du passende adapter og demperplate slik at giret kan monteres på motor.

 

husk på når du skal finne gir om du skal ha vinkelgir/rett eller Vgir. og finn riktig utveksling som er bra for deg. Har du aksel og hylse fra før? er dimensjonene tilstrekelig for en slik motor?

Livet er for kort for sightsing.

Link to post

Mange har visst mye mot VP motorer av eldre årgang. Det er vel slik med all teknisk innretning at vedlikehold er avgjørende for hvordan ned skal fungere, og hvor lang levetid en kan rekne med.

 

Har en motor som ser lik ut med nevnte annonse. Fra 1986, og har gått noe over 1000 timer (vanskelig å bevise). Har kjørt rundt 80 timer med den i sommer, etter å ha rensket opp i kjølerne (3 stk - Kjølevannskjøler saltvann/kjølevann ligger fremst på styrbord side - Oljekjøler saltvann/olje ligger midt på motorens lengde styrbord side ved oljefilteret - Ladeluftkjøler ligger bak på syrbord side).

 

Dersom en kan prøvekjøre motoren, og da fra KALD tilstand, kan en si mye om motorens tilstand ved å se på eksos farge. Min ryker lite, og med lys røyk selv fra kald motor. Ved pådrag for å komme i plan ryker den noe, men ikke plagsomt. På marsjfart (3200 rpm) kan en ikke se røyk bak båten.

 

Lykke til!

Link to post

Jeg har hat mange Volvoer og andre marinediesler men 40 motoren er absålut den dåligste jeg har hatt stadige problemer med kjøling oljelekarser havarier med sprukne foringer knuste stempler og smadret topp. Har i dag Volvo d2 55 som fungerer utmerket så jeg er ikke noen spesiel Volvofiende men den 40 motoren må vel være den dåligste motoren Volvo har laget. Gå heller for en 41 motor eller kansje en Ford, Perkins.

Link to post

Var ikke ment som skryt å nevne at motoren har gått 1000 timer... Bare en fakta-opplysning. Min båt masjer på 19 knop/3200rpm, og bruker rundt 20 liter i timen. Det er vel ikke så ille?? Hva gjelder holdbarhet kan jeg ikke si noe om, men bare ta det som det kommer... Uansett mener jeg å kunne hevde at det viktigste er at mototor/båt blir fint kjørt og vedlikeholdt. Og at den blir jevnlig brukt.

Link to post

Hei

BMP, du har sannelig vært uheldig med din 40 motor ja. :nonod:

Mine opplevelser med 2 stk. aqd 40 motorer har begrenset seg til at

man må passe på at motorene har nok kjøling. Mine motorer hadde

platekjølere som fungerte utmerket når de ble renset med jevne mellomrom(3-4år)

Det er forøvrig en overkommelig oppgave å ta av disse og rengjøre de når temperaturen

begynner å gå opp.

Har også opplevd at løse sinkbiter i oljekjøler har forårsaket redusert kjøling. løste det med å skru ut

sinkpluggen samt ta av inn/ut slangene og spyle godt med marinaens vannslange.

Får disse motorene nok vedlikehold så tåler de nesten hva som helst.

Er ikke dette en av de trofaste sliterne som finns i et utall båter enda da? :cool:

Link to post

Jeg hadde AQD40A tidligere - denne gikk varm ved fullt pådrag og jeg byttet den ut med en AQAD 40B - denne har som nevnt rørkjøler med mye større kapasitet - denne ligger på maks 82 grader ved fullt pådrag. Har nå kjørt med denne i hele sommer uten noen store problemer. Det eneste jeg har opplevd er at det lekker noe kjøleveske fra ferskvannssystemet (finner ikke ut hvor) og pakning rundt sjøvannsfilter som satt skjevt, noe som gjorde at motorrom fyltes relativt fort opp med vann. Dette er en 22 år gammel motor, men bortsett fra at den bruker litt mye drivstoff føles og høres den veldig bra ut (mye stillere en "traktormotoren" i min 2001 mod Ford mondeo).

Båt til salgs: Nimbus 800 til salgs

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...